Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Acordarea tichetelor de masa. Care este regimul fiscal aplicabil?

03-Aug-2020
999

Incepand cu luna august 2020 se doreste plata pe card a tichetelor de masa.



Acestea se acorda la sfarsitul lunii august pentru luna august, avand in vedere ca se poate distribui tichetele in ultima decada a lunii iulie 2020 asa cum prevede legea si salariatul la 01.08.2020 sa nu se mai prezinte la serviciu si societatea sa nu mai poata recupera c/v acestora de la salariat.

Care sunt consecintele si daca am posibilitatea sa le dau la sf. lunii august 2020 pentru prezenta din august - max.20 tichete pe luna (nu se acorda pentru toate zilele lucratoare din luna) si la impozit sa le consider distribuite pentru luna septembrie 2020.

In statele de salarii din septembrie 2020 sa impozitez tichetele distribuite in ultima decada a lunii august 2020.

Am primit un raspuns de la dvs. in care se mentiona ca daca achizitia de tichete de masa s-a efectuat in ultima decada a lunii august 2020 se impoziteaza in statele din luna august 2020, cum pot inregistra tichetele aferente lunii septembrie 2020 in statele lunii august 2020 cand se dau in functie de zilele lucrate pentru luna septembrie 2020. Cand achizitia este pe tichete de hartie in luna septembrie se pot returna tichetele de masa de catre salariatii care pleaca din societate si se face retur, cum sa inregistrez tichetele de masa in statul lunii august 2020 pentru impozitare, cand societatea face retur?

Daca achizitionez tichete de masa pe hartie in ultima decada a lunii august ele se inregistreaza pentru impozitare in luna septembrie 2020 pentru care au fost distribuite, achizitia se face in functie de numarul de zile lucratoare din septembrie 2020 nu din august 2020.

La tichetele distribuite pe card exista posibilitatea sa nu le recuperezi deloc, adica toata valoarea 20buc*20lei =400 lei.

Revin asupra intrebarii daca distribui tichete de masa pe suport electronic in ce luna se inregistreaza in statul de salarii, in ce luna se impoziteaza ?

Societatea distribuie pe card tichete de masa in ultima decada a lunii august unde sunt 21 zile lucratoare pentru luna septembrie care are 22 zile luctratoare, in statul carei luni se face impozitarea?

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:

Potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) si (3) din Legea 165/2018, tichetele de masa pe suport hartie se distribuie de catre angajator, lunar, in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare, iar valoarea tichetelor de masa pe suport electronic este transferata lunar salariatilor, in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare, de catre unitatea emitenta de tichete de masa pe suport electronic, corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului incheiat de unitatea emitenta cu angajatorul.

Dispozitiile nu sunt unele noi introduse prin Legea 165/2018, ci reprezinta preluarea dispozitiilor art. 9 alin. (1) si (3) din HG 23/2015 care aprobau normele metodologice pentru aplicarea Legii 142/1998 in noul act normativ care reglementeaza acordarea biletelor de valoare incepand cu 1 ianuarie 2019.

Prevederile art. 12 alin. (4) din Legea 165/2018 reglementeaza faptul ca salariatul poate utiliza, lunar, un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate. Precizam ca Legea 165/2018 include la art. 28, printre faptele care constituie contraventii utilizarea de catre salariati a unui numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, aceasta fiind sanctionata cu 0,5 puncte-amenda (un punct-amenda reprezinta contravaloarea unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit in conditiile legii).

Potrivit prevederilor Legii 165/2018 care reglementeaza modul de acordare al tichetelor de masa, salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni, precum si la incetarea contractului individual de munca, tichetele de masa necuvenite, in cazul tichetelor de masa pe suport hartie, sau valoarea corespunzatoare tichetelor de masa necuvenite, in cazul tichetelor de masa pe suport electronic.

Procedura de restituire a biletelor de valoare este reglementata in cadrul art. 17 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii 165/2018 aprobate prin HG 1045/2018. Astfel, potrivit alin. (1) al acestui articol, la sfarsitul fiecarei luni, la sfarsitul perioadei de valabilitate, la data stabilita de angajator sau la data incetarii raporturilor de munca, dupa caz, salariatul are obligatia sa restituie angajatorului biletele de valoare pe suport hartie acordate/contravaloarea biletelor de valoare alimentate pe suport electronic, pentru luna in curs sau, dupa caz, pentru anul in curs si neutilizate ori necuvenite, potrivit prevederilor legale. Alin. (4) prevede ca utilizarea de catre salariat a biletelor de valoare necuvenite il obliga pe acesta la plata contravalorii biletelor catre angajator, in timp ce alin. (5) prevede faptul ca in cazul tichetelor de masa, in situatia in care salariatul utilizeaza intr-o luna un numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, iar angajatorul nu a incasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate si necuvenite, angajatorul acorda acestuia pentru luna urmatoare un numar de tichete de masa egal cu numarul de zile lucratoare, diminuat cu numarul de tichete acordate pentru luna anterioara si necuvenite.

In stabilirea procedurii de recuperare a tichetelor de masa necuvenite, relevante sunt si prevederile art. 256 din Codul muncii, potrivit carora salariatul este obligat sa restituie orice suma incasata de la angajator ca fiind nedatorata. Totodata, daca salariatul a primit bunuri care nu i se cuveneau si care nu mai pot fi restituite in natura sau daca acestuia i s-au prestat servicii la care nu era indreptatit, este obligat sa suporte contravaloarea lor. Contravaloarea bunurilor sau serviciilor in cauza se stabileste potrivit valorii acestora de la data platii. Precizam ca nicio retinere din salariu nu poate fi operata, in afara cazurilor si conditiilor prevazute de lege, retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului neputand fi efectuate decat daca datoria salariatului este scadenta, lichida si exigibila si a fost constatata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.

Asadar, in cazul in care angajatorul nu poate efectua regularizarea cu privire la numarul de tichete de masa cuvenite, obligatia de restituire nu va putea fi stabilita decat pe cale judecatoreasca, la instanta competenta sa solutioneze conflictul de drepturi respectiv, potrivit dispozitiilor art. 266 si urmatoarele din Codul muncii. Asadar, nu este ingradit dreptul salariatului sa consimta de bunavoie la restituirea tichetelor de masa necuvenite in cadrul unei proceduri amiabile, insa in cazul in care intre salariat si angajator nu exista un acord cu privire la restituirea tichetelor necuvenite/sumelor nedatorate, calea judecatoreasca este cea care urmeaza a fi aplicata.

Neputand interveni in mecanismul de atribuire a tichetelor de masa reglementat in mod expres de Legea 165/2018 si HG 1045/2018, Codul fiscal are rolul doar de a stabili tratamentul fiscal aplicat acestor beneficii acordate salariatilor in conditiile legale.

In acest sens, potrivit art. 1 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018, regimul fiscal aplicabil tichetelor de masa este, atat pentru beneficiari, cat si pentru angajatori/platitori de venituri, cel prevazut de Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, din punct de vedere fiscal sunt aplicabile prevederile art. 76 alin. (3) lit. h), art. 142 lit. o), art. 157 alin. (2) si art. 220 4 alin. (2) din Codul fiscal si prevederile pct. 12 si 14 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 si 78 din Codul fiscal.

Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal prevad la pct. 14 alin. (1) si (3) ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate. Asadar, in scopul determinarii impozitului pe salarii, in venitul brut lunar realizat intra venitul din salarii, veniturile asimilate salariilor carora li se aplica aceleasi reguli de impunere si avantajele acordate de angajator, acestea incluzand si tichetele de masa.

Drepturile salariale acordate in natura, precum si avantajele acordate angajatilor se evalueaza conform pct. 12 alin. (4) - (6) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (3) din Codul fiscal12 si se impoziteaza in luna in care au fost primite. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.

Potrivit reglementarilor Codului fiscal, veniturile in natura se cumuleaza in vederea impozitarii in luna in care acestea au fost primite de salariati. In aceeasi maniera, respectand regula generala, sunt tratate si celelalte venituri din salarii, cumulandu-se cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se platesc. Singurele exceptii vizeaza sumele primite sub forma de lichidare care se impun in luna pentru care se acorda salariul, daca lichidarea intervine in luna urmatoare, si indemnizatia de concediu de odihna care se defalca pe lunile la care se refera, fiind primita inainte de plecarea in concediu de odihna.

De asemenea, alin. (4) al pct. 14 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal prevad ca valoarea tichetelor de masa acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.

Prin urmare, tichetele de masa acordate in conditiile reglementate de Legea 165/2018 se impoziteaza potrivit prevederilor Codului fiscal ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite de salariat, fiind astfel pastrata regula generala de impozitare in luna in care avantajele sunt primite.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Acordarea tichetelor de masa. Care este regimul fiscal aplicabil?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Examenul de consultant fiscal 2020: Iata unde se va sustine
    • UPDATE 2020 Camera Consultantilor Fiscali anunta stabilirea modului prin care se va desfasura examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, sesiunea noiembrie 2020. Asadar, examenul pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, sesiunea noiembrie 2020, se va desfasura in sistem ONLINE, avand in vedere recomandarile privind conduita sociala responsabila in prevenirea si combatere raspandirii coronavirusului...» citeste mai departe aici

  • Decizie importanta a ICCJ cu privire la termenul de prescriptie in materie de impozit pe profit
    • Cu privire la stabilirea momentului de la care se calculeaza termenul de prescriptie pentru obligatii fiscale principale/accesorii aferente impozitului pe profit stabilit suplimentar, de-a lungul timpului a existat o practica neunitara atat in randul instantelor judecatoresti cat si al organelor fiscale. Vechiul cod de procedura fiscala prevedea ca termenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale (5 ani) incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 2737/2020. Aprobarea formularelor si actelor de control utilizate in activitatea de inspectie economico-fiscala
    • Ordinul nr. 2737/2020 privind aprobarea modelului si continutului actelor de control si ale unor formulare utilizatein activitatea de inspectie economico-financiara a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 868 din 23 septembrie 2020. Conform actului normativ care a intrat in vigoare de la 23 septembrie 2020, a fost aprobat modelul si continutul actelor de control si ale unor formulare utilizate in activitatea de inspectie economico-financiara. (Raport de inspectie economico-financiara;...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru OCTOMBRIE 2020
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, un document cu toate obligatiile fiscale aferente lunii octombrie 2020. 7 OCTOMBRIE ultima zi pentru: - depunerea formularului 092 "Declaratie de mentiuni”, de catre platitorii de TVA, care au ca perioada fiscala trimestrul calendaristic si au efectuat o achizitie intracomunitara de bunuri in luna septembrie 2020 (pentru schimbarea perioadei fiscale din trimestru in luna, incepand cu luna octombrie 2020). [articolul...» citeste mai departe aici

  • Clarificari ONRC cu privire la aplicarea Legii 208/2020. Au fost modificate mai multe acte normative
    • Oficiul National al Registrului Comertului a publicat recent cateva informatii referitoare la modificarile aduse de Legea 208/2020. Astfel, incepand cu 26 septembrie 2020, data intrarii in vigoare a Legii nr. 208/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 869/23.09.2020, se modifica si se completeaza urmatoarele acte normative: 1. Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, dupa cum urmeaza: • La...» citeste mai departe aici

  • Cele mai noi modificari fiscale din perioada 21-27 septembrie 2020
    • Specialistul Irina Dumitrescu a analizat cele mai noi modificari fiscale din perioada 21-27 septembrie 2020: 1. O.M.M.P.S. nr. 1.426/2020 privind modificarea Ordinului ministrului muncii si protectiei sociale nr. 741/2020 pentru aprobarea modelului documentelor prevazute la art. XII alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016