Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi dispozitii UE pentru IMM-uri: Intreprinderile scapa de falimentul cauzat de neplata facturilor

13-Mar-2013
3785
In fiecare zi, in intreaga Europa falimenteaza zeci de intreprinderi mici si mijlocii (IMM), intrucat facturile pe care le emit nu sunt platite. Ca urmare, dispar locuri de munca si raman neexploatate oportunitati de afaceri, iar revenirea la crestere economica este amanata. Pentru a pune capat practicilor de intarziere a platilor, Uniunea Europeana a adoptat Directiva 2011/7/UE privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale. 16 martie 2013 este data pana la care statele membre sunt obligate sa integreze in legislatiile nationale textul revizuit al directivei privind intarzierea efectuarii platilor. Conform directivei, autoritatile publice trebuie sa plateasca pentru bunurile si serviciile pe care le achizitioneaza in termen de 30 de zile calendaristice sau, in circumstante exceptionale, in termen de 60 de zile. intreprinderile trebuie sa isi plateasca facturile in termen de 60 de zile calendaristice, cu exceptia cazului in care se stabilesc intentionat conditii diferite si in cazul in care termenul nu este in mod vadit injust pentru creditor.

Antonio Tajani, vicepresedinte al Comisiei Europene, comisar pentru industrie si antreprenoriat, a declarat pe aceasta tema: "IMM-urilor le este deosebit de greu sa-si apere dreptul de a fi platite la timp. intarzierea platilor inseamna pentru ele timp si bani pierduti, iar disputele legate de facturi nu fac decat sa inrautateasca relatiile cu clientii. Aceasta cultura paguboasa a platilor intarziate trebuie sa ia sfarsit. Este timpul ca statele membre sa implementeze in legislatiile nationale directiva privind intarzierea in efectuarea platilor, oferind astfel IMM-urilor sprijinul vital de care au nevoie in aceste vremuri dificile si ajutandu-le sa-si indeplineasca astfel rolul esential pe care il joaca in crearea de locuri de munca pentru Europa."

Noile reglementari sunt simple:

- Autoritatile publice trebuie sa plateasca pentru bunurile si serviciile pe care le achizitioneaza in termen de 30 de zile calendaristice sau, in circumstante exceptionale, in termen de 60 de zile calendaristice.

- Libertatea contractuala in tranzactiile comerciale ale intreprinderilor: intreprinderile trebuie sa isi plateasca facturile in termen de 60 de zile calendaristice, cu exceptia cazului in care se stabilesc intentionat alte conditii si in cazul in care termenul nu este in mod vadit injust pentru creditor.


- Intreprinderile au automat dreptul sa solicite dobanzi pentru platile intarziate si pot obtine automat o suma minima fixa de 40 EUR cu titlu de compensatie pentru costurile de recuperare a sumelor. Ele pot solicita, de asemenea, compensatii pentru toate costurile de recuperare rezonabile restante.

- Rata statutara a dobanzii pentru platile intarziate creste la cel putin 8 puncte procentuale peste dobanda de referinta a Bancii Centrale Europene. Autoritatile publice nu au voie sa stabileasca o rata a dobanzii pentru plati intarziate sub acest prag.

- Intreprinderile pot contesta mai usor in instantele nationale clauzele si practicile vadit injuste.

- Mai multa transparenta si o campanie de informare mai intensa: statele membre trebuie sa publice ratele dobanzii pentru platile intarziate astfel incat toate partile implicate sa fie informate.
- Statele membre sunt incurajate sa instituie coduri de practica privind platile la termen.

- Statele membre pot continua sa mentina sau sa puna in aplicare legi si reglementari care sunt mai favorabile creditorului decat dispozitiile directivei.


Noile masuri sunt optionale pentru intreprinderi intrucat acestea dobandesc dreptul de a actiona, dar nu sunt obligate sa o faca. in unele circumstante, o intreprindere poate dori sa prelungeasca termenul de plata cu cateva zile sau saptamani pentru a pastra relatii comerciale bune cu un anumit client. Noile masuri sunt insa obligatorii pentru autoritatile publice. Ele ar trebui sa dea exemplu si sa isi demonstreze seriozitatea si eficienta prin onorarea contractelor la care s-au angajat.

Sursa: Comisia Europeana


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016