Aprobat: Proiect de Lege pentru completarea art.5 din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia
Proiectul de lege pentru completarea art.5 din Legea nr.213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia a fost adoptat de Senat si inaintat catre Biroul Permanent al Camerei Deputatilor. Asa cum se arata in expunerea de motive redata integral, in ultima perioada, autoritatea publica locala s-a confruntat in mod frecvent cu situatii de ocupare abuziva a fondului imobiliar - aflat fie in proprietatea privata a statului si administrarea consiliului local, fie in proprietatea privata a municipalitatii. Prezentul proiect de lege isi propune sa limiteze fenomenul ocuparii abuzive deoarece aceste situatii aduc prejudicii considerabile la bugetul local.
Un prim pas in acest demers il reprezinta
definirea celor trei situatii de ocupare abuziva pentru a nu permite ulterioare interpretari ale legii. Astfel, se introduce la articolul (5) un nou alineat (4) care prevede ca prin ocupare abuziva se intelege situatia in care o persoana fizica sau juridica ocupa, fara niciun titlu (contract de inchiriere sau asociere valabil incheiat o locuinta sau un spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta), sau situatia in care persoana fizica ori juridica utilizeaza locuinta sau spatiul cu o alta destinatie decat aceea de locuinta in temeiul unui titlu valabil, insa acesta a expirat, iar autoritatea publica locala a decis neprelungirea acestuia, sau situatia in care persoana fizica ori juridica utilizeaza locuinta sau spatiul cu alta destinatie decat cea stabilita in contract de subinchiriere/cesiune incheiat cu titularul initial, fara ca autoritatea publica locala sa isi fi exprimat acordul in acest sens.
Consecintele unor astfel de situatii au condus la imposibilitatea autoritatii publice locale de a gestiona in mod eficient fondul imobiliar, in conditiile in care, in actualele reglementari legislative, evacuarea unei persoane fizice sau juridice care ocupa abuziv o locuinta sau un spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta nu este posibila decat pe calea unei actiuni formulata in fata instantelor judecatoresti.
Pont: Modificarile efectuate si cuprinse in forma adoptata de Senat pot fi consultate AICI.
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
O astfel de solutie impiedica autoritatea publica de a administra si valorifica pentru o perioada de timp resursele pe care le presupune utilizarea eficienta a fondului imobiliar de stat, respectiv imposibilitatea de a le colecta la bugetul local venituri cu titlu de chirie.
Actuala forma a legii nr. 213/1998 stabileste etapele pe care trebuie sa le parcurga autoritatile locale pentru deblocarea acestor situatii de ocupare abuziva. Primul pas este intocmirea unei fise de ocupare abuziva la tarifele stabilite de catre autoritatea oublica locala prin acte administrative normative si, pe cale de consecinta promovarea de actiuni in fata instantelor judecatoresti pentru evacuarea abuzivului si pentru recuperarea debitelor rezultate din ocuparea abuziva. De cele mai multe ori, actiunile in evacuare se finalizeaza, prinhotarare irevocabila, in cel mai fericit caz, dupa 2-3 ani, insa pretentiile financiare rezultate din ocuparea abuziva sunt imposibil de recuperat pe motivul ca persoana fizica sau juridica abuziva se afla in incapacitate de plata. In acest fel, bugetul local este prejudiciat pe parcursul a 2-3 ani de incasarea unor venituri bugetare cu titlu de despagubiri, rezultate din ocuparea abuziva a fondului imobiliar de stat aflat in proprietatea privata a statului sau a municipalitatii.
Un alt argument al necesitatii modificarii actualei legi privind proprietatea publica si regimul acesteia este legat de respingerea de catre instantele judecatoresti in mod repetat a solicitarilor autoritatilor publice locale pe calea ordonantei presedintiale, de evacuare neconditionata in regim de urgenta a abuzivilor. Instantele judecatoresti au considerat ca evacuarea este inadmisibila pe calea ordonantei presedintiale, o solutie de admitere a unei astfel de cereri presupunand analizarea fondului cererii, ceea ce contravine disp. art. 581 C. pr. Civ. - aceasta pe de-o part,e, iar pe de alta parte, s-a statuat ca o astfel de masura nu ar avea caracter vremelnic - in sensul normelor procesuale mentionate - ci unul permanent.
In aceste conditii, apreciem ca se impune ca autoritatilor publice locale sa le fie conferita prerogativa de a dispune, pe baza unor regulamente riguros stabilite si adoptate de catre autoritatea deliberativa, ca evacuarea abuzivilor sa se faca in baza dispozitiei emise de catre primarul unitatii administrativ-teritoriale, pentru fiecare locuinta sau spatiu cu alta destinatie decat aceea de locuinta.
In plus, avand in vedere faptul ca legislatia in acest domeniu nu prevede in mod expres care sunt sanctiunile ocuparii abuzive, se impune clarificarea legislativa a unor astfel de situatii, cu atat mai mult cu cat la nivelul oricarui municipiu, tarifele la chirie se apropie de valoarea practicata pe piata imobiliara si reprezinta o parte importanta a veniturilor la bugetul local.
Vezi aici documentul integral al proiectului de lege adoptat de Senat.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrari contabile specifice activitatilor horeca: cazare, fizioterapie, restaurant si bar
Intrebare: Am urmatoarele date, cod CAEN 5510 (HORECA cazari, tratament fizioterapie, bazin apa sauna si masa servita pentru cazati) achizitionez marfa cu 19% si cu 9%. De exemplu, achizitionam iaurt si ceva cornuri cu 19% pe care le servim cazatilor pe langa altele la micul dejun sau gogosele la pranz, masa servita, desert. Nu se vand separat la bucata, intra in pachetul de masa servita a cazatilor. Inregistrarile contabile le facem dupa cum urmeaza: achizitia cu 19%, respectiv 9%, si vanzarea pe 9%. Tot...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Aport teren la capitalul social si cesionare ulterioara parti sociale
Intrebare: Societatea A detine 100% din capitalul societatii B de peste 1 an. Capitalul social al societatii B este 200 lei. Societatea A detine un teren, cu valoarea contabila de 100 lei, pe care intentioneaza sa il foloseasca pentru majorarea capitalului social al societatii B. In acest scop, in luna noiembrie apeleaza la serviciile unui evaluator, care evalueaza terenul la valoarea de 500 lei. Dupa obtinerea raportului de reevaluare, Societatea A demareaza procedurile legale in vederea majorarii...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dividende. Plata diferentiata catre asociati
Intrebare: O societate comerciala intocmeste situatii financiare interimare la 30.09.2024 si decide repartizarea de dividende catre cei doi asociati ai sai. Unul dintre asociati incaseaza dividendele in cursul anului 2024. Al doilea asociat nu doreste sa incaseze in 2024 dividendele repartizate pentru a nu depasi plafonul si a plati CASS. Este posibil ca societatea sa achite pana la finalul anului 2024 dividendele repartizate doar unuia dintre cei doi asociati? Pentru dividendele repartizate, societatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Tratament fiscal TVA si impozit pe profit autoturism livrat intracomunitar
Intrebare: Societatea a cumparat in mai 2023 un autoturism de lux in valoare de 3.448.012 lei, din care TVA 550.522 lei. La achizitie a fost dedusa TVA in proportie de 50% = 275.261 lei. TVA nedeductibila in valoare de 275.261 lei a fost inregistrata in valoarea mijlocului fix (cont 2133) si supus amortizarii pe o perioada de 5 ani. In luna octombrie 2024, societatea vinde autoturismul catre o societate din Germania cu cod valid de TVA, cu valoarea de 390.000 EURO / 1.939.587 lei. Factura de vanzare a fost...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Inregistrare servicii cazare
Intrebare: Firma platitoare de TVA cu sediul in Romania primeste de la o firma din UE o factura pentru servicii cazare, factura emisa cu TVA aferenta tarii respective. Cum se inregistreaza in contabilitate si care sunt declaratiile (300, 390 etc.) in care se declara?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<