Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Zoom fiscal: Justificarea utilizarii vehiculului. Transportul la si de la locul de munca. Cum deducem cheltuielile?

06-Sep-2016
2508

In analiza de mai jos, avem cazul unei societati care deduce integral cheltuiala cu combustibilul pentru autoturisme la agentii de vanzari. Salariatii au incheiat contract de inchiriere cu societatea. Vom vedea daca aceasta cheltuiala se deduce in baza contractului de inchiriere si daca pentru salariatii care nu au contracte de inchiriere se poate deduce cheltuiala cu combustibilul daca folosesc masina de acasa pana la serviciu precum cheltuielile efectuate pentru transportul salariatilor la si de la locul de munca.

Iata raspunsul specialistului:

Justificarea utilizarii vehiculelor, in sensul acordarii deductibilitatii integrale la calculul rezultatului fiscal, se efectueaza pe baza documentelor financiar-contabile si prin intocmirea foii de parcurs care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs. Potrivit pct. 16 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 25 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal coroborat cu pct. 68 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 298 din Codul fiscal, sunt vizate atat vehiculele aflate in proprietatea cat si in folosinta persoanei impozabile. In acest sens folosinta venihiculelor poate fi intr-adevar justificata si printr-un contract de inchiriere.

In raport cu cheltuielile aferente transportului la si de la locul de munca efectuat cu vehiculele care nu se afla in proprietate sau folosinta societatii, in masura in care in contractul de munca aplicabil se prevede posibilitatea suportarii contravaloarii transportului la si de la locul de munca al salariatului, aceasta va reprezenta venit neimpozabil, potrivit art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, astfel cum este prevazut in contractul de munca. Este asadar important ca beneficiul acordat de angajator sa fie inclus in prevederile contractului individual de munca, respectiv a contractului colectiv de munca, pentru aplicarea acestui tratament fiscal si, acesta sa respecte destinatia prevazuta de art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.

Din punct de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 25 alin. (2) din Codul fiscal, cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit Titlului IV sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, cu exceptia celor cu deductibilitate limitata si a celor nedeductibile reglementate la alin. (3) si (4) al aceluiasi articol. In acest sens, potrivit art. 25 alin. (3) lit. b) pct. 4 din Codul fiscal, intra in categoria cheltuielilor sociale deductibile in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii acele cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern.

Asa cum se precizeaza si la pct. 15 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, cheltuielile efectuate in baza contractului colectiv de munca, ce intra sub incidenta prevederilor art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, sunt cheltuielile de natura sociala stabilite in cadrul contractelor colective de munca la nivel national, de ramura, grup de unitati si unitati, altele decat cele mentionate in mod expres in cadrul art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Asadar chiar daca sunt stabilite potrivit contractelor colective de munca, relevant pentru calificare unei cheltuieli drept deductibile in limita unei cote de pana la 5% este caracterul social al cheltuielii efectuate de angajator si prevazute in contractul colectiv de munca.



Din acest punct de vedere, avand in vedere si natura celorlalte cheltuieli incluse in categoria celor sociale prevazute la pct. 1 – 3 de la art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, consideram cheltuielile cu transportul la si de la locul de munca a salariatilor, ca putand fi incadrate drept cheltuieli sociale deductibile limitat in masura in care efectuarea lor se realizeaza in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016