Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii fiscale. Diferentierea intre venituri din Romania si venituri din strainatate

13-Iun-2012
2179
Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ. In acest sens, OUG 44/2008 reglementeaza accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in Registrul Comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic al persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, precum si al intreprinderilor individuale si familiale.

Potrivit pct. 18 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal , se supun impozitului pe veniturile din activitati independente persoanele fizice care realizeaza aceste venituri in mod individual sau asociate pe baza unui contract de asociere incheiat in vederea desfasurarii de activitati in scopul obtinerii de venit, asociere care se realizeaza potrivit dispozitiilor legale si care nu da nastere unei persoane juridice. Astfel, potrivit art. 48 alin. (1) din Codul fiscal , venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

Persoana fizica (intreprinzatorul individual) datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal , impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil din activitati independente, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal sau pe baza normelor de venit in cazul contribuabililor care determina venitul net anual potrivit art. 49 din Codul fiscal .

In timpul anului, persoana fizica este supusa platilor anticipate trimestriale cu titlu de impozit. Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat declarat de contribuabil prin depunerea formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit (conform OPANAF 52/2012) sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii.

Impozitul pe venitul net anual impozabil datorat este declarat de persoana fizica prin completarea formularului 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania (OPANAF 52/2012) si depunerea lui pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului. Persoana fizica ce desfasoara o activitate in mod independent are obligatia declararii venitului net anual. Impozitul anual datorat se stabileste, potrivit prevederilor art. 84 alin. (1) din Codul fiscal de organul fiscal competent pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitul net anual impozabil. Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul realizat si emite decizia de impunere, formularul 250 – Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice (OPANAF 52/2012). Diferentele de
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

- Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii datorate pentru veniturile realizate de persoanele fizice care desfasoara activitati independente, acestea sunt platite in aceasta situatie si declarate de insasi persoana fizica, datorandu-se urmatoarele contributii obligatorii:

- contributia la asigurarile sociale, in conditiile prevazute de art. 6. alin. (1) pct. IV. lit. c) din Legea nr. 263/2010 ; precizam ca persoanele care cumuleaza pensia cu venituri din activitati independente nu vor datora aceasta contributie pentru veniturile din activitati independente realizate;

- contributia la asigurarile sociale de sanatate, in temeiul art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006 , datorata insa si in situatia cumuleaza pensia cu venituri din activitati independente;

- contributia pentru concedii si indemnizatii, in conditiile art. 1 alin. (2) lit. d) si alin. (3) din OUG 158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. Persoanele care au calitatea de pensionari, nu sunt asigurate pentru concedii si indemnizatii, cu exceptia pensionarilor de invaliditate gradul III si a pensionarilor nevazatori, care autorizate sa desfasoare activitati independente.

Incepand cu veniturile realizate dupa data de 1 iulie 2012, in raport cu obligatiile privind contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate, se vor aplica prevederile Capitolului II al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal , conform caruia, se va pastra exceptia de la plata contributiei de asigurari sociale pentru persoanele care au calitatea de pensionari.

- In cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, impozitul pe venit se aplica, potrivit art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal , asupra veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei. Astfel, in cazul desfasurarii unor activitati in strainatate, veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia. Venitul realizat de persoana fizica fiind considerat un venit din activitati independente, chiar daca este realizat din strainatate, modul de determinare a nivel de an va urma regulile prevazute la art. 48 si urmatoarele din Capitolul 2 – Venituri din activitati independente din Titlul III din Codul fiscal . Persoana va completa si depune, pentru veniturile realizate din strainatate formularul 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate anual, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului urmator celui de realizare a venitului. Potrivit art. 90 alin. (6) si (7) din Codul fiscal , organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere, diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.

- Prezentand certificat de rezidenta fiscala in Romania, persoana fizica va putea pretinde in baza Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Polone pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital ratificat prin Legea nr. 6/1995 aplicarea art. 15 – Profesii independente, in functie de activitatea prestata. Potrivit acestui articol, in masura in care activitatea este de natura profesiilor independente (definite de conventie in special, dar nelimitativ, drept activitati independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil), veniturile realizate de un rezident roman din exercitarea unei profesii independente sau a altor activitati cu caracter independent in Polonia pot fi impuse in Polonia pentru o perioada sau perioade ce depasesc in total 183 de zile intr-un an calendaristic, indiferent daca rezidentul roman mentine sau nu o baza fixa in Polonia.

Persoana va solicita, daca este cazul, certificatul de atestare a impozitului platit sau retinut in strainatate pentru a obtine in Romania creditul fiscal conform cu art. 90 din Codul fiscal coroborat cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri in ceea ce priveste eliminarea dublei impuneri. Astfel, cand o persoana fizica rezidenta in Romania obtine venituri care in conformitate cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain sunt supuse impozitului pe venit in statul strain, pentru evitarea dublei impuneri se va aplica metoda prevazuta in conventie, respectiv la art. 25 din conventie.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale. Diferentierea intre venituri din Romania si venituri din strainatate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (5)

04-Iul-2012

mC4Jxy , [url=http://xzobvjpzvzfi.com/]xzobvjpzvzfi[/url], [link=http://ioxhifjpdxit.com/]ioxhifjpdxit[/link], http://hbffshiqdgnp.com/

04-Iul-2012

F4GlQr kthawoihbqdb

02-Iul-2012

FceMIu , [url=http://ahvlhmukrfrr.com/]ahvlhmukrfrr[/url], [link=http://ppjzhbtuabrq.com/]ppjzhbtuabrq[/link], http://ufaykcycewkx.com/

02-Iul-2012

IExw4A dgdtgnjolbxh

01-Iul-2012

Da, asa-i, pentru ture de o zi, merge un saivdns sau te miri ce. Dar la mai multe zile primus-ul e un "must". In rest, parere si experienta personala, pe cat posibil evit conserve dubioase...adica merge foarte bine un pateu, o iahnie de fasole..dar la altele nu prea ma bag. Pe amiaza e drept ca deja ma refer la chestii mai grele unde timpul conteaza de obicei glucoza la oprire, apoi batoane de cereale, ciocolata, fructe uscate. Gust cam nasol...dar energie pentru toata ziua. Aveam pe undeva un link cu ce ar fi indicat sa mananci. Daca vrei, il caut si ti-l dau. Pana una alta, inca n-am terminat de citit seria "de la 0 la 2544", dar imi place enorm.





Subiectele saptamanii

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

  • Doar 10% dintre functiile din consiliile de administratie in marile companii din Romania sunt detinute de femei
    • In ce priveste diversitatea de gen in campul de munca, Romania se situeaza pe ultimele locuri din clasamentul european, avand doar 12% dintre pozitiile non-executive ocupate de femei, fata de media UE de 23%. De asemenea, in consiliile de administratie a companiilor mari listate femeile ocupa doar 10% din aceste locuri. "In Romania, femeile ocupa 10% din locurile din consiliile de administratie a companiilor mari listate, 12% din rolurile non-executive ale celor mai bine cotate companii si 15%...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.