Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli aferente achizitiilor din perioada in care societatea nu are cod valid. Cand devine TVA-ul deductibil?

15-Dec-2016
2800

Stabilim prin cele ce urmeaza care este regimul fiscala al TVA de pe facturile de achizitie in cazul unei societati careia i-a fost anulat din oficiu codul de inregistrare in scop de TVA. De asemenea, vom vedea daca factura de achizitie se inregistreaza cu intreaga valoare pe contul de cheltuiala corespunzator si daca in acest caz TVA-ul de pe factura devine o cheltuiala deductibila fiscal la calculul impozitului pe profit sau daca acest TVA trebuie inregistrat drept cheltuiala nedeductibila intr-un cont separat (de exemplu un analitic nedeductibil la 6588).

Potrivit prevederilor art. 92 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala incepand cu data de 1 ianuarie 2016 o persoana juridica este declarata inactiva si implicit i se anuleaza codul de inregistrare in scop de TVA daca nu indeplineste una din conditiile prevazute la alin. (1), lit. a)-g).

Acestea se refera la neindeplinirea obligatiilor declarative, sustragerea de la controalele efectuate de organul fiscal, persoana nu mai functioneaza la domiciliul fiscal declarat, intrarea in inactivitate temporara inscrisa la registrul comertului, expirarea duratei de functionare sau a detinerii spatiului cu destinatia de sediu social, inexistenta organelor statutare.

Constatarea inactivitatii, aducerea la cunostinta, formularele utilizate etc. sunt reglementate de prevederile Opanaf nr. 3846/2015 privind aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Potrivit prevederilor art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, persoana impozabila careia, conform dispozitiilor art. 316, alin. (11), lit. b) – e) si lit. h) i s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor efectuate, dar este obligata sa colecteze si sa plateasca TVA colectata aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. De asemenea nu poate deduce cheltuielile aferente.



In speta prezentata de d-voastra retinem ca societatea a efectuat o achizitie si a primit o factura care cuprinde si taxa aferenta, care insa nu poate fi dedusa dupa data anularii codului de TVA. In acest caz, TVA aferenta bunurilor achizitionate se include in costul acestora, iar cheltuiala (valoarea bunurilor inclusiv TVA) este nedeductibila la determinarea rezultatului fiscal.

Pe perioada inactivarii fiscale, TVA care nu poate fi dedusa si devine element de cost/cheltuiala conform regementarilor contabile, este nedeductibila impreuna cu restul cheltuielilor la calculul rezultatului fiscal. Aceste cheltuieli nedeductibile in ansamblul lor se vor reflecta in declaratia anuala privind impozitul pe profit la "alte cheltuieli nedeductibile" din formularul 101.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016