Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce tratament fiscal se aplica pentru veniturile obtinute de un administrator angajat?

05-Iun-2014
7152
Obligatiile declarative si de plata ale unei societati fata de administratorul angajat si cetatean strain sunt identificate si prezentate pornind de la cazul in care o societate din Romania, cu actionariat persoana jurdica din alt stat UE, angajeaza un administrator din statul strain. Vom constata astfel ce obligatii de plata are societatea romana in calitate de angajator, dar si care vor fi obligatiile persoanei angajate in conditiile in care e nerezidenta.

Asa cum rezulta si din cele prezentate in intrebare, administratorul este angajat de catre societatea romana, situatie posibila in masura in care angajarea administratorului s-a efectuat prin incheierea unui contract individual de munca pentru functia de "Administrator societate comerciala", cod 214945, conform OMMFPS 1832/2011 privind aprobarea Clasificarii ocupatiilor din Romania - nivel de ocupatie (sase caractere). In acest caz, administratorului ii vor fi aplicabile drepturile si obligatiile care decurg din contractul individual de munca in conformitate cu prevederile Codului muncii.

Persoanele care au cetatenia unui stat membru al Uniunii Europene au dreptul la libera circulatie si dreptul la prestatii de securitate sociala, in conformitate cu regulamentele comunitare. In aceste conditii, cetatenilor straini proveniti din statele Uniunii Europene li se aplica acelasi regim ca si cetatenilor romani in ceea ce priveste ocuparea pietei fortei de munca, si vor primi acelasi tratament din punctul de vedere al incadrarii in munca in Romania.

Potrivit art. 115 alin. (2) lit. c) si art. 88 din Codul fiscal, veniturile impozabile ale unei persoane fizice nerezidente, obtinute dintr-o activitate dependenta desfasurata in Romania sunt impozitate potrivit conform Titlului III din Codul fiscal.

Astfel cum se precizeaza si la pct. 194 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 88 din Codul fiscal, in aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un stat strain, veniturile din activitati dependente realizate de persoane fizice nerezidente care isi desfasoara activitatea in Romania se impun daca:
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Grad de indatorare Societatea prezinta urmatoarea situatie la 31.12.2024: sc 121 = 2807.32 lei, RD 666 = 12843.34 lei, RD 668 = 1572.70 lei, RD 665 = 241.78 lei, RD 765= 20.29 lei. Figureaza in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Mentionarea prefixului RO pentru platitorii de TVA Va rugam sa ne precizati daca la intocmirea facturii este obligatoriu trecerea "RO" pentru platitorii de TVA. De asemenea este obligatoriu ca deductibilitatea TVA-ului sa fie doar...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Import bunuri. Servicii de transport aferent import Societatea noastra achizitioneaza bunuri din import. In momentul in care primim declaratia vamala de import, cu data acesteia intocmim receptia bunurilor, de ex. data dvi...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Bunuri primite gratuit din UE Va rog sa-mi specificati daca avem obligatii declarative, respectiv D390, 300. Multumesc.citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Societati legate. Incadrare la impozit pe profit Sunt asociat la 3 societati cu procent de 75%, societati care sunt platitoare de impozit pe profit. De asemenea, sunt asociat unic la o microintreprindere (1%). Detin si un pfa...citeste mai mult


- persoana fizica este prezenta in Romania una sau mai multe perioade de timp ce depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain, respectiv cele cuprinse la art. 16 din Conventia incheiata intre Romania si guvernul Republicii Italiene pentru evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit si pe avere si pentru prevenirea evaziunii fiscale, ratificata prin Decretul 82/1977 si numai daca respectiva persoana fizica face dovada rezidentei in statul cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.

Astfel, potrivit art. 16 din Conventia incheiata intre Romania si guvernul Republicii Italiene pentru evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit si pe avere si pentru prevenirea evaziunii fiscale, ratificata prin Decretul 82/1977, salariile, retributiile si alte remuneratii similare pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta sunt impozabile numai in acest stat, daca aceasta activitate nu este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea este exercitata acolo, remuneratiile incasate cu acest titlu sunt impozabile in acest celalalt stat.
Prin derogare de la dispozitiile paragrafului anterior, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate dependenta exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat, daca:

a) beneficiarul sta in celalalt stat o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal vizat;
b) remuneratiile sunt platite de catre sau in numele celui care angajeaza, care nu este rezident al celuilalt stat; si
b) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu stabil sau o baza fixa pe care cel care angajeaza le are celalalt stat.

- persoana fizica este prezenta in Romania o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain, si daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii: salariul este platit de un angajator care este rezident sau in numele acestuia; salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident il are in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania).

Contribuabilii sunt obligati ca in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii sa se adreseze organului fiscal in a carui raza teritoriala se realizeaza venitul, in vederea stabilirii regimului fiscal aplicabil acestor venituri in conformitate cu prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri.

Pentru a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul sau de rezidenta, nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania trebuie sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala din statul respectiv sau un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat. In vederea aplicarii metodei de evitare a dublei impunerii a veniturilor realizate din Romania, in conformitate cu art. 25 din conventie, persoana fizica nerezidenta va putea solicita in temeiul art. 120 din Codul fiscal, personal sau printr-un imputernicit, eliberarea certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat de el insusi sau de o alta persoana, in numele sau, cum este cazul in situatia analizata, prin depunerea unei cereri la organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.

In raport cu persoanele fizice nerezidente, Codul fiscal le considera contribuabilii ai sistemelor de asigurari sociale, potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b), atat pe cele rezidente, cat si pe cele nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor. In raport cu persoanele fizice rezidente in UE, instrumentele juridice internationale se refera la regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala: Regulamentul (CE) nr. 883/2004 si Regulamentul (CE) nr. 987/2009.

Persoanele carora li se aplica Regulamentele mentionate sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Articolul 11 din noul Regulament stabileste regulile generale pe principiului ca persoanele trebuie sa fie supuse doar legislatiei unui singur stat membru, astfel ca persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. Daca aceasta este situatia, salariatul italian desfasurand activitatea dependenta numai in Romania, va datora si contributiile sociale obligatorii in Romania.

De la regula generala privind aplicarea legislatiei de securitate sociale a statului in care este desfasurata activitatea, Regulamentul stabileste exceptii pentru cazrile in care intervine o detasare internationala conform art. 12 din Regulament sau in caz de pluriactivitate conform art. 13 din Regulament, cazuri in care persoana poate ramane supusa legislatiei de securitate din statul sau de origine.

Astfel, potrivit art. 12 din Regulament, in cazul detasarii, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni si sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana.

Exceptia prevazuta de art. 12 din Regulament vizeaza situatia desfasurarii unei activitati salariate intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator. Pe cale de consecinta doar in situatia depasirii celor douazeci si patru de luni sau trimiterii salariatului pentru inlocuirea unei alte persoane, se va aplica legislatia de securitate sociala in care se afla locul de munca, respectiv Italia.

Daca insa persoana va desfasoara in mod obisnuit activitate in cel putin doua state membre, se va supune in aceasta situatie, potrivit prevederilor art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004:
- legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv sau in cazul in care depinde de mai multe intreprinderi sau de mai multi angajatori al caror sediu sau loc de desfasurare a activitatii se afla in state membre diferite;
- sau legislatiei statului membru in care este situat sediul sau locul de desfasurare a activitatii intreprinderii sau angajatorului al carui salariat este, in cazul in care persoana nu desfasoara o parte substantiala a activitatilor sale in statul membru de resedinta.

In aceste cazuri este necesara prezentarea documentului portabil care sa ateste legislatia aplicabila acestei persoane (documentul A1). Formularul A1 certifica legislatia de securitate sociala aplicabila titularului formularului, in raport cu resortisantii unuia dintre statele membre ale UE.

In consecinta, in situatia in care administratorul italian este angajat prin contract individual de munca de catre angajatorul roman potrivit legislatiei muncii din Romania, si nu ii sunt aplicabile exceptiile mentionate mai sus, toate contributiile sociale obligatorii calculate in raport cu veniturile din salarii se datoreaza in Romania, tratamentul fiscal fiind asemanator celui aplicabil unui salariat roman. In aceste conditii, atat impozitul pe salarii si contributiile sociale obligatorii calculate, retinute si virate vor fi raportate de angajatorul roman prin intermediul Declaratiei 112.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016