Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Despre TVA pe intelesul tuturor - taxa pe valoare adaugata explicata pe scurt

16-Aug-2024
1569
Despre TVA pe intelesul tuturor - taxa pe valoare adaugata explicata pe scurt

Multe expresii financiare pot parea complicate, pentru noii antreprenori. De la dividende la impozitul pe profit, exista multi termeni pe care va trebui sa ti-i insusesti, atunci cand iti deschizi prima firma si demarezi o afacere. Printre multitudinea de termeni, vei gasi unul care iti suna deja cunoscut: TVA. 

Pentru a te familiariza cu termenul, ti-am pregatit un mic ghid pe intelesul tuturor.

Ce este TVA

TVA este un impozit pe consum, o taxa aplicata achizitiilor de bunuri sau servicii. TVA nu este un termen financiar exclusiv pentru proprietarii de afaceri. Vei auzi de TVA atunci cand achizitionezi bunuri si servicii in calitate de persoana fizica sau de intreprindere.

TVA este un impozit indirect, spre deosebire de impozitul pe venit, pe care il platesc toti contribuabilii si cei care obtin venituri din activitati independente catre stat. Ar fi util sa stii ca o parte din impozitul pe venit datorat de aceste categorii de persoane, respectiv 3,5%, poate fi redirectionat catre cauze sociale. Asadar, dupa ce te vei familiariza cu TVA-ul, vei putea trece la etapa urmatoare a contabilitatii si vei putea afla mai multe despre posibilitatea de a redirectiona o parte din impozitul pe venit catre cauzele in care crezi.

Cote de impozitare a TVA in Romania

TVA este colectata procentual. Aceasta inseamna ca nivelul TVA-ului este proportional cu bunul sau serviciile pe care le cumperi. Cu cat valoarea produsului este mai mare, cu atat platesti mai mult TVA. 

In Romania se aplica trei cote de TVA: de 5%, de 9% si de 19%. Spre exemplu, pentru produsele de panificatie se percepe o cota TVA de 9%, in timp ce, pentru bauturile alcoolice, se percepe o cota TVA de 19%. In categoria domeniilor de activitate ce suporta o cota de TVA de 5% intra unele taxe pentru servicii culturale, produse educationale s.a..

Cine plateste TVA

TVA este platit de consumatorul final si este, de obicei, inclusa pe factura de bunuri sau servicii. 

Pretul de achizitie acopera costul real al bunurilor sau serviciilor cumparate si TVA-ul, pe care, ulterior, firmele il platesc catre stat. 

Pragul TVA

TVA-ul este obligatoriu, dupa ce cifra de afaceri atinge un anumit prag fiscal. In prezent, acest prag este de 88.500 euro. 

In situatia in care cifra de afaceri este de 90.000 de euro pe parcursul unui an, atunci cand te inregistrezi pentru prima data in scopuri de TVA, doar 5.000 de euro reprezinta cifra de afaceri impozabila cu TVA. Restul este scutit de TVA.

Faptul ca firmele mici nu percep imediat TVA le permite sa ramana competitive, prin practicarea unor preturi mai mici.

Inregistrarea in scopuri TVA

Dupa ce atingi pragul fiscal, va trebui sa incepi sa percepi TVA pe bunuri si servicii, dupa ce, in prealabil, te-ai inregistrat la ANAF ca platitor de TVA, printr-o declaratie fiscala.

Daca afacerea ta depaseste pragul, dar nu te-ai inregistrat sau nu ai platit TVA, esti pasibil de penalitati.

Cum sa percepi TVA

Procesul este simplu: tot ce trebuie sa faci este sa adaugi TVA la costul bunurilor si serviciilor pe care le oferi. Modul in care gestionezi acest lucru depinde de felul in care facturezi catre clienti. Daca lucrezi in comertul cu amanuntul, de exemplu, atunci vei include TVA in pretul produsului. 

Daca furnizezi servicii, ai putea alege sa incluzi in factura catre clienti pretul serviciilor si o taxa separata insemnand TVA-ul.

Banii din TVA nu iti apartin si nu trebuie sa ii consideri venituri suplimentare.

Avantajele inregistrarii in scopuri de TVA

TVA-ul este un aspect controversat, in randul proprietarilor de afaceri. Cu toate acestea, exista unele beneficii pentru a te inregistra in scopuri de TVA. 

In primul rand, poti solicita rambursarea TVA pentru bunurile si serviciile achizitionate pentru afacerea ta. Aceasta poate reprezenta o suma semnificativa de bani si te poate ajuta sa stimulezi fluxul de numerar.

In al doilea rand, afacerea va avea mai multa credibilitate in randul clientilor si al furnizorilor. Acest lucru te poate ajuta sa obtii mai multe contracte sau vanzari.

Totodata, vei putea gestiona mai bine finantele, deoarece va trebui sa urmaresti toate platile si incasarile de TVA. Multi proprietari de afaceri aleg sa se inregistreze in scopuri de TVA in mod voluntar, chiar daca nu ating pragul TVA, datorita acestor beneficii.

Asadar, este important sa asimilezi informatiile de baza despre TVA, pentru a intelege cum te impacteaza acest impozit, in functie de domeniul tau de activitate. Impreuna cu firma de contabilitate, vei putea, apoi, sa iei deciziile potrivite pentru afacerea ta.


sursa foto: shutterstock.com

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Arhivarea documentelor. Exceptii de la perioada standard de arhivare de 5 ani

    • Arhivarea documentelor financiar-contabile reprezinta o obligatie legala esentiala pentru orice entitate, asigurand pastrarea si disponibilitatea informatiilor economice pe o perioada determinata. Desi perioada standard de arhivare este de 5 ani, legislatia prevede anumite exceptii in functie de natura si importanta documentelor. In continuare, vom prezenta principalele categorii de documente si termenele specifice de pastrare aplicabile, inclusiv situatiile in care durata de arhivare depaseste...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Proces verbal compensare datorii reciproce si aspecte cheie

    • Compensarea datoriilor reciproce reprezinta o modalitate legala prin care doua societati isi pot stinge obligatiile una fata de cealalta. Aceasta procedura este reglementata de Codul civil si de normele contabile in vigoare, asigurand o evidenta corecta in contabilitate. In continuare, veti regasi un model de proces-verbal de compensare a datoriilor reciproce, elemente obligatorii pe care trebuie sa le contina, dar si informatii importante despre cum se poate face compensarea intre doua...» citeste mai departe aici

  • Bon de transfer. MODEL si reglementari cheie

    • Bonul de transfer este un document contabil si de gestiune important pentru firme, iar in continuare vom vedea ce este acesta exact, un model de bon de transfer, precum si ce documente justificative sunt necesare pentru a documenta transferul produselor finite in materii prime.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende: 10% sau 16%? Ce cota se aplica profitului din perioada octombrie-decembrie 2025

    • Contribuabilii vor sa stie daca mai pot aplica cota de impozit de 10% pentru dividendele distribuite din profitul anului 2025 si in ce conditii se poate face acest lucru. Totodata, acestia sunt interesati sa afle cand este necesara intocmirea situatiilor financiare interimare si care sunt pasii legali pentru repartizarea profitului obtinut in cursul anului. Avem acest caz. Societatea vrea sa repartizeze la dividende din profitul anului 2025 o suma, are profit. Va avea hotarare AGA de...» citeste mai departe aici

  • Vouchere eMAG primite de la persoane fizice. Tratament fiscal si contabil

    • In contextul utilizarii tot mai frecvente a voucherelor digitale, societatile comerciale se pot confrunta cu situatii in care aceste instrumente sunt primite de la persoane fizice, fara a exista o relatie comerciala directa. Analiza tratamentului contabil si fiscal al acestor operatiuni devine astfel esentiala pentru respectarea prevederilor legale si reflectarea corecta in evidenta financiara. Iar in continuarea articolului vom clarifica modul de incadrare si inregistrare a voucherelor eMAG...» citeste mai departe aici

  • Depunere declaratii ANAF. Calendar obligatii fiscale NOIEMBRIE 2025

    • In acest articol vom vedea principalele termene fiscale din luna noiembrie pentru contribuabilii din Romania, precum depunerea declaratiilor de TVA, notificari privind regimul special pentru agricultori sau TVA la incasare, dar si situatiile centralizatoare pentru produse accizabile. Sunt evidentiate formularele necesare, categoriile de contribuabili vizate si baza legala aferenta fiecarui termen. Informatiile sunt utile pentru o buna planificare fiscala si respectarea obligatiilor legale.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016