Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie intracomunitara | Cum procedam cand avem un cod invalid de TVA al furnizorului?

20-Feb-2013
14330
Vom stabili mai jos ce obligatii are o societate din Romania care realizeaza o achizitie intracomunitara (A. I.C.) de la la o societate din UE care nu are cod valid de TVA.


Solutia consultantului:

Intrebarea esentiala in acest caz este daca are obligatia declararii achizitiei intracomunitare in declaratia recapitulativa 390 privind achizitiile si livrarile intracomunitare avand in vedere ca furnizorul nu comunica un cod valabil de TVA.

Situatia este reglementata de OPANAF 76/2010 privind instructiunile de completare a declaratiei recapitulative 390, ce stabileste ca achizitia intracomunitara se va declara in aceasta declaratie recapitulativa chiar daca furnizorul nu va comunica un cod valabil de TVA. Practic, din punct de vedere tehnic la completarea declaratie 390 se va lasa spatiu la codul de TVA al furnizorului din Comunitate, iar formularul declaritiei este valid.

Societatea din Romania are urmatoarele obligatii:

- societatea se inregistreaza in Registrul operatorilor intracomunitari inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare de bunuri, conform art. 158^2 din Codul fiscal . In lipsa inregistrarii in ROI, se considera ca societatea nu are un cod valabil de TVA in legatura cu aceasta achizitie intracomunitara, conform art. 158 alin. (14) din Codul fiscal.

-efectueaza receptia bunurilor, utilizand cursul de schimb valabil la data intrarii in gestiune a bunurilor, conform art. 184 alin. (4) din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea;

- efectueaza plata TVA prin masura taxarii inverse, conform art. 152 alin. (6) coroborat cu art. 157 alin. (2) din Codul fiscal , inregistrand TVA in decontul de TVA, atat ca suma deductibila, cat si ca suma colectata. Articol contabil : 4426 “TVA deductibila” = 4427 “TVA colectata”. Cursul la care se evidentiaza TVA este cel valabil la data facturii, comunicat de BNR in ziua anterioara datei emiterii facturii. Observam ca acest curs valutar poate fi diferit de cursul de la data receptiei bunurilor.

- societatea declara aceasta achizitie intracomunitara in declaratia recapitulativa privind achizitiile si livrarile intracomunitare 390, pana pe data de 25 a lunii urmatoare, conform art. 156^4 din Codul fiscal .

Din punctul de vedere al completarii declaratiei 390, prin OMFP 76/2010 cu modificari ulterioare, privind adoptatea instructiunilor de completare a declaratiei, s-a prevazut posibilitatea ca in cazul in care un furnizor din comunitate nu comunica un cod valabil de TVA, declararea achizitiei intracomunitare este in continuare obligatorie, insa la codul valabil al operatorului intracomunitar se va lasa spatiu.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Venituri neimpozabile. Ce venituri intra in plafonul lunar de 33% in 2025

    • Veniturile neimpozabile care pot fi incluse in plafonul lunar de 33% din salariul de baza sunt reglementate conform modificarilor aduse Codului Fiscal si in continuarea acestui articol le vom vedea pe cele care sunt in continuare aplicabile, pentru anul 2025. Reamintim ca in acest plafon sunt incluse mai multe beneficii care pot fi acordate de angajatori salariatilor lor. Acestea nu sunt supuse impozitului pe venit, in conditiile in care acestea respecta anumite limite si reguli stabilite prin...» citeste mai departe aici

  • Baza de calcul CASS PFA. Model de calcul pentru PFA la norma de venit si reglementari cheie

    • Contributia de asigurari sociale de sanatate trebuie achitata in anul 2025 si de catre persoanele fizice. In acest articol vom vedea ce contributii trebuie sa plateasca aceste persoane, un model de calcul pentru PFA la norma de venit, dar si cateva reglementari cheie.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Cerere corectie decont TVA si reglementari cheie

    • Cererea de corectie decont TVA este un document folosit atat de contribuabilii persoane juridice, cat si de persoanele fizice inregistrate in scopuri de TVA pentru a rectifica anumite informatii declarate anterior. Corectarea erorilor trebuie realizata cu respectarea unor proceduri stricte impuse de legislatia fiscala pentru a evita posibilele sanctiuni. In acest articol, explicam in detaliu procedura de corectare a decontului de TVA, reglementarile cheie pe care trebuie sa le respectati si va...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile ar putea fi MAJORAT la suma de 6.075 lei

    • Un nou Proiect Legislativ, propus de USR, ar putea veni in sprijinul antreprenorilor care vor beneficia de o limita mai mare pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile curente de care afacerile lor au nevoie. Daca in prezent pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile de bunuri este de 2.500 lei, acesta ar putea fi majorat la suma de 6.075 lei, pentru a fi adaptat la preturile de piata curente, care sunt mult mai mari fata de cat erau in momentul in care a fost stabilit actualul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016