Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 31/2019, privind acordarea unor facilitati fiscale, publicata in M.Of. Codul fiscal, MODIFICAT!

24-Mai-2019
5500

Ordonanta de urgenta nr. 31/2019 privind acordarea unor facilitati fiscale si pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 11/2018 pentru adoptarea unor masuri bugetare si pentru modificarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, a fost publicata joi, 23 mai 2019, in Monitorul Oficial, partea I, nr. 403.

OUG 31/2019 prevede 4 modificari fiscale:

1. Prelungirea termenului de plata pentru impozite si contributii aferente veniturilor extrasalariale realizate de persoane fizice din 2014 – 2017, si acordarea unei bonificatii in cuantum de 10%, daca plata se face la 60 de zile de la primirea deciziei de impunere;
2. Amnistia pentru CAS pentru unele categorii de persoane;
3. TVA 5% pentru alimente bio si de calitatea superioara;
4. Taxa de prima inmatriculare se restituie pana la data de 30 iunie 2019.

Extras din OUG 31/2019:

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Art. 1. -

(1) Prin derogare de la dispozitiile art. V alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 89/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 13/2019, pentru sumele de plata stabilite prin deciziile de impunere anuale, emise si comunicate de organul fiscal competent intre data de 15 martie 2019, inclusiv, si data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, inclusiv, pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, termenul de plata este de 120 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(2) Pentru plata cu anticipatie a sumelor prevazute la alin. (1) se acorda o bonificatie de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(3) Prin derogare de la dispozitiile art. V alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 89/2018, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 13/2019, pentru sumele de plata stabilite prin deciziile de impunere anuale, emise si comunicate de organul fiscal competent dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, termenul de plata este de 120 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.

(4) Pentru plata cu anticipatie a sumelor prevazute la alin. (3) se acorda o bonificatie de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere.

(5) Valoarea bonificatiei diminueaza sumele de plata prevazute la alin. (1) si (3).

(6) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (1) - (5) se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care se emite in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Art. 2. -

(1) Se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate, precum si obligatiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, in cazul persoanelor fizice pentru care baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate a fost intregita la nivelul salariului de baza minim brut pe tara sau, dupa caz, la valoarea a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara, pentru perioadele fiscale cuprinse intre 1 iulie 2015 si 31 decembrie 2017, potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) in cazul in care organul fiscal nu a emis decizie de impunere pentru obligatiile fiscale si accesoriile de natura celor prevazute la alin. (1) pentru perioadele fiscale cuprinse intre 1 iulie 2015 si 31 decembrie 2017, aceasta nu se mai emite.

(3) Prevederile alin. (1) si (2) sunt aplicabile si persoanelor care nu au realizat venituri in perioada fiscala cuprinsa intre 1 iulie 2015 si 31 decembrie 2017, pentru care baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita potrivit Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, este salariul de baza minim brut pe tara, cu exceptia celor are au optat pentru plata contributiei conform prevederilor Legii nr. 112/2016 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare.

Art. 3. -

(1) Anularea obligatiilor fiscale prevazute la art. 2 se efectueaza din oficiu de catre organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligatiilor fiscale, care se comunica contribuabilului.

(2) in cazul in care, anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, organul fiscal competent a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a stabilit obligatii de natura celor prevazute la art. 2, acesta nu mai comunica decizia de impunere, iar obligatiile fiscale se scad din evidenta analitica pe platitor, pe baza de borderou de scadere.

Art. 4. -

Procedura de aplicare a prevederilor art. 2 si 3 din prezenta ordonanta de urgenta se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care se emite in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

Art. 5. -

(1) in vederea asigurarii sumelor necesare pentru restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, a taxei pe poluare pentru autovehicule, a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si a timbrului de mediu pentru autovehicule, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobata prin Legea nr. 258/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se pot aloca sume de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Mediului, de la o pozitie distincta de cheltuieli, pentru suplimentarea bugetului Fondului pentru mediu.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in anul 2019, se pot aloca Ministerului Mediului, prin hotarare a Guvernului, sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, pentru aplicarea prevederilor alin. (1).

Art. 6. -

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 291 alineatul (2), litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

“e) livrarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele, cu exceptia celor prevazute la alin. (3) lit. k). Prin normele metodologice se stabilesc codurile NC corespunzatoare acestor bunuri;".

2. La articolul 291 alineatul (3), dupa litera j) se introduce o noua litera, litera k), cu urmatorul cuprins:
"k) livrarea alimentelor de inalta valoare calitativa, respectiv produse montane, eco, traditionale, autorizate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Livrarea acestor alimente va fi insotita de copia documentului de recunoastere/atestare/certificare eliberat de autoritatea competenta, cu exceptia livrarii efectuate catre consumatorul final."

Art. 7. -

Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. 6 intra in vigoare la data de 1 a lunii urmatoare datei publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 8. -

Dupa alineatul (5) al articolului 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2018 pentru adoptarea unor masuri bugetare si pentru completarea art. 63 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 207 din 7 martie 2018, aprobata cu modificari prin Legea nr. 187/2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu urmatorul cuprins:
"(51) in situatia in care dupa semnarea conventiilor de imprumut pentru imprumuturile acordate unitatilor administrativ- teritoriale conform prevederilor prezentului articol apar modificari in structura efectuarii tragerilor fata de cea autorizata de Comisia de autorizare a imprumuturilor locale, ordonatorul principal de credite are obligatia de a le notifica Comisiei, in vederea obtinerii noii autorizari in limita sumelor aprobate, conform legii, ca plafoane de trageri pentru fiecare dintre anii 2019 si 2020, anterior reesalonarii tragerilor din imprumutul respectiv."

Art. 9. -

Alineatul (3) al articolului 5 din anexa nr. I, capitolul III, litera E din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Destinatiile sumei prevazute la alin. (1) se stabilesc de unitatile centrale ale cultelor recunoscute, impreuna cu conducerile unitatilor de cult din afara granitelor, suma urmand a fi utilizata pentru asigurarea contributiei statului la salariile personalului clerical al respectivelor unitati la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Obligatia de a justifica modul de utilizare a acestei sume revine unitatii centrale de cult din Romania, prin prezentarea la Secretariatul de Stat pentru Culte a documentelor prevazute de normele legale in vigoare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016