Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Scoatere din evidenta clienti prescrisi. Ce tratament fiscal se aplica?

24-Nov-2016
1004

In cazul urmator, o societate are doi clienti intracomunitari neincasati din 2010 (prescrisi). Firma a constituit provizion pentru intreaga valoare neincasata. Intre timp, pentru unul s-a deschis si procedura de faliment, iar pentru celalalt nu exista insolventa sau faliment. Nu exista deocamdata hotarare definitiva. Daca se anuleaza provizionul si se inregistreaza valoarea neincasata in contul 654 pentru primul, stabilim daca va fi cheltuiala deductibila sau nedeductibila, precum si modul de a proceda pentru al doilea. In plus, stabilim care sunt implicatiile din punct de vedere al TVA-ului.

Conform art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, nu sunt deductibile pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26 , precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul. Dificultatile financiare majore care afecteaza intregul patrimoniu al debitorului, in sensul prevederilor art. 25 alin. (4) lit. h) pct. 5 din Codul fiscal, sunt cele care rezulta din situatii exceptionale determinate de calamitati naturale, epidemii, epizootii, accidente industriale sau nucleare, incendii, fenomene sociale sau economice, conjuncturi externe si in caz de razboi.
6. au fost incheiate contracte de asigurare;

Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Potrivit punctului 328 din OMFP 1802/2014, la scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora.

Administratorul societatii va trebui sa decida anularea creantelor. Daca in motivarea deciziei nu sunt cuprinse una din cauzele mentionate la art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, cheltuiala cu scoaterea din evidenta a creantelor este, in opinia mea, nedeductibila.

Ati mentionat ca ati constituit provizioane de 100%. Pentru clientul pentru care s-a deschis si procedura de faliment, ati constituit provizion deductibil 100%, potrivit art. 26 lit. j) din Legea 227/2015 (art. 22 lit. j) din Legea 571/2003). Pentru a inregistra o cheltuiala deductibila, conform art. 25 alin. (4) lit. h) punctul 2, va trebui sa asteptati hotararea judecatoreasca de inchidere a falimentului.

Pentru clientul care pur si simplu nu a platit, cheltuiala nu este deductibila pentru partea neacoperita de provizion, constituit in conformitate cu prevederile art.26 din Codul fiscal. Daca ati constituit provizion care a fost considerat deductibil 30% potrivit art. 26 lit.c) din Legea 227/2015
(art. 22 lit. c) din Legea 571/2003), atunci partea de 70% nu este deductibila. Anularea creantei fata de acest client in alte situatii decat cele prevazute de art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal
este nedeductibila fiscal. Societatea trebuie sa depuna toate demersurile pentru recuperarea creantei.

Din punct de vedere al tva, ati livrat bunurile fara tva, deci nu aveti ce tva sa ajustati. Oricum ajustarea ar fi permisa numai in baza unei hotarari judecatoresti.

In concluzie, pentru clientii rau platnici sau in faliment se pot inregistra cheltuieli deductibile numai sub forma provizioanelor (30% sau 100%), sau pot fi scoase din evidenta prin cheltuieli deductibile doar in baza hotararii judecatoresti.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu - Economist

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Scoatere din evidenta clienti prescrisi. Ce tratament fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.