Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect MFP: Clarificari privind tratamentul fiscal si modul de calcul al obligatiilor fiscale datorate pentru indemnizatii

03-Dec-2020
1222

Ministerul Finantelor Publice a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea unor acte normative si pentru instituirea unor masuri fiscale - publicat in data de 27 noiembrie 2020.

Astfel, conform notei de fundamentare, promovarea acestui act normativ este determinata de necesitatea

- stabilirii unor reguli pentru determinarea platilor anticipate aferente ultimului trimestru, in cazul contribuabilor care au efectuat platile anticipate trimestriale pentru anul 2020 la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent, 

- modificarii si completarii Legii nr. 199/2020 privind facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice, in vederea asigurarii mecanismului necesar prin care autoritatile si entitatile contractante pot primi si prelucra facturile electronice, 

- clarificarii modului de calcul, plata si declarare de catre contribuabili a obligatiilor fiscale vizand impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii datorate pentru indemnizatiile acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale,

- asigurarii aplicarii unui regim fiscal unitar tuturor persoanelor fizice beneficiare ale indemnizatiilor acordate din bugetul asigurarilor pentru somaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, indiferent de regimul fiscal aplicabil categoriei de venituri pe care acestea le obtin in mod curent si pentru care beneficiaza de facilitati fiscale.

Art I

Potrivit prevederilor articolului VIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal- bugetare, contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, pot efectua platile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se pastreaza pentru toate trimestrele anului fiscal 2020.

Totodata, potrivit regulilor in vigoare, termenul de declarare si plata pentru plata anticipata aferenta trimestrului IV este 25 decembrie 2020 sau 25 a ultimei luni din anul fiscal modificat, dupa caz, data la careinregistrarea veniturilor si cheltuielilor pentru stabilirea rezultatului fiscal curent al trimestrului IV/ultimului trimestru nu este finalizata. in aceasta situatie este necesara stabilirea unei reguli de determinare a sumei care trebuie platita in contul acestui trimestru.

Se propune ca plata anticipata aferenta trimestrului IV sa se datoreze la nivelul sumei calculate pentru trimestrul III al anului fiscal 2020 sau la nivelul sumei calculate pentru trimestrul precedent, urmand ca definitivarea sa se efectueze pana la 25 martie 2021, sau alt termen pentru contribuabilii cu an fiscal modificat, dupa caz

Art II

De asemenea, prin prezenta ordonanta de urgenta sunt stabilite masuri referitoare la accesul entitatilor implicate in procesul de achizitie publica, destinate inclusiv in limitarea interactiunii la preluarea documentelor, astfel incat activitatea autoritatilor publice competente sa se desfasoare in conditii de siguranta atat pentru solicitanti, cat si pentru personalul acestora. 

Prin intermediul ordonantei de urgenta a Guvernului se propune ca Ministerul Finantelor Publice, in baza atributiei sale de asigurare a urmaririi executiei bugetare, sa fie institutia care sa defineasca specificatiile de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice conform standardului SR EN 16931, iar transmiterea facturilor electronice sa se realizeze prin intermediul sistemului informatic detinut, Ministerul Finantelor Publice fiind institutia care asigura functionarea acestuia.

De asemenea, digitalizarea rapida a societatii in contextul sanitar actual presupune identificarea unor solutii prin care sa se asigure realizarea in timp real a atributiei Ministerului Finantelor Publice de monitorizare a executiei bugetare in conformitate cu prevederile art. 19 lit. i) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind posibila in conditiile gestionarii sistemului de facturare electronica de catre Ministerul Finantelor Publice.

Ministerul Finantelor Publice gestioneaza in prezent o platforma informatica - sistemul national de raportare care permite transmiterea documentelor catre institutiile publice, acesta putand fi corelat cu Sistemul electronic de achizitii publice - SEAP, existand deci o platforma informatica care ar putea sa inglobeze si partea de facturare electronica, cu o operationalizare rapida de natura a genera beneficii in ceea ce priveste economiile, impactul asupra mediului si reducerea sarcinilor administrative. 

In plus, emitentii de facturi electronice care vor emite aceste facturi in relatie cu autoritatile si entitatile contractante detin deja un certificat digital calificat inregistrat in sistemul gestionat de catre Ministerul Finantelor Publice, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, folosindu-l in mod frecvent pentru depunerea diverselor declaratii fiscale, fapt ce conduce la fluidizarea procesului de transmitere a facturii electronice si de verificare si validare a elementelor de baza ale facturii electronice.

Totodata, sistemele informatice administrate de catre Ministerul Finantelor Publice sunt cunoscute de catre partile implicate in procesul de achizitie publica si nu vor exista dificultati de accesare si folosire. Mai trebuie mentionat si faptul ca, datorita experientei acumulate in formulare electronice, Ministerul Finantelor Publice vine in ajutorul institutiilor publice prin validarea fisierelor corespunzatoare facturilor si arhivarea electronica a acestora

Art III

Se propun clarificari privind tratamentul fiscal si modul de calcul al obligatiilor fiscale datorate pentru indemnizatiile acordate potrivit urmatoarelor acte normative:

-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2020
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2020
-Legea nr. 19/2020

Astfel pentru indemnizatiile acordate potrivit art. XV alin. (1), (1^1), (2) ?i (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 cu modificarile si completarile ulterioare si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 cu modificarile si completarile ulterioare, se clarifica urmatoarele aspecte: 

- modul de calcul al impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii, in sensul ca acestea se determina separat fata de veniturile realizate din desfasurarea activitatii, intrucat nu acestea constituie venituri din desfasurarea activitatii; - la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 148 alin. (2) si art.170 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aceste indemnizatii nu se iau in calcul; 

- prin derogare de la prevederile art. 121, art. 151 si art. 174 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, obligatiile fiscale datorate nu fac obiectul acordarii bonificatiei stabilita prin legea anuala a bugetului de stat. 

De asemenea, in cazul indemnizatiilor acordate potrivit art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, cu completarile ulterioare, cu exceptia celor acordate persoanelor care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile ulterioare, se clarifica modalitatea de stabilire a bazei de calcul a obligatiilor fiscale reprezentand impozit pe venit, contributie de asigurari sociale si contributie de asigurari sociale de sanatate, in sensul in care calculul se efectueaza de catre persoanele fizice beneficiare prin aplicarea cotelor prevazute la art. 64 alin. (1), art. 138 lit. a) ?i, respectiv, art. 156 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ?i completarile ulterioare, asupra indemnizatiei brute incasate de la agentiile pentru plati ?i inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucure?ti. 

Pentru calculul impozitului pe venit se aplica regulile prevazute la art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ?i completarile ulterioare. Pentru aplicarea unui regim fiscal unitar, in cazul indemnizatiilor prevazute la art.1 si art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, cu completarile ulterioare si la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2020, cu completarile ulterioare si in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2020, se clarifica faptul ca nu se acorda facilitatile fiscale prevazute la art.60, art. 138^1, art.154 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Se clarifica situatia persoanelor fizice beneficiare ale indemnizatiilor acordate potrivit art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, asigurate in sisteme proprii de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, in sensul ca acestea datoreaza contributia de asigurari sociale la sistemul propriu de pensii, in cotele prevazute de Codul fiscal. 

De asemenea, persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor acordate potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2020, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020, cu completarile ulterioare, art. 3 din Ordonanta de urgenta nr. 147/2020, cu completarile ulterioare, precum si potrivit Legii nr. 19/2020, nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respectivepentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii, avand in vedere ca aceste indemnizatii nu constituie venituri din desfasurarea activitatii, fiind suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.

 

 

Pentru a consulta Proiectul de Ordonanta de Urgenta, click AICI««

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Proiect MFP: Clarificari privind tratamentul fiscal si modul de calcul al obligatiilor fiscale datorate pentru indemnizatii":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea 206/2021 aproba OUG 195/2020. Noi masuri in domeniul registrului comertului
    • Legea nr. 206/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2020 privind masuri in domeniul registrului comertului a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 715 din 20 iulie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare din data de 23 iulie 2021, au fost aduse mai multe modificari in domeniul registrului comertului, dupa cum urmeaza: Articolul 1 -se modifica dupa cum urmeaza: Inainte: „Masurile prevazute la art. 26-28 din Ordonanta de urgenta a...» citeste mai departe aici

  • Finantele modifica Procedura de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 iulie 2020
    • Ministerul Finantelor a publicat pe site-ul oficial un nou Proiect Ordin pentru modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.2810/2019 pentru aprobarea Procedurii de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 iulie 2020. Conform referatului de aprobare, sunt propuse urmatoarele modificari de natura simplificarii procedurilor de administrare: -eliminarea din cuprinsul anexelor nr. 1 – 2 si 4 - 18 la Procedura de aplicare a masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale pentru luna AUGUST 2021. ANAF a publicat calendarul
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna august 2021. Primul termen limita este data de 6 august, cand contribuabilii trebuie sa depuna formularul 092. TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016