Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Reglementarile stabilite prin OUG nr. 30 din 2011 care intra in vigoare la 1 ianuarie 2012

06-Dec-2011
3068
De la 1 ianuarie 2012, intra in vigoare modificarile stabilite prin Ordonanta Guvernului nr. 30/31.08.2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

1. Impozit pe profit. Termenul de depunere al declaratiei anuale de impozit pe profit

Incepand cu anul fiscal 2012, se modifica termenul de depunere al declaratiei anuale de impozit pe profit de la 25 aprilie, inclusiv, a anului urmator la 25 martie, inclusiv, a anului urmator. Totodata, se elimina posibilitatea unor categorii de contribuabili platitori de impozit pe profit sa definitiveze inchiderea exercitiului financiar anterior, sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pe profit aferent, pana la data de 25 februarie, inclusiv, a anului urmator).
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Atentie! Impozitul pe profit datorat pentru anul 2011 se declara si se plateste potrivit prevederilor Titlului II "Impozit pe profit" aplicabile pana la data de 31 decembrie 2011.

2. Impozit pe venit si contributii sociale.

a. Deducerea contributiilor sociale obligatorii

Incepand cu 1 ianuarie 2012, cota de impozit de 10% retinuta la veniturile realizate din: drepturi de proprietate intelectuala; vanzarea bunurilor in regim de consignatie; activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial; activitati desfasurate in baza contractelor/ conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil; activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, se aplica la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit Titlului IX indice 2 "Contributii sociale obligatorii".

Incepand cu anul 2012, contribuabilii obligati la depunerea trimestriala a formularului 112, pot opta pentru depunerea formularului 112 lunar,daca fac optiunea pana la data de 31 ianuarie inclusiv.
Depunerea trimestriala consta in completarea si depunerea cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru.

De retinut! Numarul mediu de salariati se calculeaza ca medie aritmetica a numarului de salariati din declaratiile 112 depuse pentru fiecare luna din anul anterior iar veniturile totale se stabilesc pe baza informatiilor cuprinse in situatiile financiare ale anului anterior.

Optiunea de a stabili venitul net anual in sistem real

Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real.

Incepand cu 1 ianuarie 2012, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita determinarea venitului net anual pe baza normelor de venit, prin completarea corespunzatoare a declaratiei de venit estimat si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv.

Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei de venit estimat cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie, inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.

Fise fiscale

De la 1 ianuarie 2012, se vor elimina fisele fiscale pentru drepturile salariale si asimilate salariilor realizate dupa aceasta data. De asemenea, de la aceeasi data, a fost stabilita obligativitatea platitorilor de venituri din salarii de a elibera, la cererea contribuabilului, un document care sa cuprinda informatii privind: datele de identificare ale contribuabilului, venitul realizat in cursul anului, deducerile personale acordate, impozitul calculat si retinut. Acest document nu este un formular tipizat.

Foarte important! Pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente anului 2011, exista obligatia completarii si depunerii fiselor fiscale pana in ultima zi a lunii februarie a anului 2012, de catre angajatori.


Termene de depunere a declaratiilor

Incepand cu 1 ianuarie 2012, s-a reglementat un singur termen de depunere pentru Declaratia 205. Astfel, platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului au obligatia sa completeze si sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Anterior, platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului (dividende, dobanzi, lichidare, premii si jocuri de noroc, pensii, activitati agricole, alte venituri) depuneau formularul 205 pana la 30 iunie.

Tot de la 1 ianuarie 2012, s-au modificat termenele de declarare a veniturilor realizate din:

- activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, din transferul titlurilor de valoare altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, operatiuni de vanzare cumparare de valuta la termen, prin formularul 200, de la 15 mai la 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului;

- strainatate, prin formularul 201, de la de la 15 mai la 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.

Impunere la norma de venit

De la 1 ianuarie 2012, contribuabilii care desfasoara activitate de transport de persoane si de bunuri in regim de taxi, care in anul 2011 au fost impusi in sistem real conform art. 69 din Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, vor avea posibilitatea sa opteze pentru determinarea venitului la norma de venit, optiune care se va face prin completarea formularului 220 "Declaratie privind venitul estimat" pana la 31 ianuarie 2012.

Impunerea nerezidentilor

Incepand cu 1 ianuarie 2012, se modifica termenul de depunere al Declaratiei informative privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu retinere la sursa/venituri scutite pe beneficiari de venituri nerezidenti de la 30 iunie la ultima zi a lunii februarie.



3. Impozite si taxe locale. Impozitul pe cladiri

In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre:

a) 10 si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, fata de 5 si 10%).

b) 30 si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.

Cota impozitului pe cladiri prevazuta mai sus se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare. Fac exceptie cladirile care au fost amortizate potrivit legii, in cazul carora cota impozitului pe cladiri se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25 si 1,50%, inclusiv.
La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

Impozitul pe cladirile cu destinatie turistica

Cota de impozit pentru cladirile cu destinatie turistica ce nu functioneaza in cursul unui an calendaristic este de minimum 5% din valoarea de inventar a cladirii. Sunt exceptate de la prevederile mentionate anterior structurile care au autorizatie de construire in perioada de valabilitate daca au inceput lucrarile in termen de cel mult 3 luni de la data emiterii autorizatiei de construire.

De retinut! Impozitele pe cladiri si pe terenurile acestora se reduc cu 50% numai pentru acele imobile situate pe litoralul Marii Negre detinute de persoane juridice si care sunt utilizate pentru prestarea de servicii turistice pe o durata de minimum 6 luni in cursul unui an calendaristic.

Declararea cladirilor

Declararea cladirilor pentru stabilirea impozitului aferent nu este conditionata de inregistrarea acestor imobile la oficiile de cadastru si publicitate imobiliara.

Noi modalitati de stabilire a datei dobandirii cladirii

Atat in cazul persoanelor fizice, cat si in cazul persoanelor juridice, pentru cladirile construite potrivit Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile ulterioare, data dobandirii cladirii se considera dupa cum urmeaza:

a) pentru cladirile executate integral inainte de expirarea termenului prevazut in autorizatia de construire, data intocmirii procesului-verbal de receptie, dar nu mai tarziu de 15 zile de la data terminarii efective a lucrarilor;

b) pentru cladirile executate integral la termenul prevazut in autorizatia de construire, data din aceasta, cu obligativitatea intocmirii procesului-verbal de receptie in termenul prevazut de lege;

c) pentru cladirile ale caror lucrari de constructii nu au fost finalizate la termenul prevazut in autorizatia de construire si pentru care nu s-a solicitat prelungirea valabilitatii autorizatiei, in conditiile legii, la data expirarii acestui termen si numai pentru suprafata construita desfasurata care are elementele structurale de baza ale unei cladiri, in speta pereti si acoperis. Procesul-verbal de receptie se intocmeste la data expirarii termenului prevazut in autorizatia de construire, consemnandu-se stadiul lucrarilor, precum si suprafata construita desfasurata in raport de care se stabileste impozitul pe cladiri.

Declararea cladirilor in vederea impunerii si inscrierea acestora in evidentele autoritatilor administratiei publice locale reprezinta o obligatie legala a contribuabililor care detin in proprietate aceste imobile, chiar daca ele au fost executate fara autorizatie de construire.

Taxa hoteliera

Cota taxei hoteliere aplicata la tarifele de cazare este de 1% (fata de 0,5 - 5%) din valoarea totala a cazarii/ tariful de cazare pentru fiecare zi de sejur a turistului si se incaseaza de persoanele juridice prin intermediul carora se realizeaza cazarea, o data cu luarea in evidenta a persoanelor cazate.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reglementarile stabilite prin OUG nr. 30 din 2011 care intra in vigoare la 1 ianuarie 2012":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

08-Dec-2011

va rog mult,mult de tot cand se da o lege sau ordonanta privind taxe si impozite,faceti o referire mai explicita si pentru Asociatiile de Proprietari. Sunt multe Asociatii care nu au angajati Contabili. in aceasta situatie Administratorul colaboreaza in ceeace priveste taxe si impozitecu cenzorul,care poate fi de profesie Economist sau NU,doar cu facultate care nu este la zi cu toate schimbarile de taxe si impozite.Foarte rar se mai gasesc si articole din lege sau ordonanta care privesc Asociatiile de proprietari.Va multumesc anticipat.





Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.