Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul coopereaza cu Parlamentul in domeniul afacerilor europene

20-Ian-2012
2929
Guvernul a reglementat mecanismul de cooperare a sa cu Parlamentul in domeniul afacerilor europene. Mai exact, Guvernul a aprobat saptamana aceasta un proiect de lege referitor la colaborarea dintre Guvern si Parlament in domeniul afacerilor europene, astfel incat deciziile care se iau la nivel national in domeniul afacerilor europene sa beneficieze de o cat mai larga sustinere.

Actul normativ cuprinde dispozitii care permit, in primul rand, informarea exhaustiva a Parlamentului in legatura cu evolutiile inregistrate la nivelul procesului decizional al Uniunii Europene. Astfel, Parlamentul poate solicita informatii extinse privind proiectele de acte legislative aflate in curs de negociere la nivelul institutiilor europene.

"Este un instrument absolut necesar, care va introduce un mecanism menit sa asigure implicarea ampla a Parlamentului in procesul de formulare si sustinere a pozitiilor si intereselor Romaniei la nivelul Uniunii Europene", a declarat ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, care a precizat ca adoptarea acestui act normativ a figurat printre obiectivele pe care si le-a propus la inceputul mandatului si care acum este indeplinit.
Informarea Parlamentului de catre Executiv presupune transmiterea tuturor informatiilor considerate relevante pentru proiectele de acte fara caracter legislativ, la solicitarea Parlamentului.

In temeiul aceleiasi prevederi, Guvernul transmite Parlamentului:

- lista mandatelor generale, observatii si propuneri, informari si rapoarte privind participarea la reuniunile Consiliului UE si ale Consiliului European;

- rapoarte de activitate si rapoarte privind indeplinirea obligatiei de stat membru;

- programul legislativ legat de transpunerea sau de aplicarea directa a legislatiei europene;

- stadiul transpunerii actelor normative ale UE in dreptul intern.

O alta prevedere se refera la procedura examinarii parlamentare, care implica evaluarea pe fond a proiectului de act normativ european si a mandatului/mandatului general elaborat de Guvern. Aceasta procedura se finalizeaza cu o opinie a Parlamentului, cu caracter consultativ pentru Guvern. Executivul este insa obligat sa motiveze in scris si, dupa caz, oral, daca se solicita de catre Parlament, indepartarea de la opinia Parlamentului in mandatul sustinut in cadrul Consiliului UE.

Proiectul de lege aprobat de Guvern prevede, de asemenea, obligatia ministrului responsabil sau, dupa caz, a ministrului Afacerilor Europene, respectiv a ministrului Afacerilor Externe, de a se prezenta la solicitarea Parlamentului pentru a fi consultati, pe durata examinarii parlamentare.

De asemenea, exista prevederi referitoare la rezerva de examinare parlamentara, care presupune ca Guvernul informeaza Consiliul UE cu privire la declansarea de catre Parlament a procedurii de examinare in cazul in cazul in care Legislativul incepe analiza unui propuneri legislative comunitare.

Actul normativ referitor la colaborarea dintre Guvern si Parlament in domeniul afacerilor europene reglementeaza, de asemenea, procedura de control de subsidiaritate si proportionalitate care finalizeaza, dupa caz, cu un aviz motivat in situatia in care Parlamentul constata incalcarea principiului subsidiaritatii de catre propunerile facute de Comisia Europeana, respectiv cu o opinie care va constata conformarea documentului legislativ cu cele doua principii - subsidiaritate si proportionalitate.

Proiectul de lege aprobat de Executiv cuprinde si un capitol distinct in legatura cu controlul parlamentar asupra activitatii Guvernului in cadrul Consiliului European.

Sursa: Guvernul Romaniei - Biroul de presa

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016