Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF propune ELIMINAREA declaratiei 098. Inregistrarea in scopuri de TVA se va face prin Cererea de inregistrare fiscala

09-Feb-2023
3107
ANAF propune ELIMINAREA declaratiei 098. Inregistrarea in scopuri de TVA se va face prin Cererea de inregistrare fiscala

ANAF propune, print-un nou Proiect de Ordin, eliminarea declaratie 098, in contextul in care firmele pot solicita codul de TVA prin Cererea de inregistrare Fiscala.

 

Asa cum este reamintit in Referatul de aprobare, potrivit prevederilor Legii nr.265/2022, entitatile supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului solicita odata cu depunerea cererii de inregistrare in registrul comertului si inregistrarea fiscala.

 

Ca urmare, prin Ordinul nr. 2509/2022 a fost aprobat modelul, continutul si instructiunile de completare ale formularului “Cerere de inregistrare fiscala” pentru a asigura posibilitatea entitatile supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului sa solicite odata cu inmatricularea/inregistrarea in registrul comertului si inregistrarea fiscala in evidenta organului fiscal. Detalii in ACEST articol«

 

Anterior acestor dispozitii legale, societatile care solicitau, inca de la inmatricularea in registrul comertului, si inregistrarea in scopuri de TVA, in temeiul dispozitiilor art.316 alin.(1) lit.a) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, utilizau formularul (098) ”Cerere de inregistrare in scopuri de TVA, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal”, care se depunea la organul fiscal competent in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comer? ului a cererii de inmatriculare in registrul comer? ului.

 

In vederea simplificarii procesului declarativ, prin reducerea numarului de formulare necesar a fi depuse de catre contribuabili pentru inregistrarea in scopuri de TVA, rubricile din formularul 098 privind inregistrarea in scopuri de TVA au fost inserate in formularul “Cerere de inregistrare fiscala” aprobat prin Ordinul coumn al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (nr.2509/09.12.2022) si al ministrului justitiei (nr.5672/C/19.12.2022).

 

In aceste conditii, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA inca de la inmatricularea in registrul comertului vor completa rubricile corespunzatoare chiar in Cererea de inregistrare fiscala, care constituie anexa la cererea de inregistrare in registrul comertului.

 

Prin urmare este necesara abrogarea modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (098) ”Cerere de inregistrare in scopuri de TVA, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal”, care sunt aprobate prin anexa nr.4 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.631/2016 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Totodata, se impune si reformularea prevederilor Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art.316 alin.(1) lit.a), b) sau c) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.239/2021, potrivit carora formularul (098) ”Cerere de inregistrare in scopuri de TVA, conform art.316 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal” se depune la organul fiscal competent in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.

 

De asemenea, prin proiectul de ordin se propune si reglementarea situatiei in care o persoana impozabila pentru care se aplica procedura de inregistrare in scopuri de TVA, din oficiu, indeplineste una din situatiile de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.

 

Astfel, pentru aplicarea unui tratament fiscal unitar persoanelor impozabile, indiferent daca acestea solicita inregistrarea in scopuri de TVA sau sunt supuse procedurii de inregistrare din oficiu in scopuri de TVA, se propune aplicarea, in mod corespunzator, a procedurii prevazuta de Ordinul nr.239/2021.

 

In acest sens, se propune ca, si in situatia aplicarii procedurii de inregistrare, din oficiu, in scopuri de TVA, organul fiscal sa efectueze, concomitent, atat inregistrarea in scopuri de TVA, cat si anularea inregistrarii in scopuri de TVA a contribuabilului, daca acesta se afla intruna din situatiile de anulare a inregistrarii prevazute la art.316 alin.(11) lit.a) sau c) din Codul fiscal (inactivitate sau cazier fiscal).

 

Institutia mentioneaza ca aplicarea unui tratament unitar este impusa si de efectele produse de anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Astfel, reiteram dispozitiile art.11 din Codul fiscal, potrivit carora persoanele impozabile carora li s-a anulat, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. Aceste dispozitii sunt aplicabile indiferent daca persoana impozabila a fost inregistrata in scopuri de TVA la cerere sau din oficiu, la constatarea organului fiscal.

 

Pentru a vedea Proiectul de Ordin, click AICI»


sursa: ANAF

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Declaratia 394. Bonurile fiscale SUB 100 euro vor fi trecute in D394?

    • Declaratia 394 reprezinta un document important pentru raportarea detaliata a tranzactiilor interne intre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Desi aceasta declaratie este destinata in principal pentru facturi si livrari de bunuri de valoare mai mare, multi contribuabili se intreaba cum trebuie tratate bonurile fiscale cu valoarea sub 100 euro. In acest articol vom vedea cadrul legal care stabileste obligatiile de raportare a bonurilor fiscale si daca acestea trebuie incluse in...» citeste mai departe aici

  • D700 ANAF. Cazuri in care D700 trebuie depusa pana pe 31 martie 2025

    • D700 este un formular important, care este folosit de contribuabili atunci cand vor sa schimbe vectorul fiscal. Desi poate fi depus si in alte perioade, acesta are ca termen limita data de 31 martie pentru a face trecerea de la impozit micro la impozit pe profit si invers.» citeste mai departe aici

  • Formular 230. Beneficiarii sumei de 3,5% trebuie sa indeplineasca o conditie importanta

    • Persoanele fizice pot completa si depune formularul 230 Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea unor entitati nonprofit/unitati de cult pana la termenul de plata a impozitului. In acest context, un contribuabil se intreaba cum se depune formularul, cine si unde il transmite, dar si cine stabileste suma care va fi transferata din impozitul pe venit. TOATE aceste raspunsuri, dar si alte...» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016