Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inspectii fiscale la institutii publice. Noi reglementari propuse de Ministerul Finantelor

27-Aug-2021
1974
Inspectii fiscale la institutii publice. Noi reglementari propuse de Ministerul Finantelor

Ministerul Finantelor a publicat un nou Proiect de Hotarare privind stabilirea atributiilor generale in efectuarea inspectiilor la institutii publice de catre Ministerul Finantelor, precum si a atributiilor structurii de specialitate in solutionarea plangerii prealabile formulata impotriva actului administrativ emis de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice 

Ministerul Finantelor efectueaza actiuni de inspectie la institutii publice in baza prevederilor art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
impotriva actului administrativ emis ca urmare a inspectiei efectuate la institutiile publice se poate formula plangere prealabila, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Plangerea prealabila se depune la structura care a efectuat inspectia iar solutionarea acesteia se face, prin decizie motivata, de Ministerul Finantelor, prin structura de specialitate in solutionarea plangerii prealabile, iar, impotriva deciziei de solutionare a plangerii prealabile se poate formula actiune in instanta, in conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Legea nr. 133/2021 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv,publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 501/13.05.2021, Partea I a dispus la art. IV: „Ministerul Finantelor elaboreaza hotararile prevazute la art. 22 alin. (5) si (9) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, pe care le supune spre adoptare Guvernului in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi.”

Art. 22 alin. (5) si alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede:„(5) Stabilirea atributiilor generale in efectuarea inspectiilor se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al ministrului finantelor. (9) Atributiile structurii de specialitate in solutionarea plangerii prealabile formulate impotriva actelor administrative emise de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice se stabilesc prin hotarare a Guvernului.”

In prezent, actul normativ dat in executarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 este HotarareaGuvernului nr. 1257/2012privind organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora in vederea aplicarii Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv.

Prin prezentul proiect de act normativ se propune reglementarea atributiunilor generale precum si a drepturilor aparatului de inspectie economico-financiara, in vederea aplicarii prevederilor art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Plafon TVA 2025 Cu ce data s-a modificat plafonul tva la 395.000 lei? Se recalculeaza la final de an?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Indemnizatia pentru ingrijirea copilului bolnav Va rog sa-mi spuneti care este venitul impozabil si impozitul pe salarii pentru urmatoarea speta: Am o salariata care are pe luna februarie 2025 un venit brut de 8979 lei pentru 17...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completareclarificare raspuns Ca o concluzie, va rog: firma B va depune situatiile financiare la decembrie 2024 pentru entitati mici sau mijlocii?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Corectarea codului CAEN in declaratiile fiscale Am depus deconturile de TVA tot anul 2024 pe codul de CAEN 4719. CAEN-ul principal era 4778. Acum am analizat mai atent si mi se pare mai corect CAEN- UL 4778. Cum pot sa remediez...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Obiecte de inventar. Radiere PFA Obiectele de inventar existente in partimoniul afacerii, ca urmare a lichidarii au acelasi tratament fiscal prezentat anterior, ca si activele?citeste mai mult

Totodata se stabilesc atributiile structurii de specialitate in solutionarea plangerii prealabile formulata impotriva actului administrativ emis de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice, respectiv:

- solutioneaza plangerea prealabila prin emiterea unei decizii;
- solutioneaza cererea de retragere a plangerii prealabile prin emiterea unei decizii prin care se ia act de renuntarea la plangerea prealabila;
- indreapta erorile materiale de ordin formal din decizia de solutionare a plangerii prealabile, prin emiterea unei decizii de rectificare;
- verifica daca plangerea prealabila cuprinde: datele de identificare ale contestatorului, obiectul, motivele de fapt si de drept, dovezi pe care se intemeiaza, semnatura contestatorului;
- verifica continutul dosarului plangerii prealabile; 
- verifica daca plangerea prealabila este depusa cu respectarea termenului legal;
- analizeaza plangerea prealabila in raport de sustinerile partilor, de dispozitiile legale invocate de acestea si de documentele existente la dosarul cauzei si o solutioneaza in limitele sesizarii;
- verifica daca exista exceptii de procedura sau de fond;
- verifica motivele de fapt si de drept care au stat la baza emiterii actului administrativ atacat;
- emite decizia de solutionare a plangerii prealabile in forma scrisa, in urmatoarea structura: preambul, considerente, dispozitiv;
- intocmeste decizia de solutionare a plangerii prealabile, in patru exemplare, decizie care se semneaza de ministrul finantelor sau de persoana imputernicita, si o comunica contestatorului si organului de inspectie economico-financiara, emitent al actului administrativ contestat.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Scoatere din evidenta clienti neincasati. MONOGRAFIE si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor neincasate se realizeaza atunci cand anumite sume datorate de clienti nu mai pot fi recuperate, fie din cauza falimentului acestora, fie din motive juridice sau economice. In aceste situatii, firmele trebuie sa le elimine din contabilitate, respectand reglementarile contabile si fiscale in vigoare. In acest articol vom analiza principalele reglementari legislative cu privire la procesul de scoatere din evidenta a clientilor neincasati si vom prezenta...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Contract de administrare/mandat si reglementari cheie pentru antreprenori

    • Contractul de admninistrare sau mandat se foloseste ca instrument juridic pentru delegarea puterii de reprezentare si luare a deciziilor in cadrul unei organizatii sau societati comerciale. Acesta este utilizat preponderent pentru numirea administratorilor, directorilor, membrilor consiliului de administratie sau altor persoane care asigura conducerea unei entitati juridice, conferindu-le dreptul de a actiona in numele mandantului (societate, actionar etc.). In acest articol, vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Registrul de casa. PFA-urile si II-urile au obligatia completarii lui?

    • Atunci cand ti-ai infiintat un PFA sau un II, sau daca detii deja unul, trebuie sa fii la curent cu documentele pe care trebuie sa le intocmesti, pentru a te asigura ca respecti legea si ca nu vei fi sanctionat de autoritati. In acest context, un contribuabil se intreaba daca PFA-urile si II-urile au obligatia de a tine Registrul de casa. Vom vedea in continuarea articolului daca exista sau nu aceasta responsabilitate, dar si restul documentelor care trebuie intocmite de aceste entitati.» citeste mai departe aici

  • Impozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025

    • Impozitul pe veniturile micro a fost modificat de mai multe ori in ultimii ani, de aceea calcularea lui sau aplicarea acestui regim fiscal nu sunt intotdeauna usoare pentru contribuabili. In acest articol vom vedea cand se aplica acest tip de impozit, ce cota de impozitare trebuie sa plateasca firmele, dar si 4 exemple utile de calcul pentru anul 2025.» citeste mai departe aici

  • ONPCSB si prevenirea spalarii banilor. Noutati introduse prin OUG 10/2025

    • OUG 10/2025 a fost publicat recent in Monitorul Oficial. Acesta aduce mai mult schimbari in privinta regulilor nationale pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor. Vizati de modificari sunt furnizorii de criptoactive in Romania.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016