
Raportul Special
realizat de specialisti
A fost reglementat cadrul legal pentru acordarea tichetelor cadou. Noua lege interzice angajatilor posibilitatea de a mai acorda tichete cadou salariatilor partenerilor de afaceri, cum se intampla pana acum. Din 18 decembrie 2021 acestia mai pot acorda tichetele doar propriilor angajati.
Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional angajatilor proprii pentru cheltuieli sociale si este interzisa acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari, conform OUG 130/2021.
OUG 30/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normativea fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1202 din 18 decembrie 2021.
Pentru a vedea cum a fost modificata Legea 165/2018, vezi extrasul din ordonanta de urgenta:
Art. XXX. -
Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 599 din 13 iulie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
2. La articolul 2, alineatul (2) se abroga.
3. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 8. -
(1) Costurile legate de emiterea biletelor de valoare se suporta integral de angajatori.
(2) Angajatorul care contracteaza cu o unitate emitenta serviciul de emitere a biletelor de valoare achita atat contravaloarea nominala a biletelor de valoare distribuite angajatilor, cat si costul emiterii suportului electronic.
(3) Valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor nu poate fi diminuata in niciun mod.
(4) Suportul electronic al biletelor de valoare nu permite efectuarea de operatiuni de retragere de numerar sau de preschimbare in numerar.
(5) Biletele de valoare pot fi utilizate doar pe teritoriul Romaniei, in termenul de valabilitate si numai pentru achizitionarea bunurilor si serviciilor pentru care au fost emise.
(6) Suportul electronic poate fi alimentat exclusiv cu valoarea nominala a biletelor de valoare acordate angajatilor, stabilita conform prezentei legi.
(7) Biletele de valoare pot fi utilizate numai cu respectarea prevederilor alin. (5), inclusiv pentru plati online."
4. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 10. -
(1) Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare care se acorda angajatilor, frecventa acordarii acestora si valoarea lor, acolo unde este cazul, precum si unitatea emitenta.
(2) Unitatile emitente au obligatia de a transmite angajatorilor lista unitatilor corespunzatoare retelei utilizate la care salariatii pot folosi biletele de valoare. La stabilirea acestor unitati vor fi avute in vedere calitatea serviciilor si un nivel redus al preturilor prin practicarea unor adaosuri comerciale minime.
(3) Contractarea serviciilor privind emiterea biletelor de valoare de catre angajatorii care au calitatea de autoritate contractanta in intelesul Legii nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se realizeaza in conditiile legislatiei in vigoare.
(4) Biletele de valoare pot fi utilizate numai de catre/la unitati care au incheiat direct contracte de prestari ale serviciilor prevazute de prezenta lege cu unitati emitente, pentru fiecare categorie de bilet de valoare in parte.
(5) Valoarea biletelor de valoare nu poate fi transferata salariatilor pe suportul electronic daca, la data stabilita pentru transfer, angajatorii nu au achitat unitatii emitente, integral, contravaloarea nominala a biletelor de valoare achizitionate, inclusiv costurile aferente emiterii acestora pe suport electronic."
5. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 11. -
(1) Tichetele de masa sunt bilete de valoare acordate angajatilor lunar, ca alocatie individuala de hrana, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare.
(2) Tichetele de masa pot fi utilizate doar in unitati de alimentatie publica, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete sau orice alte tipuri de unitati care comercializeaza produse alimentare si care au incheiat contracte de prestare a serviciilor reglementate de prezenta lege cu unitatile emitente de tichete de masa si trebuie sa permita, in mod exclusiv, utilizarea tichetelor pentru achitarea mesei sau pentru achizitionarea de produse alimentare, inclusiv pentru plata online a acestora.
(3) Debitarea sumelor corespunzatoare produselor alimentare solicitate de salariat se realizeaza la valoarea respectivelor produse alimentare."
6. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 12. -
(1) Valoarea tichetelor de masa este transferata lunar salariatilor de catre unitatea emitenta, corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului incheiat de unitatea emitenta cu angajatorul.
(2) Salariatul poate utiliza lunar un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate.
(3) Salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni, precum si la incetarea contractului individual de munca, valoarea corespunzatoare tichetelor de masa necuvenite."
7. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 13. -
Fiecare tichet de masa este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului de masa;
c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de tigari sau de produse alcoolice;
d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de masa."
8. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 15. -
(1) Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional angajatilor proprii pentru cheltuieli sociale.
(2) Este interzisa acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decat cei prevazuti la alin. (1)."
9. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 16. -
(1) Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor cadou pentru cheltuieli sociale nu poate depasi suma stabilita conform art. 10 alin. (1).
(2) Valoarea nominala a unui tichet cadou acordat potrivit art. 15 alin. (1) este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei."
10. Articolul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17. -
Fiecare tichet cadou este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului cadou;
c) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul cadou."
11. Articolul 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 20. -
Fiecare tichet de cresa este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului de cresa;
c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de alte bunuri/servicii decat cele prevazute la art. 18 alin. (2);
d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul de cresa."
12. Articolul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 23. -
Fiecare tichet cultural este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta, urmatoarele mentiuni:
a) numele si adresa emitentului;
b) perioada de valabilitate a utilizarii tichetului;
c) interdictia de a fi utilizat pentru achizitionarea de alte bunuri/servicii decat cele prevazute la art. 21 alin. (2);
d) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze tichetul cultural."
13. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 25. -
(1) Valoarea nominala permisa pentru un voucher de vacanta este multiplu de 10 lei, dar nu mai mult de 100 lei.
(2) Voucherul de vacanta are perioada de valabilitate de un an de la data emiterii, fara a se intelege ca aceasta este perioada de valabilitate a suportului electronic.
(3) Contravaloarea serviciilor turistice prestate de catre unitatile afiliate peste valoarea voucherelor de vacanta se suporta de catre angajat, titular al voucherelor de vacanta."
14. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 26. -
Fiecare voucher de vacanta este valabil numai daca are inscrise pe suportul electronic sau stocate intr-un alt mod in acesta, urmatoarele mentiuni:
a) emitentul si datele sale de identificare;
b) angajatorul si datele sale de identificare;
c) perioada de valabilitate a utilizarii voucherului de vacanta;
d) interdictia de a utiliza voucherul de vacanta in alte locuri decat in unitatile afiliate;
e) elementele de identitate vizuala ale brandului de turism al Romaniei,
f) numele, prenumele si codul numeric personal ale salariatului care este in drept sa utilizeze voucherul de vacanta."
15. La articolul 28, alineatul (1), litera h) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
h) comercializarea de catre unitatile prevazute la art. 11 alin. (2) a unor produse, altele decat cele alimentare, contra tichetelor de masa."
16. La articolul 28, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte amenda fapta unitatilor emitente de a alimenta suportul electronic cu bilete de valoare, cu nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (6) si art. 11 alin. (2)."
17. La articolul 28, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu urmatorul cuprins:
"
(71) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu 14 puncte-amenda, nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (2)."
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Din 2022 facturarea va fi mai simpla intre firme. Va fi functional si obligatoriu sistemul E-FacturareDin 1 iulie firmele sunt obligate sa utilizeze E-Factura. 5 categorii de produse pentru care furnizorii trebuie sa foloseasca sistemulNOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024E-factura este obligatorie pentru TOATE firmele din 2024. Spete utile pentru contabiliDin 1 aprilie 2022 E-Factura devine OBLIGATORIU pentru firmele care activeaza in domeniul turisticUltimele articole
Vanzare locuinte cu TVA de 5%. Firmele trebuie sa transmita facturile prin sistemul RO e-Factura?ANAF modifica din nou Formularul 179 -Declaratia privind compensatia la carburanti (Proiect de ordin)Pana pe 30 iunie 2022 mai pot fi depuse cererile pentru amnistia fiscala reglementata prin OUG 69/2020E-Factura: Din 1 iulie devine obligatorie utilizarea sistemului in relatiile B2B si B2GCand trebuie utilizat sistemul E-Factura pentru domeniul constructiilorArticole similare
Prime si cadouri de Craciun: Tratament fiscalBunuri achizitionate cu TICHETE CADOUVenituri din alte surse. Cand se depune Declaratia 200?Venituri neimpozabile salariatilor. Ce beneficii se pot acorda de catre angajator fara sa fie asimilate salariului?Salariul mediu a crescut in martie. Care sunt domeniile in care se castiga cel mai bine?Ultimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileTICHETE CADOU acordate cu ocazia zilei de 1 Iunie. Cand se declara venitul in D112Firme care acorda cadouri de Paste angajatilor. Ce se intampla daca este depasita limita de deductibilitate de 5%Neclaritati privind noutatile fiscale din 2024? Afla acum solutiile pentru firma taCe sunt cheltuielile sociale si ce trebuie sa stie companiile despre aceste tipuri de cheltuieliArticole similare
Cadouri si tichete cadou pentru salariati de Craciun. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?Tratament fiscal pentru tichete cadou acordate de sindicatAcordare tichete cadou cu ocazia Sarbatorilor Pascale. Impozit. ContributiiNoutati Legislatie Fiscala 19 - 23 ianuarie 2009Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?Ultimele articole
Din 27 februarie 2023 contribuabilii pot obtine, la cerere, amnistie fiscala pentru tichetele cadou acordate angajatilor altor firmeLegea 43/2023. A fost aprobata amnistia fiscala pentru tichetele cadouTichete cadou care DEPASESC plafonul de 300 lei, acordate de Paste. Care este tratamentul fiscal?Plafonul neimpozabil pentru firmele care acorda cadouri angajatilor de Craciun va creste la 300 leiBeneficii salariale pentru angajati. Aspecte fiscale si contabileArticole similare
Telemunca. Sunt acordate tichete de masa angajatilor care lucreaza de acasa?Tichete de masa 2022. Exista obligativitatea acordarii lor intr-o anumita perioada din luna?Din 2024 angajatii vor putea primi, pe langa salariu, tichete de activitati casnice in valoare de 15 lei (Legea 111/2022)Noi reglementari privind tichetele de la ianuarie 2019Tratamentul fiscal aplicabil tichetelor cadou, tichetelor de masa, tichetelor culturale, tichetelor de cresa si voucherelor de vacanta acordate salariatilorUltimele articole
Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal in 2021Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal ( tichete de cresa, tichete de masa, tichete cultural, etc)Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calcului rezultatului fiscal. Precizari ANAFTratament fiscal pentru tichetele cadou acordate angajatilor care lucreaza in weekend. Suma se supune impozitului pe venit si contributiilor sociale?Acordarea tichetelor de masa. Care este regimul fiscal aplicabil?Sfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem o companie care achizitioneaza des piese de schimb si materie prima din afara Romaniei, fara risc fiscal ridicat. In ce situatii nu suntem obligati sa cerem codul UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA