Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contributii sociale datorate de PFA dupa modificarile din iulie 2012

25-Oct-2012
5633
Vom stabili mai jos in ce masura o persoana pensionara care detine un PFA este obligata sa plateasca contributia la CAS (pensie) de 31,3%, avand in vedere modificarile aparute de la 1 iulie 2012.

Totodata, vom vedea daca un PFA nou infiintat care in decursul anului nu are venitul de 4 salarii medii pe economie (2117 lei * 4 = 8.468 lei) plateste CAS de 31,3 %.

Solutia consultantului:


1. Nu trebuie sa plateasca contributie la asigurari sociale in procent de 31,3% pentru veniturile pe care le obtine din activitati independente ca PFA, persoana care are calitatea de pensionar al sistemului public de pensii, conform 296^21 alin 2 din Codul fiscal .

2. Sunt exceptate de la obligativitatea asigurarii in sistemul public de pensii persoanele deja asigurate, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii (salariati, pensionari etc.), dupa cum se prevede la art. 292 ^ 21 alin. (2) din Codul fiscal .

Baza lunara la care se aplica CAS, in cazul PFA – nou infiintat, este venitul declarat de titularul PFA la ANAF , adica este venitul la care acesta doreste sa se asigure pentru pensie, care nu poate fi mai mic de 35% din salariul mediu brut (trebuie sa fie cel putin egal cu 741 lei) potrivit art. 296^11 alin. (1) din Codul fiscal .

Cota este de 31.3%, rezultand o suma de plata de 232 lei lunar.

Plata CAS se efectueaza trimestrial in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru - art. 296^24 alin. (3) din Codul fiscal . Platile efectuate in cursul anului sunt anticipate, urmand ca la finalul anului, prin depunerea declaratiei 600 privind venitul realizat, ANAF sa efectueze regularizarile privind CAS.

Persoanele fizice al caror venit ramas dupa deducerea din venitul total realizat a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestui venit, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub nivelul minim mentionat, nu datoreaza contributie de asigurari sociale (art. 296^22 alin. (1) din Codul fiscal ).

Potrivit dispozitiilor de la pct. 32 din Normele metodologice, date in aplicare pentru art. 296^22 din Codul fiscal , incadrarea in categoria persoanelor obligate sa se asigure se face in functie de venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din totalul veniturilor incasate a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real.

Astfel, contribuabilii care desfasoara activitati impuse in sistem real, care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim prevazut de lege, nu sunt obligati sa se asigure si nu datoreaza contributie de asigurari sociale, pentru anul fiscal urmator. Contributiile de asigurari sociale platite in anul fiscal in care au fost realizate venituri sub nivelul plafonului prevazut de lege nu se restituie, acestea fiind luate in calcul la stabilirea stagiului de cotizare si la stabilirea punctajului pentru pensionare.

In concluzie, in primul an de activitate PFA trebuie sa plateasca contributia de asigurari sociale, insa daca venitul net realizat este sub venitul minim mentionat in anul urmator PFA nu are obligatia platii contributiei de asigurari sociale.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016