Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Achizitii intracomunitare de servicii | ROI si impozit nerezidenti

04-Feb-2013
8931
Analizam astazi cazul unui SRL din Romania, platitor de TVA, care achizitioneaza servicii de tip comision intermediere clienti, servicii ce se presteaza in Spania de catre un PFA neplatitor de TVA. Prestatorul (persoana impozabila) emite factura fara TVA strain. Factura primita de la prestatorul din Spania are un cod invalid in sistemul VIES. Vom vedea cum tratam fiscal achizitia pentru a identifica daca este o achizitie neimpozabila la care nu trebuie operata taxarea inversa si care nu trebuie declarata in D390.

Solutia consultantului:

Potrivit art 158^2 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:

"(1) Incepand cu data de 1 august 2010, se infiinteaza si se organizeaza in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala Registrul operatorilor intracomunitari care cuprinde toate persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare, respectiv:

a) livrari intracomunitare de bunuri care au locul in Romania potrivit art. 132 alin. (1) lit. a) si care sunt scutite de taxa in conditiile prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) si d);

b) livrari ulterioare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare prevazute la art. 132^1 alin. (5), efectuate in statul membru de sosire a bunurilor si care se declara drept livrari intracomunitare cu cod T in Romania;

c) prestari de servicii intracomunitare, respectiv servicii pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2), efectuate de persoane impozabile stabilite in Romania in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile;

d) achizitii intracomunitare de bunuri taxabile care au locul in Romania potrivit prevederilor art. 132^1;

e) achizitii intracomunitare de servicii, respectiv cele pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2), efectuate in beneficiul unor persoane impozabile stabilite in Romania, inclusiv persoane juridice neimpozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 153^1, de catre persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, si pentru care beneficiarul are obligatia platii taxei potrivit art. 150 alin. (2).

(2) La data solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 153^1 persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile vor solicita organului fiscal competent si inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari daca intentioneaza sa efectueze una sau mai multe operatiuni intracomunitare, de natura celor prevazute la alin. (1).

(3) Persoanele inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 153 si 153^1 vor solicita inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari daca intentioneaza sa efectueze una sau mai multe operatiuni intracomunitare de natura celor prevazute la alin. (1), inainte de efectuarea respectivelor operatiuni.

(4) In vederea inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari, persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de inregistrare insotita si de alte documente doveditoare, stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. In cazul persoanelor impozabile este obligatorie prezentarea cazierului judiciar eliberat de autoritatea competenta din Romania al asociatilor, cu exceptia societatilor pe actiuni, si al administratorilor.

(5) In cazul persoanelor prevazute la alin. (2), organul fiscal va analiza si va dispune aprobarea sau respingerea motivata a cererii de inregistrare in Registrul operatorilor intracomunitari, odata cu inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, odata cu comunicarea deciziei de respingere a cererii de inregistrare in scopuri de TVA.

(6) In cazul persoanelor prevazute la alin. (3), organul fiscal va verifica indeplinirea conditiei prevazute la alin. (8) lit. b) si va dispune aprobarea sau respingerea de indata a cererii.
(7) Aprobarea sau respingerea cererii de inscriere in Registrul operatorilor intracomunitari se face prin decizie emisa de organul fiscal competent, care se comunica solicitantului conform Codului de procedura fiscala . Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari produce efecte incepand cu data comunicarii deciziei in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala .
(8) Nu pot fi inscrise in Registrul operatorilor intracomunitari:
a) persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1;
b) persoanele impozabile care au ca asociat sau administrator o persoana impotriva careia s-a pus in miscare actiunea penala si/sau care are inscrise in cazierul judiciar infractiuni in legatura cu oricare dintre operatiunile prevazute la alin. (1).

(8^1) Persoanele impozabile inscrise in Registrul operatorilor intracomunitari au obligatia ca, in termen de 30 de zile de la data modificarii listei administratorilor sa depuna la organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor administratori. Persoanele impozabile inscrise in Registrul operatorilor intracomunitari, cu exceptia societatilor pe actiuni, au obligatia ca, in termen de 30 de zile de la data modificarii listei asociatilor, sa depuna la organul fiscal competent cazierul judiciar al noilor asociati care detin minimum 5% din capitalul social al societatii.

(9) Organul fiscal competent va radia din Registrul operatorilor intracomunitari persoanele impozabile care depun o cerere in acest sens.
(10) Organul fiscal competent va radia din oficiu din Registrul operatorilor intracomunitari:
a) persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat din oficiu de organele fiscale competente potrivit prevederilor art. 153 alin. (9);
b) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 care in anul urmator inscrierii in registru nu au mai efectuat operatiuni intracomunitare de natura celor prevazute la alin. (1);
c) persoanele inregistrate conform art. 153 sau 153^1 care solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit legii;
d) persoanele impozabile care au ca asociat sau administrator o persoana impotriva careia s-a pus in miscare actiunea penala in legatura cu oricare dintre operatiunile prevazute la alin. (1);
e) persoanele impozabile care nu respecta obligatia prevazuta la alin. (8^1).

(11) Radierea din Registrul operatorilor intracomunitari se face in baza deciziei emise de catre organul fiscal competent, care se comunica solicitantului conform Codului de procedura fiscala . Radierea din Registrul operatorilor intracomunitari produce efecte incepand cu data comunicarii deciziei in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala .

(12) Persoanele radiate din Registrul operatorilor intracomunitari conform alin. (9) si (10) pot solicita reinscrierea in acest registru dupa inlaturarea cauzelor care au determinat radierea, daca intentioneaza sa efectueze una sau mai multe operatiuni intracomunitare, de natura celor prevazute la alin. (1). Reinscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari se efectueaza de catre organele fiscale in conditiile prevazute de prezentul articol. De asemenea pot solicita inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari persoanele prevazute la alin. (8) lit. a), daca la data solicitarii sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1, precum si persoanele prevazute la alin. (8) lit. b), dupa inlaturarea cauzelor pentru care persoanele respective nu au fost eligibile pentru inscrierea in registru.

(12^1) Persoanele impozabile inregistrate in Registrul operatorilor intracomunitari isi pastreaza aceasta calitate, in cazul modificarii tipului de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1, cu actualizarea corespunzatoare a informatiilor din acest registru.
(13) Organizarea si functionarea Registrului operatorilor intracomunitari, inclusiv procedura de inscriere si de radiere din acest registru, se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(14) Persoanele care nu figureaza in Registrul operatorilor intracomunitari nu au un cod valabil de TVA pentru operatiuni intracomunitare, chiar daca acestea sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1.

(15) In sensul prezentului articol, prin asociati se intelege asociatii care detin minimum 5% din capitalul social al societatii"

Avand in vedere prevederile legale de mai sus si faptul ca firma din Romania efectueaza achizitii intracomunitare de servicii, are obligatia inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari inainte de efectuarea respectivelor achizitii.

Potrivit art 219^2 din OG 92/2003 privind Codul de procedura fiscala , cu modificarile si completarile ulterioare:

"(1) Constituie contraventie efectuarea de operatiuni intracomunitare de catre persoanele care au obligatia inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari fara a fi inscrise, conform legii, in acest registru.
(2) Contraventia pentru fapta prevazuta la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei".

Operatiunea de achizitii intracomunitare de servicii este o operatiune taxabila din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata, prin mecanismul taxarii inverse 4426 = 4427 , care se va raporta in declaratia 390 cu simbol S, pe codul statului in care este situat prestatorul (Spania).

Potrivit art 7 alin (1) pct 28 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:

" redeventa = orice suma ce trebuie platita in bani sau in natura pentru folosirea ori dreptul de folosinta al oricaruia dintre urmatoarele:
a) drept de autor asupra unei lucrari literare, artistice sau stiintifice, inclusiv asupra filmelor, benzilor pentru emisiunile de radio sau de televiziune, precum si efectuarea de inregistrari audio, video;
b) orice brevet, inventie, inovatie, licenta, marca de comert sau de fabrica, franciza, proiect, desen, model, plan, schita, formula secreta sau procedeu de fabricatie ori software.

Nu se considera redeventa, in sensul prezentei legi, remuneratia in bani sau in natura platita pentru achizitiile de software destinate exclusiv operarii respectivului software, fara alte modificari decat cele determinate de instalarea, implementarea, stocarea sau utilizarea acestuia. De asemenea, nu va fi considerata redeventa, in sensul prezentei legi, remuneratia in bani sau in natura platita pentru achizitia in intregime a drepturilor de autor asupra unui program pentru calculator;
c) orice transmisiuni, inclusiv catre public, directe sau indirecte, prin cablu, satelit, fibre optice sau tehnologii similare;
d) orice echipament industrial, comercial sau stiintific, orice bun mobil, mijloc de transport ori container;
e) orice know-how;
f) numele sau imaginea oricarei persoane fizice sau alte drepturi similare referitoare la o persoana fizica.

In plus, redeventa cuprinde orice suma ce trebuie platita in bani sau in natura pentru dreptul de a inregistra sau transmite sub orice forma spectacole, emisiuni, evenimente sportive sau alte activitati similare".

Avand in vedere definitia redeventei prezentata mai sus, serviciile achizitionate de firma dumneavoastra nu se incadreaza in termenul de redeventa, dar se supun impozitului pe veniturile obtinute de nerezidenti .

Temei legal: art 113-118 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal .
Daca firma din Spania prezinta certificat de rezidenta fiscala, se vor aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Spania in ceea ce priveste impozitarea veniturilor obtinute de nerezidentul spaniol.

Monografie contabila:
1. inregistrarea facturii primita de la furnizorul spaniol
628"Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti" = 401 "Furnizori"

4426"TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"

2. retinerea impozitul pe veniturile nerezidentului
401"Furnizori" = 446"Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"

3. plata impozitului retinut
446"Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" =5121"Conturi curente la banci in lei"


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Achizitii intracomunitare de servicii | ROI si impozit nerezidenti":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112, MODIFICATA! Ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial
    • UPDATE, 24 mai 2019 Ordinul nr. 2.165/837/743/2019 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 a fost publicat joi, 23 mai 2019, in Monitorul Oficial, nr. 404. Formularul 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" a fost modificat ca urmarea a unei serii de schimbari aduse legislatiei fiscale, in ultima perioada (aici vorbim...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Instructiuni de completare/validare a Formularului 394
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Ploiesti atrage atentia contribuabililor asupra completarii si depunerii Formularului 394 – care trebuie depus pana pe data de 30 mai. Termenul limita de depunere a Formularului 394 “Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritorul national aferente perioadei de raportare precedente” este joi, 30 mai. Cu aceasta ocazie, DGRFP face mai multe precizari privind depunerea formularului....» citeste mai departe aici

  • Determinare rezerva legala la societatea care inregistreaza pierdere
    • "Sa presupunem ca la sfarsitul anului 2017 firma X a avut o pierdere de 400.000 lei. Iar la sfarsitul anului 2018 are un profit de 300.000 lei. Mai este obligatorie constituirea rezervei legale pentru anul 2018? Dar pentru anul 2017? Rezerva legala se va constitui pentru intreaga suma de 300.000 lei, desi cu un an inainte firma a fost pe pierdere?" La aceste intrebari va raspunde consultantul nostru in cele ce urmeaza. Raspunsul specialistului Conform prevederilor pct. 420 si urmatoarele din...» citeste mai departe aici

  • ANOFM a anuntat calendarul programelor GRATUITE de formare profesionala pentru luna iunie
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) anunta 159 de programe de formare profesionala pentru luna iunie 2019, la nivel national. In total, sunt asteptate peste 2.700 de persoane la cursurile gratuite oferite prin intermediul Agentiei. “2.714 persoane vor participa la cursurile gratuite organizate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca in luna iunie 2019”, transmite ANOFM. Dintre toate cursurile la care se pot inscrie persoanele fizice in luna iunie,...» citeste mai departe aici

  • OUG 31/2019, privind acordarea unor facilitati fiscale, publicata in M.Of. Codul fiscal, MODIFICAT!
    • Ordonanta de urgenta nr. 31/2019 privind acordarea unor facilitati fiscale si pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 11/2018 pentru adoptarea unor masuri bugetare si pentru modificarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, a fost publicata joi, 23 mai 2019, in Monitorul Oficial, partea I, nr. 403. OUG 31/2019 prevede 4 modificari fiscale: 1. Prelungirea...» citeste mai departe aici

  • Guvernul extinde programul "Prima Casa" - Dobanda fixa, plafon marit. Liderul PSD: Pot fi accesate credite mai mari!
    • Liderul PSD, Liviu Dragnea, a anuntat ca Programul “Prima casa” va fi modificat, astfel incat romanii sa se poata indatora mai mult la banci, cat sa isi poata lua o casa mai spatioasa. De altfel, intr-o interventie la o emisiune TV, acesta a anuntat ca Guvernul ia in calcul o serie de alte masuri, cum ar fi dobanda fixa pe toata perioada derularii creditului, dar si marirea plafonului, ca urmare a faptului ca forma actuala a programului nu mai este “competitiva”. Dragnea,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016