Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Asistenta reciproca in recuperarea creantelor intracomunitare

20-Ian-2009
5986


Multumim Revistei Romane de Fiscalitate
dir. ex. Andrei Haas, D.G.F.P. Cluj

I. Cadrul general
Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, la data de 1 ianuarie 2007, a generat un important val de modificari in ceea ce priveste reglementarea cadrului fiscal general din tara noastra.

Acest fapt este demonstrat si de introducerea unei noi sectiuni, Capitolul XIII referitor la ?Aspecte internationale? in cadrul Codului de procedura fiscala. Aceasta completare a Codului de procedura fiscala  reglementeaza in mod riguros raporturile dintre administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene.

Inainte de aderarea Romaniei la UE, singurele relatii cu administratiile fiscale straine erau consemnate in conventiile de evitare a dublei impuneri si accidental in cadrul unor proceduri de schimburi de informatii. In numai cateva conventii internationale privind evitarea dublei impozitari au fost strecurate prevederi privind asistenta in domeniul colectarii creantelor fiscale, lipsind cu desavarsire conventii speciale in acest domeniu. Insa alinierea Romaniei la normele europene a atras obligativitatea reglementarii si implementarii normelor de asistenta reciproca in domeniul colectarii.

Astfel, Codul preia integral substanta a doua Directive comunitare care privesc cooperarea si asistenta reciproca, respectiv Directiva Consiliului nr. 76/308/CEE si Directiva Comisiei nr. 2002/94/CE. Asistenta reciproca in domeniul colectarii vizeaza atat schimbul de informatii si notificarea actelor procedurale referitoare la colectare, cat si masurile efective de recuperare a creantelor.

Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

II. Sfera de aplicare
Nu toate creantele fiscale vor face obiectul asistentei in materie de colectare. Sunt cuprinse in procedura toate impozitele pe venit si capital datorate de persoanele fizice si juridice, TVA, taxele vamale, accizele,
dobanzile, majorarile de intarziere, penalitatile si amenzile administrative, dar si cheltuielile privind creantele de recuperat. Nu sunt cuprinse insa in procedura contributiile sociale si oricare dintre sanctiunile penale (amenda penala, confiscarea dispusa de instanta penala etc.).

Asadar, daca ne-a fost aplicata o amenda contraventionala pentru nerespectarea normelor rutiere, sa spunem in Franta, nu vom mai putea sta linistiti cu gandul ca am iesit din statul respectiv si nu ne vom mai intoarce pe acolo curand, ci ne vom putea astepta la o poprire de salariu din partea Administratiei financiare de acasa.

III. Teritorialitatea
Daca este sa ne referim la sfera teritoriala de aplicare a dispozitiilor privind asistenta reciproca in domeniul colectarii trebuie sa precizam ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala este autoritatea competenta
pentru aplicarea prevederilor referitoare la recuperarea in Romania a unor creante stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum si pentru recuperarea intr-un alt stat membru al Uniunii Europene a creantelor stabilite in Romania.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala angreneaza in circuitul recuperarii creantelor intracomunitare Administratiile finantelor publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal debitorii, persoane fizice sau juridice, precum si Directia generala de administrare a marilor contribuabili si Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti.

IV. Modalitati de acordare a asistentei in recuperarea creantelor
O etapa deosebit de importanta in activitatea de recuperare a creantelor reciproce este realizarea schimbului de informatii intre autoritatile competente ale statelor direct interesate si implicate in aceasta
activitate. Schimbul de informatii nu este de natura celui cuprins in conventiile pentru evitarea dublei impuneri, ci vizeaza furnizarea reciproca de informatii necesare recuperarii creantelor.

Aceste informatii insa se refera la tipurile de venituri, sursele realizarii lor, precum si bunurile detinute de contribuabil.

Conform Cap. 13 ? Aspecte internationale, Sectiunea a 3-a, din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exista doua modalitati de acordare a asistentei in recuperarea creantelor, astfel:

  • asistenta in recuperarea intr-un alt stat membru a unei creante stabilite in Romania;
  • asistenta in recuperarea in Romania a creantelor stabilite in alte state membre ale Uniunii Europene.

Diferenta dintre cele doua modalitati de acordare a asistentei in recuperarea creantelor o reprezinta faptul ca, in cazul creantelor stabilite in Romania si recuperate intr-un alt stat membru, cererile de asistenta sunt intocmite si transmise de catre autoritatile fiscale romane autoritatilor omoloage din statele comunitare, in timp ce, pentru recuperarea in Romania a creantelor stabilite in alte state ale Uniunii Europene, procesul este invers si autoritatile romane sunt cele care primesc de la statele comunitare cereri de asistenta pentru recuperarea creantelor.

Schimbul de informatii are la baza circuitul actelor, completate conform reglementarilor in vigoare. Exista trei tipuri diferite de cereri de asistenta referitoare la recuperarea creantelor stabilite in Romania, pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala le poate transmite catre alte state membre si al caror model si continut sunt aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.994/2006, astfel:

a) Cererea de informatii, formulata pentru a solicita autoritatilor competente din alte state membre sa ne comunice informatii utile despre un anumit debitor pentru recuperarea unei creante datorate statului roman (formularul acestei cereri este prevazut in Anexa 1 la O.M.F.P. nr 1.994/2006);

b) Cererea de comunicare, formulata pentru a solicita autoritatilor competente din alte state membre sa comunice catre persoanele vizate anumite acte emise in Romania (formularul acestei cereri este prevazut in Anexa nr. 2 la O.M.F.P. nr. 1.994/2006);

c) Cerere de recuperare/luare de masuri asiguratorii, formulata pentru a solicita autoritatilor competente din alte state membre sa realizeze executarea silita pentru creante stabilite in Romania sau, dupa caz, sa ia masuri asiguratorii pentru astfel de creante (formularul acestei cereri este prevazut in Anexa nr. 3 la O.M.F.P. nr. 1.994/2006).

Administratiile finantelor publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal debitorii vor completa cererile de informatii, pe cele de comunicare si recuperare/luare de masuri asiguratorii, conform prevederilor legale in vigoare si le vor inainta Directiilor generale ale finantelor publice judetene si, respectiv, Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, Directia generala de administrare a marilor contribuabili si Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti vor asigura traducerea cererilor de informatii, de comunicare si de recuperare/luare de masuri asiguratorii, precum si a documentelor anexate, pe care le vor transmite Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ? Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare. Agentia Nationala de Administrare Fiscala ? Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare va intocmi o adresa de transmitere a cererilor si a documentelor anexate catre autoritatea competenta din alt stat membru al Uniunii Europene.

Cererile de asistenta, inclusiv titlul executoriu si celelalte documente anexate vor fi insotite de traducerea in limba oficiala a statului membru sau in una dintre limbile de circulatie internationala.

Mai trebuie subliniat si faptul ca asistenta la recuperarea creantelor cuprinde si instituirea masurilor asiguratorii. Astfel, in cazul in care, in urma unei inspectii fiscale, exista suspiciuni privind riscul diminuarii patrimoniului prezumtivului debitor, bunurile si veniturile acestuia, oriunde s-ar afla pe teritoriul UE, vor putea fi sechestrate. In ceea ce priveste asistenta pentru recuperarea in Romania a creantelor stabilite prin titluri de creanta emise intr-un alt stat membru, trebuie mentionat faptul ca termenul in care se obtine raspuns la o cerere de informare sau asistenta de la autoritatea competenta din Romania este de cel mult 7 zile de la data primirii, iar primele informat ii sau motivele pentru care acestea nu se pot obtine trebuie comunicate in termen de 3 luni de la solicitare.

In termen de 6 luni de la confirmarea de primire a cererii de furnizare de informatii, daca cererea nu a fost solutionata, autoritatea competenta din Romania informeaza autoritatea solicitanta asupra rezultatului cercetarilor efectuate pentru obtinerea informatiilor cerute.

Pentru a obtine informatiile solicitate, autoritatea competenta din Romania exercita atributiile prevazute de lege ca si in cazul recuperarii unor creante similare stabilite in Romania. Autoritatea competenta din Romania transmite autoritatii solicitante informatiile pe masura ce sunt obtinute, iar in cazul in care nu au fost obtinute va informa autoritatea solicitanta cu privire la aceasta si la motivele care au determinat aceasta situatie.

Schematic, circuitul parcurs de cererea de informatii poate fi redat conform figurii 1:

Fig. 1 ? Circuitul cererii de informatii

In cazul cererii de notificare sau de comunicare, autoritatile romane vor comunica debitorului vizat anumite acte emise in statul membru, stat ce a transmis cererea de notificare. Autoritatea competenta romana va comunica actele astfel cum acestea au fost emise, fara a pune in cauza valabilitatea acestora. Imediat dupa primirea cererii de comunicare, autoritatea romana competenta ia toate masurile necesare pentru realizarea comunicarii; dupa efectuarea comunicarii, autoritatea competenta din Romania informeaza autoritatea solicitanta despre aceasta si despre data la care au fost comunicate actele destinatarului, prin certificarea corespunzatoare pe versoul celui de-al doilea exemplar al cererii de comunicare si transmiterea acestuia catre autoritatea solicitanta.

Aceasta actiune prin care statul roman intermediaza transmiterea actelor catre debitorul aflat in tara noastra, dar care inregistreaza datorii intr-un alt stat comunitar, este de natura de a creste simtitor capacitatea de colectare a creantelor fiscale intracomunitare si nu numai.

O exemplificare a modului in care transmiterea cererii de comunicare genereaza intregul circuit informational se poate observa prin intermediul figurii 2:

Fig. 2 ? Circuitul cererii de notificare

Referindu-ne la cererea de recuperare trebuie mentionat ca aceasta este intocmita de catre autoritatea competenta a statului solicitant si transmisa autoritatilor romane competente reprezentate prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala ? Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare. Aceasta din urma transmite cererea de recuperare si titlul executoriu emis de catre statul solicitant, Directiei generale a finantelor publice judetene, care la randul sau retransmite documentele Administratiilor finantelor publice in a caror raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al debitorului. Administratia finantelor publice demareaza realizarea actiunilor necesare recuperarii creantelor.

Intregul cuantum al creantei recuperate se transfera, in moneda nationala a Romaniei, autoritatii solicitante in luna urmatoare datei la care s-a realizat recuperarea.

Exista situatii in care recuperarea creantei nu este posibila deoarece creanta ce se executa sau titlul executoriu este contestat si intreaga procedura de recuperare se suspenda; la cererea autoritatii sau a persoanei in cauza, conform dispozitiilor art. 198 din Codul de procedura fiscala, autoritatea solicitata (din Romania) suspenda procedura de executare de indata ce este notificata asupra faptului ca, in statul emitent al titlului, a fost introdusa o cerere de suspendare la autoritatea competenta din acel stat.

Suspendarea nu mai este conditionata ca si in cazul legislatiei interne romane, de constituirea unei garantii la nivelul sumei contestate, ci opereaza de indata, neconditionat.

Numai daca autoritatea emitenta a titlului (un alt stat comunitar) solicita in mod expres, in baza legislatiei proprii, continuarea executarii, aceasta va fi reluata si pe perioada solutionarii contestatiilor.

In figura 3 se prezinta o imagine succinta a relatiilor informationale ce se stabilesc intre statul solicitant si cel solicitat, ca urmare a primirii cererii de recuperare:

Fig. 3 ? Circuitul cererii de recuperare

V. Biroul central
In vederea eficientizarii si a diminuarii perioadei de timp necesare transmiterii informatiilor dintre tara noastra si statele membre s-a infiintat in conformitate cu art. 202 din Codul de procedura fiscala Biroul
central si Biroul de legaturi.

Biroul central a fost constituit la nivelul ANAF prin Ordinul M.F.P. nr. 2.035/2004 (publicat in M. Of. nr. 990 din 12 dec. 2006), iar Biroul de legaturi functioneaza in cadrul ANV potrivit Ordinul M.F.P. nr. 1.951/2006, publicat in M. Of. nr. 954 din 27 nov. 2006).

Biroul central realizeaza transmiterea si/sau primirea pe cale electronica a informatiilor privind acordarea asistentei pentru recuperarea in Romania a unor creante stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum si pentru recuperarea intr-un alt stat membru al UE a creantelor stabilite in Romania. Informatiile transmise si/sau primite de catre Biroul central pot fi utilizate in cursul procedurilor judiciare sau administrative initiate pentru recuperarea creantelor. O alta atributie a acestui birou este de a transmite, pana la data de 15 martie a fiecarui an, Comisiei Europene o situatie de sinteza asupra activitatii de colectare a creantelor din anul precedent.

VI. Limite in acordarea asistentei in recuperarea creantelor
In legislatia romana se mentin unele exceptii si in raport cu cererile de asistenta la colectare, venite din partea celorlalte state membre UE. Este vorba de posibilitatea refuzarii asistentei ori de cate ori executarea
silita ar implica venituri si bunuri care sunt exceptate de la executarea silita potrivit reglementarilor legale in vigoare in Romania. De asemenea, refuzul poate interveni daca cererea initiala formulata pentru furnizare de informatii, pentru comunicare sau pentru recuperare, vizeaza creante prescrise prin implinirea termenului de 5 ani.

VII. Procedura de transfer a sumelor recuperate
Pentru efectuarea procedurii de transfer a sumelor recuperate in cadrul activitatii de asistenta la recuperare, competenta revine Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenti din cadrul Directiei
Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti.

In vederea efectuarii procedurii de transfer in/din strainatate, Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti va completa protocolul/conventia incheiat/incheiata cu institutia de credit, pentru efectuarea transferului sumelor in lei/valuta in/din strainatate, precum si pentru transformarea in lei a sumelor in valuta, reprezentand creante stabilite in Romania, recuperate si virate de catre autoritatile competente, din statele membre ale Uniunii Europene.

VII. a) Procedura de transfer a sumelor recuperate in Romania in contul statului membru solicitant
In vederea realizarii transferului sumei in lei recuperate, organul fiscal competent al tarii noastre va intocmi si va transmite, in primele 5 zile lucratoare ale lunii in care trebuie sa se efectueze transferul, ?Referatul
privind transferul sumelor recuperate reprezentand creante stabilite in alte state membre ale Uniunii Europene?, cat si ?Nota pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state membre ale Uniunii Europene?.

Suma minima pentru inceperea procedurii de transfer este de cel putin 1.500 EURO, la cursul din data semnarii de catre autoritatea solicitanta a cererii de recuperare, cu exceptia situatiei in care pana la transferul integral al sumei inscrise in cererea de recuperare a ramas de plata o suma mai mica de 1.500 EURO.

Unitatea Trezoreriei Statului arondata organului fiscal competent, la data pri mirii referatului va intocmi ordinul de plata prin care se vireaza debitele recuperate in contul deschis pe numele Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, si va transmite organului fiscal competent extrasul de cont in care a fost evidentiata aceasta operatiune.

Dupa aceasta, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti va intocmi ordinele de plata pentru virarea la extern a sumelor in lei inscrise in ?Notele pentru plata la extern a sumelor aferente creantelor stabilite in alte state membre ale Uniunii Europene?.

Ulterior, organul fiscal competent va proceda la intocmirea procesului-verbal privind cheltuielile de executare silita, care constituie titlu executoriu, pentru comisioanele bancare aferente platii la extern, in vederea recuperarii de la debitori.

VII. b) Procedura de transfer a sumelor recuperate de autoritatile competente din alte state membre, reprezentand creante stabilite in Romania
In cazul cererilor de recuperare transmise altor autoritati din statele membre ale Uniunii Europene, in vederea recuperarii unor creante stabilite in Romania, organele fiscale competente vor indica conturile in valuta
deschise la institutia de credit pe numele Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti.

La data semnarii cererilor de recuperare, organele fiscale competente vor intocmi ?Informarea privind solicitarea de asistenta la recuperare pentru creante stabilite in Romania privind sumele ce urmeaza a fi incasate in alte state membre ale Uniunii Europene?.

Sumele in valuta reprezentand creante stabilite in Romania, recuperate de catre autoritatile competente din statele membre ale Uniunii Europene, virate in conturile de valuta deschise la institutia de credit pe numele Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, vor fi transformate in lei. Transformarea in lei se va efectua de catre institutia de credit utilizand cursul de schimb valabil la data primirii sumelor in valuta in cont, in baza protocolului/conventiei incheiate cu Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, transferul in contul de disponibil in lei al acesteia efectuandu-se in aceeasi zi, moment in care va avea loc si eliberarea extrasului de cont doveditor. Dupa eliberarea extrasului de cont in lei si valuta de la institutia de credit, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti va intocmi ordinul de plata, pentru transferul sumelor in contul in lei deschis la institutia de credit, pe numele Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti.

Organele fiscale competente vor intocmi ?Referatul privind stingerea obligatiilor fiscale restante recuperate in alte state membre ale Uniunii Europene? si vor proceda la stingerea partiala/integrala a obligatiilor fiscale restante ale debitorului cu sumele inscrise in extrasul de cont/fisierul de plati transmis de unitatile de trezorerie arondate acestora. Cu sumele virate in lei se sting integral creantele inscrise in cererea de recuperare, daca acestea reprezinta acel echivalent in valuta astfel cum a fost stabilit la data semnarii cererii de recuperare.

VIII. Concluzii
Cu toate ca aderarea Romaniei la UE a determinat implementarea si reglementarea riguroasa a normelor de asistenta reciproca in domeniul colectarii, procedural suntem inca departe de sistemele aplicabile in tarile
membre ale UE, una dintre cele mai criticabile diferente constand in mentinerea in cadrul legislatiei romane a obligatiei de plata si dupa ce creanta fiscala stabilita a fost contestata.

De asemenea, trebuie subliniat si faptul ca dispozitiile art. 185 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, potrivit caruia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare autoritatilor romane este cel aplicabil in Romania, dezavantajeaza contribuabilul in cauza. Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece in Romania, incepand cu 1 ianuarie 2006, nivelul majorarilor de intarziere este de 0,1% pe zi de intarziere, ceea ce determina un nivel de 36,5% pe an. Nivelul acestor majorari este cu mult mai mare fata de nivelul existent, spre exemplu in Franta, unde acesta se situeaza in prezent la 0,4% pe luna respectiv 4,8% pe an. Diferenta este uriasa chiar daca se ia in calcul inflatia, in conditiile in care recuperarea creantelor si restituirea acestora se face in lei.

In ciuda faptului ca aplicarea normelor de asistenta reciproca in domeniul colectarii prezinta si unele dezavantaje, raporturile din administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene au condus la imbunatatirea si diminuarea termenului de incasare a creantei bugetare comunitare. Acest fapt este relevat si de modul in care se desfasoara procesul de asistenta reciproca in activitatea de colectare cu celelalte tari din afara Uniunii Europene. De exemplu, procesul de recuperare a unei creante bugetare stabilite in Romania de catre autoritatile competente din Norvegia este mult mai indelungat decat desfasurarea unei actiuni similare de catre autoritatile competente din Franta. Aceasta pentru ca in primul caz nu exista un cadru legal bine definit si implementat, pe cand in relatiile cu tarile comunitare, tara noastra a reglementat procedura de asistenta reciproca in domeniul colectarii.

Asadar, de la 1 ianuarie 2007 granitele au disparut si in materia procedurii fiscale.


Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din decembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol publicat in 20 ianuarie 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Asistenta reciproca in recuperarea creantelor intracomunitare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.