Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Aspecte privind angajarea in munca a persoanelor cu handicap

11-Dec-2008
9468

 

Multumim Revistei Romane de Fiscalitate
jurist Daniela Stefan


Regimul general aplicabil persoanelor cu handicap este stabilit prin Legea nr. 448 din 6 decembrie 2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap1.

Legea nr. 448/2006 are caracter complex, cuprinzand dispozitii privind:

  • drepturile persoanelor cu handicap;
  • serviciile si prestatiile sociale; 
  • Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
    Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
    Vezi detalii
    Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
    Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
    Vezi detalii
    Cartea Rosie a Fiscalitatii
    Cartea Rosie a Fiscalitatii
    Vezi detalii
    accesibilitatea persoanelor cu handicap la mediul fizic, informational si comunicational; 
  • orientarea, formarea profesionala, ocuparea si angajarea in munca a persoanelor cu handicap;
  • incadrarea in grad de handicap; 
  • parteneriate; 
  • finantarea sistemului de protectie a persoanelor cu handicap; 
  • raspunderea juridica.

In conformitate cu prevederile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 448/2006, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.

Alin. (3) al art. 78 din Legea nr. 448/2006 confera angajatorilor2 care nu incadreaza persoane cu handicap posibilitatea de a opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii3:

a) sa plateasca lunar catre bugetul de sta t o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;

b) sa achizitioneze produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat, calculata conform prevederilor mai sus mentionate.

Prin Hotararea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, se prevede ca salariul de baza minim brut pe tara prevazut la art. 77 alin. (3) lit. a) din Lege este salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna pentru care se plateste suma datorata bugetului de stat in cazul neangajarii persoanelor cu handicap (art. 42).

Hotararea nr. 15.074 din 12 decembrie 2007 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevede la art. 1 ca, incepand cu 1 ianuarie 2008, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 500 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna in anul 2008, reprezentand 2,941 lei/ora.

Art. 2 din Hotararea nr. 1.507/2007 precizeaza ca, incepand cu 1 iulie 2008, salariul de aza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 540 lei lunar, reprezentand 3,176 lei/ora, in conditiile realizarii principalilor indicatori economici pe care este construit bugetul de stat pe anul 2008, respectiv cresterea produsului intern brut, tinta de inflatie, precum si nivelul productivitatii muncii.

Asadar, pentru perioada 01 ianuarie ? 30 iunie 2008, obligatia de plata se va calcula dupa urmatorul algoritm:
500 x 50% x 4 % x nr. salariati, respectiv: 250 x numarul de locuri de munca in care nu s-au angajat
persoane cu handicap.

Pentru perioada 1 iulie ? 31 decembrie 2008, obligatia de plata se va calcula astfel:
540 x 50% x 4% x numarul salariatilor, respectiv: 270 x numarul de locuri de munca in care nu s-au angajat
persoane cu handicap.

Cu privire la notiunea de unitati protejate autorizate, art. 44 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 448/2006, aprobate prin H.G. nr. 268/2007, stipuleaza ca sunt considerate unitati protejate, in sensul legii:

a) operatorii economici cu personalitate juridica, indiferent de forma de proprietate si organizare, care au cel putin 30% din numarul total de angajati persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;

b) sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici, institutiilor publice sau din cadrul organizatiilor neguvernamentale, care au gestiune proprie si cel putin 30% din numarul total de angajati persoane cu handicap incadrate si salarizate;

c) persoana fizica cu handicap autorizata potrivit legii sa desfasoare activitati economice independente, inclusiv asociatia familiala care are in componenta o persoana cu handicap. Sunt incluse aici si persoanele fizice cu handicap autorizate in baza unor legi speciale, care isi desfasoara activitatea atat individual, cat si in una dintre formele de organizare a profesiei.

Unitatile protejate pot fi infiintate de orice persoana fizica sau juridica, de drept public au privat, care angajeaza persoane cu handicap. Ele pot fi:

a) cu personalitate juridica;

b) fara personalitate juridica, cu gestiune proprie, sub forma de sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici, institutiilor publice ori din cadrul organizatiilor neguvernamentale, precum si cele organizate de persoana cu handicap autorizata, in conditiile legii, sa desfasoare activitati economice independente.

Unitatile protejate autorizate beneficiaza de urmatoarele drepturi enumerate la art. 82 alin. (1) din Legea nr. 448/2006:

a) scutire de plata taxelor de autorizare la infiintare si de reautorizare;

b) scutire de plata a impozitului pe profit, cu conditia ca cel putin 75% din fondul obtinut prin scutire sa fie reinvestit pentru restructurare sau pentru achizitionarea de echipamente tehnologice, masini, utilaje, instalatii de lucru si/sau amenajarea locurilor de munca protejate, in conditiile prevazute de Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Existenta acestei facilitati poate fi pusa sub semnul intrebarii daca luam in considerare dispozitiile art. 38 alin. (6) din Codul fiscal, potrivit carora scutirea de 75% prevazuta de art. 38 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 102/1999 s-a aplicat pana la data de 31 decembrie 2006.

De asemenea, prin dispozitiile art. 298 alin. (1) pct. 32 din Codul fiscal, au fost abrogate dispozitiile art. 38 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 102/1999, dispozitii care prevedeau scutirea de la plata impozitului datorat de unitatile protejate, cu conditia ca cel putin 75% din fondul obtinut prin scutire sa fie reinvestit pentru achizitionarea de echipamente tehnologice, masini, utilaje, instalatii de lucru si/sau pentru amenajarea locurilor de munca protejate.

Desi abrogate prin dispozitiile art. 298 alin. (1) pct. 32 din Codul fiscal, prevederile art. 38 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 102/1999 se regasesc in cuprinsul art. 81 alin. (1) lit. b) al noii Legi nr. 448/2006 pentru protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, publicata in M.Of. nr. 1.006 din 18 decembrie 2006, intr-o forma aproape identica, cu singura extindere a continutului articolului si la posibilitatea reinvestirii profitului nu numai pentru achizitionarea de echipamente tehnologice, masini, utilaje etc., ci si pentru restructurarea acestora.

Mai mult, aceasta dispozitie care prevede scutirea de la plata impozitului pe profit este in vigoare in prezent si se regaseste cu acelasi continut in cuprinsul Legii nr. 448/ 2006 in varianta republicata la 3 ianuarie 2008, la art. 82 alin. (1) lit. b).

In acest context legislativ neclar, doua solutii ipotetice se intrevad, fara a se putea oferi unitatilor protejate garantia caracterului necontestabil al oricareia dintre ele:

  • fie consideram ca art. 38 alin. (6) din Codul fiscal a limitat ideea de ?scutire? pana la data de 31 decembrie 2006, iar mentinerea ulterioara a acestei facilitati nu reprezinta mai mult decat o inadvertenta legislativa;
  • fie scutirea prevazuta de art. 82 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 448/2006, republicata, este in vigoare, avand in vedere ca nu a intervenit o abrogare a acesteia, asa cum s-a procedat in cazul scutirii prevazute de art. 38 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 102/1999, ci, mai mult, desi exista posibilitatea de a fi abrogata, a fost mentinuta si in varianta republicata a Legii nr. 448/2006 din 3 ianuarie 2008. In aceasta posibila ipoteza, pentru inlaturarea oricarui dubiu, solutia ar fi abrogarea art. 38 alin. (6) din Codul fiscal;

c) alte drepturi acordate de autoritatile administratiei publice locale finantate din fondurile proprii.

De asemenea, articolul 43 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 448/2006 prevede expres ca achizitionarea de produse sau servicii de la unitati protejate sa se realizeze lunar in baza unui contract, insotit de factura si de dovada platii.

Este firesc ca in cazul in care valoarea achizitiilor este inferioara procentului de 4% datorat, agentul economic sa plateasca la bugetul de stat numai diferenta rezultata dintre suma datorata si valoarea achizitiilor.

La art. 84 din Legea nr. 448/2006 sunt prevazute drepturile de care beneficiaza angajatorii care incadreaza in munca persoane cu handicap, astfel:

a) deducerea, la calculul profitului impozabil, a sumelor aferente adaptarii locurilor de munca protejate si achizitionarii utilajelor si echipamentelor utilizate in procesul de productie de catre persoana cu handicap;

b) deducerea, la calculul profitului impozabil, a cheltuielilor cu transportul persoanelor cu handicap de la domiciliu la locul de munca, precum si a cheltuielilor cu transportul materiilor prime si al produselor finite la si de la domiciliul persoanei cu handicap, angajata pentru munca la domiciliu;

c) decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a cheltuielilor specifice de pregatire, formare si orientare profesionala si de incadrare in munca a persoanelor cu handicap;

d) o subventie de la stat, in conditiile prevazute de Legea nr. 76/20025 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare. Conform art. 80 alin. (2) din Legea nr. 76/2002, angajatorii care incadreaza pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant din randul persoanelor cu handicap primesc lunar, pe o perioada de 18 luni, pentru fiecare absolvent:

- 1 salariu de baza minim brut pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;

- 1,2 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;

- 1,5 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.

Persoanele cu handicap aflate in cautarea unui loc de munca sau incadrate in munca beneficiaza, potrivit art. 83 alin. (1) din Legea nr. 448/2006, de urmatoarele drepturi6:

a) cursuri de formare profesionala;

b) adaptare rezonabila la locul de munca;

c) consiliere in perioada prealabila angajarii si pe parcursul angajarii, precum si in perioada de proba, din partea unui consilier specializat in medierea muncii;

d ) o perioada de proba7 la angajare, platita, de cel putin 45 de zile lucratoare;

e) un preaviz platit, de minimum 30 de zile lucratoare, acordat la desfacerea contractului individual de munca din initiativa angajatorului pentru motive neimputabile acestuia;

f) posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi, in conditiile legii, in cazul in care beneficiaza de recomandarea comisiei de evaluare in acest sens;

g) scutirea de plata impozitului pe salariu.

Finantarea drepturilor prevazute la alin. (1) lit. a) si c) pentru persoanele cu handicap aflate in cautarea unui loc de munca se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii.

Note:

1 Publicata in M.Of., Partea I, nr. 1.006 din 18 decembrie 2006; republicata in M.Of., Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008

2 Cu exceptia institutiilor publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala

3 A fost eliminata dispozitia din vechea reglementare, respectiv Legea nr. 343/2004 (abrogata), care prevedea la art. 43 pct. (2) exceptarea de la plata obligatorie a agentilor economici care faceau dovada ca au solicitat trimestrial la agentiile judetene de ocupare a fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti, repartizarea de persoane cu handicap calificate in meseriile respective si ca acestea nu au repartizat astfel de persoane in vederea angajarii

4 Publicata in M.Of. nr. 877 din 20 decembrie 2007

5 Publicata in M.Of. nr. 103 din 06 februarie 2002

6 Codul muncii mai acorda salariatilor cu handicap un drept, respectiv un concediu de odihna suplimentar de cel putin 3 zile lucratoare (conform art. 142). Tot in acest sens, Contractul colectiv de munca unic la nivel national nr. 2895/2006 pe anii 2007-2010 prevede ca in fiecare an calendaristic, salariatii incadrati in grade de invaliditate au dreptul la un concediu de odihna suplimentar cu o durata de 3 zile (art. 57 alin. (1))

7 Dispozitiile din Codul muncii nu sunt armonizate cu prevederile Legii nr. 448/2006; art. 31 alin. (2) din Codul muncii prevede ca verificarea aptitudinilor profesionale la incadrarea persoanelor cu handicap se realizeaza exclusiv prin modalitatea perioadei de proba de maximum 30 de zile calendaristice

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Aspecte privind angajarea in munca a persoanelor cu handicap":
Rating:

Nota: 4.1 din 5 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Din iulie vor beneficia de scutirea de impozit pe venit mult mai putini programatori!
    • Incepand cu luna iulie 2017, mai multi programatori nu vor mai beneficia de scutirea de impozit pe venit, dupa o modificare adusa de Ordinul comun al ministerelor Comunicatiilor, Educatiei, Muncii si Finantelor nr. 409/4.020/737/703 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 468 din 22 iunie 2017, in vigoare de la 1 iulie 2017. Daca la inceput de an, potrivit legii, aceasta scutire de impozit urma sa fie valabila...» citeste mai departe aici

  • Ref. Modificare legislativa importanta privind impozitul datorat de persoanele juridice pentru cladirile nerezidentiale
    • Deputatul PNL de Alba Claudiu Racuci, impreuna cu deputatul PNL de Gorj Dan Vilceanu, au depus la Parlament o initiativa legislativa care modifica Legea nr. 227/ 2015 privind Codul Fiscal, transmite Agerpres: "Noul Cod fiscal, adoptat in anul 2015, a adus multe modificari pozitive ale politicii fiscale, a stimulat cresterea economica, dar, are in continuare mai multe neajunsuri. De exemplu, astazi, o cladire de la Blaj sau Targu Jiu este impozitata la fel ca o cladire din centru Municipiului...» citeste mai departe aici

  • Facturare servicii UBER. Model Monografie contabila pentru firme
    • Serviciile prin UBER ridica mari semne de intrebare firmelor cand vine vorba de facturare. Tocmai de aceea am ales ca analiza urmatoare sa faca referire la o societate care desfasoara servicii de transport persoane conform platformei Uber si care primeste saptamanal bonus de la partenerul din UE. Avand in vedere ca Uber factureaza in numele societatii pentru serviciile prestate de aceasta, nu s-a regasit in facturile respective si factura de bonus si nici nu se stie daca aceasta se...» citeste mai departe aici

  • Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?
    • In cazul urmator, o persoana fizica a desfasurat in perioada 2011-2013 activitate de comercializare vehicule folosite, cumparate si vandute pe teritoriul national. Prin insumarea valorii contractelor de vanzare a depasit plafonul de inregistrare ca platitor de TVA la nivelul anului 2011 (119.000 lei). In contextul unei inspectii fiscale se vehiculeaza ipoteza unei sesizari penale pentru infractiunea de ascundere a masei impozabile prevazuta si pedepsita de art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea...» citeste mai departe aici

  • MFP: Particularitati privind contabilitatea ambalajelor
    • Intr-un numar din anul curent al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP, dr. Alexandrina Teodora Borfoaia, Directia de Legislatie si Reglementari Contabile, Ministerul Finantelor Publice. La nivelul unei intreprinderi, procesul de productie al ambalajelor care sunt destinate ambalarii si transportului produselor finite si al marfurilor se supune principiilor si regulilor generale privind contabilitatea stocurilor. In schimb, din punct de vedere contabil, prezinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.