Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bilantul masurilor luate de Ministerul Muncii in perioada starii de urgenta. Somaj tehnic si indemnizatii de sprijin

18-Mai-2020
1827

Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a publicat recent bilantul masurilor luate in perioada starii de urgenta: plati de peste 1,78 miliarde lei pentru aproape 1,3 milioane de beneficiari.

Masurile propuse si implementate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale in perioada starii de urgenta au vizat 1.295.873 beneficiari si insumeaza plati de peste 1,78 miliarde de lei facute sub forma de indemnizatie de somaj tehnic sau pentru prelungirea indemnizatiei de crestere copil ori a indemnizatiilor de incadrare in grad de handicap.

Cele mai multe fonduri alocate prin MMPS pe perioada starii de urgenta au fost platite prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANFOM), institutie care a asigurat acordarea indemnizatiilor pentru somaj tehnic.

In total, la ANOFM au fost inregistrate cereri valide de la 129.149 de angajatori, suma totala platita catre acestia fiind de 1,38 miliarde de lei. Aceasta suma a fost necesara pentru plata indemnizatiilor a 1.118.865 de angajati trimisi de catre angajatori in somaj tehnic.

In sedinta de Guvern din 14 mai 2020 Executivul a prelungit perioada de acordare a somajului tehnic pana la data de 1 iunie 2020 (in aceleasi conditii) cu posibilitatea mentinerii masurii dupa 1 iunie in domeniile in care se vor mentine restrictiile. 

Pentru a facilita accesul angajatorilor in vederea obtinerii sumelor necesare pentru plata somajului tehnic, ANOFM a organizat un call-center intern si a stabilit un numar unic de apel la care cetatenii pot suna pentru a obtine informatii suplimentare cu privire la modalitatile de acordare a somajului tehnic.

De asemenea, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS) au fost facute plati in valoare totala de 405.251.109 lei, din care 384.186.249 pentru acordarea indemnizatiei de sprijin COVID 19, potrivit OUG nr.30/2020, pentru PFA, avocati, persoane fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, avocati, structuri sportive etc. In total, ANPIS a platit 143.698 de astfel de indemnizatii.

„Ne-am implicat total in aceasta activitate de reglementare si ulterior de plata a somajului tehnic pentru angajatii si pentru liberii profesionisti afectati de pandemie si am facut acest lucru pentru ca am fost constienti ca romanii au nevoie de sprijin, acum mai mult ca oricand. Dupa 1 iunie, vom fi alaturi de ei prin masuri active care sa ajute revenirea in activitate. Le multumesc tuturor celor care au lucrat in aceasta perioada asigurandu-ne serviciile de care a fost atata nevoie.”, a declarat ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru.

Tot prin ANPIS s-au mai facut plati in valoare de aproape 8,6 milioane de lei pentru 4.044 de beneficiari carora li s-a prelungit indemnizatia pentru crestere copil si de 12.467.316 lei pentru 29.266 de beneficiari carora li s-au prelungit in starea de urgenta certificatele de incadrare in grad de handicap.

Mentionam ca pentru obtinerea oricarui beneficiu social, MMPS a reglementat in aceasta perioada proceduri de depunere electronica, astfel incat beneficiarii sa evite orice drum pentru depunerea documentelor.

De asemenea, avand in vedere caracterul exceptional al acestei perioade, MMPS s-a adaptat in permanenta, incercand sa gaseasca solutii pentru toate problemele care au aparut, printre care amintim:

- acordarea unor zile libere platite parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant si prelungirea acestei masuri pana la 12 iunie 2020.
- prelungirea cu 90 de zile a perioade de acordare a stimulentului de insertie in situatia suspendarii ori incetarii contractului de munca ca urmare a efectelor generate in economie de pandemia COVID 19.
- extinderea categoriilor de beneficiari ai indemnizatiei de somaj tehnic (PFA, drepturi de autor, avocati, sportivi etc.).
- prelungirea certificatului de incadrare in grad de handicap la copii si adulti cu dizabilitati pentru evitarea aglomerarilor si expunerii la contacte multiple.
- prelungirea perioadei de acordare a indemnizatiei pentru ingrijirea copilului cu dizabilitati pana la varsta de 7 ani pe toata durata starii de urgenta, chiar daca copilul a implinit aceasta varsta in aceasta perioada.
- acordarea indemnizatiei de acomodare prevazute la art. 50 din Legea nr.273/2004 privind procedura adoptiei pe toata durata instituirii starii de urgenta, chiar daca in acest timp s-a finalizat perioada maxima de concediu prevazuta de lege.
- sistarea anchetelor sociale in teren pentru a proteja beneficiarii, dar si asistentii sociali.
- suspendarea sau neinceperea masurilor de executare silita prin poprire a pensiilor, incepand cu luna aprilie 2020 si pana la expirarea termenului de 60 de zile de la data incetarii starii de urgenta.

In aceasta perioada Ministerul Muncii a luat mai multe masuri privind lucratorii sezonieri si agentiile de plasare a fortei de munca:

- prezenta inspectorilor de munca pe aeroporturi pentru realizarea de actiuni in vederea identificarii romanilor care plecau sa munceasca in strainatate si a conditiilor in care se faceau deplasarile.
- publicarea de informatii, pe site-urile Ministerului Muncii, Inspectiei Muncii si Ambasadelor, de care orice lucrator roman ar trebui sa tina seama inainte sa plece la munca in strainatate, cum ar fi clauzele obligatorii care ar trebui sa se regaseasca in contractul de munca, astfel incat sa fie protejat la locul de munca conform legii 156/200 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate.
- deschiderea unei linii telefonice, la Inspectia Muncii, pentru lucratorii sezonieri care pleaca sa lucreze in alte state.
- diseminarea de pliante de informare la toate aeroporturile/garile unde s-au anuntat plecari ale lucratorilor romani.
- discutii zilnice cu ambasadorii si ministrii din Italia, Germania, Austria si Spania.
- demararea unei campanii nationale de verificare a agentilor de plasare a fortei de munca.

In perioada starii de urgenta MMPS a dispus, prin Autoritatea Nationala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii (ANDPDCA), si masuri de prevenire a raspandirii COVID-19 in sistemul de asistenta sociala si de protectie a copilului, inca din data de 10 martie 2020.

Masurile exceptionale luate de Romania in acest domeniu, cum ar fi decizia de preventie si izolarea la locul de munca al angajatilor din toate centrele rezidentiale, au facut sa inregistram procente semnificativ mai mici fata de alte tari. Astfel, Romania inregistreaza aproximativ 10% din totalul deceselor cauzate de covid-19 in randul persoanelor rezidente in centrele pentru varstnici si persoane cu dizabilitati, fata de procente semnificativ mai mari din alte tari.

Situatia din centrele rezidentiale:
- 0,2% din totalul beneficiarilor au decedat ca urmare a infectarii cu virusul COVID-19, respectiv 122 de varstnici si adulti cu dizabilitati.
- 1,15% din totalul beneficiarilor din sistem sunt infectati cu virusul COVID-19, respectiv 657 persoane, dintre care 17 copii.
- Nu s-a inregistrat niciun deces in randul copiilor.
- Exista 360 de angajati infectati si s-a inregistrat 2 decese.
- Exista 436 de beneficiari vindecati.
- Principalele judete afectate de epidemia COVID-19 in sistemul de asistenta sociala si protectie a copilului sunt: Suceava, Galati, si Neamt.

Pentru plata cheltuielilor cu alocatia de hrana si indemnizatia de cazare pentru personalul aflat in izolare preventiva la locul de munca din serviciile sociale publice si private de tipul centrelor rezidentiale MMPS a propus, iar Guvernul a aprobat suplimentarea bugetului Consiliilor judetene si al Consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, cu suma de 15.638 mii lei, din fondul de rezerva bugetara aflat la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2020.

La randul sau, conducerea MMPS a luat o serie de masuri pentru protectia propriilor angajati, de la decalarea programului de munca, masurarea temperaturii la intrarea in institutie, la facilitarea muncii de la domiciliu pentru persoane cu probleme medicale sau de peste 65 de ani si asigurarea de echipamente de protectie (masti, manusi, dezinfectant).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016