Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitiile intracomunitare efectuate de neplatitorii de TVA.Reglementari fiscale si contabile

30-Iun-2025
628
Achizitiile intracomunitare efectuate de neplatitorii de TVA.Reglementari fiscale si contabile
Cuprins
Achizitiile intracomunitare de bunuri si servicii ridica o serie de particularitati fiscale si contabile atunci cand sunt efectuate de persoane juridice neinregistrate in scopuri de TVA. Este esential ca firmele neplatitoare de TVA sa cunoasca regulile aplicabile pentru a evita obligatii fiscale neanticipate sau sanctiuni. 

In acest articol vom analiza regimul fiscal aplicabil acestor operatiuni, evidentiind obligatiile declarative si diferentele dintre achizitiile de bunuri si cele de servicii din alte state membre.

Achizitiile intracomunitare de bunuri si neplatitorii de TVA

Potrivit prevederile art. 273 din Codul Fiscal, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca un proprietar, de bunuri mobile corporale care sunt expediate sau transportate, la indicatia cumparatorului, fie de catre furnizor, fie de catre cumparator ori de o alta persoana, in numele furnizorului sau al cumparatorului, dintr-un stat membru al Uniunii Europene catre un alt stat membru, diferit de cel din care bunurile au fost expediate sau transportate. 

Pentru firmele neinregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul Fiscal, achizitiile intracomunitare de bunuri sunt tratate diferit in functie de plafonul valoric anual. 

1. Bunuri cu valoare sub 10.000 de euro. Potrivit art. 268 alin. (4) lit. a) si b), daca valoarea cumulata a achizitiilor de bunuri din alte state membre UE nu depaseste echivalentul a 10.000 euro (aproximativ 34.000 lei), aceste operatiuni nu sunt considerate impozabile in Romania.

In acest caz:
  • Furnizorul UE va emite factura cu TVA local, intrucat firma romaneasca nu are un cod valid de TVA;
  • Firma din Romania nu are obligatia de a calcula sau plati TVA in tara;
  • Nu este necesara solicitarea unui cod special de TVA conform art. 317;
  • Nu exista obligatii declarative: nu se depune decontul special de TVA (D301) si nici declaratia recapitulativa D390.

2. Bunuri cu valoare mai mare de 10.000 de euro. Odata cu depasirea plafonului de 10.000 euro, regimul fiscal se modifica semnificativ. Achizitia devine impozabila in Romania, iar firma devine obligata la plata TVA potrivit art. 308 alin. (1).

In aceasta situatie, este necesara inregistrarea in scopuri speciale de TVA (art. 317), prin depunerea formularului 700 (sectiunea B.VI – inregistrare prin depasirea plafonului).

Dupa inregistrare, firma va furniza partenerului intracomunitar codul de TVA obtinut, urmand ca acesta sa emita facturi fara TVA (livrare intracomunitara scutita).

Firma din Romania va avea urmatoarele obligatii:
  • Decontul special de TVAFormular 301: TVA de 19% se calculeaza la valoarea facturii si se achita la bugetul de stat pana pe 25 ale lunii urmatoare achizitiei;
  • Declaratia recapitulativaFormular 390 VIES: se depune lunar doar daca au avut loc achizitii intracomunitare, cu codul operatiunii „A”.
  • TVA se achita efectiv la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare efectuarii achizitiei intracomunitare. 

ATENTIE!
Este important de retinut ca inregistrarea speciala pentru achizitii intracomunitare nu echivaleaza cu statutul de platitor de TVA in sens general. Codul obtinut are un scop limitat si este valabil exclusiv pentru operatiunile prevazute la art. 317 alin. (1)–(21) din Codul Fiscal. Acesta poate fi anulat doar dupa doi ani calendaristici, daca firma nu mai efectueaza astfel de tranzactii.

Evita sanctiunile fiscale pentru nerespectarea legislatiei privind TVA!

Comanda ACUM Cartea Verde a TVA- o lucrare explica incredibil de clar INTREAGA legislatie pe TVA si contine inclusiv solutii pentru problemele sensibile create de e-TVA!

Achizitiile intracomunitare de servicii si neplatitorii de TVA

Prestarea de servicii se considera a fi orice operatiune care nu constituie livrare de bunuri.

Prestarile de servicii cuprind si urmatoarele operatiuni:
  •  inchirierea de bunuri sau transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing; 
  • cesiunea bunurilor necorporale, indiferent daca acestea fac sau nu obiectul unui drept de proprietate, cum sunt: transferul si/sau cesiunea drepturilor de autor, brevetelor, licentelor, marcilor comerciale si a altor drepturi similare; 
  • angajamentul de a nu desfasura o activitate economica, de a nu concura cu alta persoana sau de a tolera o actiune ori o situatie;
  • prestarile de servicii efectuate pe baza unui ordin emis de/sau in numele unei autoritati publice sau potrivit legii; 
  • servicii de intermediere efectuate de persoane care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand intervin intr-o livrare de bunuri sau o prestare de servicii. 

Atunci cand o persoana juridica neinregistrata in scopuri de TVA din Romania achizitioneaza servicii de la furnizori din alte state membre UE, se aplica regula generala privind locul prestarii serviciilor, reglementata de art. 278 alin. (2) din Codul fiscal. 

Conform acestei prevederi, locul prestarii este acolo unde beneficiarul – in acest caz, persoana impozabila din Romania – isi are sediul activitatii economice. Prin urmare, serviciile respective sunt considerate impozabile in Romania.

Chiar daca persoana juridica nu este platitoare de TVA, aceasta are obligatia sa se inregistreze special in scop de TVA (prin formularul 091), pentru a putea declara si plati TVA aferent serviciilor intracomunitare. TVA-ul se calculeaza prin aplicarea cotei de 19% la valoarea facturii si se declara prin Decontul special de TVA (D301). In plus, achizitia trebuie raportata si in Declaratia 390, cu simbolul "S – Achizitii intracomunitare de servicii".

Totusi, exista si EXCEPTII. Daca serviciile achizitionate sunt legate de participarea la evenimente (targuri, expozitii, conferinte) desfasurate fizic intr-un alt stat membru – de exemplu, Ungaria – atunci se aplica art. 278 alin. (6) lit. b) din Codul fiscal. In aceste cazuri, locul prestarii serviciilor este considerat a fi locul unde are loc efectiv evenimentul. Astfel, serviciul este impozabil in statul respectiv (Ungaria), iar beneficiarul din Romania nu mai are obligatii de declarare in D301 sau D390 pentru aceasta achizitie.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

    • Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025? Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare: Cand se depune bilantul si cum faci monografia

    • Dividendele interimare pot fi distribuite in cursul anului fiscal, insa doar in anumite conditii expres prevazute de lege. Repartizarea acestora se bazeaza pe situatii financiare interimare intocmite conform reglementarilor contabile si aprobate de asociati sau actionari. Respectarea termenelor si a obligatiilor de raportare catre autoritatile fiscale este esentiala pentru ca aceasta distribuire sa fie legala si corect documentata. Avem acest caz. O societate comerciala care doreste...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Monografie si tratament fiscal pentru mijloace fixe lipsa la inventar

    • Inventarierea anuala a patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru reflectarea fidela a situatiei economico-financiare a unei entitati. Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este constatarea unor lipsuri la inventar, inclusiv in cazul mijloacelor fixe aflate in custodie externa. Acest articol analizeaza, din punct de vedere contabil si fiscal, procedura de scoatere din evidenta a unor matrite lipsa la inventar, in contextul in care furnizorul extern nu...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016