Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In ce conditii incheiem un contract de prestarii servicii? Ce obligatii fiscale il insotesc?

12-Mar-2015
9471

Stabilim mai jos daca se poate incheia un contract de prestari servicii in baza art.1851-1873 din Codul Civil cu o persoana fizica specialist in evaluare care este angajat cu contract de munca la alta societate. De asemenea, stabilim care sunt obligatiile fiscale si declarative.



Pentru a stabili legalitatea incheierii unui contract de antrepriza intre specialistul in evaluarea si beneficiarul lucrarii, consideram ca trebuie sa va raportati in primul rand la eventualele reglementari speciale care guverneza modul de organizare si desfasurare a activitatii enuntate, urmand ca in cazul in care nu exista restrictii impuse de acestea, sa va raportati la prevederile Codului civil.

Sunt considerati profesionisti in acceptiunea art. 3 din Codul civil, toti cei care exploateaza o intreprindere, in sensul de exercitarea sistematica, de catre una sau mai multe persoane, a unei activitati organizate ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ. Notiunea de „profesionist" prevazuta la art. 3 din Codul civil include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil.

De asemenea, orice activitate economica desfasurata permanent, ocazional sau temporar in Romania de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale trebuie sa fie inregistrata si autorizata, in conditiile OUG 44/2008, in timp ce orice profesie libera va fi supusa reglementarilor speciale de organizare si desfasurare a actvitiatii.

Contractul de antrepriza este un contract civil in care antreprenorul se obliga sa execute o lucrarea sau sa presteze un serviciu pentru beneficiar in schimbul unui pret si care este reglementat in mod expres de Codul civil in cadrul art. 1851 si urmatoarele din Codul civil, fiind un contract de regula cu executare succesiva, in sensul ca antreprenorul realizeaza lucrarea sau presteaza serviciul intr-un interval de timp.
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii


De asemenea, caracteristic antreprizei este faptul ca antreprenorul isi pastreaza independenta economica si operativa in ceea ce priveste organizarea muncii si a executarii lucrarii si realizeaza lucrarea pe riscul sau.

Contractul de antrepriza este definit prin referire la continutul sau. antreprenorul obligandu-se, astfel cum se precizeaza si la art. 1851 din noul Cod civil „ca, pe riscul sau, sa execute o anumita lucrare, materiala ori intelectuala, sau sa presteze un anumit serviciu pentru beneficiar, in schimbul unui pret".

In concluzie apreciem ca activitatea desfasurata de specialistul in evaluare este una independenta, veniturile realizate fiind supuse impozitului pe venit si contributiilor de asigurari sociale si de asigurari sociale de sanatate.

Persoana fizica va avea obligatia de asemenea de a depune declaratia de inregistrare fiscala in termen de 30 de zile de la data eliberarii actului legal de functionare, data inceperii activitatii, data obtinerii primului venit sau dobandirii calitatii de angajator, dupa caz, in cazul persoanelor fizice. Formularul care trebuie depus este 070 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.

Persoana fizica datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal, impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal. Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal, a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004, precum si a prevederilor OMFP 1040/2004. Art. 48 alin. (4) – (6) din Codul fiscal si pct. 37 – 39 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol cuprind detalierea cheltuielilor care se adminit la deducere si a celor nedeductibile.

Contribuabilul care desfasoara o activitate calificata drept independenta datoreaza plati anticipate in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru si va avea obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal (formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit) si declaratia privind veniturile realizate pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal urmator celui de realizare a veniturilor (formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania).

Potrivit art. 296 indice 21 allin. (1) din Codul fiscal, persoanele care desfasoara activitati independente (PFA sau profesii libere) au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz.

- In raport cu obligatiile privind contributia de asigurari sociale, persoana fizica avand si calitatea de salariat va fi exceptata de la plata contributiei de asigurari sociale.

- In raport cu obligatiile privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorate, declararea veniturilor care reprezinta baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza urmare depunerii formularului 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit, prevazut la art. 81 din Codul fiscal, respectiv a formularului 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania, prevazut la art. 83 din Codul fiscal.

Termenele de depunere sunt cele stabilite de art. 81 din Codul fiscal, respectiv 15 de la data producerii evenimentului in cazul declaratie referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, sau odata cu declaratia privind venitul realizat pentru contribuabilii care in anul anterior au realizat pierderi si care au realizat venituri pe perioade mai mici decat anul fiscal, precum si care, din motive obiective, estimeaza ca vor realiza venituri care difera cu cel putin 20% fata de anul fiscal anterior.

In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, platile anticipate datorate in cursul anului sunt stabilite de catre organul fiscal in decizia de impunere si se platesc trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina pe baza declaratiei privind venitul realizat, in cazul impunerii in sistem real, prin aplicarea cotei contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra bazei de calcul stabilita conform art. 296 indice 22 alin. (3) din Codul fiscal. Stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin decizia de impunere anuala, pe baza careia se regularizeaza sumele datorate cu titlu de plati anticipate, astfel cum este prevazut la art. 296 indice 25 din Codul fiscal. Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In ce conditii incheiem un contract de prestarii servicii? Ce obligatii fiscale il insotesc?":
Rating:

Nota: 3.25 din 8 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"