Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitii de la o societate inactiva. Ce implicatii fiscale si contabile apar?

07-Iun-2013
8858
Vom vedea mai jos care sunt sanctiunile aplicabile in cazul in care o societate inregistreaza facturi de la o societate care a devenit inactiva, precum si ce inregistrari se fac dupa un control fiscal care constata ca operatiunile de achizitie au fost efectuate de la o societate inactiva.

Vom stabili si ce solutii avem cand se factureaza catre o societate inactiva si ce corectii se vor efectua in Declaratiile fiscale D 394, D 300, D 100 si D 101.

Solutia consultantului:
Pentru situatia descrisa sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (1^2) din Codul fiscal:

"(12) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 781 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita."

In acest caz, TVA devenit nedeductibil este o componenta a costului de achizitie, confom pct. 50 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea.

Din punctul de vedere al inregistrarii in contabilitate, TVA urmeaza baza si se efectueaza aceeasi inregistrare contabila.

De exemplu, pentru achizitii cu serviciile de la terti, se efectueaza inregistrarea:

628 "Cheltuieli cu alte servicii executate de terti" analitic nedeductibil = 401 "Furnizori" cu valoarea integrala a achizitiei efectuate de la contribuabilul inactiv (baza plus TVA)

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, aceste sume sunt nedeductibile, conform art. 21 alin. (4) lit. r) din Codul fiscal.

In urma unor corectii ulterioare, efectuate in baza unui control fiscal care a constatat ca operatiunile de achizitie au fost efectuate de la o societate inactiva se efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
- ajustarea taxei deductibile
635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" = 4426 "TVA deductibila"

- inregistrarea majorarilor de intarziere
6581 "Despagubiri, amenzi si penalitati" = 4481 "Alte datorii fata de bugetul statului"

Prin urmare, trebuie sa recalculati impozitul pe profit aferent perioadelor respective, acordand nedeductibilitate cheltuielilor, si sa depuneti declaratii rectificative in acest sens.

Practic, agentilor economici nu li se permite exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielii de pe facturile emise de catre companiile declarate inactive. In cazul unui control, aceste facturi sunt eliminate din baza de calcul a impozitului pe profit si a TVA deductibila, iar contribuabilul datoreaza majorari de intarziere pentru diferentele de impozit si de taxa rezultate.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Calcularea termenului limita de 5 zile pentru depunerea facturilor, confirmata oficial de Finante

    • Dupa ce Ministerul Finantelor anuntase printr-o simpla postare pe pagina oficiala de Facebook modalitatea de calculare a termenului limita de 5 zile calendaristice de transmitere a facturilor in sistemul national Ro e-Factura, recent a confirmat informatiile si in mod oficial, printr-un comunicat postat pe site-ul lor. Potrivit art.10 alin.(7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala introdusa prin OUG 107/2024. Ce datorii NU se incadreaza in masura

    • Amnistia fiscala propusa de Guvern atat pentru firme cat si pentru persoane fizice a fost aprobata, iar masurile incluse in OUG 107/2024. Este vorba despre anularea accesoriilor, adica a dobanzilor si penalitatilor, restante la 31 august 2024, insa numai in cazul in care este platita obligatia bugetara principala pana pe 25 noiembrie 2024. Obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscala

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura care prevede noutat?i aduse de Legea nr. 126/2024 asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Noutati aduse de Legea 126/2024 in cazul evaziunii fiscale In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Cum se aplica amnistia fiscala pentru firme

    • Recent a fost aprobat OUG 107/2024 care prevede facilitati fiscale pentru firme, precum anularea accesoriilor in cazul datoriilor restante la 31 august 2024. Actul normativ prevede si bonificatii pentru persoanele juridice care platesc la timp darile catre stat. Anulare accesorii firme -anularea accesoriilor in procent de 100% din valoarea acestora in cazul datoriilor cumulate pana la data de 31 august 2024; ( daca plata datoriilor se face pana la data de 25 noiembrie 2024); -anularea...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016