
Raportul Special
realizat de specialisti
CNIPMMR anunta, printr-un comunicat de presa recent, ca respinge scaderea pragului de incadrare in categoria microintreprinderilor de la 500.000 de euro la 100.000 de euro, din aceasta masura rezultand aplicarea cotei de 16% pe profit, in locul celei de 3% pe venit pentru microintreprinderi.
Raportat la profitul de aproximativ 24 de miliarde de lei obtinut de microintreprinderi cu venituri intre 500.000 – 2.500.000 lei (100.000 – 500.000 de euro), in anul 2022, rezulta ca acestea, daca s-ar aplica cota de 16% pe profit, ar plati un impozit de aproximativ 3,85 miliarde lei. Practic, microintreprinderile ar plati impozite cu o valoare totala mai mare de aproximativ 600 de milioane de lei, fata de suma platita ca impozit de 3% pe venit.
In conditiile trecerii la impozitul pe profit de 16%, in urma scaderii pragului pentru microintreprinderi la 100.000 de euro, modificarea sistemului de impozitare va afecta negativ mediul de afaceri:
‘’Modificarea repetata si la intervale scurte de timp a legislatiei fiscale pentru microintrepinderi, introducerea de la 01.01.2024 a noi conditii de incadrare in categoria microintreprinderilor, prin cumularea veniturilor intreprinderilor legate pentru plafonul de 500.000 de euro, genereaza nesiguranta si o lipsa totala de predictibilitate pentru implementarea planurilor de afaceri. in realitate, introducerea intereprinderilor legate in calculul plafonului pentru microintreprinderi va afecta un numar mai mare de intreprinderi care vor aplica impozitul pe venit, decat cele care au avut venituri peste 100.000 de euro in 2023’’. explica reprzentantii IMM-urilor.
CNIPMMR reaminteste ca in PNRR-ul aprobat sunt mentionate modificari ale sistemului de impozitare a microintreprinderilor astfel:
– jalonul 206, Revizuirea cadrului fiscal, Intrarea in vigoare a modificarilor aduse Codului fiscal care reduc treptat domeniul de aplicare al regimului fiscal special aplicabil microintreprinderilor, prevede: ”Noua lege va modifica Codul Fiscal in vederea reducerii graduale a ariei de aplicabilitate a regimului special de taxare pentru microintreprinderi. Reducerea dispozitiilor speciale incepe in T1 2023 si se finalizeaza pana in T4 2024”.
Astfel de situatii au fost generate de lipsa de transparenta in cadrul consultarilor publice cu organizatiile mediului de afaceri, societatea civila si sindicatele in procesul de elaborare a PNRR.
Prevederiile, care afecteaza negativ microintreprinderile, au fost introduse fara implicarea reprezentantilor mediului de afaceri, si in special al IMM-urilor, iar in acest mod nu s-a reusit identificarea corecta a nevoilor mediului de afaceri, raportat la scopul PNRR.
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Prin promovarea unei politici publice lipsite de transparenta, decidentii politici de la acel moment nu au realizat consultari cu partenerii sociali, ci doar au comunicat sporadic si selectiv anumite idei care sunt incluse in PNRR.
CNIPMMR exclude orice noua modificare a Codului Fiscal in anul 2024 si, astfel cum a mai aratat, considera ca modificarea sistemului de impozitare al microintreprinderilor propusa in PNRR va afecta negativ mediul de afaceri, din cauza cresterii fiscalitatii, fapt care va avea un impact pentru intreaga economie.
Avand in vedere ca PNRR a mai fost modificat, CNIPMMR solicita Guvernului rediscutarea dispozitiilor din PNRR care vizeaza sistemul de impozitare al microintreprinderilor si inceperea negocierilor cu Comisia Europeana pe acest aspect.
CNIPMMR nu sustine cresterea fiscalitatii pentru mediul de afaceri, cauzata de cresterea cheltuielilor cu aparatul bugetar si insuficienta fondurilor bugetare pentru acoperirea acestora. Guvernul nu poate cere antreprenorilor si angajatiilor din mediul privat sa suporte singuri deficitul bugetar, iar administratia publica sa ramana nereformata, supradimenionata si lipsita de performanta.
CNIPMMR solicita reducerea fiscalitatii pe forta de munca si lansarea tuturor programelor nationale si regionale pentru mediul privat, in valoare de 6.1 mld.euro, care sa constituie PACHETUL DE PROGRAME PENTRU SUStINEREA IMM-URILOR, avand in vedere ca acestea sunt cele mai afectate, in contextul actual, marcat de:
– cresterea fiscalitatii, prin Legea privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, pe care Guvernul si-a asumat raspunderea:
a) introducerea cotei de impozitare de 3%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri peste 60.000 euro si reducerea pragului veniturilor de la 500.000 de euro la 60.000 de euro pentru aplicarea cotei de 1%;
b) eliminarea facilitatilor sau reducerea acestora pentru sectoarele constructii, agricultura, IT;
– introducerea intreprinderilor legate, inclusiv PFA/II/IF, in calculul plafonului pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor;
– de consecintele razboiului din Ucraina, in special afectarea micilor producatori agricoli;
– tranzitia catre digitalizare si economia verde.
Sursa: CNIPMMR
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Firmele care raman fara salariati au 30 de zile la dispozitie pentru a face angajari daca vor sa ramana la regimul micro in 2023Nou in 2024! O persoana nu mai poate detine decat o singura microintreprindere. Cei care au mai multe trebuie sa treaca la impozit pe profitMicrointreprindere in 2024: In ce conditii pot trece la plata impozitului micro firmele cu cod CAEN 6920Microintreprindere in 2023: Codul Fiscal impune iesirea de la acest sistem de impozitare daca societatea depaseste un anumit numar de salariati?CONDITII MICROINTREPRINDERI 2024. Cum se calculeaza plafonul de 500.000 euro in cazul intreprinderilor legate?Ultimele articole
CONDITII MICROINTREPRINDERI 2024. Trec la plata impozitului pe profit daca NU au depus bilant interimar?D700 nedepusa pana pe 15 aprilie 2024. Care este amenda pentru contribuabili?Conditii microintreprindere 2024. Clarificari cu privire la regula prin care o persoana nu mai poate detine mai multe firmeMicrointreprinderi in 2024: Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca firmele suspendate pentru a-si relua activitateaConditii microintreprindere 2024. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele, conform ultimelor modificari legislativeArticole similare
Infiintare microintreprindere in 2024. Plafonul de 500.00 euro se analizeaza pe o singura firma?Firmele din HoReCa sunt obligate sa treaca la plata impozitului pe profit din 2024 daca este depasit plafonul de 500.000 euro?Anumite firme NU vor trece la plata impozitului pe profit in 2023, chiar daca depasesc plafonul de 500.000 euro pentru microintreprinderiSfaturi de la experti
Intrebare: PFA va trebui sa lucreze cu zilieri. Ce declaratie se depune la ANAF pentru inregistrarea in vectorul fiscal a obligatiilor salariale: D700 sau D010? Daca se depune D700, ce date se trec la Capitolul II, punctul 3, avand in vedere...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie de la unitati protejate. Deducere din fondul de handicap
Intrebare: In luna iunie 2025 am achizitionat materiale de la unitati protejate. Daca plata facturii se face pana la data de 25.06.2025, se poate scadea din fondul aferent lunii mai (plata contributiei se face la 25.06.2025)? Concret: fondul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Lichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-T
[MODEL] Raspuns notificare de conformare E-TVA si reglementari cheie
[E-FACTURA] 50+ dificultati intalnite in practica de contabili si SOLUTII de la experti
[IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA