Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificarile propuse pentru controlul intern si controlul financiar preventiv

03-Oct-2016
1557

Va prezentam mai jos proiectul de lege pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv.

LEGE Nr. pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul
intern/managerial si controlul financiar preventiv

Proiect
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

ART. I
Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 799 din 12 noiembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(1) Conducatorii entitatilor publice au obligatia sa realizeze o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in desfasurarea activitatii".

2. La articolul 9, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2) Conducatorii entitatilor publice au obligatia de a aproba norme metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu prin care sa stabileasca proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale. Aprobarea normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu se face prin act de decizie interna a conducatorului entitatii publice, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu avizul favorabil al Ministerului Finantelor Publice.

3. La articolul 9, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(6) Numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu se face de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu acordul Ministerului Finantelor Publice. Persoanele desemnate cu exercitarea activitatii de control financiar preventiv propriu trebuie sa aiba competentele profesionale solicitate de aceasta activitate. Ele vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de Ministerul Finantelor Publice, care va cuprinde si conditiile si criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie sa le respecte in cazul numirii sau schimbarii personalului care desfasoara aceasta activitate."

4. La articolul 9, dupa alineatul (6) se introduc doua noi alineate, alineatele (6^1) si (6^2), cu urmatorul cuprins:

"(6^1) Exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu de catre persoane numite de conducatorii entitatilor publice fara acordul prevazut la alin. (6), atrage raspunderea conducatorului entitatii publice pentru legalitatea, regularitatea si incadrarea in limitele creditelor bugetare si/sau de angajament, dupa caz, stabilite potrivit legii, pentru operatiunile asupra carora s-a acordat viza.

(6^2) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu sunt independente in luarea deciziilor cu privire la exercitarea vizei. Acestora nu li se poate impune in niciun fel acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv propriu. Pentru actele indeplinite, cu respectarea prevederilor legale, in exercitarea atributiilor de control financiar preventiv si in limita acestora, persoanele respective nu pot fi schimbate din activitatea de control financiar preventiv."

5. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"Art. 11 Separarea atributiilor

Persoanele care exercita controlul financiar preventiv propriu nu trebuie sa fie implicate, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea si aprobarea operatiunilor supuse controlului. Prin exceptie, la entitatile publice la care compartimentul financiar-contabil are un numar mai mic de 5 persoane si la care posibilitatea de separare a atributiilor este limitata, conducerea acestora are obligatia sa instituie masuri suplimentare de control intern, astfel incat riscurile in utilizarea fondurilor publice sa fie tinute sub control."

6. Dupa art. 11 se introduce un nou articol, art. 11^1 cu urmatorul cuprins:

" Art.11^1 Incompatibilitati specifice si conflicte de interese:

(1) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligatia sa respecte regimul juridic al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese prevazute pentru functionarii publici, astfel cum sunt reglementate acestea prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu nu pot verifica proiectele de angajamente legale si ordonantari de plata privind achizitii publice, daca au facut parte din comisia de evaluare a ofertelor pentru atribuirea contractului de achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune de lucrari ori servicii.

(3) Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu au obligatia de a informa de indata, in scris, pe conducatorul entitatii publice, in cazul in care se gasesc intr-una din situatiile prevazute la alin. (1) - (2). in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta, conducatorul este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu si pentru iesirea din situatia de incompatibilitate si/sau de conflict de interese a persoanelor respective.

(4) Persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv propriu si conducatorii entitatilor publice raspund disciplinar, administrativ, civil ori penal, potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru nerespectarea prevederilor prezentului articol."

7. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" Art. 22 Masuri operative
(1) Ministerul Finantelor Publice efectueaza inspectii:
a) ori de cate ori exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni;
b) ori de cate ori este sesizat sau exista indicii in legatura cu nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1);
c) in toate cazurile in care este sesizat in legatura cu efectuarea de operatiuni pe propria raspundere a ordonatorului de credite fara viza de control financiar preventiv.

(2) Inspectiile se efectueaza de catre persoane cu atributii de inspectie economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor Publice, in baza unui ordin de serviciu emis de ministrul finantelor publice sau de catre persoane delegate in acest sens de catre ministrul finantelor publice.

(3) Ordinul de serviciu prevazut la alin. (2) va preciza, in mod obligatoriu, persoanele desemnate sa efectueze inspectia, obiectivele inspectiei si durata inspectiei.

(4) Institutiile publice sunt obligate sa asigure accesul persoanelor desemnate sa efectueze inspectia la toate documentele, datele si informatiile relevante pentru scopul si obiectivele inspectiei, la inspectarea bunurilor ce fac obiectul operatiunilor controlate, precum si in spatiile unde se gasesc asemenea bunuri.

(5) Organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al ministrului finantelor publice.

(6) in urma inspectiei efectuate, persoanele desemnate sa efectueze inspectia intocmesc actele prevazute de legislatia incidenta activitatii de inspectie economico-financiara, adaptate la specificul entitatilor publice.

(7) Impotriva actului administrativ emis ca urmare a inspectiei efectuate la institutiile publice se poate formula plangere prealabila, in temeiul Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare. Plangerea prealabila se depune la structura care a efectuat inspectia.

(8) Solutionarea plangerii prealabile formulate impotriva actului administrativ se face, prin decizie motivata, de catre Ministerul Finantelor Publice, prin structura de specialitate. Decizia de solutionare a plangerii prealabile este definitiva in sistemul cailor administrative de atac. impotriva deciziei se poate formula actiune in instanta, in conditiile Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(9) Procedura de solutionare a plangerilor prealabile formulate impotriva actelor administrative emise de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice se reglementeaza prin hotarare a Guvernului. 8. La articolul 27 litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"b) nerespectarea obligatiei de aprobare a normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare sau, dupa caz, al Ministerului Finantelor Publice, precum si omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 9 alin. (2) si (3)".

9. La articolul 27, litera k) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"k) numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu cu nerespectarea prevederilor art.9 alin. (6)."

ART.II
"Persoanele desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi, aflate in stare de incompatibilitate si/sau conflict de interese, ca urmare a intrarii in vigoare a legii, sunt obligate sa informeze, in scris, in termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii, pe conducatorul entitatii publice, care este obligat sa ia masurile care se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu, in
termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta."

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art.76 alin.(2) din Constitutia Romaniei, republicata.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificarile propuse pentru controlul intern si controlul financiar preventiv":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Registrul de evidenta fiscala in cazul unei PFA neplatitoare de TVA
    • In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei Persoane Fizice Autorizate (PFA) impozitata la norma de venit si vom vedea daca in aceasta situatie exista obligativitatea completarii Registrului de incasari si plati si/sau a Registrului de evidenta fiscala. Este aceasta obligata sa intocmeasca receptii+ bon consum la facturile de achizitii, Jurnalele de TVA, Registrul de inventar? Iata ce spune specialistul nostru La art. 69 alin. (8) din Codul fiscal, contribuabilii care desfasoara activitati pentru...» citeste mai departe aici

  • MFP: Ordin privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de Ordin privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. De asemenea, proiectul prevede si reglementarea unor aspecte contabile. Asadar, proiectul de Ordin arata astfel: Art. 1. – (1) Potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr....» citeste mai departe aici

  • Este OFICIAL: Salariul minim creste cu 9,47% de la 1 ianuarie 2019, iar cel diferentiat cu 23,68%
    • Guvernul a aprobat Hotararea privind majorarea salariului minim brut, de la 1 ianuarie 2019, de la 1.900 de lei, la 2.080 de lei, iar pentru angajatii pe functii pentru care sunt necesare studii superioare si care au cel putin un an vechime, salariul minim brut a fost stabilit, asa cum se anuntase anterior, la 2.350 de lei. “In 9 noiembrie, Guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta prin care a fost modificat Codul Muncii - Legea nr. 53/2003 si a creat cadrul legal pentru stabilirea...» citeste mai departe aici

  • Codul Fiscal, MODIFICAT: A fost introdusa o NOUA TAXA pentru anumite cladiri
    • Prin Legea nr. 285/2018 publicata in Monitorul Oficial nr. 1028 din 03/12/2018 au fost aduse modificari art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarea vizeaza includerea turnurilor de sustinere a turbinelor eoliene in categoria cladirilor ce intra sub incidenta prevederilor Titlului IX din Codul fiscal – Impozite si taxe locale. Astfel, conform modificarilor aduse, in sensul acestui titlu, cladire reprezinta orice constructie situata deasupra solului si/sau sub...» citeste mai departe aici

  • S-a dat startul solicitarilor de finantare pentru proiecte pilot si crearea de noi produse agricole
    • Agentia pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR) anunta ca, incepand de luni, 10 decembrie 2018, ora 9.00 si pana la 1 martie 2019, ora 16.00, se primesc solicitarile de finantare a unor proiecte din sectorul agricol, din cadrul Programului National de Dezvoltare Rurala (PNDR) 2014-2020. Prin submasura 16.1 pot fi finantate proiectele de infiintare si functionare a grupurilor operationale pentru dezvoltarea de proiecte pilot si noi produse in sectorul agricol. De asemenea, se vor primi si...» citeste mai departe aici

  • Distribuirea profitului la dividende. Regim fiscal
    • O societate, microintreprindere, care a primit o subventie pentru investitii, a apelat la sfatul specialistului nostru in urmatorul caz: “Lunar, investitia se contabiliza la venituri cu o cota parte din valoarea amortizarii investitiei (utilaje). Dupa 5 ani de la primirea subventiei, societatea vinde utilajele si trece la venit toata subventia ramasa. Inainte de vanzarea utilajelor, societatea inregistra pierdere. Operatiunea de trecere a subventiei ramase la venit genereaza un profit...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016