Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitati

08-Oct-2024
3268
Amnistie fiscala 2024. ANAF a publicat Ghidul prin care poti beneficia de facilitati

In ghidul publicat de ANAF pe site-ul oficial sunt descrise principalele etape ce trebuie parcurse de contribuabili pentru a beneficia de facilitatile fiscale prevazute de OUG nr. 107/2024, cu modificarile ulterioare aduse de OUG 112/2024.

Procedura de anulare a obligatiilor fiscale a fost aprobata prin OMF nr. 5521/2024. Procedura se aplica obligatiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de catre organele vamale.

Cine beneficiaza de OUG 107/2024?

Facilitatile fiscale prevazute de OUG 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori:

  • persoane fizice;
  • persoane juridice, de drept public sau privat;
  • asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;
  • persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale;
  • unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ- teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz.

In categoria debitorilor ce pot beneficia de anularea unor obligatii bugetare se includ si urmatorii debitori:

a) debitorii declarati insolvabili, potrivit legii;

b) persoanele carora li s-a stabilit raspunderea solidara potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sau raspunderea potrivit Legii nr. 85/2014, sau potrivit Legii nr. 85/2006, pentru obligatiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a raspunderii sau a ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de atragere a raspunderii;

c) debitorii aflati in procedura insolventei ori aflati in dizolvare, potrivit prevederilor legale in vigoare;

Pentru debitorii aflati in procedura insolventei, administratorii speciali/judiciari sunt obligati sa solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile s?i completarile ulterioare, pentru accesarea facilitatilor fiscale si respectarea prevederilor art. I - XVIII din OUG 107/2024 de catre debitorul insolvent.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    ICAS 2025 Conform art. 46^2 din Codul fiscal, de cand datorez si cum declar impozitul suplimentar pentru persoane juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Continuare Revin cu detalii: amortizarea nu face parte din cheltuielile economice, ci din cele non profit. Va rugam sa faceti un calcul final si sa completati un model de declaratie 101....citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare catre persoane fizice, incasare in numerar, card bancar, casa de marcat Ce variante sunt pentru o societate, care are ca activitate productia de prajituri, sa preia comenzi si de la persoane fizice fara a utiliza casa de marcat? Incasarile se vor face...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Raportare SAF-T - cont bancar O.N.G. Va rog frumos sa-mi spuneti daca pentru raportare SAF-T, contribuabilul trebuie sa detina cont bancar. Va multumesc!citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    ICAS si sponsorizarile deductibile O societate a platit in anul 2024 impozit specific pe cifra de afaceri (ICAS). Pentru determinarea sponsorizarii deductibile pe anul 2024, societatea va stabili plafonul de 20%...citeste mai mult

d) debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv inregistreaza numai obligatii de plata accesorii nestinse aferente obligatiilor bugetare principale stinse pana la aceasta data, iar accesoriile nu au fost stinse pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv pana la data de 6 septembrie 2024;

e) debitorii carora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligatii bugetare principale scadente pana la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicarii deciziei de impunere.

Obligatii bugetare principale restante introduse prin OUG 107/2024

Prin obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv se intelege:

a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau termenul de plata pana la data de 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligatii bugetare principale restante si obligatiile bugetare principale datorate de debitorul aflat in insolventa pentru care s-a implinit scadenta pana la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existenta unui tabel de creante sau a unui program de plata a creantelor;

b) diferentele de obligatii bugetare principale stabilite prin decizii de impunere comunicate pana la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar daca pentru acestea nu s-a implinit termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, precum si diferentele de obligatii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal central prin decizie de impunere emisa si comunicata pana la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024, ca urmare a unui control fiscal;

c) obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa din oficiu de organul fiscal sau prin declaratie de impunere depusa cu intarziere de catre contribuabil, in perioada cuprinsa intre 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;

d) alte obligatii de plata individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal in vederea recuperarii la data de 31 august 2024 inclusiv, precum si obligatiile bugetare principale stabilite de alte organe decat organele fiscale, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024, transmise spre recuperare organelor fiscale in perioada cuprinsa intre 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv.

NU sunt considerate obligatii de plata restante la data de 31 august 2024 inclusiv:

a) obligatiile bugetare pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata, potrivit legii, la data de 31 august 2024 inclusiv;

b) obligatiile de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata in conditiile legii la data de 31 august 2024 inclusiv.

Sunt considerate restante la data de 31 august 2024 inclusiv si obligatiile de plata care, la aceasta data, se afla in situatiile de la lit. a) si b), daca ulterior acestei date, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv, inlesnirea la plata isi pierde valabilitatea sau, dupa caz, inceteaza suspendarea executarii actului administrativ fiscal.

Pentru obligatiile de plata mentionate la lit. b) debitorii pot renunta la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pentru a beneficia de anularea dobanzilor, penalitatilor s?i tuturor accesoriilor.

In acest caz, debitorii trebuie sa depuna o cerere de renuntare la efectele suspendarii actului administrativ fiscal pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor, inclusiv.

Prevederile art. I – XVI din OUG nr.107/2024 nu se aplica urmatoarelor obligatii bugetare:

a) care fac obiectul unor procese penale aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024 sau care incep ulterior acestei date;

b) stabilite prin hotarari penale definitive;

c) reprezentand prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare.

Prin notificarea privind intentia de a beneficia de anulare a unor obligatii bugetare s?i prin cererea de anulare, contribuabilii declara pe propria raspundere ca nu se afla in niciuna dintre situatiile mentionate mai sus.

Accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amana la plata si nu se anuleaza.

Pentru a beneficia de facilitatile fiscale, debitorii care inregistreaza obligatii bugetare restante de natura celor anterior mentionate, la data depunerii cererii de anulare trebuie sa aiba achitate obligatiile bugetare principale si accesoriile aferente acestora. In caz contrar, organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare.

Pentru a vedea ce FACILITATI se acorda, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca debitorii, dar si alte informatii, click AICI»

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Redirectionare impozit pe profit 2025. Termen, formular si reglementari cheie

    • Redirectionarea impozitului pe profit reprezinta o oportunitate importanta pentru contribuabilii care doresc sa sustina organizatiile non-profit si cauzele sociale, culturale sau educationale. Prin completarea formularului 177, firmele pot directiona o parte din impozitul datorat catre entitati eligibile, respectand anumite conditii si limite legale. In acest articol vom vedea cine poate beneficia de aceasta facilitate, ce documente sunt necesare, termenul de depunere si regulile esentiale...» citeste mai departe aici

  • SANCTIUNI pentru neconformarea cu E-Factura in B2C de la 1 iulie 2025

    • De la 1 iulie 2025, firmele care nu transmit facturile catre persoane fizice in sistemul RO e-Factura risca amenzi usturatoare. Extinderea obligativitatii e-Facturii si in relatia B2C aduce noi responsabilitati pentru toti operatorii economici, indiferent de metoda de plata folosita de client. In acest articol, explicam cine este vizat, ce reglementari trebuie respectate si care sunt sanctiunile prevazute de lege.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF. Clarificari pentru contribuabilii care NU au cont bancar

    • Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) a adus numeroase intrebari din partea contribuabililor, mai ales din randul firmelor mici si al celor aflate la inceput de drum. Una dintre cele mai frecvente dileme este legata de necesitatea unui cont bancar pentru a putea depune aceasta declaratie. Este sau nu obligatoriu sa ai un cont bancar activ ca sa poti raporta catre ANAF? In cele ce urmeaza, clarificam acest aspect.» citeste mai departe aici

  • GHID e-Transport 2025: Termene, Obligatii si Sanctiuni

    • Autoritatile fiscale au revizuit recent ghidul oficial privind utilizarea sistemului RO e-Transport, pentru a reflecta modificarile legislative din 2024–2025 si pentru a alinia platforma la noua sa structura. In prezent, sistemul este impartit clar in doua directii: transporturile nationale de bunuri cu risc fiscal ridicat si transporturile internationale, indiferent daca implica sau nu astfel de bunuri. In continuarea articolului vom vedea ce transporturi trebuie declarate,...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. Ce cota aplici daca platesti dividende in 2025

    • Daca intentionezi sa platesti dividende in 2025, este important sa cunosti cota actuala de impozitare si obligatiile fiscale aferente. In prezent, impozitul pe dividende este de 10%, iar retinerea si virarea acestuia la bugetul de stat intra in sarcina platitorului. In continuare, explicam cine datoreaza acest impozit, cand se plateste si in ce situatii se pot aplica exceptii.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firme

    • Mijloacele fixe reprezinta o componenta esentiala in patrimoniul oricarei societati, iar o evidenta contabila corecta a acestor active este cruciala. Cu toate acestea, in practica se pot intalni frecvent erori in clasificarea sau inregistrarea mijloacelor fixe. Identificarea si corectarea lor reprezinta pasi importanti pentru asigurarea transparentei si conformitatii contabile. Avem acest caz. Societatea A va absorbi societatea B. Data de referinta a absorbtiei a fost data de 31.12.2024. In...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016