
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Conform OG 16/2022, incepand cu 1 ianuarie 2023 contractele de locutiune vor fi declarate din nou la ANAF. In acest sens, institutia a pus in dezbatere publica procedura de inregistrare aferenta.
Prin Ordonanta Guvernului nr.16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, a fost instituita obligatia de a inregistra contractul incheiat intre parti, precum si modificarile survenite ulterior, la organul fiscal competent.
Conform art.1798 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata, care au fost inregistrate la organele fiscale, constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.
Pentru aplicarea acestor prevederi a fost emis Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019, prin care a fost aprobata procedura de inregistrare a contractelor de locatiune la organul fiscal competent, precum si modelul si continutul formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune".
Ca urmare a obligatiei instituita de Ordonanta Guvernului nr.16/2022, este necesara completarea prevederilor Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilitatii 2022 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Prin prezentul proiect de ordin se propune:
- completarea procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune cu noile prevederi legale aduse Codului fiscal prin Ordonanta Guvernului nr.16/2022;
- completarea modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune", precum si a instructiunilor de completare ale acestuia, cu informatii privind cuantumul chiriei lunare;
- aprobarea modelului si continutului formularului "Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere".
A. Inregistrarea contractelor de inchiriere de catre persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor
1. Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, potrivit art.120 alin.(61) din Legea 227/2015 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.(1) Organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente ;
c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente.
2.(2) Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.
3.(1). Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune „Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune", prevazuta in anexa nr.2 la ordin, denumita in continuare cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul” si semnatura acestuia.
3.(2). Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.
3.(3). Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
4. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
5.(1). Data inregistrarii, la organul fiscal, a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.
5.(2). Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;
c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, organizeaza evidenta contractelor de locatiune, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.
7. Inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta organizata de catre organul fiscal competent, se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.
8. Cererea si documentele depuse de contribuabil in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.
9. Evidenta contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
10. Organul fiscal competent notifica persoanele fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere. Modelul si continutul formularului „Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere" este prevazut in anexa nr. 3 la ordin.
11. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.
12. Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.
13. Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art.47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
B. Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice
14. Locatorii, altii decat persoanele fizice, pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie prin inscris sub semnatura privata in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice, potrivit prevederilor art.1798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
15. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.
16.(1). Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune cererea, prevazuta in anexa nr.2 la ordin, insotita de o copie a contractului de locatiune. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul” si semnatura acestuia.
16.(2). Cererea se completeaza si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. La cerere se anexeaza copia contractului de locatiune.
17. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
18.(1). Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.
18.(2). Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este copia cererii, insotita de mesajul electronic de confirmare a depunerii.
19. Cererea si documentele depuse de locator se arhiveaza in arhiva de documente electronice.
20. Prevederile pct.6, 7 si 9 din sectiunea A se aplica in mod corespunzator.
Atentie contabili!
Codul fiscal se schimba radical de la 1 ianuarie 2023!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Principalele MODIFICARI din Codul Fiscal aplicabile în 2023. Studii de caz
Articole similare
Regim fiscal din 1 ianuarie 2023 pentru indemnizatia de mobilitate, conform modificarilor aduse de OG 16/2022Firmele trebuie sa analizeze cu atentie conditiile pentru incadrarea la sistemul de impunere micro din 2023. Ar putea aparea schimbari fiscale la final de anCIM cu reducere timp de munca conform OUG 132/2020. Cum se calculeaza CAS si CASS in acest caz?Microintreprinderea in 2023: 6 modificari RADICALE aduse regimului fiscal-contabil prin OG 16/2022Proiect: ANAF modifica declaratiile 010 si 700 in contextul abrogarii impozitului specific prin OG 16/2022Ultimele articole
Firmele care la final de 2022 au depasit cifa de afaceri de 500.000 euro sunt OBLIGATE sa intre la plata impozitului pe profit?Venituri din chirii in 2023. Ce obligatii au persoanele care realizeaza venituri din chirii incepand cu acest anOG 16/2022, sub lupa specialistilor! Rezolva rapid si legal orice problema legata de impozitul pe venit, microintreprinderi, CAS si CASS in 2023PFA in 2023: Plafonul de 100.000 euro pentru trecerea la sistemul real se aplica si anul acesta pentru veniturile din 2022Microintreprinderile care trec la plata impozitului pe profit in 2023 mai pot reveni la impozitul micro din 2024?Articole similare
Contracte de inchiriere incheiate INAINTE si DUPA 1 ianuarie 2023. Care sunt termenele limita de declarare?Aveti CONTRACTE DE LOCATIUNE? Atentie la Procedura corecta de inregistrare!Contractele de inchiriere incheiate dupa 1 ianuarie 2023 trebuie inregistrate la ANAF in cel mult 30 de zileNoi prevederi | Inregistrarea la organul fiscal a contractelor de fiducie si locatiuneNoi norme privind contractele de vanzare a unor spatii in proprietatea statuluiArticole similare
A fost aprobata PROCEDURA DE INREGISTRARE a persoanelor neimpozabile in vederea utilizarii unor regimuri speciale pentru serviciile electronice. Declarare TVAANAF: A fost publicat formularul F4103Expert contabil autorizat CECCAR: Obligatii de inregistrare ca entitate raportoare (Legea 129/2019)Cum ne organizam mai avantajos cand ne extindem societatea?Redirectionarea unui procent din impozitul pe salarii sau venit. Vezi procedura completa!Ultimele articole
Contractele de inchiriere incheiate dupa 1 ianuarie 2023 trebuie inregistrate la ANAF in cel mult 30 de zileOrdinul 2031/2022: Noua PROCEDURA DE INREGISTRARE a contractelor de inchiriere a fost publicata in MonitorContract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (Ordinul 2031/2022)Noua lege ONRC se aplica din 26 noiembrie 2022. TOATE modificarile aduse Registrului ComertuluiContracte de inchiriere incheiate INAINTE si DUPA 1 ianuarie 2023. Care sunt termenele limita de declarare?Sfaturi de la experti
Intrebare: Avem o asociatie non profit (ONG) care doreste sa vanda un mobilier din dotarea unei SRL. Venitul obtinut din aceasta tranzactie se considera venit din activitate economica si se impoziteaza in declaratia 101 sau ramane venit din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Refacturare servicii de inchiriere standuri expozitionale. Tratament TVA
Intrebare: O societate a platit in avans o factura de inchiriere pentru mai multe standuri expozitionale de la o societate din S.U.A., urmand a se face recuperarea costurilor de la societati din Romania care vor participa la targ de vin ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Declaratia 205 in 2023: Pana pe 28 februarie 2023 trebuie transmis la ANAF formularul
Buletin informativ ANAF: 3 noutati fiscale publicate in Monitor la final de ianuarie 2023
Aspecte fiscale care se aplica din 2023 impozitului pe venit si contributiilor sociale
AFLA CUM POTI FACE ECONOMII OPTIMIZAND ARHIVAREA DOCUMENTELOR!