
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a publicat recent bilantul masurilor luate in perioada starii de urgenta: plati de peste 1,78 miliarde lei pentru aproape 1,3 milioane de beneficiari.
Masurile propuse si implementate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale in perioada starii de urgenta au vizat 1.295.873 beneficiari si insumeaza plati de peste 1,78 miliarde de lei facute sub forma de indemnizatie de somaj tehnic sau pentru prelungirea indemnizatiei de crestere copil ori a indemnizatiilor de incadrare in grad de handicap.
Cele mai multe fonduri alocate prin MMPS pe perioada starii de urgenta au fost platite prin Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANFOM), institutie care a asigurat acordarea indemnizatiilor pentru somaj tehnic.
In total, la ANOFM au fost inregistrate cereri valide de la 129.149 de angajatori, suma totala platita catre acestia fiind de 1,38 miliarde de lei. Aceasta suma a fost necesara pentru plata indemnizatiilor a 1.118.865 de angajati trimisi de catre angajatori in somaj tehnic.
In sedinta de Guvern din 14 mai 2020 Executivul a prelungit perioada de acordare a somajului tehnic pana la data de 1 iunie 2020 (in aceleasi conditii) cu posibilitatea mentinerii masurii dupa 1 iunie in domeniile in care se vor mentine restrictiile.
Pentru a facilita accesul angajatorilor in vederea obtinerii sumelor necesare pentru plata somajului tehnic, ANOFM a organizat un call-center intern si a stabilit un numar unic de apel la care cetatenii pot suna pentru a obtine informatii suplimentare cu privire la modalitatile de acordare a somajului tehnic.
De asemenea, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS) au fost facute plati in valoare totala de 405.251.109 lei, din care 384.186.249 pentru acordarea indemnizatiei de sprijin COVID 19, potrivit OUG nr.30/2020, pentru PFA, avocati, persoane fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, avocati, structuri sportive etc. In total, ANPIS a platit 143.698 de astfel de indemnizatii.
„Ne-am implicat total in aceasta activitate de reglementare si ulterior de plata a somajului tehnic pentru angajatii si pentru liberii profesionisti afectati de pandemie si am facut acest lucru pentru ca am fost constienti ca romanii au nevoie de sprijin, acum mai mult ca oricand. Dupa 1 iunie, vom fi alaturi de ei prin masuri active care sa ajute revenirea in activitate. Le multumesc tuturor celor care au lucrat in aceasta perioada asigurandu-ne serviciile de care a fost atata nevoie.”, a declarat ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru.
Manual de politici contabile - Stick USB
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Tot prin ANPIS s-au mai facut plati in valoare de aproape 8,6 milioane de lei pentru 4.044 de beneficiari carora li s-a prelungit indemnizatia pentru crestere copil si de 12.467.316 lei pentru 29.266 de beneficiari carora li s-au prelungit in starea de urgenta certificatele de incadrare in grad de handicap.
Mentionam ca pentru obtinerea oricarui beneficiu social, MMPS a reglementat in aceasta perioada proceduri de depunere electronica, astfel incat beneficiarii sa evite orice drum pentru depunerea documentelor.
De asemenea, avand in vedere caracterul exceptional al acestei perioade, MMPS s-a adaptat in permanenta, incercand sa gaseasca solutii pentru toate problemele care au aparut, printre care amintim:
- acordarea unor zile libere platite parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant si prelungirea acestei masuri pana la 12 iunie 2020.
- prelungirea cu 90 de zile a perioade de acordare a stimulentului de insertie in situatia suspendarii ori incetarii contractului de munca ca urmare a efectelor generate in economie de pandemia COVID 19.
- extinderea categoriilor de beneficiari ai indemnizatiei de somaj tehnic (PFA, drepturi de autor, avocati, sportivi etc.).
- prelungirea certificatului de incadrare in grad de handicap la copii si adulti cu dizabilitati pentru evitarea aglomerarilor si expunerii la contacte multiple.
- prelungirea perioadei de acordare a indemnizatiei pentru ingrijirea copilului cu dizabilitati pana la varsta de 7 ani pe toata durata starii de urgenta, chiar daca copilul a implinit aceasta varsta in aceasta perioada.
- acordarea indemnizatiei de acomodare prevazute la art. 50 din Legea nr.273/2004 privind procedura adoptiei pe toata durata instituirii starii de urgenta, chiar daca in acest timp s-a finalizat perioada maxima de concediu prevazuta de lege.
- sistarea anchetelor sociale in teren pentru a proteja beneficiarii, dar si asistentii sociali.
- suspendarea sau neinceperea masurilor de executare silita prin poprire a pensiilor, incepand cu luna aprilie 2020 si pana la expirarea termenului de 60 de zile de la data incetarii starii de urgenta.
In aceasta perioada Ministerul Muncii a luat mai multe masuri privind lucratorii sezonieri si agentiile de plasare a fortei de munca:
- prezenta inspectorilor de munca pe aeroporturi pentru realizarea de actiuni in vederea identificarii romanilor care plecau sa munceasca in strainatate si a conditiilor in care se faceau deplasarile.
- publicarea de informatii, pe site-urile Ministerului Muncii, Inspectiei Muncii si Ambasadelor, de care orice lucrator roman ar trebui sa tina seama inainte sa plece la munca in strainatate, cum ar fi clauzele obligatorii care ar trebui sa se regaseasca in contractul de munca, astfel incat sa fie protejat la locul de munca conform legii 156/200 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate.
- deschiderea unei linii telefonice, la Inspectia Muncii, pentru lucratorii sezonieri care pleaca sa lucreze in alte state.
- diseminarea de pliante de informare la toate aeroporturile/garile unde s-au anuntat plecari ale lucratorilor romani.
- discutii zilnice cu ambasadorii si ministrii din Italia, Germania, Austria si Spania.
- demararea unei campanii nationale de verificare a agentilor de plasare a fortei de munca.
In perioada starii de urgenta MMPS a dispus, prin Autoritatea Nationala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii (ANDPDCA), si masuri de prevenire a raspandirii COVID-19 in sistemul de asistenta sociala si de protectie a copilului, inca din data de 10 martie 2020.
Masurile exceptionale luate de Romania in acest domeniu, cum ar fi decizia de preventie si izolarea la locul de munca al angajatilor din toate centrele rezidentiale, au facut sa inregistram procente semnificativ mai mici fata de alte tari. Astfel, Romania inregistreaza aproximativ 10% din totalul deceselor cauzate de covid-19 in randul persoanelor rezidente in centrele pentru varstnici si persoane cu dizabilitati, fata de procente semnificativ mai mari din alte tari.
Situatia din centrele rezidentiale:
- 0,2% din totalul beneficiarilor au decedat ca urmare a infectarii cu virusul COVID-19, respectiv 122 de varstnici si adulti cu dizabilitati.
- 1,15% din totalul beneficiarilor din sistem sunt infectati cu virusul COVID-19, respectiv 657 persoane, dintre care 17 copii.
- Nu s-a inregistrat niciun deces in randul copiilor.
- Exista 360 de angajati infectati si s-a inregistrat 2 decese.
- Exista 436 de beneficiari vindecati.
- Principalele judete afectate de epidemia COVID-19 in sistemul de asistenta sociala si protectie a copilului sunt: Suceava, Galati, si Neamt.
Pentru plata cheltuielilor cu alocatia de hrana si indemnizatia de cazare pentru personalul aflat in izolare preventiva la locul de munca din serviciile sociale publice si private de tipul centrelor rezidentiale MMPS a propus, iar Guvernul a aprobat suplimentarea bugetului Consiliilor judetene si al Consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, cu suma de 15.638 mii lei, din fondul de rezerva bugetara aflat la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2020.
La randul sau, conducerea MMPS a luat o serie de masuri pentru protectia propriilor angajati, de la decalarea programului de munca, masurarea temperaturii la intrarea in institutie, la facilitarea muncii de la domiciliu pentru persoane cu probleme medicale sau de peste 65 de ani si asigurarea de echipamente de protectie (masti, manusi, dezinfectant).
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Vouchere de vacanta. Care este tratamentul fiscal?ANAF recomanda comunicarea cu CNAS in cazul persoanelor care au fost eliminate din sistemul national de sanatateNOU! A fost aprobat noul formular al Declaratiei unice in 2021! Iata ce modificari intra in vigoare si ce greseli trebuie sa evitatiOrdinul 1468/2020 modifica modelul documentelor necesare obtinerii SOMAJULUI TEHNICReducere temporara a activitatii unei firme cu angajati in SOMAJ TEHNIC. Se poate dispune masura suspendarii CIM?Ultimele articole
Declaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareDeclaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelFirmele din agricultura si industria alimentara vor plati un salariu minim de 3.000 lei angajatilorGuvernul anunta noi masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri: Kurzarbeit, SOMAJ TEHNIC si ajutor de 400.000 euro pentru IMM-uriFirmele afectate de razboi care beneficiaza de SOMAJ TEHNIC pot obtine pana la 4.571 lei de la stat pentru fiecare salariatArticole similare
Decontarea procentului de 41,5% din salariu, in cazul angajatorilor care nu a beneficiat de indemnizatii suportate din bugetul asigurarilorPFA. Cum s-a modificat regimul contributiilor in 2021 si in ce conditii se ofera indemnizatiile de sprijinProiect MFP: Clarificari privind tratamentul fiscal si modul de calcul al obligatiilor fiscale datorate pentru indemnizatiiSfaturi de la experti
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA