Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli de protocol vs. reclama si publicitate: cum incadrezi corect un eveniment de companie. STUDIU DE CAZ

11-Aug-2026
2773
Cheltuieli de protocol vs. reclama si publicitate: cum incadrezi corect un eveniment de companie. STUDIU DE CAZ
Alege-ne ca sursa ta de informatii in Google
Organizarea unui eveniment de companie poate avea obiective foarte diferite: consolidarea relatiilor cu partenerii de afaceri, promovarea produselor si serviciilor, lansarea unui nou brand sau fidelizarea clientilor. Din punct de vedere fiscal insa, modul in care este incadrat evenimentul poate face diferenta intre deductibilitatea integrala a cheltuielilor si aplicarea unor limitari fiscale. De aceea, este esential ca societatile sa stabileasca inca de la inceput daca cheltuielile efectuate reprezinta cheltuieli de protocol sau cheltuieli de reclama si publicitate, in functie de scopul real al actiunii si de documentele justificative existente.

In acest articol analizam principalele criterii care diferentiaza cele doua categorii de cheltuieli, tratamentul fiscal aplicabil din perspectiva impozitului pe profit si a TVA, precum si exemple practice care te vor ajuta sa incadrezi corect un eveniment de companie si sa eviti ajustarile fiscale in cazul unui control ANAF.

Ce trebuie sa stii pe scurt:
  • Delimitarea dintre cheltuielile de protocol si cele de reclama si publicitate se realizeaza in functie de scopul economic al acestora
  • Cheltuielile de protocol sunt deductibile limitat la 2% din profitul contabil
  • Cheltuielile de reclama si publicitate sunt deductibile integral
  • Pentru a evita reincadrarea cheltuielii organizarii unui eveniment ca protocol (cu limitarea deductibilitatii) sau ca avantaj in natura pentru salariati (daca participa si acestia), societatea trebuie sa se asigure ca indeplineste anumite conditii si detine documente justificative care detaliaza clar impactul economic estimat 

Cum stabilesti daca o cheltuiala este de protocol sau de reclama si publicitate?

Delimitarea dintre cheltuielile de protocol si cele de reclama si publicitate trebuie realizata pornind de la definitiile si scopul economic al acestora, astfel cum rezulta din Codul fiscal si din practica administrativa. Iata ce trebuie sa stii: 

Cheltuielile de protocol


Cheltuielile de protocol sunt acele cheltuieli efectuate in scopul intretinerii si dezvoltarii relatiilor de afaceri, materializate, de regula, in acordarea unor avantaje de natura ospitalitatii, precum mese, bauturi, cadouri sau organizarea unor evenimente cu caracter reprezentativ, adresate unor parteneri de afaceri identificati.

Acestea au un caracter preponderent relational si nu urmaresc promovarea publica a activitatii contribuabilului, motiv pentru care legiuitorul a instituit o deductibilitate limitata.

Elemente definitorii:
  • au caracter de reprezentare si ospitalitate
  • sunt acordate unor beneficiari identificati (clienti, colaboratori)
  • nu urmaresc promovarea publica a activitatii, ci consolidarea relatiilor existente

Cheltuielile de reclama si publicitate


Cheltuielile de reclama si publicitate sunt acele cheltuieli efectuate in scopul promovarii activitatii economice, a produselor sau serviciilor, in vederea obtinerii de beneficii economice viitoare.

Acestea se caracterizeaza prin orientarea catre un public, chiar si unul tintit, si prin existenta unei finalitati economice directe sau indirecte, respectiv cresterea notorietatii, atragerea sau fidelizarea clientelei si, implicit, majorarea veniturilor.

Astfel pentru ca un eveniment sa fie incadrat la publicitate, acesta trebuie sa indeplineasca urmatoarele CONDITII:

1. Scopul popularizarii: Actiunea trebuie efectuata pentru a face cunoscuta firma, produsele sau serviciile catre public sau potentiali clienti.

2. Atragerea de noi clienti: Destinatarii campaniei ar trebui sa fie, preponderent, persoane care nu au inca relatii de afaceri cu societatea.

3. Perioada limitata: Campania trebuie sa se desfasoare intr-un interval de timp bine determinat.

4. Mijloace specifice: Utilizarea de mesaje publicitare, spoturi, bannere, pliante sau mostre oferite pentru incercarea produselor.

Ca documente justificative esentiale pentru incadrarea unui eveniment in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate, o societate are nevoie de:
  • Referat de necesitate / Program de marketing: Un document aprobat de conducere care sa justifice scopul evenimentului, modul de alegere a participantilor si legatura dintre acordarea produselor si cresterea potentiala a vanzarilor.
  • Liste de distributie: Desi nu este intotdeauna obligatoriu sa existe CNP-ul fiecarui beneficiar (in special pentru bunuri de mica valoare sub 100 lei), este bine sa existe o lista cu produsele acordate sau o evidenta interna (cum ar fi bonuri de consum sau liste cu firmele partenere prezente).
  • Contract scris: Cheltuielile de reclama si publicitate trebuie sa aiba la baza un contract din care sa rezulte clar natura serviciilor si formele de promovare (ex: contract cu organizatorul sau agentia de publicitate).
  • Strategia de marketing: Documentarea faptului ca evenimentul face parte dintr-o strategie de promovare a rezultatelor firmei sau de lansare a unor produse noi.
  • Dovada popularizarii: Suport material transmis participantilor (brosuri, pliante, insigne, invitatii in care se precizeaza clar scopul promovarii).
  • Decizia administratorului/CA: O hotarare care sa aprobe programul si sa stabileasca legatura directa intre eveniment si dezvoltarea afacerii prin cresterea vanzarilor.
  • Aviz de insotire a marfurilor pentru mostre si produse oferite gratuit. Mostrele sau produsele oferite gratuit nu se factureaza. Se intocmeste un aviz de insotire a marfurilor pe care se mentioneaza Nu se factureaza, mostre/testare pentru campanie promotionala
ATENTIE! Pentru a evita reincadrarea cheltuielii organizarii unui eveniment ca protocol (cu limitarea deductibilitatii) sau ca avantaj in natura pentru salariati (daca participa si acestia), societatea trebuie sa se asigure ca referatul detaliaza clar impactul economic estimat (ex: numarul de noi clienti vizati, cresterea estimata a vanzarilor). De asemenea, trebuie sa se pastreze mostre din materialele publicitare distribuite. Fara un contract scris si fara dovezi ale mesajelor publicitare difuzate, riscul de a fi considerata cheltuiala de protocol este foarte mare! Mai mult, daca la eveniment participa si salariati ai societatii, iar evenimentul nu poate fi sustinut documentar ca avand scop de reclama/popularizare catre public, exista riscul ca avantajele primite de acestia (masa, cadouri, divertisment) sa fie reincadrate de organele fiscale drept avantaje in natura, asimilate veniturilor salariale. O astfel de reincadrare atrage obligatia societatii de a calcula si retine impozit pe venit si contributii sociale aferente avantajului acordat, cu efecte retroactive si posibile penalitati in cazul unui control. 

Tratament fiscal cheltuieli de protocol vs reclama si publicitate

Cheltuielile de protocol constand in mese, cadouri sau tratatii oferite partenerilor de afaceri existenti pentru mentinerea relatiilor se inregistreaza in contul 6231. 

Deductibilitatea este limitata la 2% din profitul contabil.

Pe langa limitarea deductibilitatii la impozitul pe profit, cheltuielile de protocol au un regim distinct si din perspectiva TVA. Conform Codului fiscal, TVA aferenta cheltuielilor de protocol este deductibila doar in limita plafonului de 2% aplicat asupra bazei de calcul stabilite pentru impozitul pe profit. TVA aferenta sumei care depaseste acest plafon nu este deductibila si trebuie ajustata corespunzator. Asadar, o societate care depaseste plafonul de 2% pentru protocol va avea atat o cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit, cat si o TVA nedeductibila aferenta partii care depaseste plafonul. 

Pentru cadourile acordate in cadrul actiunilor de protocol, Codul fiscal prevede un plafon de 100 lei/bun (exclusiv TVA), pana la care nu se colecteaza TVA.

Important! Plafonul se aplica per bun acordat unei persoane intr-un an fiscal, nu per eveniment. Daca aceleiasi persoane i se ofera mai multe cadouri in cursul anului, valorile se cumuleaza, iar depasirea plafonului de 100 lei atrage colectarea TVA pentru diferenta.

Comanda ACUM>> Cheltuieli deductibile si nedeductibile- Lucrarea contine legislatia privind deductibilitatea cheltuielilor - comentata si explicitata si ofera studii de caz utile pentru implementarea cerintelor Codului Fiscal! Click AICI>>


In ceea ce priveste cheltuielile de reclama si publicitate, art. 25 alin. (1) coroborat cu prevederile din Normele metodologice de la pct. 13 alin.1 lit.a) pentru aplicarea Codului fiscal prevede ca cheltuielile de reclama si publicitate efectuate pentru popularizarea firmei, produselor sau serviciilor sunt cheltuieli deductibile:


13. (1) In aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
a) cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor;


In contabilitate, cheltuielile de publicitate se inregistreaza in contul 6232.

In ceea ce priveste regimul TVA pentru bunurile acordate pentru reclama si publicitate, conform art. 270 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, aceasta operatiune NU constituie livrare de bunuri si NU se colecteaza TVA:

(10) In sensul art. 270 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal:
a) se cuprind in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vanzarii sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt, au fost ori vor fi livrate clientului. Atunci cand bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu sunt produse de persoana impozabila si/sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila si/sau nu sunt de acelasi fel ca si cele care sunt ori au fost livrate clientului, acordarea gratuita a acestora nu se considera livrare de bunuri daca:
1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila; sau
2. bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate acestuia;
b) bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare.


Asadar, Normele arata ca intra in categoria bunurilor acordate gratuit pentru stimularea vanzarilor nu doar mostrele, ci si orice alte bunuri destinate reclamelor si publicitatii; bunurile oferite gratuit trebuie sa fie produse sau comercializate in mod obisnuit de firma si sa fie de acelasi fel cu cele livrate clientului. Daca bunurile nu sunt produse/comercializate de firma, acordarea gratuita nu este considerata livrare de bunuri atunci cand se poate dovedi ca bunurile pot fi folosite de client in legatura cu produsele/serviciile achizitionate sau cand valoarea bunurilor oferite este mai mica decat valoarea livrarilor catre client.

Sursa foto: Pexels.com

STUDIU DE CAZ - cheltuieli de protocol sau cheltuieli de promovare

Va prezentam mai jos un studiu de caz util care ajuta la intelegerea analizei care trebuie realizata pentru a afla daca este vorba de cheltuieli de protocol sau cheltuieli de marketing/promovare.

Deductibilitatea cheltuielilor suportate pentru participarea potentialilor clienti la un eveniment de promovare


Intrebare:
Un SRL din Romania, platitor de TVA si de impozit pe profit, participa la o actiune organizata de un potential furnizor al acestuia pentru prezentarea unor echipamente industriale (functionalitate, mentenata etc.) care ar urma sa fie comercializate de acest SRL in Romania. SRL-ul din Romania invita la acest eveniment reprezentantii a 3 firme din Romania - potentiali clienti al acestor echipamente si suporta toate costurile, respectiv: bilete de avion, cazare, asigurare calatorie si cateva mese de protocol. Durata actiunii este de 3 zile. Cum poate SRL-ul din Romania sa incadreze aceste costuri asa incat sa fie deductibile fiscal? Pot fi considerate cheltuieli de marketing (in afara meselor de protocol)? In ce cont contabil se pot inregistra?

Solutie FISCAL-CONTABILA valabila la data de 07 Iul 2026

Daca evenimentul este organizat in scopul promovarii unor echipamente industriale si urmareste dezvoltarea relatiilor comerciale si stimularea vanzarilor, cea mai solida incadrare fiscala este aceea de cheltuieli de marketing/promovare a vanzarilor, iar doar mesele cu caracter de ospitalitate pot fi analizate distinct drept cheltuieli de protocol.

Analiza trebuie facuta pornind de la scopul economic al operatiunii.

I. Societatea din Romania participa la un eveniment organizat de producatorul (potentialul furnizor), in cadrul caruia sunt prezentate caracteristicile tehnice, functionalitatea si mentenanta unor echipamente industriale pe care societatea intentioneaza sa le comercializeze pe piata romaneasca. Pentru a crea premisele viitoarelor vanzari, aceasta invita trei potentiali clienti din Romania si suporta costurile deplasarii acestora.

In aceasta situatie, beneficiarii invitati nu sunt invitati intr-o actiune de reprezentare sau de curtoazie, ci participa la o demonstratie tehnica si comerciala, menita sa faciliteze incheierea unor contracte viitoare. Din aceasta perspectiva, cheltuielile sunt efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, in sensul art. 25 alin. (1) din Codul fiscal.

Mai mult, Normele metodologice dezvolta aceasta regula generala.

Astfel, pct. 13 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice include in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor, iar lit. c) include expres:
  • cheltuielile pentru marketing;
  • promovarea pe piete existente sau noi;
  • participarea la targuri si expozitii;
  • participarea la misiuni de afaceri.

Desi textul legal nu mentioneaza in mod expres suportarea costurilor potentialilor clienti, scopul economic al operatiunii este foarte apropiat de cel al unei misiuni comerciale sau al unei actiuni de promovare.

Prin urmare, biletele de avion, cazarea, asigurarea de calatorie, transportul local aferent deplasarii (daca exista) si alte cheltuieli strict necesare participarii la demonstratiile tehnice, reprezinta cheltuieli de marketing si promovare a vanzarilor, deductibile integral potrivit art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, coroborat cu pct. 13 alin. (1) lit. a) si lit. c) din Normele metodologice.

II. Tratamentul meselor
In ceea ce priveste mesele, trebuie facuta o diferentiere.

1. Mese incluse in programul oficial. Daca mesele sunt organizate in cadrul programului tehnic (de exemplu, pranzul oferit tuturor participantilor in timpul prezentarii echipamentelor), ele pot fi considerate parte integranta a evenimentului de marketing. In aceasta situatie exista argumente pentru includerea lor in costul actiunii de promovare.

2. Mese cu caracter de reprezentare. Daca mesele sunt organizate separat, intr-un restaurant, avand caracter de ospitalitate si relatii de afaceri, acestea au natura unor cheltuieli de protocol, fiind supuse limitarii prevazute de art. 25 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.

III. Documentatia justificativa

Pentru a sustine caracterul deductibil al cheltuielilor, societatea trebuie sa poata demonstra scopul comercial al deplasarii prin existenta unor documente precum:
  • invitatia transmisa potentialilor clienti;
  • agenda evenimentului;
  • programul prezentarilor tehnice;
  • documentatia furnizorului privind echipamentele;
  • lista participantilor;
  • corespondenta privind organizarea intalnirilor;
  • eventualele oferte comerciale sau discutii purtate ulterior.

Cu cat documentatia demonstreaza mai clar legatura dintre eveniment si dezvoltarea vanzarilor, cu atat tratamentul fiscal este mai bine fundamentat.

IV. Inregistrarea contabila
- biletele de avion, cazarea, asigurarea si celelalte costuri ale deplasarii pot fi inregistrate in contul 6232 Cheltuieli de reclama si publicitate, cu deductibilitate integrala;
- mesele incadrate ca protocol pot fi inregistrate in 6231 Cheltuieli de protocol, urmand regimul de deductibilitate limitata prevazut la art. 25 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal.

Sursa foto: Pexels.com

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Raport GRATUIT

Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege

Descarca raportul gratuit
Explicatii clare pentru munca ta zilnica.



Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

Atentie contabili!
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Radierea unei PFA. Noile Studii de Caz cu modificarile din lege
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016