Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Directiva 2011-7-UE privind combaterea platilor intarziate nu a fost aplicata in intregime

14-Dec-2012
2289
I. Situatia transpunerii in Romania a Directivei 2011/7/UE

Directiva 2011/7/UE privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale care a fost adoptata la data de 16 februarie 2011 a fost transpusa partial prin:


Noul Cod civil si Ordonanta Guvernului nr.13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar (care transpune doar art. 2 pct. 6 din Directiva 2011/7/UE).

Aspectele procedurale se regasesc in Noul Cod de procedura civila (care a preluat reglementarea ordonantei de plata din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.119/2007 si care va fi aplicabil incepand cu data de 1.02.2013).

Nu sunt inca transpuse dispozitiile principale ale Directivei 2011/7/UE privind:
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Consilier Institutiile Statului in Control
Consilier Institutiile Statului in Control
Vezi detalii



- instituirea termenului de plata obligatoriu de 30 de zile in contractele de achizitii publice si perceperea dobanzii legale pentru efectuarea cu intarziere a platilor, fara a fi necesara o notificare;

- reglementarea termenului de plata de 60 de zile calendaristice in tranzactiile comerciale dintre intreprinderi, cu exceptia cazului in care contractul prevede in mod expres dispozitii contrare si cu conditia ca acest lucru sa nu fie vadit inechitabil pentru creditor;

- determinarea dobanzii legale penalizatoare si a daunelor interese minimale;

- reglementarea despagubirilor rezonabile de la debitor pentru orice cheltuieli de recuperare;

- dispozitii in baza carora organizatiile recunoscute oficial ca reprezentante ale intreprinderilor pot sa se adreseze instantelor de judecata sau organelor administrative competente, in cazul in care clauzele contractuale sau practicile sunt vadit inechitabile si, in consecinta, pot aplica mijloacele potrivite si eficiente pentru a impiedica aplicarea acestora.


II. Proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2011/7/UE

Pe site-ul Ministerului Justitiei este publicat un "Proiect de lege privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati publice", care cuprinde prevederi privind:


1. Stabilirea unor termene maximale de plata (contractuale si legale):

* in raporturile intre profesionisti:


a. termen contractual: max. 60 de zile (pot fi admise termene superioare, dar care sa nu fie abuzive fata de creditor)

b. termen legal:



- 30 de zile de la data primirii facturii;

- 30 de zile de la data primirii bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii este incerta;

- 30 de zile de la data finalizarii procedurii de receptie - durata perioadei de receptie: max. 60 de zile (clauze diferite in contract, dar care sa nu fie inechitabile pentru creditor).

* in raporturile dintre profesionisti si autoritati publice:


a. termen legal:


- 30 de zile de la data primirii facturii;

- 30 de zile de la data primirii bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii este incerta;

- 30 de zile de la data finalizarii procedurii de receptie.

- data primirii facturii nu poate face obiectul unei clauze contractuale;

b. termen legal derogatoriu (60 de zile) pentru intreprinderile publice si entitatile publice din domeniul sanatatii;

c. termen contractual: max. 30 de zile, cu posibilitate de derogare pana la max. 60 de zile (prelungire justificata in mod obiectiv tinand cont de natura sau caracteristicile specifice ale contractului).


- durata perioadei de receptie: max. 60 de zile (clauze contrare in contract, dar care sa nu fie abuzive fata de creditor).

2. Reglementarea institutiei "daunelor-interese suplimentare": 40 euro - despagubire minima, la care creditorul are dreptul automat, din prima zi de intarziere la plata.

3. Prevederea unei liste neexhaustive de clauze abuzive si de criterii de determinare a clauzelor si practicilor abuzive.



III. Propunerile CNIPMMR privind transpunerea in Romania in regim de urgenta a Directivei 2011/7/UE

CNIPMMR solicita transpunerea in regim de urgenta in Romania a Directivei 2011/7/UE, atragand atentia ca mai sunt doar 95 de zile pana la expirarea termenului de transpunere.

Referitor la "Proiectul de lege privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati publice", publicat pe site-ul Ministerului Justitiei, CNIPMMR considera ca sunt necesare modificari si completari pentru asigurarea pe deplin a transpunerii Directivei 2011/7/UE, solicitand organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor in procesul decizional.

CNIPMMR considera ca sunt necesare imbunatatiri ale prevederilor proiectului de lege privind dobanda legala penalizatoare in cazul contractelor de achizitie publica, astfel incat acestea sa aiba acelasi nivel cu cel al penalitatilor si dobanzilor penalizatoare stabilite pentru creante bugetare.

Proiectul de lege mentioneaza ca data de intrare in vigoare, data de 16 martie 2013, care reprezinta de fapt data limita pentru transpunerea Directivei 2011/7/UE. CNIPMMR atrage atentia asupra necesitatii adoptarii unor masuri legislative si bugetare importante inainte de data de 16 martie 2013, pentru a face posibila aplicarea efectiva a prevederilor Directivei 2011/7/UE, pentru contractele de achizitie publica si pentru celelalte tranzactii comerciale.

CNIPMMR subliniaza importanta reglementarii unor dispozitii in baza carora organizatiile recunoscute oficial ca reprezentante ale intreprinderilor (confederatiile patronale reprezentative la nivel national, conform art. 72-74 din Legea nr. 62/2011) sa poata sa se adreseze instantelor de judecata sau organelor administrative competente, in cazul in care clauzele contractuale sau practicile sunt vadit inechitabile, inclusiv in contractele de achizitie publica si, in consecinta, sa poata actiona cu mijloace potrivite si eficiente pentru a impiedica aplicarea acestora. Capitolul al VII-lea - Cadrul organizatoric al organizatiilor neguvernamentale ale profesionistilor din proiectul de lege nu asigura transpunerea art. 7 alin. 5 din Directiva 2011/7/UE si nu asigura mijloace eficiente de actiune in cazul existentei clauzelor contractuale sau practicilor vadit inechitabile, actiuni deosebit de importante in special pentru apararea intereselor intreprinderilor mici si mijlocii.

Sursa: Biroul de presa al CNIPMMR


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Directiva 2011-7-UE privind combaterea platilor intarziate nu a fost aplicata in intregime":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Tomac: Suntem categoric impotriva split TVA si a taxei de solidaritate
    • Presedintele executiv al PMP, Eugen Tomac, a declarat la inceputul saptamanii ca formatiunea politica amintita este categoric impotriva split TVA, considerand totodata ca "Guvernul este in plin haos". Acesta a precizat ca ar trebui gandita cu seriozitatea relatia cu mediul de afaceri din partea guvernului, potrivit Agerpres: "Observam ca Guvenul este in plin haos. Suntem categoric impotriva split TVA si credem ca orice guvern responsabil trebuie sa se gandeasca cu seriozitate la relatia cu...» citeste mai departe aici

  • Comisia Europeana raspunde solicitarii MFP privind pragul de TVA pentru intreprinderile mici
    • Ministerul Finantelor Publice a solicitat Comisiei Europene in luna aprilie a acestui an, continuarea aplicarii masurii de derogare de la articolul 287 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata care permite scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile cu o cifra de afaceri anuala care nu depaseste un prag specific. In acelasi timp, Romania a solicitat derogare privind cresterea plafonului de scutire de la echivalentul in moneda nationala a 65.000 de...» citeste mai departe aici

  • DIICOT: O angajata de la Taxe si Impozite Sector 5 a sters contra cost amenzile a zeci de oameni
    • Politistii si procutorii DIICOT au facut, luni, 35 de perchezitii in Bucuresti si in judetele Dambovita si Giurgiu la persoane suspectate de frauda informatica, fiind vizata o angajata a Directiei Impozite si Taxe Locale a Sectorului 5. Potrivit anchetatorilor, angajata in cauza ar fi sters din sistem amenzile primite de zeci de persoane sau le-a trecut pe numele unor persoane decedate, contra unor sume de bani. Una dintre perchezitiile de ieri a fost la sediul unei institutii publice. De...» citeste mai departe aici

  • ANAF modifica si completeaza doua acte normative
    • ANAF a anuntat recent ca modifica si completeaza doua acte normative referitoare la documente administrativ-fiscale si procedurale. Mai exact, Agentia Nationala de Administrare Fiscala va modifica, printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masiva a unor acte administrativ-fiscale si procedurale. De asemenea, lista actelor administrativ-fiscale emise de ANAF, reglementate prin Ordinul presedintelui ANAF nr....» citeste mai departe aici

  • Proiectul de modificare a Normelor de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat
    • OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale a suferit modificari substantiale prin OUG 91/2014 precum si mai multe modificari de mica amploare insa normele metodologice nu au fost adaptate, ultima modificare a acestora fiind adusa de HG 73/2014. Astfel, au aparut numeroase neconcordante intre ordonanta si normele de aplicare. Conform OG 20/2017 normele trebuiau publicate pana la data de 30 septembrie 2017. Pe site-un Ministerului...» citeste mai departe aici

  • Credite noi pentru IMM-uri, dupa incheierea unui nou acord cu FEI
    • In urma semnarii unui acord cu Fondul European de Investitii (FEI) in cadrul Programului "Initiativa pentru IMM-uri", Libra Internet Bank va acorda credite in valoare de pana la 47,7 milioane de euro IMM-urilor, in conditii avantajoase. "Ne bucura extinderea acordului cu Fondul European de Investitii si pentru programul Initiativa pentru IMM-uri, data fiind experienta deja acumulata in anii anteriori pentru programele EaSi, COSME si PROGRESS Microfinance sau Programul dedicat finantarii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"