Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

07-Feb-2025
1738
Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.

Ce este un contract de inchiriere

Contractul de inchiriere, denumit si contract de locatiune, este un acord prin care o persoana se obliga sa ii transmita alteia folosinta temporara, totala sau partiala, a unui bun imobil, in schimbul unei sume de bani. Adica proprietarul (locatorul) va primi lunar o suma de bani de la chirias (locatar).

Conditii de validitate contract de inchiriere

Conditiile esentiale pentru validitatea unui contract sunt urmatoarele:

1. capacitatea de a contracta;

Aceasta conditie se refera la faptul ca partile implicate in contract trebuie sa aiba capacitatea juridica necesara pentru a incheia un astfel de act.

2. consimtamantul partilor;

Contractul de inchiriere este valid daca partile implicate isi dau acordul pentru ca el sa fie incheiat, dupa ce au ajuns la comun acord in privinta pretului, etc.

3. un obiect determinat si licit;

Obiectul unui contract de locatiune este bunul inchiriat, iar aceasta conditie de validitate se refera la faptul ca obiectul respectiv trebuie sa fie precis definit in act.

4. o cauza licita si morala;

Pentru ca viitorul contract de inchiriere sa fie valid, acesta trebuie sa aiba o cauza licita si morala.

5. forma contractului.

Forma actului incheiat intre cele doua parti este extrem de importanta, pentru ca de ea depinde indeplinirea obligatiilor la care s-au angajat cei implicati. In cazul in care apar neclaritati sau probleme cu chiriasul, solutionarea se va face tot pe baza contractului.

Modificari la inregistrarea contractelor de inchiriere

Prin Ordinul 161/2025 care a intrat in vigoare din 6 februarie 2025 a fost oficializata modificarea adusa de OUG 128/2024 cu privire la inregistrarea contractelor de inchiriere.

Astfel, va fi simplificata, incepand cu 1 ianuarie 2025, procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere in cazul bunurilor comune. Daca pana acum inregistrarea trebuia facuta de toti proprietarii, din 2025 contractele incheiate incepand de anul acesta sau actele de modificare a contractelor mai vechi vor fi inregistrate doar de unul dintre proprietari, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea sau modificarea acestuia.

Extras din Ordinul 161/2025: ‘’1. Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art. 83 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

2.(2) Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz.’’

Cum arata cererea de inregistrare a contractelor de locatiune

In continare va prezentam modelul cererii de inregistrare a contractelor de locatiune.


Cum se completeaza cererea de inregistrare a contractelor de inchiriere

Instructiuni de completare a formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune"

Depunerea cererii

Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune se completeaza si se depune de catre:

– contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor si care au obligatia inregistrarii contractului la organul fiscal, potrivit legii;

– contribuabilii desemnati (proprietari, uzufructuari sau alti detinatori legali desemnati), in cazul in care bunurile a caror folosinta se cedeaza este detinuta in comun;

– locatorii care solicita inregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele si modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.

Cererea se depune, direct sau prin imputernicit, la registratura organului fiscal competent, prin posta cu scrisoare recomandata sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dupa caz, la termenele stabilite de legislatia in vigoare.

Cererea se completeaza in doua exemplare, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect toate datele prevazute de formular. Un exemplar al cererii, insotit de copia contractului de locatiune, se depune la organul fiscal competent si un exemplar se pastreaza de contribuabil.

Organul fiscal competent este:

a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;

b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere, in cazul persoanelor fizice nerezidente/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;

c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente;

d) organul fiscal in a carui evidenta este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii locatorul persoana juridica/alta entitate fara personalitate juridica.

Completarea cererii

Caseta „Anul“ - se completeaza anul calendaristic in care se depune cererea.

Caseta „Cerere rectificativa“ - se completeaza cu X in cazul cererilor rectificative.

Casetele „Modificare/Incetare“ - se completeaza cu X in cazul mentiunilor privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune.

Sectiunea A „Date despre locator“

Subsectiunea a. „Date de identificare a locatorului desemnat pentru inregistrarea contractului de locatiune“

Caseta „Denumire/Nume si prenume“

Se completeaza cu numele si prenumele locatorului care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care a fost desemnat pentru indeplinirea obligatiei inregistrarii contractului incheiat intre parti.

In cazul locatorilor persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica se inscrie denumirea locatorului.

Caseta „Cod de identificare fiscala“ se completeaza cu codul numeric personal sau numarul de identificare fiscala al locatorului care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care a fost desemnat pentru indeplinirea obligatiei inregistrarii contractului incheiat intre parti.

In cazul locatorilor persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica se completeaza codul de inregistrare fiscala al contribuabilului care are calitatea de locator.

Casetele „Judet“, „Localitate“, „Sector“, „Strada“, „Numar“, „Bloc“, „Scara“, „Etaj“, „Apartament“, „tara“, „Cod postal“, „Telefon“, „Fax“ si „E-mail“ se completeaza cu informatii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilita potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica, dupa caz.

Subsectiunea b. „Cota-parte detinuta“

Se completeaza cu cota-parte detinuta de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fractie).

Subsectiunea c. „Date de identificare a locatorului (altul decat locatorul desemnat)“

Caseta „Denumire/Nume si prenume“Se completeaza cu numele si prenumele locatorului coproprietar care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal.

In cazul locatorilor persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica se inscrie denumirea locatorului.

Caseta „Cod de identificare fiscala“ se completeaza cu codul numeric personal sau numarul de identificare fiscala al locatorului coproprietar care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal.

In cazul locatorilor persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica se completeaza codul de inregistrare fiscala al contribuabilului care are calitatea de locator.Casetele „Judet“, „Localitate“, „Sector“, „Strada“, „Numar“, „Bloc“, „Scara“, „Etaj“, „Apartament“, „tara“, „Cod postal“, „Telefon“, „Fax“ si „E-mail“ se completeaza cu informatii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilita potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica, dupa caz.

Subsectiunea d. „Cota-parte detinuta“

Se completeaza cu cota-parte detinuta de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fractie).

ATENTIE! In situatia in care intr-un contract de locatiune sunt mai multi locatori, se completeaza cate o subsectiune „Date de identificare“ si „Cota-parte detinuta“ pentru fiecare locator, astfel incat suma cotelor-parti detinute sa fie 100%.

Sectiunea B „Date de identificare a locatarului (chiriasului)“

Caseta „Nume si prenume/Denumire“Se completeaza cu numele si prenumele/denumirea persoanei care are calitatea de locatar. 

Caseta „Cod de identificare fiscala“ se completeaza cu codul numeric personal al persoanei fizice care are calitatea de locatar sau codul de inregistrare fiscala al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica care are calitatea de locatar, dupa caz.

In situatia in care persoana fizica nu detine cod numeric personal sau persoana juridica/entitatea fara personalitate juridica este in curs de infiintare, nu este obligatorie completarea codului de identificare fiscala.

Casetele „Judet“, „Localitate“, „Sector“, „Strada“, „Numar“, „Bloc“, „Scara“, „Etaj“, „Apartament“, „tara“, „Cod postal“, „Telefon“, „Fax“ si „E-mail“ se completeaza cu informatii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilita potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica, dupa caz. 

ATENTIE! In situatia in care intr-un contract de locatiune sunt mai multi locatari, se completeaza cate o sectiune „Date de identificare“ pentru fiecare locatar.

Sectiunea C „Date despre contractul de locatiune“Subsectiunea a. „Contractul de locatiune initial“Casetele „Nr. “, „Data“, „Perioada contractului“, „Cuantumul chiriei lunare“, „Moneda“, „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului“ si „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului“ se completeaza cu informatii conform contractului de inchiriere.

Casetele „Data“ si „Perioada contractului“ se completeaza sub forma zz/ll/aaaa. 

ATENTIE! In situatia in care prin contractul de locatiune s-a prevazut prelungirea tacita/automata a acestuia, nu se completeaza data de sfarsit (caseta „pana la“).Caseta „Moneda“ se completeaza cu codul ISO al monedei [RON (LEU), EUR].

Caseta „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului“ se completeaza cu adresa completa a bunului imobil.Caseta „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului“ se completeaza cu date de identificare ale bunului mobil (de exemplu: numar de inmatriculare, serie sasiu, serie certificat etc.).

Subsectiunea b. „Modificari ale contractului de locatiune“

ATENTIE! Se completeaza numai in cazul in care s-a bifat caseta „Modificare“.Casetele „Contract conex nr. “, „Data“, „Perioada contractului“, „Cuantumul chiriei lunare“ si „Moneda“ se completeaza cu informatii conform actului aditional al contractului de inchiriere.

Subsectiunea c. „Incetarea contractului de locatiune“

ATENTIE! Se completeaza numai in cazul in care s-a bifat caseta „Incetare“.

Casetele „Documentul care atesta incetarea“, „Nr. “, „Data“, „Perioada contractului“ si „Motivul incetarii“ se completeaza cu informatii conform actului de incetare a contractului de inchiriere.Declaratia este insotita in mod obligatoriu de copia contractului de inchiriere.

ATENTIE! In cazul modificarii/incetarii, dupa caz, a contractului de locatiune, toate casetele de la sectiunea A. „Date de identificare a locatorului“ si sectiunea B „Date despre contractul de locatiune“ se completeaza in mod obligatoriu.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016