Directiva 2011-7-UE privind combaterea platilor intarziate nu a fost aplicata in intregime
I. Situatia transpunerii in Romania a Directivei 2011/7/UE Directiva 2011/7/UE privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale care a fost adoptata la data de 16 februarie 2011 a fost transpusa partial prin:
Noul Cod civil si Ordonanta Guvernului nr.13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar (care transpune doar art. 2 pct. 6 din Directiva 2011/7/UE).
Aspectele procedurale se regasesc in Noul Cod de procedura civila (care a preluat reglementarea ordonantei de plata din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.119/2007 si care va fi aplicabil incepand cu data de 1.02.2013).
Nu sunt inca transpuse dispozitiile principale ale Directivei 2011/7/UE privind: - instituirea termenului de plata obligatoriu de 30 de zile in contractele de achizitii publice si perceperea dobanzii legale pentru efectuarea cu intarziere a platilor, fara a fi necesara o notificare;
- reglementarea termenului de plata de 60 de zile calendaristice in tranzactiile comerciale dintre intreprinderi, cu exceptia cazului in care contractul prevede in mod expres dispozitii contrare si cu conditia ca acest lucru sa nu fie vadit inechitabil pentru creditor;
- determinarea dobanzii legale penalizatoare si a daunelor interese minimale;
- reglementarea despagubirilor rezonabile de la debitor pentru orice cheltuieli de recuperare;
- dispozitii in baza carora organizatiile recunoscute oficial ca reprezentante ale intreprinderilor pot sa se adreseze instantelor de judecata sau organelor administrative competente, in cazul in care clauzele contractuale sau practicile sunt vadit inechitabile si, in consecinta, pot aplica mijloacele potrivite si eficiente pentru a impiedica aplicarea acestora.
II. Proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2011/7/UE Pe site-ul Ministerului Justitiei este publicat un "Proiect de lege privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati publice", care cuprinde prevederi privind:
1. Stabilirea unor termene maximale de plata (contractuale si legale):
* in raporturile intre profesionisti: a. termen contractual: max. 60 de zile (pot fi admise termene superioare, dar care sa nu fie abuzive fata de creditor)
b. termen legal: - 30 de zile de la data primirii facturii;
- 30 de zile de la data primirii bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii este incerta;
- 30 de zile de la data finalizarii procedurii de receptie - durata perioadei de receptie: max. 60 de zile (clauze diferite in contract, dar care sa nu fie inechitabile pentru creditor).
* in raporturile dintre profesionisti si autoritati publice: a. termen legal: - 30 de zile de la data primirii facturii;
- 30 de zile de la data primirii bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii este incerta;
- 30 de zile de la data finalizarii procedurii de receptie.
- data primirii facturii nu poate face obiectul unei clauze contractuale;
b. termen legal derogatoriu (60 de zile) pentru intreprinderile publice si entitatile publice din domeniul sanatatii;
c. termen contractual: max. 30 de zile, cu posibilitate de derogare pana la max. 60 de zile (prelungire justificata in mod obiectiv tinand cont de natura sau caracteristicile specifice ale contractului). - durata perioadei de receptie: max. 60 de zile (clauze contrare in contract, dar care sa nu fie abuzive fata de creditor).
2. Reglementarea institutiei "daunelor-interese suplimentare": 40 euro - despagubire minima, la care creditorul are dreptul automat, din prima zi de intarziere la plata.
3. Prevederea unei liste neexhaustive de clauze abuzive si de criterii de determinare a clauzelor si practicilor abuzive. III. Propunerile CNIPMMR privind transpunerea in Romania in regim de urgenta a Directivei 2011/7/UE CNIPMMR solicita transpunerea in regim de urgenta in Romania a Directivei 2011/7/UE, atragand atentia ca mai sunt doar 95 de zile pana la expirarea termenului de transpunere.
Referitor la "Proiectul de lege privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati publice", publicat pe site-ul Ministerului Justitiei, CNIPMMR considera ca sunt necesare modificari si completari pentru asigurarea pe deplin a transpunerii Directivei 2011/7/UE, solicitand organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor in procesul decizional.
CNIPMMR considera ca sunt necesare imbunatatiri ale prevederilor proiectului de lege privind dobanda legala penalizatoare in cazul contractelor de achizitie publica, astfel incat acestea sa aiba acelasi nivel cu cel al penalitatilor si dobanzilor penalizatoare stabilite pentru creante bugetare.
Proiectul de lege mentioneaza ca data de intrare in vigoare, data de 16 martie 2013, care reprezinta de fapt data limita pentru transpunerea Directivei 2011/7/UE. CNIPMMR atrage atentia asupra necesitatii adoptarii unor masuri legislative si bugetare importante inainte de data de 16 martie 2013, pentru a face posibila aplicarea efectiva a prevederilor Directivei 2011/7/UE, pentru contractele de achizitie publica si pentru celelalte tranzactii comerciale.
CNIPMMR subliniaza importanta reglementarii unor dispozitii in baza carora organizatiile recunoscute oficial ca reprezentante ale intreprinderilor (confederatiile patronale reprezentative la nivel national, conform art. 72-74 din Legea nr. 62/2011) sa poata sa se adreseze instantelor de judecata sau organelor administrative competente, in cazul in care clauzele contractuale sau practicile sunt vadit inechitabile, inclusiv in contractele de achizitie publica si, in consecinta, sa poata actiona cu mijloace potrivite si eficiente pentru a impiedica aplicarea acestora. Capitolul al VII-lea - Cadrul organizatoric al organizatiilor neguvernamentale ale profesionistilor din proiectul de lege nu asigura transpunerea art. 7 alin. 5 din Directiva 2011/7/UE si nu asigura mijloace eficiente de actiune in cazul existentei clauzelor contractuale sau practicilor vadit inechitabile, actiuni deosebit de importante in special pentru apararea intereselor intreprinderilor mici si mijlocii.
Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Facturi primite de la furnizor cu cod de TVA anulat
Intrebare: Suntem un magazin alimentar si in luna august am efectuat mai multe achizitii de marfa de la un furnizor. In momentul achizitiilor din 03 si 10 august, furnizorul avea codul de TVA anulat (din oficiu) incepand cu data de 01.08.2024, conform art. 316 alin. (11) lit. d. Furnizorul a emis cele doua facturi cu TVA. In data de 13.08.2024, furnizorul a redevenit platitor de TVA.a) In ceea ce priveste achizitia in perioada in care TVA-ul este anulat (01-12 august), care este monografia contabila?b) Cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dobanda fiscala sau civila solicitata la plata
Intrebare: O SRL in luna aprilie 2013 a intrat in insolventa. ANAF s-a inscris la masa credala cu suma de 514.420 lei. In luna ianuarie 2017, SRL-ul a intrat in faliment, iar ANAF s-a inscris cu o suma suplimentara de 152.159 lei, rezultand un total de 666.579 lei. In luna decembrie 2015, SRL a depus un decont de TVA cu optiune de rambursare pentru suma de 858.912 lei. Dupa rezolvarea decontului (RIF-ul a fost contestat in diferite instante, castig de cauza avand loc in octombrie 2021), ANAF a compensat...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obligatia generarii codului UIT in sistemul RO e-Transport
Intrebare: O societate comerciala, membra intr-o Cooperativa Agricola, livreaza naut (produs cu risc fiscal ridicat) catre aceasta. Societatea comerciala si Cooperativa Agricola au acelasi sediu si acelasi depozit. Marfa (nautul) practic nu este incarcata intr-un mijloc de transport si nu paraseste depozitul; este intocmita doar e-factura.Bunurile respective cu risc fiscal ridicat fac, in acest caz, obiectul monitorizarii in sistemul RO e-Transport? Este necesara generarea codului UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Indemnizatie de maternitate. Stagiu de cotizare. Baza de calcul
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca am procedat corect in urmatoarea situatie:O salariata a adus in luna iunie un concediu medical cu codul 08 (sarcina si lauzie) pentru perioada 01.06.2024-30.06.2024. La societatea noastra a inceput sa lucreze din 01.01.2024, dar a adus o adeverinta de la vechiul loc de munca cu veniturile realizate in perioada 01.06.2023-31.12.2023. Este corect sa luam in calcul pentru indemnizatia de concediu medical si veniturile de la vechiul angajator sau trebuie sa tinem cont doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor << PFA. Relatii de colaborare
Intrebare: O PFA doreste sa realizeze un proiect de valoare 200.000 lei in domeniul informatic pentru o SRL din Romania. PFA doreste sa imparta lucrarea cu un colaborator, tot PFA, prin subcontract.PFA poate incheia subcontractul cu cealalta PFA sau doar SRL si PFA pot incheia un asemenea contract pentru aceasta valoare?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Organizare operatiuni cu numerar puncte de lucrusediu
Intrebare: Avem doua firme: una cu obiect de activitate fabricarea produselor de cofetarie si alta cu obiect de activitate vanzarea acestora. Locatiile unde avem magazinele sunt raspandite in mai multe judete din tara, fata de sediul firmei.Cum putem colecta, prin personal propriu, banii in numerar din cofetarii, in mod cat mai sigur si legal? Ce documente intocmim la ridicarea banilor incadrati din vanzari, din cofetarii (puncte de lucru), unde avem registru de casa? Ce documente intocmim la incasarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<