Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Situatii in care se anuleaza inregistrarea in scopuri TVA a persoanei impozabile

07-Nov-2012
4677
Inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile se anuleaza daca:

a) Este declarata inactiva fiscal potrivit art. 78^1 Cod procedura fiscala-art. 153(9)a)

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA - din oficiu - art. 153(9^1)a)

- Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA - data comunicarii deciziei de declarare in inactivitate
- Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, organele fiscale
inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA din oficiu, de la data la

care a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii


b) A intrat in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului- art. 153(9)b)
- Anularea inregistrarii in scopuri de TVA - din oficiu - art. 153(9^1)a)
- Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA - data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului
- Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA din oficiu, de la data la care a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii

c) asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila au inscrise in cazierul fiscal-art. 153(9)c):
- infractiuni de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal si/sau - faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) OG nr. 75/2001: atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca.

- Anularea inregistrarii in scopuri de TVA - din oficiu - art. 153(91) b)
- Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA - de la data comunicarii deciziei privind anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA
- Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, organele fiscale inregistreaza persoana impozabila in scopuri de TVA la solicitarea persoanei impozabile, daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.

- Solicitarea inregistrarii se face prin completarea si depunerea formularului 099-"Cerere de inregistrare in scopuri de TVA potrivit art. 153 alin. (9^1) lit. b)-d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare" prevazut de Ordinul ANAF nr. 1426/2012, bifand casuta de la pct. 1.

Formularul 099 se completeaza in doua exemplare si se depune la registratura organului fiscal sau prin posta cu confirmare de primire, putand fi descarcat de pe portalul ANAF-sectiunea Asistenta contribuabili-Formulare si programe utile-Toate formularele cu explicatii.

d) Nu a depus pe parcursul unui semestru niciun decont de TVA (lunar sau trimestrial), dar nu este declarata inactiva sau in inactivitate temporara-art. 153(9)d)
- Anularea inregistrarii in scopuri de TVA - din oficiu - art. 153(9^1)c)
- Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA - din prima zi a celei de-a 2-a luni urmatoare respectivului semestru, respectiv:
- 1 august pentru persoanele impozabile care nu au depus niciun decont
de TVA in primul semestru calendaristic;
- 1 februarie pentru persoanele impozabile care nu au depus niciun decont de TVA incel de-al doilea semestru calendaristic.
- Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, organele fiscale inregistreaza persoana impozabila in scopuri de TVA la solicitarea persoanei impozabile, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA, pe baza urmatoarelor informatii/documente furnizate de persoana impozabila:
1. prezentarea deconturilor de taxa nedepuse la termen;
2. prezentarea unei cereri motivate din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa.

Solicitarea inregistrarii se face prin completarea si depunerea formularului 099, bifand casuta de la pct. 2;

Dupa prima abatere persoanele impozabile vor fi inregistrate in scopuri de TVA, daca indeplinesc toate conditiile prevazute de lege, numai dupa o perioada de 3 luni de la anularea inregistrarii.
Obs. in cazul in care abaterea se repeta dupa reinregistrarea persoanei impozabile, organele fiscale vor anula codul de inregistrare in scopuri de TVA si nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.


099

e) in deconturile TVA depuse - art. 153(9)e):
- pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica si
- pentru 2 perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost eviden#iate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA - din oficiu - art. 153(9^1)d)

Data anularii inregistrarii in scopuri de TVA - din prima zi a celei de-a 2 luni urmatoare respectivului semestru calendaristic, astfel:

- 1 august, respectiv 1 februarie, pentru persoanele care in niciun decont de TVA dintre cele depuse pentru perioada ianuarie - iunie, respectiv iulie-decembrie, nu au declarat achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii

- Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, organele fiscale inregistreaza persoana impozabila in scopuri de TVA la solicitarea persoanei impozabile, pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA

- Solicitarea inregistrarii se face prin completarea si depunerea formularului 099, bifand casuta de la pct. 3;

Data inregistrarii in scopuri de TVA este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.

Obs. In situatia in care persoana impozabila nu depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii, organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.

f) Persoana nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA - art. 153(9)f)

 Anularea inregistrarii in scopuri de TVA - la solicitare sau din oficiu-pct. 66(15) g) in situatia prevazuta la art. 152 alin. (7), respectiv solicitarea anularii inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor impozabile care in cursul unui an calendaristic nu depasesc plafonul de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal - art. 153(9)g)

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA - la solicitare prin formularul 096-art. 152(7), Ordinul ANAF nr. 53/2012;

!! A se vedea materialul infomativ "Precizari privind posibilitatea scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, incepand cu 1 ianuarie 2012", publicat pe site-ul: www.finantepublice.ro, la sectiunea "Noutati".


ATENTIE !!!
Incepand cu 1 ianuarie 2012, persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e), pana la data reinregistrarii in scopuri de TVA nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152, respectiv nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada in care nu au cod valid de TVA, dar au obligatia sa colecteze TVA emitand facturi cu TVA pentru operatiunile impozabile desfasurate in perioada respectiva, fiind supusi obligatiei de plata a TVA astfel colectata.
TVA colectata, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada in care contribuabilii mentionati nu au cod valid de TVA, se declara in declaratia 311 (vezi pagina nr. 4), care se depune la organul fiscal, conform art. 1563 alin.

(10) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate si/sau achizitiile de bunuri #i/sau de servicii pentru care contribuabilii respectivi sunt obligati la plata TVA (de exemplu: achizitii intracomunitare de bunuri, servicii intracomunitare primite, etc.).
[art. 153 alin. (9^1) lit. d) teza a 4-a, art. 11 alin. (1^1), (1^3), (1^4) Cod fiscal, OPANAF nr.
418/2012]

In cazul in care aceste persoane impozabile efectueaza livrari de bunuri prin organele de executare silita, depun declaratia 311, dar plata taxei se efectueaza de organul de executare silita sau, dupa caz, de cumparator. [art. 156^3 alin. (10), pct. 75 din norme, pct. 80^1 alin. (2) din norme]

Incepand cu 1 iulie 2012, cumparatorii care efectueaza achizitii de la persoanele impozabile carora li s-a anulat codul de TVA nu au drept de deducere a TVA pentru achizitii, cu exceptia achizitiilor de bunuri prin procedura de executare silita.

Exceptie: Cumparatorii care efectueaza achizitii de la persoane impozabile aflate in categoria inactivilor fiscali, incepand cu data 27 noiembrie 2004, nu au dreptul de deducere a cheltuielilor si a TVA aferenta achizitiilor, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate prin procedura de executare silita.

OBS.!!!
Inactivii fiscal - daca desfasoara activitati economice, pe langa faptul ca nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada in care nu au cod valid de TVA, nu au nici dreptul de deducere a cheltuielilor cu achizitiile efectuate. [art. 11 alin. (1^1) si (1^2) Cod fiscal]


Sursa: DGFP Brasov


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016