Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Taxa auto 2012 pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

13-Ian-2012
4479
In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 17/10.01.2012, a fost publicata Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. La data intrarii in vigoare a legii, 13.01.2012, se abroga Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si Hotararea Guvernului nr. 686/2008 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de Uregentaa Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.

Obligatie

Obligatia de plata a taxei intervine:

- cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de catre primul proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare si a numarului de inmatriculare;

- la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri;

- la reintroducerea in parcul auto national a unui autovehicul, in cazul in care, la momentul scoaterii sale din parcul auto national, i s-a restituit proprietarului platitor valoarea reziduala a taxei.

Atentie! Obligatia de plata a taxei intervine si cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, asupra unui autovehicul rulat si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule si care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii.

Prin prima transcriere a dreptului de proprietate se intelege primul transfer al dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, realizat dupa intrarea in vigoare a legii, in conditiile art. 11 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Taxa se aplica pentru autovehiculele din categoriile M1, M2, M3 si N1, N2, N3, astfel cum sunt acestea definite in RNTR 2-Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Documentatia necesara si plata

Taxa se calculeaza de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care poate fi:

- organul fiscal la care persoana este inregistrata ca platitor de impozite si taxe - in cazul persoanelor juridice, al persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere;

- organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica isi are domiciliul fiscal in cazul persoanelor fizice.

in vederea calcularii taxei de catre autoritatea fiscala, persoana fizica sau persoana juridica care intentioneaza sa efectueze inmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate, trebuie sa prezinte, in copie si in original, urmatoarele documente:

- cartea de identitate a vehiculului;

- documente care atesta dobandirea autovehiculului pentru care se solicita plata taxei de catre contribuabil;

- in cazul autovehiculelor rulate achizitionate din alte state, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a acestora si, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, precum si rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" ori rezultatul evaluarii individuale efectuate.

in cazul autovehiculelor care fac obiectul contractelor de leasing, in locul cartii de identitate a vehiculului, va fi prezentat un document care sa contina elementele necesare calculului taxei de catre organul fiscal, al carui model va fi stabilit prin ordin al ANAF.

Valoarea in lei a taxei se determina pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Pentru anul 2012 cursul este de 4,3001 lei/euro.

Taxa se achita in lei de contribuabili, prin virament sau in numerar, la unitatile Trezoreriei Statului din cadrul organului fiscal la care acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe sau isi au domiciliul fiscal, in contul 51.16.10.09 "Disponibil din taxe pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule", codificat cu codul de identificare fiscala a contribuabililor persoane fizice sau juridice.

Exceptii de la plata taxei

Taxa pentru emisiile poluante nu se aplica urmatoarelor categorii de autovehicule:

- celor apartinand misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si membrilor acestora, precum si altor organizatii si persoane straine cu statut diplomatic, care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;

- celor special modificate in scopul conducerii de catre persoanele cu handicap, precum si in scopul preluarii si transportarii persoanelor cu handicap grav sau accentuat, astfel cum aceste persoane sunt definite in Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

- cele destinate a fi utilizate de fortele armate, fortele de securitate a statului, de politie, de jandarmerie, de politia de frontiera si de pompieri;

- pentru cele definite conform RNTR 2 destinate serviciilor de ambulanta si medicina, autovehiculele speciale echipate corespunzator pentru acordarea ajutorului de urgenta, precum si autovehiculele speciale destinate serviciilor de descarcerare si de stingere a incendiilor.

Sunt scutite de la plata taxei autovehiculele:

- incadrate in categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale in vigoare;

- acordate institutiilor de invatamant, sanatate si cultura, ministerelor, altor organe ale administratiei publice, structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica, de catre guverne straine, organisme internationale si organizatii nonprofit si de caritate, prin donatii sau finantate direct din imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si tehnica;

- confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit in conformitate cu prevederile legale in vigoare;

- destinate competitiilor sportive, definite conform prevederilor legale in vigoare.

Restituiri de taxa

1. In cazul in care taxa pe poluare pentru autovehicule achitata de catre contribuabili incepand cu 1 iulie 2008 si pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 9/2012, potrivit prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 50/2008, este mai mare decat taxa rezultata din aplicarea prevederilor privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, calculata in lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul inmatricularii in Romania, se pot restitui sumele reprezentand diferenta de taxa platita, numai catre titularul obligatiei de plata, pe baza procedurii stabilite prin normele metodologice de aplicare a legii.

Pentru restituirea sumelor contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal competent in administrarea acestuia la care se anexeaza, in original sau in copie, documentul doveditor al platii taxei pe poluare pentru autovehicule/taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, respectiv chitanta fiscala/ordinul de plata si extrasul de cont, dupa caz, care sa ateste efectuarea platii acesteia, precum si copia cartii de identitate a vehiculului si a certificatului de inmatriculare, cu prezentarea in original a acestora.

In cazul autovehiculelor care fac obiectul contractelor de leasing, la cererea de restituire se anexeaza, in copii conforme cu originalul pe baza declaratiei proprii, documentul doveditor al platii taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, precum si cartea de identitate a vehiculului si certificatul de inmatriculare.

Calculul diferentei de restituit se face pe baza formulei de calcul din lege, in care se utilizeaza elementele avute in vedere la momentul inmatricularii autovehiculului in Romania. Sumele se restituie la cererea contribuabilului, adresata organului fiscal competent, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Taxa rezultata ca diferenta dintre suma achitata de contribuabil cu titlu de taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si cuantumul rezultat din aplicarea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule se restituie in termenul de prescriptie prevazut de legea fiscala, pe baza procedurii stabilite in normele metodologice de aplicare a legii.

2. Atunci cand un autovehicul pentru care s-a platit in Romania taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa prevazuta de prezenta lege este scos ulterior din parcul auto national, contribuabilul care a platit taxa poate solicita restituirea valorii reziduale a acesteia.

Pentru restituirea sumei contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal competent in administrarea acestuia la care va anexa urmatoarele documente:

- copia legalizata a cartii de identitate a autovehiculului;

- documentul eliberat de organele de politie competente, din care sa rezulte ca autovehiculul a fost scos din parcul auto national, in original si copie;

- documentul care atesta faptul ca autovehiculul a fost transferat in alt stat membru, respectiv factura/contractul de vanzare-cumparare sau declaratia vamala de export, dupa caz, in original si copie;

- dovada platii taxei/taxei pe poluare pentru autovehicule, in copie si in original.

Cererea de restituire se solutioneaza de organul fiscal competent, in termenul legal de solutionare, potrivit legii, iar restituirea sumelor reprezentand valoare reziduala a taxei se face din bugetul Fondului pentru mediu.

3. Restituirea sumelor reprezentand diferentele de taxa rezultata in urma contestarii acesteia.

In cazul contestarii taxei platite, contribuabilul poate solicita restituirea diferentei de taxa fata de cea platita. Pentru restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa, contribuabilul va depune o cerere de restituire la organul fiscal competent in administrarea acestuia, la care se anexeaza, in original si in copie, in vederea verificarii acestora, urmatoarele documente:

- dovada platii taxei;

- documentul eliberat de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" privind rezultatul expertizei tehnice sau documentul eliberat de Corpul Expertilor Tehnici privind rezultatul evaluarii individuale a autovehiculului.

Cererea de restituire se solutioneaza de organul fiscal competent in termenul legal, iar restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa se face din bugetul Fondului pentru mediu.

Alte precizari

Ministerul Mediului si Padurilor impreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Finantelor Publice vor elabora Norme metodologice de aplicare care vor fi aprobate prin Hotarare de Guvern in 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a Legii nr. 9/2012.

Sursa: Finante Valcea

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Taxa auto 2012 pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Situatii financiare anuale. Poate asociatul unei firme, din calitate de angajat-contabil sef, sa semneze bilantul?

    • O S.R.L. membra CECCAR are ca angajat in functia de contabil sef pe asociatul unic si administratorul societatii (expert contabil). Poate asociatul, din aceasta calitate de angajat-contabil sef, sa semneze la "intocmit" situatiile financiare? Cine poate semna situatiile financiare anuale – raspunsul specialistului: Conform prevederilor legale din Romania, semnarea situatiilor financiare este reglementata in mod clar pentru a asigura separarea responsabilitatilor si integritatea...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Ce amenzi se aplica daca NU o depuneti pana pe 27 mai

    • Conform legisalatiei in vigoare, Declaratia Unica trebuie depusa pana pe data de 27 mai 2024. Ce amenzi se aplica pentru nedepunere la timp? Amenzi nedepunere Declaratia Unica Nedepunerea „Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, pana la data prevazuta in legislatia fiscala, se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 50 si 500 de lei, conform art. 336 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscal

    • Conform unui comunicat de presa al ANAF, in aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control ale fiscului care au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei. Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prezinta raportul lunii aprilie al actiunilor intreprinse de catre directiile de specialitate din cadrul ANAF si rezultatele pe care acestea le-au generat. In acest sens, in vederea cresterii conformarii la declarare a contribuabililor, Agentia...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililor

    • ANAF aduce, printr-un nou comunicat de presa, cateva precizari referitoare la informatiile aparute in articolele despre ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie”. Fiscul mentioneaza ca articolele de presa in care se mentioneaza ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie” dezinformeaza mediul de afaceri, fiind redactate tendentios prin prezentarea in mod personal a cadrului legal RO e-Transport, fara aprofundarea acestuia. Astfel: prin...» citeste mai departe aici

  • D300, modificata prin Ordinul 888/2024. Nou formular se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024

    • Un nou formular pentru Declaratia 300 a fost publicat de ANAF prin Ordinul 888/2024. Acesta se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024. OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifica OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata”, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024. Conform Referatului de aprobare, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023, publicata in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016