Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Finantare nerambursabila POSDRU. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?

18-Iul-2014
8631
In situatia urmatoare, obiectul analizei il reprezinta o fundatie care incheie un contract pentru finantare nerambursabila POSDRU.

Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:

1. Cum si cand se inregistreaza contractual de finantare?
2. Care e nota contabila privind inregistrarea TVA-ului pe proiecte?
3. Cand se inregistreaza cererea de rambursare?
4. Se intocmeste separat cerere de restituire TVA sau se include direct TVA-ul in cererea de rambursare ?

Deoarece in prezentare nu se mentioneaza daca fundatia este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA pentru activitatea economica desfasurata, avand in vedere ca achizitiile de bunuri si servicii efectuate in cadrul POSDRU nu sunt in sfera de aplicare a TVA, societatea care acceseaza fondurile nu isi poate exercita dreptul de deducere prin decontul de TVA.

In acest caz, fundatia reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor cu suma TVA care nu poate fi dedusa.

Suma TVA deductibila nu poate fi dedusa deoarece beneficiarii finali ai proiectului sunt persoane fizice care primesc serviciile respective cu titlu gratuit. Astfel, asa cum rezulta si din Circulara nr. 559381-14.06.2013, operatiunile realizate de catre societatea pe care o reprezentati nu sunt in sfera de aplicare a TVA deoarece nu sunt indeplinite, cumulativ, conditiile de la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, dar nici nu pot fi incadrate in categoria operatiunilor scutite fara drept de deducere conform prevederilor art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, chiar daca societatea prestatoare este autorizata conform O.G. nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Serviciile prestate in cadrul POSDRU sunt efectuate fara plata, deci operatiunea nu este impozabila, aspect reglementat prin circulara mentionata "Astfel, operatiunile efectuate de parteneri in cadrul proiectelor derulate prin POSDRU nu reprezinta operatiuni impozabile in sensul prevederilor art. 126 alin. (1) din Codul fiscal si, in consecinta, aceste activitati nu pot fi incadrate in categoria celor scutite de TVA conform prevederilor art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, chiar daca societatile partenere sunt autorizate conform Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."


De exemplu, suma TVA aferenta achizitiei de combustibil care nu poate fi dedusa datorita faptului ca este destinata desfasurarii operatiunilor din cadrul POSDRU, reintregeste costul de achizitie al combustibilului prin formula contabila:

% = 401 258,00 lei
6022 ded. 208,06 lei
4426 49,94 lei

concomitent cu inregistrarea contabila:
6022 ded. = 4426 49,94 lei.

Suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa este cheltuiala eligibila prevazuta in proiect.
In situatia in care o persoana impozabila (fundatia pentru activitatea economica desfasurata) sau o persoana neimpozabila (fundatia pentru scopul in care a fost infiintata) nu este indreptatita sa deduca suma TVA aferenta unei cheltuieli eligibile, suma TVA deductibila, inscrisa in facturile furnizorilor si prestatorilor este finantata de catre Autoritatea de management din instrumente structurale prin programele operationale care utilizeaza mecanismul platii indirecte.

Acest aspect este reglementat in mod expres la art. 8 lit. b) din O.U.G. nr. 64/2009 "In bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operationale care utilizeaza mecanismul platii indirecte, cu exceptia Autoritatii de management pentru Programul operational "Asistenta tehnica", se cuprind: … b) sumele pentru finantarea contravalorii taxei pe valoarea adaugata neeligibile platite, aferenta cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale prin programele operationale care utilizeaza mecanismul platii indirecte, pentru categoriile de beneficiari prevazute la art. 15 alin. (1);"

Prin art. 11^1 alin ( 1 ) din H.G. nr. 759 din 11 iulie 2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu ultima completare efectuata H.G. nr. prin 523 din 24 iulie 2013 se precizeaza ca este eligibila cheltuiala cu taxa pe valoarea adaugata nedeductibila.

Prevederile art. 15 sunt aplicabile Autoritatii de Management care deconteaza suma TVA aferenta cheltuielilor eligibile pentru care nu se poate exercita dreptul de deducere deoarece beneficiarul direct nu realizeaza operatiuni din sfera de aplicare a TVA.

Pentru a beneficia de finantarea cheltuielilor cu suma TVA care nu poate fi dedusa prin decontul de TVA cod 300, persoana impozabila trebuie sa faca dovada ca nu a exercitat dreptul de deducere prin decontul de TVA cod 300.

Pentru a beneficia de rambursarea cheltuielilor eligibile reprezentand TVA nedeductibila, la depunerea fiecarei cereri de rambursare aveti obligatia de a depune ca anexa o declaratie pe propria raspundere privind nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, certificata de organul fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de maxim 3 zile lucratoare de la data depunerii acesteia.

Deci, pentru certificarea declaratiei pe propria raspundere privind nedeductibilitatea TVA, solicitantul depune la organul fiscal competent, inainte de depunerea cererii de rambursare la autoritatea de management, Declaratia privind nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare. Dovada faptului ca suma TVA nu a fost dedusa este documentul "Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare".

Declaratia se completeaza cu ajutorul programului de asistenta, pus la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale sau care poate fi descarcat de pe website-ul Ministerului Finantelor Publice, portalul ANAF. Declaratia se depune direct la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire, pe suport electronic insotit de formularul editat de persoana impozabila, semnat si stampilat in trei exemplare, din care, dupa certificare, un exemplar se depune la autoritatea de management si un exemplar ramane la solicitant.

Baza legala pentru rambursarea TVA de catre autoritatea de management este urmatoarea:

- art. 11^1 din Hotararea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 517/2007;

Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 33/2012 pentru aprobarea Procedurii de certificare a declaratiei privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, precum si a modelului si continutului formularului "Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare", publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 33/16.01.2012;

Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice nr. 426/2013 privind completarea Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 33/2012 pentru aprobarea Procedurii de certificare a declaratiei privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, precum si a modelului si continutului formularului "Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare", publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 203/10.04.2013.

In concluzie, pentru recuperarea TVA nu se depun doua cereri distincte, fiind suficienta o singura cerere la care se anexeaza declaratia privind nedeductibilitatea TVA, dar numai daca, prin POSDRU se prevede ca suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa este cheltuiala eligibila.

Cererea de rambursare se depune dupa efectuarea achizitiei si se evidentiaza prin formula contabila

= 4752

"Imprumuturi nerambursabile "Venituri din subventii pentru investii "
cu caracter de subventii"

Incasarea contravalorii sumei reprezentand finantare nerambursabila se inregistreaza prin formula:
5121 = 4452
" Conturi la banci in lei" "Imprumuturi nerambursabile"

In mod similar se inregistreaza si suma TVA care nu poate fi dedusa, dar care poate fi recuperata de la autoritatea de management daca este considerata cheltuiala eligibila in cadrul programului de finantare.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Finantare nerambursabila POSDRU. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?":
Rating:

Nota: 2.43 din 7 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Pensie anticipata partial. Cumul venituri din activitati independente
    • Pensia anticipata partial se poate cumula cu veniturile obtinute din activitati independente - expert contabil? Multumesc. Raspunsul consilierului juridic Rodica Mantescu: Conform art. 118 alin. (12) din Legea 263/2010 a sistemului public de pensii, in sistemul public de pensii astfel cum a fost modificat prin Legea 217/2017, pensionarii pot cumula pensia cu venituri realizate din activitati independente, astfel cum sunt reglementate de Codul fiscal, indiferent de nivelul acestora. Astfel,...» citeste mai departe aici

  • Obligatia depunerii Declaratiei privind beneficiarul real, ELIMINATA pentru unele firme (Legea 108/2020)
    • Legea 108/2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial, partea I nr.588 din 6 iulie 2020. Conform actului normativ care a intra in vigoare la data de 9 iulie 2020, persoanele juridice constituite doar din asociati persoane fizice nu mai sunt obligate sa depuna Declaratia privind beneficiarul real, atunci...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 2068/2020 modifica si completeaza mecanismul de transfer al granturilor pentru sustinerea IMM-urilor
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 586 din 3 iulie 2020 a fost publicat Ordinul nr. 2068/2020 pentru modificarea si completarea anexei nr. 3 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.886/2020 privind aprobarea mecanismului financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor in cadrul Schemei de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor in contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19, a modelului Conventiei privind implementarea...» citeste mai departe aici

  • Decontarea unei parti din salariu sau a Somajului Tehnic in luna iunie 2020. Baza legala
    • Societate cu 2 angajati, magazin in mall, inchis pana la 15 iunie. Salariatii au beneficiat de somaj tehnic de la 23 martie pana la 15 iunie, data la care au revenit la locul de munca. Societatatea doreste decontarea somajului tehnic pe luna iunie (01-14) iunie. Poate sa solicite, pentru aceiasi salariati, decontarea de 41,5% din salariu conform oug nr. 92/2020 pentru restul de perioada, 15.06-30.06 sau doar incepand cu 01.07? Si daca da, calculam cele trei luni pana la 15.09 sau pana la 31.08?...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016