Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aspecte privind angajarea in munca a persoanelor cu handicap

11-Dec-2008
12408

 

Multumim Revistei Romane de Fiscalitate
jurist Daniela Stefan


Regimul general aplicabil persoanelor cu handicap este stabilit prin Legea nr. 448 din 6 decembrie 2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap1.

Legea nr. 448/2006 are caracter complex, cuprinzand dispozitii privind:

  • drepturile persoanelor cu handicap;
  • serviciile si prestatiile sociale; 
  • accesibilitatea persoanelor cu handicap la mediul fizic, informational si comunicational; 
  • orientarea, formarea profesionala, ocuparea si angajarea in munca a persoanelor cu handicap;
  • incadrarea in grad de handicap; 
  • parteneriate; 
  • finantarea sistemului de protectie a persoanelor cu handicap; 
  • raspunderea juridica.

In conformitate cu prevederile art. 78 alin. (2) din Legea nr. 448/2006, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.

Alin. (3) al art. 78 din Legea nr. 448/2006 confera angajatorilor2 care nu incadreaza persoane cu handicap posibilitatea de a opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii3:

a) sa plateasca lunar catre bugetul de sta t o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap;

b) sa achizitioneze produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat, calculata conform prevederilor mai sus mentionate.

Prin Hotararea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, se prevede ca salariul de baza minim brut pe tara prevazut la art. 77 alin. (3) lit. a) din Lege este salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna pentru care se plateste suma datorata bugetului de stat in cazul neangajarii persoanelor cu handicap (art. 42).

Hotararea nr. 15.074 din 12 decembrie 2007 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevede la art. 1 ca, incepand cu 1 ianuarie 2008, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 500 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna in anul 2008, reprezentand 2,941 lei/ora.

Art. 2 din Hotararea nr. 1.507/2007 precizeaza ca, incepand cu 1 iulie 2008, salariul de aza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 540 lei lunar, reprezentand 3,176 lei/ora, in conditiile realizarii principalilor indicatori economici pe care este construit bugetul de stat pe anul 2008, respectiv cresterea produsului intern brut, tinta de inflatie, precum si nivelul productivitatii muncii.

Asadar, pentru perioada 01 ianuarie ? 30 iunie 2008, obligatia de plata se va calcula dupa urmatorul algoritm:
500 x 50% x 4 % x nr. salariati, respectiv: 250 x numarul de locuri de munca in care nu s-au angajat
persoane cu handicap.

Pentru perioada 1 iulie ? 31 decembrie 2008, obligatia de plata se va calcula astfel:
540 x 50% x 4% x numarul salariatilor, respectiv: 270 x numarul de locuri de munca in care nu s-au angajat
persoane cu handicap.

Cu privire la notiunea de unitati protejate autorizate, art. 44 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 448/2006, aprobate prin H.G. nr. 268/2007, stipuleaza ca sunt considerate unitati protejate, in sensul legii:

a) operatorii economici cu personalitate juridica, indiferent de forma de proprietate si organizare, care au cel putin 30% din numarul total de angajati persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;

b) sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici, institutiilor publice sau din cadrul organizatiilor neguvernamentale, care au gestiune proprie si cel putin 30% din numarul total de angajati persoane cu handicap incadrate si salarizate;

c) persoana fizica cu handicap autorizata potrivit legii sa desfasoare activitati economice independente, inclusiv asociatia familiala care are in componenta o persoana cu handicap. Sunt incluse aici si persoanele fizice cu handicap autorizate in baza unor legi speciale, care isi desfasoara activitatea atat individual, cat si in una dintre formele de organizare a profesiei.

Unitatile protejate pot fi infiintate de orice persoana fizica sau juridica, de drept public au privat, care angajeaza persoane cu handicap. Ele pot fi:

a) cu personalitate juridica;

b) fara personalitate juridica, cu gestiune proprie, sub forma de sectii, ateliere sau alte structuri din cadrul operatorilor economici, institutiilor publice ori din cadrul organizatiilor neguvernamentale, precum si cele organizate de persoana cu handicap autorizata, in conditiile legii, sa desfasoare activitati economice independente.

Unitatile protejate autorizate beneficiaza de urmatoarele drepturi enumerate la art. 82 alin. (1) din Legea nr. 448/2006:

a) scutire de plata taxelor de autorizare la infiintare si de reautorizare;

b) scutire de plata a impozitului pe profit, cu conditia ca cel putin 75% din fondul obtinut prin scutire sa fie reinvestit pentru restructurare sau pentru achizitionarea de echipamente tehnologice, masini, utilaje, instalatii de lucru si/sau amenajarea locurilor de munca protejate, in conditiile prevazute de Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Existenta acestei facilitati poate fi pusa sub semnul intrebarii daca luam in considerare dispozitiile art. 38 alin. (6) din Codul fiscal, potrivit carora scutirea de 75% prevazuta de art. 38 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 102/1999 s-a aplicat pana la data de 31 decembrie 2006.

De asemenea, prin dispozitiile art. 298 alin. (1) pct. 32 din Codul fiscal, au fost abrogate dispozitiile art. 38 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 102/1999, dispozitii care prevedeau scutirea de la plata impozitului datorat de unitatile protejate, cu conditia ca cel putin 75% din fondul obtinut prin scutire sa fie reinvestit pentru achizitionarea de echipamente tehnologice, masini, utilaje, instalatii de lucru si/sau pentru amenajarea locurilor de munca protejate.

Desi abrogate prin dispozitiile art. 298 alin. (1) pct. 32 din Codul fiscal, prevederile art. 38 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 102/1999 se regasesc in cuprinsul art. 81 alin. (1) lit. b) al noii Legi nr. 448/2006 pentru protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, publicata in M.Of. nr. 1.006 din 18 decembrie 2006, intr-o forma aproape identica, cu singura extindere a continutului articolului si la posibilitatea reinvestirii profitului nu numai pentru achizitionarea de echipamente tehnologice, masini, utilaje etc., ci si pentru restructurarea acestora.

Mai mult, aceasta dispozitie care prevede scutirea de la plata impozitului pe profit este in vigoare in prezent si se regaseste cu acelasi continut in cuprinsul Legii nr. 448/ 2006 in varianta republicata la 3 ianuarie 2008, la art. 82 alin. (1) lit. b).

In acest context legislativ neclar, doua solutii ipotetice se intrevad, fara a se putea oferi unitatilor protejate garantia caracterului necontestabil al oricareia dintre ele:

  • fie consideram ca art. 38 alin. (6) din Codul fiscal a limitat ideea de ?scutire? pana la data de 31 decembrie 2006, iar mentinerea ulterioara a acestei facilitati nu reprezinta mai mult decat o inadvertenta legislativa;
  • fie scutirea prevazuta de art. 82 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 448/2006, republicata, este in vigoare, avand in vedere ca nu a intervenit o abrogare a acesteia, asa cum s-a procedat in cazul scutirii prevazute de art. 38 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 102/1999, ci, mai mult, desi exista posibilitatea de a fi abrogata, a fost mentinuta si in varianta republicata a Legii nr. 448/2006 din 3 ianuarie 2008. In aceasta posibila ipoteza, pentru inlaturarea oricarui dubiu, solutia ar fi abrogarea art. 38 alin. (6) din Codul fiscal;

c) alte drepturi acordate de autoritatile administratiei publice locale finantate din fondurile proprii.

De asemenea, articolul 43 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 448/2006 prevede expres ca achizitionarea de produse sau servicii de la unitati protejate sa se realizeze lunar in baza unui contract, insotit de factura si de dovada platii.

Este firesc ca in cazul in care valoarea achizitiilor este inferioara procentului de 4% datorat, agentul economic sa plateasca la bugetul de stat numai diferenta rezultata dintre suma datorata si valoarea achizitiilor.

La art. 84 din Legea nr. 448/2006 sunt prevazute drepturile de care beneficiaza angajatorii care incadreaza in munca persoane cu handicap, astfel:

a) deducerea, la calculul profitului impozabil, a sumelor aferente adaptarii locurilor de munca protejate si achizitionarii utilajelor si echipamentelor utilizate in procesul de productie de catre persoana cu handicap;

b) deducerea, la calculul profitului impozabil, a cheltuielilor cu transportul persoanelor cu handicap de la domiciliu la locul de munca, precum si a cheltuielilor cu transportul materiilor prime si al produselor finite la si de la domiciliul persoanei cu handicap, angajata pentru munca la domiciliu;

c) decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a cheltuielilor specifice de pregatire, formare si orientare profesionala si de incadrare in munca a persoanelor cu handicap;

d) o subventie de la stat, in conditiile prevazute de Legea nr. 76/20025 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare. Conform art. 80 alin. (2) din Legea nr. 76/2002, angajatorii care incadreaza pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant din randul persoanelor cu handicap primesc lunar, pe o perioada de 18 luni, pentru fiecare absolvent:

- 1 salariu de baza minim brut pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;

- 1,2 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;

- 1,5 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.

Persoanele cu handicap aflate in cautarea unui loc de munca sau incadrate in munca beneficiaza, potrivit art. 83 alin. (1) din Legea nr. 448/2006, de urmatoarele drepturi6:

a) cursuri de formare profesionala;

b) adaptare rezonabila la locul de munca;

c) consiliere in perioada prealabila angajarii si pe parcursul angajarii, precum si in perioada de proba, din partea unui consilier specializat in medierea muncii;

d ) o perioada de proba7 la angajare, platita, de cel putin 45 de zile lucratoare;

e) un preaviz platit, de minimum 30 de zile lucratoare, acordat la desfacerea contractului individual de munca din initiativa angajatorului pentru motive neimputabile acestuia;

f) posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi, in conditiile legii, in cazul in care beneficiaza de recomandarea comisiei de evaluare in acest sens;

g) scutirea de plata impozitului pe salariu.

Finantarea drepturilor prevazute la alin. (1) lit. a) si c) pentru persoanele cu handicap aflate in cautarea unui loc de munca se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii.

Note:

1 Publicata in M.Of., Partea I, nr. 1.006 din 18 decembrie 2006; republicata in M.Of., Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008

2 Cu exceptia institutiilor publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala

3 A fost eliminata dispozitia din vechea reglementare, respectiv Legea nr. 343/2004 (abrogata), care prevedea la art. 43 pct. (2) exceptarea de la plata obligatorie a agentilor economici care faceau dovada ca au solicitat trimestrial la agentiile judetene de ocupare a fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti, repartizarea de persoane cu handicap calificate in meseriile respective si ca acestea nu au repartizat astfel de persoane in vederea angajarii

4 Publicata in M.Of. nr. 877 din 20 decembrie 2007

5 Publicata in M.Of. nr. 103 din 06 februarie 2002

6 Codul muncii mai acorda salariatilor cu handicap un drept, respectiv un concediu de odihna suplimentar de cel putin 3 zile lucratoare (conform art. 142). Tot in acest sens, Contractul colectiv de munca unic la nivel national nr. 2895/2006 pe anii 2007-2010 prevede ca in fiecare an calendaristic, salariatii incadrati in grade de invaliditate au dreptul la un concediu de odihna suplimentar cu o durata de 3 zile (art. 57 alin. (1))

7 Dispozitiile din Codul muncii nu sunt armonizate cu prevederile Legii nr. 448/2006; art. 31 alin. (2) din Codul muncii prevede ca verificarea aptitudinilor profesionale la incadrarea persoanelor cu handicap se realizeaza exclusiv prin modalitatea perioadei de proba de maximum 30 de zile calendaristice

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheie

    • In contextul dezvoltarii accelerate a turismului local si a numarului tot mai mare de persoane fizice care inchiriaza camere in scop turistic, fisa capacitatii de cazare a devenit un document esential pentru evidentierea activitatii si conformarea fiscala. Aceasta fisa nu doar ca ofera o imagine clara asupra numarului de camere inchiriate si a veniturilor estimate, dar este si un instrument de baza pentru stabilirea corecta a normelor de venit si, implicit, a obligatiilor fiscale. Iar in...» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016