Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din salarii si indemnizatie de administrator. CAS

22-Oct-2010
7519
Intrebare:

O persoana obtine venituri, la aceeasi societate comerciala, din salarii in baza unui contract individual de munca si o indemnizatie de administrator in baza deciziei asociatului (calitatea de administrator rezulta din actul constitutive al societatii) ,

Societatea calculeaza, retine, vireaza CAS - contribuitia de asigurari sociale - la venitul reprezentand indemnizatia de administrator?

Raspuns:

Veniturile reprezentand remuneratii primite de persoanele care au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane au fost si sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii.

In acest domeniu, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 nu a produs nici o modificare prevderilor titlului III din Codul fiscal, in sensul ca indemnizatia administratorilor stabilita fie prin actul constitutiv, fie de catre adunarea generala a actionarilor in baza unui contract de administrare, sunt tratate din punct de vedere fiscal drept venituri asimilate salariilor, potrivit art. 55 alin. (2) lit. f) si j) din Codul fiscal. Acestor venituri li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar societatea comerciala care efectueaza plata venitului are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal.

Informatiile referitoare la calculul impozitului pe veniturile din salarii se cuprind de catre platitorul venitului in formularele de "Fisa fiscala? (210), care se depune pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul fiscal expirat.
Asupra indemnizatiei primite de catre adminitrator sunt datorate urmatoarele contributii obligatorii:

- contributia la asigurarile sociale
Potrivit art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) din Legea nr. 19/2000, administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare sau de management sunt persoane asigurate in mod obligatoriu in sistemul public de pensii, care datoreaza cota integrala de CAS in functie de conditiile de munca si au obligatia depunerii declaratiei de asigurare prevazuta de art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, indiferent de nivelul veniturilor realizate.
Persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) din Legea nr. 19/2000, respectiv administratorii, care au implinit varsta de 18 ani, sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii in raza careia se afla domiciliul asiguratului, in termen de 30 de zile de la incadrarea in situatiile mentionate. Administratorul depune individual declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii achitand cota integrala de CAS aplicata asupra venitului lunar asigurat stabilit prin declaratie. Administratorul este asadar obligat sa se asigure individual, pe baza de declaratie de asigurare, conform art. 4 alin. (2), art. 5 alin. (1) pct. IV lit. b) si art. 61 din Legea nr. 19/2000.
Prin exceptie de la aceste dispozitii, avand in vedere prevederile art. 61 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, aceste persoane care beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 19/2000 sau daca care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, sunt exceptate de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare, nefiind supuse contributiei la asigurarile sociale.
Prin urmare in situatia prezentata, administratorul nu va avea obligatia depunerii declaratiei de asigurare in virtutea calitatii de administrator intrucat cumuleaza si un venit urmare unui contract individual de munca.

- contributia la asigurarile sociale de sanatate
Pentru administratorii asigurati obligatoriu, ambele contributii de asigurari sociale de sanatate sunt datorate, atat cea individuala cat si cea datorata de societate. In temeiul art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, contributia lunara a persoanei asigurate se aplica asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit, iar in temeiul art. 258 alin. (2) din acelasi act normativ si art. 3 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, in fondul de salarii sunt cuprinse si sumele utlizate pentru plata veniturilor asimilate salariilor astfel cum sunt definite de Codul fiscal. Societatii ii va reveni obligatia virarii ambelor contributii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006. La rubrica ?categoria de asigurat?, se va mentiona ?CT? in Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate cuprinsa in anexa 2a la Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007.

- contributia pentru concedii si indemnizatii
Asigurarea acestei categorii de persoane pentru concedii si indemnizatii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 se constituie drept o asigurare facultativa, atat timp cat prevederile legale permit retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii.
Administratorul, potrivit art. 1 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 nu va datora cota de CCI, daca solicita retragerea Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii pe baza unui formular-tip de retragere conform Normelor de aplicare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006.

- contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
Asociatii sau actionari se pot asigura optional, pe baza de contract individual de asigurare, societatea nedatorand aceasta contributie, conform art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2002.

- contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj
Legea nr. 76/2002 prin art. 20 nu dispune obligativitatea contribuirii in acest sistem de asigurare, creand un sistem ?facultativ?pentru aceasta categorie de persoana. Societatea asadar nu datoreaza nici o contributie, insa administratorul se poate asigura incheiand contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca.

- contributia la Fondul de garantare
Societatea nu va datora aceasta contributie intrucat aceasta se aplica asupra sumei veniturilor care constituie baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca, potrivit art. 7 din Legea nr. 200/2006 si art. 2 din HG nr. 1850/2006,

Acest tratament fiscal descris mai sus s-a aplicat pentru veniturile realizate pana la data de 1 iulie 2010 si pentru cele realizate de administrator ulterior datei de 10 septembrie 2010.

In ceea ce priveste contributiile individuale datorate pentru veniturile realizate in perioada 1 iulie ? 10 septembrie 2010, va prezentam modalitatea de aplicare in cele ce urmeaza.

Venitul reprezentand indemnizatia administratorului realizate incepand cu data de 1 iulie 2010 si pana la data de 10 septembrie 2010, intra sub incidenta art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 in ceea ce priveste contributiile individuale datorate. Administratorul va datora pentru veniturile realizate in aceasta perioada contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate si de asigurari pentru somaj. Din definitia data veniturilor de natura profesionala de art. 1 din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010, rezulta ca veniturile asimilate salariilor care nu sunt generate de o relatie de angajare sunt incluse in aceasta categorie. Prin sintagma ?venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale? se intelege veniturile realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca dependente potrivit art. 7 alin.(1) pct. 2 din Codul fiscal, activitati desfasurate de aceasta persoana in afara unei relatii de angajare. (Dupa data de 10 septembrie, notiunea de venituri profesionale se modifica limitandu-se la veniturile din drepturi de autor si la veniturile din conventii civile, ceea ce determina aplicarea acelorasi prevederi anterioare datei de 1 iulie 2010.)

Prin urmare, pentru veniturile cu caracter repetitiv realizate in calitate de administrator considerate venituri de natura profesionala, fie ca sunt realizate in mod exclusiv, fie ca sunt reliazate pe langa venituri de natura salariala, administratorul va datora contributia individuala la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, contributia individuala la asigurarile sociale in cota de 10,5% si contributia individuala la asigurarile pentru somaj in cota de 0,5% la nivelul venitului net lunar realizat limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie.

Pentru veniturile realizate dupa data de 1 iulie 2010, persoanele fizice vor avea obligatia depunerii de declaratii privind asigurarea in sistemul asigurarilor public de pensii si in sistemul asigurarilor pentru somaj (OPANOFM nr. 599/2010), astfel cum rezulta din Hotararea Guvernului nr. 791/2010, pentru veniturile de natura profesionala. Plata acestor contributii individuale se va efectua de catre insasi persoana fizica si nu de catre platitorul de venituri. Desi prin art. III alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, aceste obligatii cadeau in sarcina platitorului de venit, prin normele de aplicare s-a dispus transferarea acestor obligatii pe seama persoanei fizice, platitorul de venit neavand obligatii privind declararea si plata contributiilor sociale individuale datorate de persoana fizica.

In ceea ce priveste declararea si plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate, intrucat art. 6 alin. (4) din anexa 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 face trimitere la procedura reglementata de Legea nr. 95/20006 si de OPCNAS nr. 617/2007, consideram ca obligatia virarii ambelor contributii de asigurari sociale de sanatate, atat cea individuala in cota de 5,5%, cat si cea datorata de societate in cota de 5,2%, ii va reveni societatii, conform art. 257 alin. (7) din Legea nr. 95/2006 si art. 5 alin. (5) din OPCNAS nr. 617/2007.

Precizam faptul ca art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 a fost modificata, in timp ce prevederile anexei 2 la Hotararea Guvernului nr. 791/2010 au fost abrogate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010 incepand cu data de 10 septembrie 2010.

In prezent urmare intrarii in vigoare a Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, pot apare urmatoarele situatii aferente perioadei de aplicare a Anexei 2 din Hotararea Guvernului nr. 791/2010:

1. Indemnizatia administratorului care potrivit Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa 2 era considerat de natura profesionala, a fost platita in luna august, iar asiguratul nu a achitat si nu a declarat contributia individuala de asigurari sociale si contributia individuala de asigurari pentru somaj conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2010. Asiguratul o va putea face pana la data de 25 septembrie 2010.

2. Indemnizatia administratorului care potrivit Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa 2 era considerat de natura profesionala, a fost platita in luna septembrie, anterior datei de 10 ale acestei luni, iar asiguratul nu a achitat si nu a declarat contributia individuala de asigurari sociale si contributia individuala de asigurari pentru somaj conform OUG nr. 58/2010.

Asiguratul o va putea face pana la data de 25 octombrie a.c. Dupa aceasta data, avand in vedere faptul ca prevederile anexei 2 ale Hotararea Guvernului nr. 791/2010 sunt abrogate, la data de 25 octombrie 2010 inceteaza, de drept, posibilitatea depunerii declaratiilor de asigurare conform OUG nr. 58/2010 pentru veniturile realizate anterior datei de 10 septembrie 2010.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Venituri din salarii si indemnizatie de administrator. CAS":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Procedura DAC6. CE, UNDE si CUM raportam la ANAF?
    • Atentie! 28 februarie 2021 este termenul de raportare a aranjamentelor transfrontaliere raportabile incepand cu 25 iunie 2018 pana la 30 iunie 2020. Intelegeti acum de ce punem in discutie DAC6? -mai sunt doar cateva zile pana la primul termen stabilit de lege! -nu aveti timp sa gresiti (ca mai apoi sa remediati), puteti ajunge la penalizari pentru intarziere -nu va puteti permite nicio greseala! Va costa mult prea mult! Amenda pentru neraportarea tranzactiilor de optimizare fiscala ori...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de asistenta ANAF pentru a-si indeplini obligatiile fiscale in 2021
    • ANAF va pune accent, si in 2021, pe indrumarea si informarea contribuabililor, in vederea stimularii conformarii voluntare, prin derularea Proiectului pilot. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va intensifica, si in anul 2021, activitatile de indrumare si asistenta in domeniul fiscal, manifestandu-si in acest sens rolul activ pentru sprijinirea contribuabililor in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin. Astfel, institutia deruleaza Proiectul pilot privind stimularea...» citeste mai departe aici

  • Formularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratia
    • Agentia Nationala de Administrare Brasov a publicat un material informativ cu privire la depunerea Formularului 207 in 2021. Termenul de depunere a declaratiei este anual: a) pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat; b) ori de cate ori platitorul de venit constata erori in declaratia depusa anterior, acesta completeaza si depune o declaratie rectificativa. Cine depune declaratia: Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa: - persoane juridice...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 205 in 2021. Care este termenul limita de depunere si cine NU are aceasta obligatie
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala Brasov a publicat, pe site-ul oficial, un material informativ cuprivite la depunerea formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit". Pentru veniturile realizate in anul 2020, Declaratia 205 se completeaza si se depune pana in 28 FEBRUARIE 2021-ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, respectiv 1 MARTIE 2021, de catre platitorii...» citeste mai departe aici

  • Obligatia declararii aranjamentelor tranfrontaliere conform Directivei UE 2018/822
    • Avem urmatoarea situatie, firma SRL infintata conform legislatiei din ROMANIA din 2006 CU ACTIONARIAT FIRMA din UE 99% si persoana fizica 5% tot din aceiasi tara UE. Relatiile comerciale se desfasoara pe baza de contract si comenzi care se factureaza si se incaseaza in cont bancar din ROMANIA. Firma nu a acordat imprumuturi, nu a transferat marfa sau alte bunuri. In aceasta situatie trebuie declarate aceste relatii comerciale cu DAC6 - Formular utilizat de intermediarii sau contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale in cazul persoanelor fizice. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice rezidente/nerezidente, care parasesc/sosesc in Romania, si in cazul carora este necesara stabilirea/modificarea rezidentei fiscale, respectiv impozitarea venituriloe obtinute. Criterii de stabilire a rezidentei persoanei fizice potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri: Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016