Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Impozitele si contributiile datorate in cazul conventiilor civile

24-Aug-2011
6434
Valabil la 25.08.2011

Nu doar constructia unui atelier mecanic implica serviciile unui expert tehnic sau ale unui diriginte de santier. Indiferent de natura acestor constructii, in momentul in care se produce necesitatea acestor servicii, se va tine cont numai de conditiile in care pot fi incheiate conventii civile. Pot insa aceste prestatii sa fie realizate in baza unei conventii civile? In plus, care va fi regimul fiscal al sumelor platite si cum se va inregistra in contabilitate.

In primul rand, incheierea unui contract civil de prestari servicii cu o persoana fizica, conform Codului civil, se preteaza numai in cazul activitatilor accidentale, ocazionale, fara a fi repetitive si fara sa aiba caracterul unei activitati dependente, permanente conform art 7 alin.2.1 din Codul fiscal. Ori de cate ori persoana fizica efectueaza o prestatie pentru un beneficiar persoana fizica sau juridica in mod accidental, intamplator, fara repetitivitate vor fi aplicabile dispozitiile Codului civil putand fi incheiate contracte civile.

In acest sens, problema se va pune in identificarea caracterului dependent sau independent al activitatii desfasurate in functie de care se va incheia un contract individual de munca pe durata determinate sau un contract comercial de prestari de servicii.
Potrivit art. 7 alin (1) pct 2.1. din Codul fiscal, activitatea desfasurata in baza contractului civil poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:

a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta condiiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contributie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

In situatia in care activitatea dvs se incadreaza la activitate dependenta, socieatea are obligatia calcularii si virarii impozitului pe venit precum si a contributiile individuale, prin retinere de la persoana fizica, precum si obligatia calcularii si virarii contributiilor angajatorului.
In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.

Potrivit pct. 1 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, o activitate poate fi reconsiderata, potrivit criteriilor prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal, ca activitate dependenta, in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta continutul economic al acestuia.

Activitatile desfasurate in mod independent, in conditiile legii, care genereaza venituri din profesii libere, precum si drepturile de autor si drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activitati dependente potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) pct. 2.1 si 2.2 din Codul fiscal .

Punctul 19 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, dat in aplicarea art. 46 din Codul fiscal, defineste activitatea independenta ca fiind acea activitate care presupune desfasurarea in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, enumerand criteriile care definesc preponderent existenta unei activitati independente. In situatia in care activitatea este desfasurata cu repetivitate, fiind indeplinite criteriile de desfasurare a unei activitati independente, persoana fizica va trebui sa se organizeze drept PFA avand posibilitatea incheierii de contracte comerciale.

Asadar in cazul expertului tehnic, acesta ar putea fi inregistrat ca PFA. Daca respectivul contract este incheiat cu persoana fizica, in calitatea ei de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati independente (inregistrata ca atare la organele fiscale competente), atunci platitorul de venit nu are obligatia retinerii contributiilor sociale prevazute de OUG 58/2010, astfel cum a fost modificata si completata prin OUG 82/2010. De asemenea, platitorul de venit nu are obligatia retinerii la sursa a impozitului pe venit intrucat acest venit nu se incadreaza intre cele pentru care exista obligatia retinerii la sursa conform art. 52 sau art. 52^1 din Codul fiscal. In schimb, persoana fizica autorizata are obligatia sa emite documente justificative pentru veniturile incasate (chitanta, factura ? daca este inregistrata in scopuri de TVA etc.), urmand sa plateasca impozit pe venit sub forma de plati anticipate si diferente anuale de impozit, stabilite de organul fiscal pe baza propriilor declaratii estimative si declaratii anuale de venit.

In concluzie, inchierea unui contract civil de prestari servicii cu o persoana fizica, conform Codului Civil, se preteaza numai in cazul activitatilor accidentale, ocazionale, fara a fi repetitive si fara sa aiba caracterul unei activitati dependente, permanente conform art 7 alin.2.1 din Codul fiscal . Contractul incheiat astfel nu se declara, nu se inregistreaza nicaieri, este un contract incheiat intre parti. Pentru veniturile platite urmare unei activitati desfasurate de o persoana fizica in baza unei conventii civile/contract civil incheiate potrivit Codului civil, platitorul de venit va avea obligatii privind retinerea impozitului pe venit in conformitate cu art. 52 de 10%, respectiv art. 521 din Codul fiscal impozit final de 16%, in functie de optiunea persoanei fizice. In cazul retinerii impozitului de 10% ca plati anticipate in contul impozitului pe venit, persoana fizica beneficiara de venit va avea obligatia depunerii Declaratiei 200 privind venitul realizat pana la data de 15 mai a anului urmator realizarii venitului si sa achite la bugetul de stat diferenta de impozit de 6%, in termen de 60 de zile de la data emiterii Deciziei de impunere finala de catre fisc.

Totodata, platitorului de venit ii revin si obligatiile privind retinerea, virarea si declararea contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, in cote de 10,5% si 0,5% aplicate la venitul brut, potrivit prevederilor art. III din OUG 58/2010, indiferent daca persoana realizeaza si venituri de natura salariala.
Daca aceste persoane fizice cu care se doreste incheierea unui contract civil au calitatea de pensionari sau sunt asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, nu vor intra sub incidenta prevederilor art. III din OUG 58/2010 nedatorandu-se contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj.

Potrivit alin. (11) al OUG 58/2010 astfel cum a fost modificata de OUG 82/2010 coroborat cu prevederile art. 296^18 si 296^19 din Codul fiscal, obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil, revine platitorului de venit. Astfel, in temeiul alin. (17) lit. b) din OUG 58/2010 coroborat cu art. 296^14 din Codul fiscal, baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj este venitul brut, pentru veniturile din activitatea desfasurata in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil . Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj nu poate depasi in cursul unei luni calendaristice echivalentul a de 5 ori salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, in conformitate cu alin. (18) al aceleiasi prevederi legale.

Intrucat venitul din conventii civile este tratat incepand cu 1 ianuarie 2011 drept venit din activitati independente, potrivit art. 52 si 52^1 din Codul fiscal, indiferent de tratamentul fiscal aplicat, aceasta noua abordare va produce efecte in ceea ce priveste obligatia ce revine persoanei fizice privind contributia asiguratului la asigurarile sociale de sanatate potrivit art. 257 alin. 2 lit. b) din Legea 95/2006.

Platitorul de venit are obligatia declararii impozitului pe venit in Declaratia 100 pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii. Contributiile individuale de asigurari sociale si somaj vor fi declarate de societate in Declaratia 112 - tot pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii. Societatea va mai avea obligatia depunerii Declaratiei 205 - pana la data de 28 februarie a anului urmator platii venitului - in cazul retinerii unui impozit de 10%, respectiv pana la data de 30 iunie in cazul retinerii impozitului final de 16%.

Inregistrarile contabile sunt urmatoarele:
628" Cheltuieli cu prestari servicii" = 401" Furnizori"

Retinerea la sursa a impozitului pe venit si a contributiilor individuale de asigurari sociale si somaj:

401 "Furnizori" = %
446 "Alte impozite si taxe datorate bugetului de stat" (impozit pe venit)
4312 " Contributia individuala de asigurari sociale"
4372 "Contributia individuala de asigurari pentru somaj"

Plata venitului:

401"Furnizori" = 5311/ 5121 "Casa in lei " /"Conturi la banci in lei"

Plata obligatiilor la bugetul de stat si asigurari sociale pana la data de 25 a lunii urmatoare retinerii:

% = 5121 "Conturi in lei la banci"
446 "Alte impozite si taxe datorate bugetului de stat"
4312 "Contributia individuala de asigurari sociale"
4372 "Contributia individuala de asigurari pentru somaj"
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Impozitele si contributiile datorate in cazul conventiilor civile":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Pensionarii nu vor mai putea acumula pensia cu salariul de stat (proiect MMPS)
    • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale este in plin proces de elaborare a unui proiect de act normativ care prevede interzicerea cumulului pensiei cu salariul de la stat, anunta ministrul Violeta Alexandru. "Se lucreaza la un proiect de lege in cadrul echipei mele la Ministerul Muncii, am facut o prima lectura a unei variante pe care echipa mi-a prezentat-o, urmeaza sa o finalizam pe masura ce colectam toate informatiile legate de persoanele carora li s-ar aplica o asemenea prevedere. In foarte...» citeste mai departe aici

  • Cele mai importante obligatii ale contabililor, pana la finalul anului 2019
    • Contabilii mai au la dispozitie doar 8 zile lucratoare, pana pe 20 decembrie - data limita pentru depunerea declaratiilor, timp in care au de indeplinit o multime de obligatii fiscale. Cu ajutorul colegilor nostri, am intocmit o lista cu lucrurile pe care contabilii le au de facut pana la finalul anului 2019. Asadar, acestia trebuie sa: Verifice daca firma este in situatia de a colecta TVA la sponsorizarile in bunuri - daca firma este platitoare de TVA; Reevalueze imobilizarile – daca...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii afla de la specialistii ANAF constatarile inspectiilor fiscale desfasurate pana acum
    • In luna decembrie a.c. si in ianuarie 2020, specialistii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor prezenta contribuabililor constatarile Agentiei selectate ca urmare a inspectiilor fiscale desfasurate. “Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza, in perioada decembrie 2019 - ianuarie 2020, sesiuni de asistenta a contribuabililor si a reprezentantilor acestora, in cadrul carora vor fi prezentate constatari ANAF selectate ca urmare a inspectiilor fiscale...» citeste mai departe aici

  • Cand poate opta un PFA pentru schimbarea modului de impozitare?
    • "Un PFA infiintat in anul 2009 declara de la infiintare si pana in prezent veniturile in sistem real. Avand un cod caen care se regaseste la norma de venit, doreste sa schimbe modul de impozitare din sistem real la norma de venit. Cand poate face aceasta optiune? Se mai poate modifica declaratia unica depusa pentru anul 2018?" Raspunsul specialistului Potrivit art. 69 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul PFA care realizeaza venituri din activitati independente in mod individual, venitul net...» citeste mai departe aici

  • INFORMARE ANOFM privind anularea creantelor fiscale
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza debitorii, fie ca sunt persoane fizice sau juridice, despre posibilitatea de a a beneficia de anularea obligatiilor de plata accesorii potrivit Ordonantei Guvernului nr.6/2019. Conditia este ca achitarea creantelor principale sa fie facuta pana la data de 15.12.2019. “Avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr.6/2019 si a Ordinului Presedintelui ANOFM nr.728/2019, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca...» citeste mai departe aici

  • Modificari aduse procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala
    • Prin O.A.N.A.F. nr. 3.008/2019 publicat in M.Of. nr. 945 din data de 26.11.2019 au fost aduse modificari si completari procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala, precum si modelului acestui formular si al cererii de eliberare. Noile prevederi vor intra in vigoare la data de 26 decembrie 2019 si se va aplica si cererilor de eliberare a certificatului de atestare fiscala, aflate in curs de solutionare la aceasta data. Principalele modificari si completari vizeaza: Modalitatile...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016