Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea ONRC va fi simplificata. Toate formalitatile pentru infiintarea firmelor se vor putea face online (Legea 265/2022)

26-Iul-2022
3809
Legea ONRC va fi simplificata. Toate formalitatile pentru infiintarea firmelor se vor putea face online (Legea 265/2022)

UPDATE: Legea 265/2022 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 750 din 26.07.2022.

Presedintele a promulgat Legea 265/2022 privind registrul comertului-pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului. Noua lege prevede simplificarea formalitatilor pentru inregistrarea in Registrul Comertului, dar si alte schimbari legislative.

Pentru a putea fi pusa in aplicare, noua lege ONRC trebuie sa fie publicata in Monitorul Oficial.

Prezenta lege reglementeaza:
a) procedura de inregistrare in registrul comertului pe baza controlului registratorului de registrul comertului sau, dupa caz, in baza hotararii instantei judecatoresti;
b) statutul registratorului de registrul comertului, numit in continuare registrator;
c) modul de organizare si functionare a Oficiului National al Registrului Comertului, denumit in continuare ONRC, si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale, denumite in continuare oficiile registrului comertului.

Principalele obiective pe care prezenta lege le urmareste precum si cele mai importante solutii de reglementare pe care aceasta le propune sunt urmatoarele:

Accesibilitatea online a tuturor formalitatilor pentru constituirea unei societati si inregistrarea unei sucursale prin utilizarea mijloacelor de identificare electronica si a mijloacelor electronice de comunicare:

Potrivit noii legi:
actul constitutiv se poate intocmi online, prin completarea unui formular-tip, cu optiuni predefinite, care va fi disponibil pe pagina de internet a ONRC; actul constitutiv formular-tip sau, dupa caz, cel individualizat, se semneaza de catre toti fondatorii sau de reprezentantii acestora cu semnatura electronica calificata;
cererile de inregistrare si inscrisurile depuse in sustinerea acestora intocmite de avocati sau de notari publici se pot semna de catre acestia cu semnatura electronica calificata si se pot transmite prin mijloace electronice;
procedura de inregistrare a sucursalelor companiilor cu sediul principal intr-un stat membru UE se simplifica prin eliminarea documentelor si informatiile ce sunt/vor putea fi obtinute/verificate prin sistemul de interconectare a registrelor comertului – BRIS;
folosirea unei platforme electronice centrale, tinuta de registrul comertului, pentru publicarea actelor si faptelor inregistrate/mentionate/depuse/vizate in/la/de registrul comertului, Buletinul electronic al registrului comertului;
in considerarea interconectarii registrelor comertului din statele membre, se uniformizeaza efectul inregistrarii in toate registrele ca fiind cel de la care actele, faptele persoanelor fizice si juridice inregistrate devin opozabile tertilor pentru a oferi un punct de referinta general atat pentru utilizatorii nationali, cat si pentru cei transfrontalieri;
certificatele de inmatriculare si certificatele constatatoare vor putea fi emise si in format electronic semnate cu semnatura electronica calificata/sigiliul electronic calificat.

Reglementarea procedurii de inregistrare in registrul comertului in baza controlului de legalitate, realizat de registrator:

- procedura de control prealabil inregistrarii realizata de registratori, pe baza de inscrisuri;
- daca exista suspiciuni de fals cu privire la identitatea solicitantului, a reprezentantului acestuia sau a oricarei persoane a carei identitate se verifica in procesul de inregistrare, registratorul poate solicita prezenta fizica a acestora;
- generalizarea competentei de solutionare a registratorului prin includerea altor proceduri care nu au caracter contencios (ex: fuziuni, inclusiv transfrontaliere, divizari);
- se elimina posibilitatea formularii cererilor de interventie in procedura de inregistrare, tertii - ca si solicitantul inregistrarii avand un remediu ulterior solutionarii cerere de inregistrare, si anume plangerea impotriva incheierii registratorului;
- dizolvarea si radierea societatii, pentru anumite cazuri ce nu au natura contencioasa, se dispune de registrator, cu posibilitatea contestarii incheierii registratorului la instanta.

Reglementarea statutului registratorului de registru al comertului:

- personal de specialitate juridica, investit sa exercite un serviciu public de interes general;
- accesul in profesie se face pe baza de examen sau concurs;
- registratorul este numit si eliberat din functie de directorul general al registrul comertului, iar in exercitarea functiei nu este supus controlului ierarhic, cu privire la solutiile pronuntate;
- registratorul este supus anumitor interdictii si incompatibilitati, pentru a asigura impartialitatea in exercitarea controlului prealabil inregistrarii;
- registratorul raspunde disciplinar (procedura disciplinara este prevazuta de prezenta lege), civil si penal; 
- remunerarea se realizeaza in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 153/207 privind remunerarea personalului platit din fonduri publice.

Reglementarea accesului online la informatiile privind societatile, inclusiv la informatiile privind societatile inregistrate in alte state membre ale Uniunii Europene si, pentru a imbunatati accesibilitatea serviciului public al registrului comertului, asigurarea disponibilitatii de informatii extinse si actualizate privind infiintarea si functionarea societatilor.

Pentru aceasta, in noua lege se prevede ca:

- documentele si informatiile referitoare la persoanele fizice si juridice inregistrate in registrul comertului se arhiveaza si in format electronic pentru a permite furnizarea mai rapida de copii in format electronic, certificate de pe actele prezentate, chiar daca acestea au fost depuse in format hartie;
- se extind categoriile de informatii care pot fi obtinute cu titlu gratuit din registrele statelor membre, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor;
- devin disponibile mai multe date in registru, de exemplu, in privinta sucursalelor (in registrul sucursalei, date despre societatea mama dintr-un alt stat membru si, invers, in registrul societatii-mama, informatii despre sucursala);
- informatii user friendly se vor fi la dispozitia publicului, pe portalul de servicii online al ONRC si pe pagina sa de internet, in limbile romana si engleza, cu privire la aspectele cele mai importante in constituirea persoanelor juridice si inregistrarea persoanelor fizice si juridice.

Codificarea legislatiei in domeniul inregistrarii in registrul comertului si sistematizarea acesteia, in raport de reglementarile in domeniul societatilor, in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor, a protectiei datelor cu caracter personal.

In concluzie, noua lege integreaza legislatia primara referitoare la procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii/desfasurarii activitatii. Totodata, coreleaza si uniformizeaza procedurile de inregistrare pentru toate categoriile de persoane fizice si juridice inregistrate in registrul comertului si contine prevederi specifice privind accesul publicului la datele cu caracter personal inregistrate in registrul comertului si in Registrul beneficiarilor reali.

Ca ultima precizare, initiativa specifica reglementarea unor aspecte privind functionarea Registrului beneficiarilor reali tinut de ONRC (privitor la persoanele juridice inregistrate in acest registru).

Registrul comertului este serviciul public de interes general prin care se asigura inregistrarea si publicitatea profesionistilor persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, inmatricularea si publicitatea profesionistilor societati, societati europene, societati cooperative, societati cooperative europene, organizatii cooperatiste de credit, grupuri de interes economic si grupuri europene de interes economic, cu sediul principal in Romania, inregistrarea si publicitatea sucursalelor acestora, precum si a sucursalelor persoanelor juridice enumerate cu sediul principal in strainatate.

Nu sunt supusi obligatiei de inregistrare in registrul comertului profesionistii a caror organizare, functionare si evidenta sunt reglementate prin acte normative speciale care nu prevad aceasta obligatie de inregistrare.

Inregistrarea in registrul comertului se face in baza incheierii registratorului, prin care se solutioneaza cererile de inregistrare sau, dupa caz, in baza unei hotarari judecatoresti definitive ori, acolo unde legea prevede, a unei hotarari executorii. in cazul in care inregistrarea se dispune prin hotarare judecatoreasca, aceasta se poate realiza si in baza actului procedural care reda dispozitivul hotararii judecatoresti.

Registrul comertului este tinut de ONRC, in sistem informatic, iar inregistrarea in registrul comertului si in alte registre tinute de ONRC se efectueaza electronic.

Activitatea ONRC este sustinuta de un centru de date principal si de un centru de date secundar, ambele localizate pe teritoriul Romaniei.

Registrul comertului este structurat pe urmatoarele categorii de registre:
a) un registru pentru inregistrarea societatilor, companiilor nationale, societatilor nationale, regiilor autonome, grupurilor de interes economic, societatilor europene, grupurilor europene de interes economic, a altor persoane juridice expres prevazute de lege, cu sediul principal in Romania, a sucursalelor acestora si, dupa caz, a sucursalelor persoanelor juridice cu sediul principal in strainatate;
b) un registru pentru inregistrarea societatilor cooperative si societatilor cooperative europene cu sediul principal in Romania, a sucursalelor acestora si, dupa caz, a sucursalelor societatilor cooperative sau societatilor cooperative europene cu sediul principal in strainatate;
c) un registru pentru inregistrarea persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale, cu sediul profesional si, dupa caz, puncte de lucru in Romania.

Fiecare profesionist inregistrat in registrul comertului va purta un numar de ordine din registrul comertului, incepand de la numarul 1 in fiecare an, acordat la nivel national din Registrul central al comertului.

Modul de tinere a registrelor, de efectuare a inregistrarilor, de prestare a serviciilor de catre ONRC si oficiile registrului comertului se stabileste prin ordin al ministrului justitiei. 

Oficiul registrului comertului pastreaza un dosar cu cererile de inregistrare in registrul comertului, documentele in sustinerea acestora, documentele in baza carora se efectueaza inregistrarile in registrul comertului si documentele care atesta efectuarea inregistrarii, pentru fiecare profesionist inregistrat.

Pentru a vedea intreaga Lege, click AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Legea ONRC va fi simplificata. Toate formalitatile pentru infiintarea firmelor se vor putea face online (Legea 265/2022)":
Rating:

Nota: 3.75 din 4 voturi
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz

Atentie contabili!

Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2023 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016