Proiect ANAF privind definitivarea impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) supune spre dezbatere publica un proiect de lege privind aprobarea procedurilor de definitivare a impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice. De asemenea, pe site-ul institutiei, la rubrica Transparenta Decizionala, este pus in dezbatere si modelului si continutului unor formulare.
In Referatul de aprobare a proiectului de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea procedurilor privind definitivarea impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare se arata ca proiectul are in vedere aplicarea unitara a dispozitiilor legale si a procedurilor de administrare a impozitului pe veniturile realizate de persoanele fizice in anul 2017.
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.18/2018 privind adoptarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative au fost modificate prevederile titlului IV din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, fiind reglementat un nou mecanism de declarare si plata a impozitului pe venit, pe baza Declaratiei Unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
Prin Op ANAF nr.888/2018 a fost aprobat modelul si continutul Declaratiei Unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prin care contribuabilii declara atat veniturile realizate din Romania si strainatate in anul 2017 (Capitolul I), cat si veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si impozitul pe venit datorat in anul 2018 (Capitolul II).
Asadar, pentru veniturile realizate in anul 2017, definitivarea impozitului anual datorat se realizeaza de organul fiscal central competent prin emiterea unei decizii de impunere, pe baza datelor declarate de contribuabili in declaratia privind veniturile realizate din Romania (formular 200), declaratia privind veniturile realizate din strainatate (formular 201) sau in Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, dupa caz.
Pentru ca dispozitiile legale si procedurile de administrare a impozitului pe veniturile realizate de persoanele fizice in anul 2017 sa se aplice unitar, prin proiectul de ordin se propun urmatoarele:
a) aprobarea procedurii de stabilire a impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice si de emitere a deciziilor de impunere anuala;
Procedura reglementeaza urmatoarele aspecte:
– termenul de procesare a declaratiilor de impunere anuala;
– operatiunile efectuate de organul fiscal in procesul de stabilire a impozitului anual: procesarea declaratiilor, emiterea si comunicarea deciziilor de impunere anuala;
– stabilirea venitului net anual impozabil si a impozitului anual datorat.
b) aprobarea procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 2% din impozitul pe venitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult si a cheltuielilor admise cu bursele private, acordate potrivit legii;
Procedura reglementeaza urmatoarele aspecte:
– operatiunile efectuate de organul fiscal in procesul de solutionare a cererilor privind destinatia sumei reprezentand pana la 2% din impozitul pe venitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor noprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii;
– termenul de procesare a cererilor;
– modalitatea de stabilire a cheltuielilor admise cu bursele private si a sumelor de virat in contul entitatilor nonprofit/unitatilor de cult.
c) aprobarea modelului si continutului formularelor 250 ”Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice” si 251 ”Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din strainatate de persoanele fizice”, utilizate pentru definitivarea impozitului anual datorat de persoanele fizice.
Proiectul de ordin pentru aprobarea procedurilor privind definitivarea impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare, Referatul de aprobare si anexele pot fi consultate pe site-ul ANAF, la sectiuneaTransparenta decizionala.
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Achizitii intracomunitare de bunuri Va multumesc pentru raspuns, insa va mai rog sa ma indrumati cum raportez separat prestare de servicii, daca contractul prevede o singura valoare pentru tot contractul, livrare de...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Radierea inregistrarii fiscale O societate platitoare de impozit pe profit a obtinut actele pentru lichidare voluntara la Registrul Comertului, am depus primul bilant S1039 cu prima bifa si urmeaza sa inchidem...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Asociere in participatiune
Intrebare: Doua societati fac un contract de asociere in participatiune: Societatea A, platitoare de TVA, cu impozit pe profit de 16% si cota de participare 40%, Societatea B, neplatitoare de TVA, care este si liderul asocierii cu 60%. Societatea A face achizitii de produse si servicii pentru viitoarea activitate a asocierii, care va incepe doar peste cateva luni. Are dreptul Soc. A sa deduca TVA pe aceste facturi in conditiile in care liderul Soc. B nu este platitor de TVA? Societatea A a efectuat pana...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Tratament fiscal TVA prestare servicii catre o ONG
Intrebare: O societate comerciala neinregistrata in scopuri de TVA deruleaza un contract de presari servicii cu un client (ONG) din spatiul UE, obiectul contractului fiind servicii productie artistica, design grafic. Care este tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, este necesara obtinerea codului TVA intracomunitar pentru facturile emise catre ONG?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Eliminare creanta conform planului de reorganizare
Intrebare: Unitatea are creante de recuperat in valoare de 175.800 lei (cu TVA inclus), din 2015-2016, de la o societate aflata in reorganizare, al carei plan a fost aprobat in 2020. In 2021, valoarea creantei a fost anulata prin planul de reorganizare. Pentru aceasta creanta nu au fost constituite provizioane si nu s-a facut ajustare TVA. La 31.12.2024, se hotaraste scoaterea din evidenta a acestei creante. Se poate ajusta TVA? Pe langa autofactura si trecerea la regularizari in decont, ce alte obligatii...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Liceu particular. Monografie contabila
Intrebare: ONG - asociatie, fondatoare al unui liceu privat infiintat ca personalitate juridica fara scop patrimonial, acreditat pentru ciclurile: prescolar, primar si gimnazial, are urmatoarele venituri: 1. Taxa de scolarizare pentru ciclurile primar si gimnazial; 2. Taxa de scolarizare pentru ciclul prescolar cu masa inclusa; 3. Taxa de scolarizare program prelungit. Avand in vedere veniturile mentionate, va rog sa ma ajutati cu un raspuns privind incadrarea lor. Veniturile din taxa de scolarizare sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<