Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scoatere din evidenta clienti prescrisi. Ce tratament fiscal se aplica?

24-Nov-2016
1272

In cazul urmator, o societate are doi clienti intracomunitari neincasati din 2010 (prescrisi). Firma a constituit provizion pentru intreaga valoare neincasata. Intre timp, pentru unul s-a deschis si procedura de faliment, iar pentru celalalt nu exista insolventa sau faliment. Nu exista deocamdata hotarare definitiva. Daca se anuleaza provizionul si se inregistreaza valoarea neincasata in contul 654 pentru primul, stabilim daca va fi cheltuiala deductibila sau nedeductibila, precum si modul de a proceda pentru al doilea. In plus, stabilim care sunt implicatiile din punct de vedere al TVA-ului.

Conform art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, nu sunt deductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26 , precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul. Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului, in sensul prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) pct. 5 din Codul fiscal, sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi.
6. au fost incheiate contracte de asigurare;

Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii

Potrivit punctului 328 din OMFP 1802/2014, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Administratorul societatii va trebui sa decida anularea creantelor. Daca in motivarea deciziei nu sunt cuprinse una din cauzele mentionate la art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, cheltuiala cu scoaterea din evidenta a creantelor este, in opinia mea, nedeductibila.

Ati mentionat ca ati constituit provizioane de 100%. Pentru clientul pentru care s-a deschis si procedura de faliment, ati constituit provizion deductibil 100%, potrivit art. 26 lit. j) din Legea 227/2015 (art. 22 lit. j) din Legea 571/2003). Pentru a inregistra o cheltuiala deductibila, conform art. 25 alin. (4) lit. h) punctul 2, va trebui sa asteptati hotararea judecatoreasca de inchidere a falimentului.

Pentru clientul care pur si simplu nu a platit, cheltuiala nu este deductibila pentru partea neacoperita de provizion, constituit in conformitate cu prevederile art.26 din Codul fiscal. Daca ati constituit provizion care a fost considerat deductibil 30% potrivit art. 26 lit.c) din Legea 227/2015
(art. 22 lit. c) din Legea 571/2003), atunci partea de 70% nu este deductibila. Anularea creantei fata de acest client in alte situatii decat cele prevazute de art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal
este nedeductibila fiscal. Societatea trebuie sa depuna toate demersurile pentru recuperarea creantei.

Din punct de vedere al tva, ati livrat bunurile fara tva, deci nu aveti ce tva sa ajustati. Oricum ajustarea ar fi permisa numai in baza unei hotarari judecatoresti.

In concluzie, pentru clientii rau platnici sau in faliment se pot inregistra cheltuieli deductibile numai sub forma provizioanelor (30% sau 100%), sau pot fi scoase din evidenta prin cheltuieli deductibile doar in baza hotararii judecatoresti.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scoatere din evidenta clienti prescrisi. Ce tratament fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Split TVA: Doar pentru firmele in insolventa, faliment, cu datorii la plata TVA si companiile de stat
    • Modificarea mecanismului de plata defalcata a TVA, trecerea contributiilor sociale din sarcina angajatorului in cea a angajatului si imbunatatirea relatiei statului cu mediul de afaceri au fost principalele teme discutate la inceputul saptamanii la intalnirea premierului Mihai Tudose cu reprezentantii Uniunii Nationale a Patronatului Roman (UNPR). Prim-ministrul Mihai Tudose a precizat ca masura split TVA va fi modificata si flexibilizata in dezbaterile din Parlament, in concordata cu...» citeste mai departe aici

  • Nu veti mai putea plati impozitul pe locuinta fara polita PAD
    • Conform unor noi declaratii, proprietarii din Romania ar putea sa nu mai aiba voie sa-si plateasca impozitul pentru locuinta fara a face dovada existentei unei polite PAD. "Ne gandim la aceasta varianta ca in momentul in care o persoana isi plateste impozitul pentru locuinta sa prezinte si dovada existentei politei PAD. Exista o varianta. Eu cred in preventie si ma incapatanez sa cred ca in felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie sa amendam oameni pentru ca nu isi fac...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli cu recreerea salariatilor. Avantaje in natura pentru salariati. Cum inregistram facturile?
    • In analiza urmatoare, o societate a organizat un teambuilding pentru salariati. Nu se poate face dovada prestarii serviciilor de instruire/rapoarte in vederea perfectionarii echipei. Cheltuiala este nedeductibila deoarece nu poate fi justificata necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate. TVA -ul aferent cheltuielilor cu teambuilding-ul nu este deductibil. Vom vedea cum se inregistreaza facturile de cazare, masa, cumparaturi si daca se fac deconturi pentru fiecare...» citeste mai departe aici

  • Noi norme tehnice. Emitere atestate de origine pentru exportatori. Noutati aduse de OPANAF 2792/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 813 din 13 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 2792 din 28 septembrie 2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura . Retineti ca odata cu acest ordin sunt aprobate Normele tehnice de inregistrare a exportatorilor in vederea emiterii atestatelor de origine, declaratiilor de origine si declaratiilor pe factura. Inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Inspectorii antifrauda fiscala au verificat 126 de firme din depozitele en-gros din Bucuresti si Ilfov
    • In perioada 1-14 octombrie inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala din cadrul ANAF au verificat 126 de firme din cele mai importante centre de comercializare a bunurilor de larg consum din zona Bucuresti-Ilfov: Expo Market Doraly, Complex comercial Dragonul Rosu, Smart Expo Flora, Complex comercial Su Market si zona de depozite Moara Domneasca. In urma actiunilor de monitorizare si control desfasurate, inspectorii antifrauda au identificat contraventii pentru sanctionarea carora au...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"