
Raportul Special
realizat de specialisti
Conform OG 16/2022, incepand cu 1 ianuarie 2023 contractele de locutiune vor fi declarate din nou la ANAF. In acest sens, institutia a pus in dezbatere publica procedura de inregistrare aferenta.
Prin Ordonanta Guvernului nr.16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, pentru persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, a fost instituita obligatia de a inregistra contractul incheiat intre parti, precum si modificarile survenite ulterior, la organul fiscal competent.
Conform art.1798 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, contractele de locatiune incheiate prin inscris sub semnatura privata, care au fost inregistrate la organele fiscale, constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.
Pentru aplicarea acestor prevederi a fost emis Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019, prin care a fost aprobata procedura de inregistrare a contractelor de locatiune la organul fiscal competent, precum si modelul si continutul formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune".
Ca urmare a obligatiei instituita de Ordonanta Guvernului nr.16/2022, este necesara completarea prevederilor Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.114/2019.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Examen Consultant Fiscal 2025
Manual de politici contabile - Stick USB
Prin prezentul proiect de ordin se propune:
- completarea procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune cu noile prevederi legale aduse Codului fiscal prin Ordonanta Guvernului nr.16/2022;
- completarea modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune", precum si a instructiunilor de completare ale acestuia, cu informatii privind cuantumul chiriei lunare;
- aprobarea modelului si continutului formularului "Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere".
A. Inregistrarea contractelor de inchiriere de catre persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor
1. Persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, potrivit art.120 alin.(61) din Legea 227/2015 privind
Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.(1) Organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente ;
c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente.
2.(2) Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere la organul fiscal competent.
3.(1). Pentru inregistrarea contractului de inchiriere, contribuabilul depune „Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune", prevazuta in anexa nr.2 la ordin, denumita in continuare cerere, insotita de o copie a contractului de inchiriere. Conformitatea cu originalul a copiei contractului de inchiriere, avand numar si data, se efectueaza de catre contribuabil prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul” si semnatura acestuia.
3.(2). Cererea se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de catre contribuabil.
3.(3). Cererea, insotita de copia contractului de inchiriere, se depune direct la registratura organului fiscal competent, prin posta cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
4. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de inchiriere se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
5.(1). Data inregistrarii, la organul fiscal, a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este, dupa caz, data inregistrarii la registratura organului fiscal competent, data postei sau data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.
5.(2). Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de inchiriere, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este:
a) copia cererii avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal - pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
b) copia cererii, insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent - pentru cererile depuse prin posta cu confirmare de primire;
c) copia cererii, insotita de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor - pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
6. Compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate, organizeaza evidenta contractelor de locatiune, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.
7. Inregistrarea contractelor de inchiriere in evidenta organizata de catre organul fiscal competent, se efectueaza de catre compartimentul de specialitate in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.
8. Cererea si documentele depuse de contribuabil in format hartie se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar formatul electronic in arhiva de documente electronice.
9. Evidenta contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor.
10. Organul fiscal competent notifica persoanele fizice care figureaza in evidentele fiscale cu venituri obtinute din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si care nu si-au indeplinit obligatia de inregistrare a contractelor de inchiriere. Modelul si continutul formularului „Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere" este prevazut in anexa nr. 3 la ordin.
11. Notificarea se intocmeste in doua exemplare, se vizeaza de catre conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza spre aprobare conducatorului organului fiscal competent.
12. Copia notificarii se semneaza de catre persoanele implicate potrivit competentelor stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al Directiilor generale regionale ale finantelor publice Bucuresti, Iasi, Galati, Ploiesti, Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov (aparat propriu si unitati subordonate) si prin prezenta procedura.
13. Notificarea se comunica contribuabilului, potrivit art.47 din Codul de procedura fiscala, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
B. Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice
14. Locatorii, altii decat persoanele fizice, pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie prin inscris sub semnatura privata in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice, potrivit prevederilor art.1798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
15. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.
16.(1). Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune cererea, prevazuta in anexa nr.2 la ordin, insotita de o copie a contractului de locatiune. Conformitatea cu originalul a copiei se efectueaza de catre locator prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul” si semnatura acestuia.
16.(2). Cererea se completeaza si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. La cerere se anexeaza copia contractului de locatiune.
17. Mentiunile privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune se declara prin completarea si depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative.
18.(1). Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare transmis de sistemul de tranzactionare a informatiilor.
18.(2). Dovada inregistrarii la organul fiscal competent a contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este copia cererii, insotita de mesajul electronic de confirmare a depunerii.
19. Cererea si documentele depuse de locator se arhiveaza in arhiva de documente electronice.
20. Prevederile pct.6, 7 si 9 din sectiunea A se aplica in mod corespunzator.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Microintreprinderile care trec la plata impozitului pe profit in 2023 mai pot reveni la impozitul micro din 2024?Persoanele fizice pot beneficia, din 2023, o singura data de TVA de 5% la achizitionarea locuintelor (OG 16/2022)Dividende achitate in 2023. Ce plafoane se aplica pentru plata CASS?Firmele care nu mai indeplinesc in 2023 conditiile de incadrare la impozitul micro trec la plata impozitului pe profit in cursul anuluiPlafon PFA 2023: De cand se aplica plafonul de 25.000 euro pentru veniturile din activitati independente?Ultimele articole
Proiect: Impozitul majorat pe locuinte se va aplica din 1 ianuarie 2026! Ar putea fi introdusa si e-ProprietateaContractul de inchiriere: conditii, obligatii si modelPana pe 25 octombrie 2023 trebuie depusa la fisc D100 pentru plata impozitului micro si pe profitAnumite firme NU vor trece la plata impozitului pe profit in 2023, chiar daca depasesc plafonul de 500.000 euro pentru microintreprinderiImpozitul pe cladiri: TOT ce trebuie sa stii despre acesta in 2023Articole similare
Contractele de inchiriere incheiate dupa 1 ianuarie 2023 trebuie inregistrate la ANAF in cel mult 30 de zileNoi prevederi | Inregistrarea la organul fiscal a contractelor de fiducie si locatiuneNoi norme privind contractele de vanzare a unor spatii in proprietatea statuluiPersoanele care obtin venituri din chirii trebuie sa depuna la fisc, incepand cu 1 ianuarie 2023, formularul C168Contracte de inchiriere incheiate INAINTE si DUPA 1 ianuarie 2023. Care sunt termenele limita de declarare?Ultimele articole
Noi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrareAveti CONTRACTE DE LOCATIUNE? Atentie la Procedura corecta de inregistrare!Articole similare
ANAF publica ordinul privind contractele semnate de nerezidentiANAF explica noile reglementari pentru PFA, Intreprindere Individuala si Intreprindere FamilialaModificari privind administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in 2022Plata unei facturi catre firma mama. Care vor fi implicatiile fiscale?Ce etape include PROCEDURA DE INREGISTRARE si radiere din Registrul persoanelor impozabile care aplica TVA la incasare?Ultimele articole
Contract inchiriere apartament. Cum sa procedati daca primiti chiria in valutaCe trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileProcedura inventarierii patrimoniului + alte zeci de proceduri contabile pentru societatiErori contabile. Cum se pot corecta in mod legalAtentie, contribuabili! ANAF a demarat cea mai ampla actiune de control fiscal in comertul onlineSfaturi de la experti
Investitii pe termen scurt si pe termen lung. Criptomonede
Intrebare: Asociatul unic al microintreprinderii intentioneaza sa achizitioneze actiuni si criptomonede, din veniturile societatii. 1. Care este monografia contabila? 2. Ce obligatii declarative si de plata intervin?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cota de impozitare cladiri agricole. Aplicare cota aditionala. Restituire impozit
Intrebare: Societatea a primit decizii de impunere pentru anii 2024 si 2025, cu o cota de 0,57% pentru constructiile agricole, decizii de impunere pe care nu le-a contestat in termenul legal de 45 de zile de la primire. La aceasta cota, prin...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA