Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum se restituite TVA-ul in Romania pentru achizitii efectuate pe teritoriul comunitar?

24-Nov-2014
1810
O societate romana, inregistrata in scopuri de TVA si in ROI, are sucursale in diferite tari UE ( cu cod fiscal distinct pe acele tari unde plateste TVA ). Societatea din Romania doresta sa "intermedieze " catre firme din Romania servicii aferente transportului rutier ( taxe drum, vignete, parcari etc.). In acest scop a contactat un astfel de furnizor, acesta urmand sa faca facturile pentru serviciile in cauza catre firma-mama din Romania (toate facturile vor fi emise catre firma-mama din Romania, cu TVA sau fara in functie de specificul fiecarei tari).

Firma din Romania va refactura aceste servicii catre vleintii din Romania, dar fara TVA. Vom vedea daca este posibil ca firma din Romania sa solicite rambursarea de TVA din tarile UE in cauza, prin formularul 318 ( de pe codul fiscal din Romania, avand in vedere ca aceasta are cod fiscal de TVA pentru tarile in cauza) sau daca este recomandat ca partenerul extern sa factureze pe codul fiscal de TVA al sucursalei si daca se poate astfel rezolva prin decontul de TVA de pe fiecare tara, urmand a primi facturi pe codul de Romania doar pentru acele tari unde firma nu este inregistrata in scopuri de TVA.

In plus, vom vedea care ar fi implicatiile declarative pentru firma din Romania avand in vedere cele de mai sus (facturare, declaratii 300, 390 etc.).


In situatia in care o societate comerciala are o sucursala pe teritoriul unui stat membru, inseamna ca isi desfasoara activitatea economica pe teritoriul acelui stat membru printr-un sediu fix, de exemplu o sucursala, fiind obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA la autoritatea fiscala pe teritoriul caruia este stabilit acel sediu fix. Inregistrarea se efectueaza similar prevederilor art. 153 alin. (2) din Codul fiscal aplicabil in Romania "(2) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei, dar este stabilita in Romania printr-un sediu fix, conform art. 125^1 alin. (2) lit. b), este obligata sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA in Romania, astfel:
a) inaintea primirii serviciilor, in situatia in care urmeaza sa primeasca pentru sediul fix din Romania servicii pentru care este obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2), daca serviciile sunt prestate de o persoana impozabila care este stabilita in sensul art. 125^1 alin. (2) in alt stat membru;
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

b) inainte de prestarea serviciilor, in situatia in care urmeaza sa presteze serviciile prevazute la art. 133 alin. (2) de la sediul fix din Romania pentru un beneficiar persoana impozabila stabilita in sensul art. 125^1 alin. (2) in alt stat membru care are obligatia de a plati TVA in alt stat membru, conform echivalentului din legislatia statului membru respectiv al art. 150 alin. (2);
c) inainte de realizarea unor activitati economice de la respectivul sediu fix in conditiile stabilite la art. 125^1 alin. (2) lit. b) si c) care implica:
1. livrari de bunuri taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, inclusiv livrari intracomunitare scutite de TVA conform art. 143 alin. (2);
2. prestari de servicii taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere, altele decat cele prevazute la lit. a) si b);
3. operatiuni scutite de taxa si opteaza pentru taxarea acestora, conform art. 141 alin. (3);
4. achizitii intracomunitare de bunuri taxabile.".

Astfel, pentru toate achizitiile efectuate in scopul realizarii de operatiuni din sfera de aplicare a TVA pe teritoriul statului membru pe care este stabilit sediul fix, sucursala isi poate exercita dreptul de deducere conform prevederilor legislatiei fiscale aplicabile pe teritoriul acelui stat membru, armonizate cu prevederile Directivei nr. 112/2006 similar prevederilor cuprinse in legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal aplicabil in Romania. In acest caz, nu este recomandabil ca valoarea achizitiilor efectuate pe teritoriul statului membru in care este stabilit sediul fix sa fie facturate pe numele societatii mama din Romania, urmand ca aceasta sa le refactureze pe numele sucursalei. De asemenea, societatea din Romania nu va avea dreptul sa solicite prin formularul cod 318 "Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal", cod MFP 14.13.03.02/18, restituirea TVA achitata fie pe teritoriul statului membru pe care este stabilit sediul sucursalei, acolo unde este inregistrata in scopuri de TVA pe teritoriul statului membru de achizitie. Asa cum ati precizat si dvs., sucursala poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor prin decontul de TVA care se depune pe teritoriul statului membru de inregistrare. De asemenea, pentru achizitiile sucursalei efectuate pe teritoriul altor state membre, altele decat statul membru de inregistrare sau Romania, sucursala poate solicita restituirea sumei TVA deductibile prin autoritatea fiscala de administrare din statul membru de inregistrare, printr-un formular similar celui din Romania codificat 318.

Asa cum rezulta si din art. 1 din O.M.F.P. nr. 3 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, procedura de restituire are in vedere doar suma TVA achitata de persoanele impozabile stabilite in Romania "Se aproba Procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, prevazuta in anexa nr. 1.". Spre deosebire de societatea mama care este stabilita in Romania prin sediul social, fiecare sucursala a societatii mama se considera stabilita printr-un sediu fix pe teritoriul statului membru de inregistrare in scopuri de TVA. In acest caz, fiecare sucursala poate beneficia de restituirea TVA in statul membru de inregistrare a sediului fix pentru toate achizitiile efectuate, necesare desfasurarii activitatii economice a acelui sediu fix.

Se cunoaste faptul ca restituirea TVA prin formularul cod 318 se efectueaza conform prevederilor art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 49^1 din normele de aplicare ale acestui articol. Din norme, trebuie retinute, cu prioritate, prevederile alin. (3) prin care se reglementeaza faptul ca "Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania.".

Astfel, societatea din Romania poate beneficia de rambursarea de TVA numai daca achizitiile respective sunt aferente activitatii desfasurate in Romania, dar numai daca acestea sunt operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile in Romania. In cererea de restituire despre inscrisa si activitatea economica a solicitantului care a achizitionat bunurile si serviciile respective. Refacturarea cheltuielilor cu combustibilul, taxa de drum, rovigneta, etc. nu reprezinta pentru societatea din Romania o activitate economica, ci doar o modalitate de recuperare a cheltuielilor inregistrate in numele sucursalelor sale aflate pe teritoriul comunitar. Refacturarea cheltuielilor efectuate in afara teritoriului Romaniei de catre sucursale reprezinta pentru societatea mama din Romania operatiune neimpozabila in Romania d.p.d.v. al TVA. In acest caz, societatea mama din Romania are doar calitatea de cumparator revanzator al serviciilor respective care nu este obligat sa aibe ca obiect de activitate operatiunile realizate efectiv de catre sucursalele sale.

In acest caz, este recomandabil ca valoarea achizitiilor efectuate pe teritoriul comunitar de catre fiecare sucursala a firmei din Romania sa fie facturate direct pe numele sucursalei respectiv, astfel incat acestea sa poata solicita restituirea de TVA in statul membru de inregistrare, adresand cererea de restituire prin autoritatea fiscala care le-a emis codul de inregistrare in scopuri de TVA, similar prevederilor O.M.F.P. nr. 3/
armonizate cu prevederile Directivei CEE nr. 9 din 12 februarie 2008
de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare.

In alta ordine de idei, spre deosebire de calitatea de cumparator – revanzator care nu impune existenta unui obiect de activitate, intermediarul trebuie identifice o activitate specifica in O.I.N.S. nr. 337 din 20 aprilie 2007 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN. De asemenea, spre deosebire de calitatea de cumparator – revanzator in care persoana impozabila primeste facturi emise in numele sau si emite facturi pe numele partenerilor sai, intermediarul trebuie sa emita factura doar pentru comisionul sau, ca rasplata a serviciilor prestate. Comisionul astfel facturat trebuie calculat in procente la o baza de calcul rezonabila, credibila.

In concluzie, in opinia mea, firma din Romania nu poate solicita rambursarea TVA prin formularul cod 318 daca nu poate face dovada ca achizitiile efectuate pe teritoriul comunitar sunt destinate realizarii de activitati economice pe teritoriul Romaniei, caz in care, este recomandabil ca fiecare sucursala stabilita pe teritoriul comunitar sa solicite restituirea prin autoritatea fiscala a statului membru pe teritoriul careia este stabilita.

In ceea ce priveste raportarea prin decontul de TVA cod 300, trebuie retinut faptul ca achizitiile de combustibil, taxa de drum, etc. efectuate pe teritoriul comunitar nu sunt impozabile in Romania deoarece nu indeplinesc conditiile pentru a fi considerate achizitii intracomunitare de bunuri si servicii. Din acest motiv, valoarea acestora se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300 la randul 26 "Achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile…" fara a se raporta la randul 5/7 si 18/20. De asemenea, avand in vedere ca nu sunt impozabile in Romania, valoarea achizitiilor respective nu se raporteaza nici prin declaratia informativa cod 390 VIES cu simbolul A sau S.



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro






Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum se restituite TVA-ul in Romania pentru achizitii efectuate pe teritoriul comunitar?":
Rating:

Nota: 3 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.