Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratamentul fiscal al tichetelor de masa. Analiza consultantului

18-Aug-2014
12992
Angajatorul are libertatea de a decide daca acorda tichete de masa si sub ce forma, in urma consultarii cu salariatii, prin organizatiile sindicale legal constituite sau prin reprezentantii salariatilor dupa caz.

Tichetele de masa pot fi emise:
- pe suport de hartie;
- pe suport electronic.

Tichetele de masa au fost eliminate din randul veniturilor neimpozabile inca din 2010, si sunt tratate pe cale de consecinta si in prezent drept venituri salariale.

Aceasta eliminare din cadrul veniturilor neimpozabile a fost realizate incepand cu iulie 2010. Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, prevad la pct. 106 ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate.

Potrivit reglementarilor Codului fiscal, veniturile in natura se cumuleaza in vederea impozitarii in luna in care acestea au fost primite de salariati.

Tichete de masa

Prin urmare contravaloarea tichetelor de masa va fi inclusa in statul de salarii in scopul impozitarii. Calculul, retinerea si virarea impozitului pe salarii se va efectua de catre angajator, contravaloarea tichetelor de masa fiind impozitate prin cumulare cu celelate venituri de natura salariala realizate in luna in care sunt acordate.

Potrivit art. 35 din Normele de aplicare a Legii 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa aprobate prin HG 5/1999, in cazul cumulului de functii, tichetele de masa pot fi acordate numai de catre angajatorii unde salariatii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii.

Conform art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal tichetele de masa acordate potrivit legii nu se includ in baza de calcul al contributiilor sociale.

Astfel, numai tichetele de masa acordate in conformitate cu prevederile legale sunt scutite de la plata contributiilor sociale.

Spre exemplu, se vor datora contributii sociale daca:
- angajatorul nu acorda tichete de masa ci suporta contravaloarea hranei salariatului;
- angajatorul acorda salariatilor o masa calda in cantina proprie;
- tichetele de masa sunt acordate cu titlu de bonus salarial;
- tichetele de masa sunt acordate la locul de munca din afara functiei de baza.

De asemenea, pentru a nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale angajatorul trebuie sa respecte prevederile legale care reglementeaza limitarea acordarii tichetelor de masa.

Astfel, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna pentru care se efectueaza distribuirea si nu pot considera utilizat mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucrata din luna pentru care s-a efectuat distribuirea.

In acest scop, angajatorul distribuie, pe salariat, un numar de tichete de masa corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face distribuirea.

Nu se considera zile lucrate perioadele in care salariatii:

- isi efectueaza concediul de odihna;
- beneficiaza de zile libere platite, in cazul unor evenimente familiale deosebite;
- potrivit dispozitiilor legale, sunt delegati sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc indemnizatie zilnica sau lunara de delegare sau de detasare;
- se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, sunt absenti de la locul de munca ori se afla in alte situatii stabilite de angajator impreuna cu organizatiile sindicale sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor.

Nu beneficiaza de prevederile Legii 142/1998, salariatii care, potrivit unor dispozitii legale, au dreptul la masa gratuita, la diurna, la indemnizatie sau la alocatie de hrana.

In ceea ce priveste angajatorii institutii publice, numai institutiile publice finantate integral din venituri proprii pot acorda tichete de masa salariatilor.

Valoarea nominala a unui tichet de masa, stabilita de OMMFPSPV 698/2014 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul I al anului 2014 este de 9,35 lei.


Autor: Irina Dumitrescu

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • OUG 107/2024. Pana pe 25 noiembrie 2024 trebuie depusa cererea pentru a beneficia de masuri

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale, pe care le vom detalia in continuarea articolului. Persoanele care vor sa beneficieze de masuri trebuie sa depuna cererea pana pe 25 noiembrie 2024. Masuri fiscale introduse prin OUG 107/2024 Masurile stabilite prin OUG nr. 107/2024 se aplica pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 040. Termen depunere si instructiuni de completare

    • Formularul 040 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice" este un document utilizat pentru inregistrarea fiscala initiala, actualizarea informatiilor existente sau radierea din evidentele fiscale a institutiilor publice. Vom detalia in acest articol ce este declaratia 040, care este termenul de depunere si cum se completeaza corect! Ce este declaratia 040? Declaratia 040 are mai multe functii importante pentru institutiile...» citeste mai departe aici

  • Esalonare la plata obligatii fiscale in derulare. Cum se aplica OUG 107/2024

    • Societatea beneficiaza de esalonarea la plata a obligatiilor fiscale-debite, dobanzi si penalitati, penalitati de nedeclarare. Va rog sa precizati in care din urmatoarele situatii societatea beneficiaza de anularea dobanzilor si penalitatilor, inclusiv anularea penalitatilor de nedeclarare; 1. - daca nu achita rata de esalonare la termen si dupa pierderea esalonarii, pana la 25 noiembrie achita debitul, fara sa achite dobanzile si penalitatile; 2. - daca achita ratele de esalonare scadente si...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Au aceasta OBLIGATIE si firmele neplatitoare de TVA?

    • Firmele neplatitoare de tva au obligatia de a transmite facturile prin SPV? Obligativitate utilizare E-Factura – raspunsul specialistului: Da. Conform Ordonantei de urgenta nr. 120/2021, art. 10 alin. (1), si art. 319 alin. 1 indice 1) din Codul fiscal, obligatia de transmitere a facturilor electronice prin RO e-Factura se aplica pentru toate relatiile comerciale B2B intre persoane impozabile stabilite in Romania, asa cum sunt definite in art. 266 alin. (2)...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3%, introdusa prin OUG 107/2024. Cine beneficiaza

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse mai multe masuri fiscale pentru contribuabili, printre care si acordarea unei bonificatii de 3%. In acest articol vom vedea cine beneficiaza de aceasta. Cine beneficiaza de bonificatia de 3% introdusa prin OUG 107/2024 Astfel, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile...» citeste mai departe aici

  • Avantajele contractului de mandat pentru firme si microintreprinderi

    • Contractul de mandat este un acord intre doua parti, prin care o entitate (mandantul) deleaga unui mandatar puterea de a actiona in numele sau. Aceasta delegare poate acoperi o gama larga de activitati, de la simpla administrare a bunurilor pana la incheierea unor contracte complexe. In contextul actual, in care legislatia economica si fiscala devine din ce in ce mai sofisticata, contractul de mandat ofera o solutie eficienta pentru gestionarea sarcinilor care necesita expertiza specializata....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016