Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

1,18 miliarde de euro disponibili in perioada 2014-2020, prin POR, pentru cladiri publice, cladiri rezidentiale si iluminat public

01-Oct-2015
2397

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a finantat, in domeniul termoficare, 128 de de obiective de investitii, iar in domeniul eficienta energetica a alocat fonduri pentru peste 144.000 de apartamente, prin programele guvernamentale si europene pe care le gestioneaza.

Alte 1,18 miliarde de euro sunt disponibile in perioada 2014-2020, prin POR, pentru proiecte care duc la cladiri publice, cladiri rezidentiale si iluminat public mai eficiente din punct de vedere energetic.

Datele au fost prezentate joi, 24 septembrie a.c., de doamna Sirma Caraman, secretar de stat in Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), la dezbaterea pe tema energiei termice organizata de Intact Media Grup la Palatul Parlamentului – in sectiunea „Nevoi si oportunitati de finantare pentru infrastructura locala si reabilitare termica”.

„Programul Termoficare, proiectat initial sa dureze 10 ani, a fost prelungit prin Hotarare de Guvern cu inca 5 ani, pana in 2020. Ministerul a initiat propunerea, in acest an, tocmai ca urmare a constatarii necesitatii de a sprijini printr-un program national investitiile in sisteme centralizate de energie termica: programul cuprinde 128 de obiective din 45 de localitati. Fondurile alocate de la bugetul de stat in perioada 2006-2015 au fost in valoare de 418,8 milioane lei”, a declarat Sirma Caraman.

Prin Programul Termoficare 2006-2020 caldura si confort autoritatile administratiei publice locale care detin in proprietate sisteme centralizate de alimentare cu energie termica, pot beneficia de cofinantare nerambursabila de la bugetul de stat in valoare pana la 70% a proiectelor de investitii, in anumite conditii. Restul de 30% reprezinta contributia bugetelor locale ale unitatilor administrativ teritoriale beneficiare.

In ceea ce priveste masurile de eficienta energetica, acestea sunt implementate prin intermediul mai multor programe gestionate de MDRAP: Programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte (OUG nr. 18/2009), Programul de reabilitare termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie guvernamentala (OUG nr 69/2010) si Programul Operational Regional, in cele doua versiuni ale sale (2007-2013 si 2014-2020).

Programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte vizeaza reducerea consumului de energie folosit pentru incalzirea apartamentelor, in conditiile asigurarii si mentinerii climatului termic interior; diminuarea emisiilor de gaze cu efect de sera si introducerea unor surse alternative de producere a energiei, precum si ameliorarea aspectului urbanistic al localitatilor.

Finantarea lucrarilor de interventie prin acest program se asigura in proportie de 50% de la bugetul de stat, prin bugetul MDRAP; 30% - de la bugetele locale si/sau din alte surse legal constituite; 20% - din fondul de reparatii al asociatiei de proprietari si/sau din alte surse legal constituite. Cota de 20% poate suportata tot de la bugetele locale, ca si cheltuiala de natura sociala, pentru anumite categorii de proprietari, persoane fizice (persoane cu handicap; persoane cu venituri medii nete lunare situate sub castigul salarial mediu net pe economie, inclusiv pensionari; veterani de razboi si soti/sotii supravietuitori/supravietuitoare ai/ale acestora).

In perioada 2009 – 2015, 92.335 de apartamente au fost cuprinse in program (2.299 blocuri din circa 135 de localitati). Dintre acestea, 58.738 de apartamente din 1530 de blocuri au fost finalizate. In tot acest interval, bugetul alocat prin MDRAP a fost de 588 milioane lei, din care 513,36 milioane lei constituie fonduri decontate de la bugetul de stat.

Prin Programul Operational Regional 2007-2013, pentru proiecte de eficienta energetica au fost alocate fonduri in valoare de circa 180 de milioane de euro, pentru lucrari de reabilitare termica a anvelopei cladirii si lucrari de reabilitare a sistemului de incalzire. Beneficiari eligibili au fost municipii resedinte de judet, in calitate de reprezentanti ai asociatiilor de proprietari, precum si cele 6 sectoare ale Municipiului Bucuresti.

„S-au depus 180 de cereri de finantare, cu o valoare solicitata de aproximativ 152,5 milioane euro, pentru 1.226 de blocuri (51.714 de apartamente). Pentru 138 dintre acestea au fost incheiate contracte de finantare, in valoare de aproximativ 134,5 mil. euro, aferente unui numar de 959 blocuri (49.356 apartamente). In prezent, sunt deja implementate proiecte care totalizeaza 1.046 apartamente din 26 de blocuri”, a precizat Sirma Caraman.

Programul prevedea ca finantarea cheltuielilor eligibile sa fie acoperita in proportie de 60% din Fondul European de Dezvoltare Regionala si bugetul de stat si de 40% de autoritatea publica locala si asociatia de proprietari.

In ceea ce priveste Programul Operational Regional 2014-2020, Romania are alocat un buget total de 1,18 miliarde euro pentru investitii menite sa creasca eficienta energetica, din care aproximativ 1 miliard de euro reprezinta fonduri europene nerambursabile (Fondul European de Dezvoltare Regionala). Proiectele de acest tip vor fi finantate prin Axa prioritara 3 - Prioritatea de investitie 3.1. – Eficienta energetica in cladiri rezidentiale si publice, inclusiv iluminat public.

Programul finanteaza lucrari la:


cladiri publice: anveloparea cladirii, inclusiv consolidare, modernizare sursa de energie, instalatii de transport apa calda menajera, sisteme de ventilare si climatizare, achizitionare sisteme de management energetic, etc.

cladiri rezidentiale: anveloparea cladirii, inclusiv consolidare, reabilitarea instalatiei de distributie a agentului termic, modernizarea sistemului de incalzire, etc.

iluminat public: extinderea/ reintregirea sistemului de iluminat public, reabilitarea instalatiilor electrice (stalpi, retele), inlocuire lampi cu eficienta energetica ridicata (ex. LED) etc. Potentialii beneficiari sunt autoritatile publice centrale (cladiri publice) si locale (cladirile publice si cladiri rezidentiale).


Sumele sunt distribuite, orientativ, pe domenii de interventii, astfel: 484 de milioane de euro pentru cladiri publice, 668 de milioane de euro cladiri rezidentiale si 35 de milioane de euro pentru iluminat public.

Pentru aceasta prioritate de investitie, Ghidul solicitantului pentru componenta cladiri rezidentiale a fost in dezbatere publica in perioada 24 august – 24 septembrie a.c.. In perioada imediat urmatoare, Ghidul va fi definitivat, dupa analiza propunerilor si a observatiilor primite in procesul de consultare, urmand ca apoi sa fie anuntata lansarea apelului de proiecte pentru astfel de investitii.

Sursa: Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia

    • Eroarea in declararea impozitului pe profit poate aparea in practica, mai ales atunci cand sunt implicate venituri neimpozabile, cum sunt dividendele primite de la alte persoane juridice. In cazul in care aceste venituri nu sunt excluse corect la calculul impozitului trimestrial, pot rezulta plati nejustificate catre buget. Specialisutl nostru explica in continuarea articolului cum poate fi corectata o astfel de situatie, ce formulare se folosesc si cum se reflecta ajustarile in contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016