Raportul Special
realizat de specialisti
Potrivit legislatiei financiar-contabile in vigoare, in Romania, societatile comerciale, indiferent de forma lor juridica, au obligatia sa-si inregistreze operatiunile economico-financiare si sa prezinte documente financiar–contabile doveditoare, pe suport fizic de hartie sau in format electronic, cadrul legal in acest sens fiind oferit de prevederile cuprinse in Ordinul Ministerului Finantelor Publice (MFP) nr. 2634/2015, intrat in vigoare din 2016. Va prezentam, in cele ce urmeaza, trei solutii inteligente pentru a gestiona mai usor si mai sigur banii si documentele contabile.
1. O solutie utila de gestionare electronica a documentelor contabile
Daca in trecut gestionarea documentelor contabile se facea doar pe hartie, fiind, totodata, o activitate obositoare si mare consumatoare de timp, in prezent, acest proces de inregistrare a operatiunilor economico-financiare se poate realiza intr-un mod mai simplu si mai rapid prin programele de facturare electronice. Legislatia contabila in domeniul facturarii electronice este definita printr-o serie de acte si norme legislative, dintre care putem mentiona cateva mai des uzitate: Legea 148/2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice, Ordinul MCSI 493/2009 privind normele tehnice si metodologice pentru aplicarea Legii 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, Legea 455/2001 privind semnatura electronica si Legea 451/2004 privind marca temporala.
Pentru orice manager sau contabil, programul de facturare este un instrument de lucru foarte util datorita multiplelor operatii pe care le efectueaza, cum ar fi emiterea de facturi si alte documente contabile, furnizarea de informatii despre produse si clienti, monitorizarea incasarilor si a cheltuielilor sau intocmirea eficienta a registrelor cu specific contabil.
Este bine de retinut ca inainte sa optati pentru aceasta metoda de gestionare a documentelor, trebuie sa va asigurati ca serviciul de suport al furnizorului de software este prompt si bine organizat, dar si ca acesta include masuri de siguranta, de confidentialitate, un back-up bun si este accesibil de pe tableta sau telefonul mobil.
2. O modalitate automata si rapida de procesare a banilor
Pentru desfasurarea activitatilor economice curente, atat institutiile financiar-bancare si birourile contabile, cat si marile lanturi de magazine, restaurante si hoteluri, au nevoie de echipamente automatizate care sa le faciliteze procesul de numarare si verificare a banilor. Decizia de achizitionare a echipamentelor de procesat numerarul este influentata, in primul rand, de specificul nevoilor viitorului utilizator economic.
Un alt criteriu important in alegerea masinii de numarat banii este viteza de procesare, care poate varia in functie de model, de la 500 bancnote/minut pana la aproximativ 1.850 bancnote /minut.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Totodata, selectia echipamentelor de procesat banii se bazeaza si pe volumul maxim de numarare a bancnotelor, precum si pe modalitatile de procesare efectuate, precum numararea, verificarea sau sortarea. Unele modele de masini de numarat banii au, de asemenea, incorporate lampi cu raze ultraviolete pentru detectarea bancnotelor false, deteriorate sau lipite, fiind prevazute cu senzori de avertizare sonora.
3. O noua solutie de arhivare
O alta activitate importanta pentru toate unitatile economice este reprezentata de arhivarea documentelor contabile si care se realizeaza, in mod obisnuit, pe hartie. Ideea arhivarii electronice prinde contur si in Romania, insa, la fel ca si in cazul arhivarii clasice, este necesara indeplinirea anumitor conditii de securitate si de garantare a integritatii acestora.
Reglementarile Legii 135/2007 privind regimul arhivarii electronice, Codul fiscal, Codul de procedura fiscala si Legea contabilitatii 82/1991 cu modificarile ulterioare pot detalia conditiile in care se poate face arhivarea electronica, in paralel cu arhivarea clasica, pe hartie. Este important ca locul de arhivare sa fie pe teritoriul tarii noastre, exceptie facand facturile transmise si primite prin mijloace electronice care au un regim mai flexibil, existand posibilitatea ca acestea sa fie stocate in orice loc daca pe perioada arhivarii electronice se asigura autenticitatea sursei si integritatea continutului documentelor.
De asemenea, pot fi arhivate electronic, respectand prevederile legale, cel mai frecvent folosite documente contabile, printre care se numara: factura, chitanta, bonul de consum, bonul fiscal, ordinul de plata, dispozitia de plata, borderoul de achizitie si nota de intrare-receptie. Modul de reglementare si utilizare al acestor documente justificative financiar-contabile este prevazut prin Ordinul 3512 al Ministrului Economiei si Finantelor si prin Legea 571/2003 privind Codul Fiscal.
Documentele contabile sunt foarte importante pentru orice afacere si la fel si gestionarea acestora, deoarece pe baza lor se poate stabili nivelul de performanta economica, se pot calcula taxele si impozitele pentru stat si bineinteles, se pot calcula sumele ce vor reveni sub forma de dividende sau venituri pentru membrii sau asociatii respectivelor societati economice.
Sursa foto:
https://www.pexels.com/photo/work-desk-948887/
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Sfaturi de la experti
Declaratia 205 venituri din chirii
Intrebare: 1. O persoana fizica cu dubla cetatenie - romana si israeliana - cu NIF si rezident in Israel, obtine venituri din chirii in Romania. Persoana juridica careia i-a inchiriat spatiul a platit impozitul pe chirie prin retinere la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Preluare parti sociale societate noua
Intrebare: Societatea A, cu patru actionari persoane fizice (2 actionari detin cate 44% parti sociale din capitalul de 51.000.000 lei, iar ceilalti doi cate 6%), a achizitionat actuala firma de la o multinacionala la pretul de 255.000 euro,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata
Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende
Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante
Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii
Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA