Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii fiscale. Diferentierea intre venituri din Romania si venituri din strainatate

13-Iun-2012
3823
Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia in mod obisnuit, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ. In acest sens, OUG 44/2008 reglementeaza accesul la activitatea economica, procedura de inregistrare in Registrul Comertului si de autorizare a functionarii si regimul juridic al persoanelor fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, precum si al intreprinderilor individuale si familiale.

Potrivit pct. 18 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal , se supun impozitului pe veniturile din activitati independente persoanele fizice care realizeaza aceste venituri in mod individual sau asociate pe baza unui contract de asociere incheiat in vederea desfasurarii de activitati in scopul obtinerii de venit, asociere care se realizeaza potrivit dispozitiilor legale si care nu da nastere unei persoane juridice. Astfel, potrivit art. 48 alin. (1) din Codul fiscal , venitul net din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

Persoana fizica (intreprinzatorul individual) datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal , impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil din activitati independente, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal sau pe baza normelor de venit in cazul contribuabililor care determina venitul net anual potrivit art. 49 din Codul fiscal .

In timpul anului, persoana fizica este supusa platilor anticipate trimestriale cu titlu de impozit. Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent pe fiecare sursa de venit, luandu-se ca baza de calcul venitul anual estimat declarat de contribuabil prin depunerea formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit (conform OPANAF 52/2012) sau venitul net realizat in anul precedent, dupa caz, prin emiterea unei decizii care se comunica contribuabililor, potrivit legii.

Impozitul pe venitul net anual impozabil datorat este declarat de persoana fizica prin completarea formularului 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania (OPANAF 52/2012) si depunerea lui pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului. Persoana fizica ce desfasoara o activitate in mod independent are obligatia declararii venitului net anual. Impozitul anual datorat se stabileste, potrivit prevederilor art. 84 alin. (1) din Codul fiscal de organul fiscal competent pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitul net anual impozabil. Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat pe baza declaratiei privind venitul realizat si emite decizia de impunere, formularul 250 – Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice (OPANAF 52/2012). Diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.


- Din punct de vedere al contributiilor sociale obligatorii datorate pentru veniturile realizate de persoanele fizice care desfasoara activitati independente, acestea sunt platite in aceasta situatie si declarate de insasi persoana fizica, datorandu-se urmatoarele contributii obligatorii:

- contributia la asigurarile sociale, in conditiile prevazute de art. 6. alin. (1) pct. IV. lit. c) din Legea nr. 263/2010 ; precizam ca persoanele care cumuleaza pensia cu venituri din activitati independente nu vor datora aceasta contributie pentru veniturile din activitati independente realizate;

- contributia la asigurarile sociale de sanatate, in temeiul art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006 , datorata insa si in situatia cumuleaza pensia cu venituri din activitati independente;

- contributia pentru concedii si indemnizatii, in conditiile art. 1 alin. (2) lit. d) si alin. (3) din OUG 158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. Persoanele care au calitatea de pensionari, nu sunt asigurate pentru concedii si indemnizatii, cu exceptia pensionarilor de invaliditate gradul III si a pensionarilor nevazatori, care autorizate sa desfasoare activitati independente.

Incepand cu veniturile realizate dupa data de 1 iulie 2012, in raport cu obligatiile privind contributiile de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate, se vor aplica prevederile Capitolului II al Titlului IX indice 2 din Codul fiscal , conform caruia, se va pastra exceptia de la plata contributiei de asigurari sociale pentru persoanele care au calitatea de pensionari.

- In cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, impozitul pe venit se aplica, potrivit art. 40 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal , asupra veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei. Astfel, in cazul desfasurarii unor activitati in strainatate, veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia. Venitul realizat de persoana fizica fiind considerat un venit din activitati independente, chiar daca este realizat din strainatate, modul de determinare a nivel de an va urma regulile prevazute la art. 48 si urmatoarele din Capitolul 2 – Venituri din activitati independente din Titlul III din Codul fiscal . Persoana va completa si depune, pentru veniturile realizate din strainatate formularul 201 - Declaratie privind veniturile realizate din strainatate anual, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului urmator celui de realizare a venitului. Potrivit art. 90 alin. (6) si (7) din Codul fiscal , organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere, diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie, privind colectarea creantelor bugetare.

- Prezentand certificat de rezidenta fiscala in Romania, persoana fizica va putea pretinde in baza Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Polone pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital ratificat prin Legea nr. 6/1995 aplicarea art. 15 – Profesii independente, in functie de activitatea prestata. Potrivit acestui articol, in masura in care activitatea este de natura profesiilor independente (definite de conventie in special, dar nelimitativ, drept activitati independente de ordin stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum si exercitarea independenta a profesiilor de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil), veniturile realizate de un rezident roman din exercitarea unei profesii independente sau a altor activitati cu caracter independent in Polonia pot fi impuse in Polonia pentru o perioada sau perioade ce depasesc in total 183 de zile intr-un an calendaristic, indiferent daca rezidentul roman mentine sau nu o baza fixa in Polonia.

Persoana va solicita, daca este cazul, certificatul de atestare a impozitului platit sau retinut in strainatate pentru a obtine in Romania creditul fiscal conform cu art. 90 din Codul fiscal coroborat cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri in ceea ce priveste eliminarea dublei impuneri. Astfel, cand o persoana fizica rezidenta in Romania obtine venituri care in conformitate cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statul strain sunt supuse impozitului pe venit in statul strain, pentru evitarea dublei impuneri se va aplica metoda prevazuta in conventie, respectiv la art. 25 din conventie.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016