Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce tratament fiscal se aplica pentru veniturile obtinute de un administrator angajat?

05-Iun-2014
4791
Obligatiile declarative si de plata ale unei societati fata de administratorul angajat si cetatean strain sunt identificate si prezentate pornind de la cazul in care o societate din Romania, cu actionariat persoana jurdica din alt stat UE, angajeaza un administrator din statul strain. Vom constata astfel ce obligatii de plata are societatea romana in calitate de angajator, dar si care vor fi obligatiile persoanei angajate in conditiile in care e nerezidenta.

Asa cum rezulta si din cele prezentate in intrebare, administratorul este angajat de catre societatea romana, situatie posibila in masura in care angajarea administratorului s-a efectuat prin incheierea unui contract individual de munca pentru functia de "Administrator societate comerciala", cod 214945, conform OMMFPS 1832/2011 privind aprobarea Clasificarii ocupatiilor din Romania - nivel de ocupatie (sase caractere). In acest caz, administratorului ii vor fi aplicabile drepturile si obligatiile care decurg din contractul individual de munca in conformitate cu prevederile Codului muncii.

Persoanele care au cetatenia unui stat membru al Uniunii Europene au dreptul la libera circulatie si dreptul la prestatii de securitate sociala, in conformitate cu regulamentele comunitare. In aceste conditii, cetatenilor straini proveniti din statele Uniunii Europene li se aplica acelasi regim ca si cetatenilor romani in ceea ce priveste ocuparea pietei fortei de munca, si vor primi acelasi tratament din punctul de vedere al incadrarii in munca in Romania.

Potrivit art. 115 alin. (2) lit. c) si art. 88 din Codul fiscal, veniturile impozabile ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania sunt impozitate potrivit conform Titlului III din Codul fiscal.

Astfel cum se precizeaza si la pct. 194 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 88 din Codul fiscal, in aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un stat strain, veniturile din activitati dependente realizate de persoane fizice nerezidente care isi desfasoara activitatea in Romania se impun daca:

- persoana fizica este prezenta in Romania una sau mai multe perioade de timp ce depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain, respectiv cele cuprinse la art. 16 din Conventia incheiata intre Romania si guvernul Republicii Italiene pentru evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit si pe avere si pentru prevenirea evaziunii fiscale, ratificata prin Decretul 82/1977 si numai daca respectiva persoana fizica face dovada rezidentei in statul cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.

Astfel, potrivit art. 16 din Conventia incheiata intre Romania si guvernul Republicii Italiene pentru evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit si pe avere si pentru prevenirea evaziunii fiscale, ratificata prin Decretul 82/1977, salariile, retributiile si alte remuneratii similare pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta sunt impozabile numai in acest stat, daca aceasta activitate nu este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea este exercitata acolo, remuneratiile incasate cu acest titlu sunt impozabile in acest celalalt stat.
Prin derogare de la dispozitiile paragrafului anterior, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat, daca:

a) beneficiarul sta in celalalt stat o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal vizat;
b) remuneratiile sunt platite de catre sau in numele celui care angajeaza, care nu este rezident al celuilalt stat; si
b) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu stabil sau o baza fixa pe care cel care angajeaza le are celalalt stat.

- persoana fizica este prezenta in Romania o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain, si daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii: salariul este platit de un angajator care este rezident sau in numele acestuia; salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident il are in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania).

Contribuabilii sunt obligati ca in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii sa se adreseze organului fiscal in a carui raza teritoriala se realizeaza venitul, in vederea stabilirii regimului fiscal aplicabil acestor venituri in conformitate cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri.

Pentru a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul sau de rezidenta, nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala din statul respectiv sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat. In vederea aplicarii metodei de evitare a dublei impunerii a veniturilor realizate din Romania, in conformitate cu art. 25 din conventie, persoana fizica nerezidenta va putea solicita in temeiul art. 120 din Codul fiscal, personal sau printr-un imputernicit, eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat de el insusi sau de o alta persoana, in numele sau, cum este cazul in situatia analizata, prin depunerea unei cereri la organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

In raport cu persoanele fizice nerezidente, Codul fiscal le considera contribuabilii ai sistemelor de asigurari sociale, potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b), atat pe cele rezidente, cat si pe cele nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor. In raport cu persoanele fizice rezidente in UE, instrumentele juridice internationale se refera la regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala: Regulamentul (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009.

Persoanele carora li se aplica Regulamentele mentionate sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Articolul 11 din noul Regulament stabileste regulile generale pe principiului ca persoanele trebuie sa fie supuse doar legislatiei unui singur stat membru, astfel ca persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. Daca aceasta este situatia, salariatul italian desfasurand activitatea dependenta numai in Romania, va datora si contributiile sociale obligatorii in Romania.

De la regula generala privind aplicarea legislatiei de securitate sociale a statului in care este desfasurata activitatea, Regulamentul stabileste exceptii pentru cazrile in care intervine o detasare internationala conform art. 12 din Regulament sau in caz de pluriactivitate conform art. 13 din Regulament, cazuri in care persoana poate ramane supusa legislatiei de securitate din statul sau de origine.

Astfel, potrivit art. 12 din Regulament, in cazul detasarii, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni si sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana.

Exceptia prevazuta de art. 12 din Regulament vizeaza situatia desfasurarii unei activitati salariate intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator. Pe cale de consecinta doar in situatia depasirii celor douazeci si patru de luni sau trimiterii salariatului pentru inlocuirea unei alte persoane, se va aplica legislatia de securitate sociala in care se afla locul de munca, respectiv Italia.

Daca insa persoana va desfasoara in mod obisnuit activitate in cel putin doua state membre, se va supune in aceasta situatie, potrivit prevederilor art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004:
- legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv sau in cazul in care depinde de mai multe intreprinderi sau de mai multi angajatori al caror sediu sau loc de desfasurare a activitatii se afla in state membre diferite;
- sau legislatiei statului membru in care este situat sediul sau locul de desfasurare a activitatii intreprinderii sau angajatorului al carui salariat este, in cazul in care persoana nu desfasoara o parte substantiala a activitatilor sale in statul membru de resedinta.

In aceste cazuri este necesara prezentarea documentului portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane (documentul A1). Formularul A1 certifica legislatia de securitate sociala aplicabila titularului formularului, in raport cu resortisantii unuia dintre statele membre ale UE.

In consecinta, in situatia in care administratorul italian este angajat prin contract individual de munca de catre angajatorul roman potrivit legislatiei muncii din Romania, si nu ii sunt aplicabile exceptiile mentionate mai sus, toate contributiile sociale obligatorii calculate in raport cu veniturile din salarii se datoreaza in Romania, tratamentul fiscal fiind asemanator celui aplicabil unui salariat roman. In aceste conditii, atat impozitul pe salarii si contributiile sociale obligatorii calculate, retinute si virate vor fi raportate de angajatorul roman prin intermediul Declaratiei 112.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce tratament fiscal se aplica pentru veniturile obtinute de un administrator angajat?":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • MFP a publicat un nou Proiect pentru modificarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale platite in contul unic
    • Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost pus in dezbatere publica, vineri, 14 decembrie, un Proiect de OPANAF pentru modificarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic. Proiect pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1612/2018 pentru aprobarea in temeiul dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu...» citeste mai departe aici

  • Start-Up Nation 2018: Aplicatia pentru inscrierea in program poate fi testata
    • Aplicatia electronica a Programului Start-Up Nation-2018 poate fi testata incepand de vineri, 14 decembrie, timp de trei zile, se arata intr-un comunicat de presa remis de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat (MMACA). „Incepand de vineri, 14 decembrie 2018, ora 11.00, si pana duminica, 16 decembrie 2018, ora 20.00, planul de afaceri on-line, pregatit in vederea lansarii programului Start-up Nation, poate fi testat accesand link-ul TEST”, este precizat in...» citeste mai departe aici

  • Prime si cadouri de Craciun: Tratament fiscal
    • "Salariatilor li se pot acorda tichete cadou si bani pentru copiii lor in limita a 150 lei/persoana fara a li se aplica impozit si contributii?", intreaba unul dintre cititorii nostri. In cele ce urmeaza, unul dintre expertii nostri va raspunde acestei intrebari. Raspunsul specialistului Conform art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit: a) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile,...» citeste mai departe aici

  • Cresterea salariului minim de la 01 ianuarie 2019 - cum sunt afectate persoanele care obtin venituri non-salariale
    • In Monitorul Oficial nr. 1045 din 10 decembrie 2018 a fost publicata H.G. nr. 937/2018 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Potrivit acesteia, incepand cu data de 1 ianuarie 2019, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 2.080 lei lunar, pentru un...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016