
Raportul Special
realizat de specialisti
Incepand cu luna august 2020 se doreste plata pe card a tichetelor de masa.
Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea Verde a Contabilitatii
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
Potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) si (3) din Legea 165/2018, tichetele de masa pe suport hartie se distribuie de catre angajator, lunar, in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare, iar valoarea tichetelor de masa pe suport electronic este transferata lunar salariatilor, in ultima decada a fiecarei luni, pentru luna urmatoare, de catre unitatea emitenta de tichete de masa pe suport electronic, corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului incheiat de unitatea emitenta cu angajatorul.
Dispozitiile nu sunt unele noi introduse prin Legea 165/2018, ci reprezinta preluarea dispozitiilor art. 9 alin. (1) si (3) din HG 23/2015 care aprobau normele metodologice pentru aplicarea Legii 142/1998 in noul act normativ care reglementeaza acordarea biletelor de valoare incepand cu 1 ianuarie 2019.
Prevederile art. 12 alin. (4) din Legea 165/2018 reglementeaza faptul ca salariatul poate utiliza, lunar, un numar de tichete de masa cel mult egal cu numarul de zile lucrate. Precizam ca Legea 165/2018 include la art. 28, printre faptele care constituie contraventii utilizarea de catre salariati a unui numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, aceasta fiind sanctionata cu 0,5 puncte-amenda (un punct-amenda reprezinta contravaloarea unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit in conditiile legii).
Potrivit prevederilor Legii 165/2018 care reglementeaza modul de acordare al tichetelor de masa, salariatul are obligatia sa restituie angajatorului, la finele fiecarei luni, precum si la incetarea contractului individual de munca, tichetele de masa necuvenite, in cazul tichetelor de masa pe suport hartie, sau valoarea corespunzatoare tichetelor de masa necuvenite, in cazul tichetelor de masa pe suport electronic.
Procedura de restituire a biletelor de valoare este reglementata in cadrul art. 17 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii 165/2018 aprobate prin HG 1045/2018. Astfel, potrivit alin. (1) al acestui articol, la sfarsitul fiecarei luni, la sfarsitul perioadei de valabilitate, la data stabilita de angajator sau la data incetarii raporturilor de munca, dupa caz, salariatul are obligatia sa restituie angajatorului biletele de valoare pe suport hartie acordate/contravaloarea biletelor de valoare alimentate pe suport electronic, pentru luna in curs sau, dupa caz, pentru anul in curs si neutilizate ori necuvenite, potrivit prevederilor legale. Alin. (4) prevede ca utilizarea de catre salariat a biletelor de valoare necuvenite il obliga pe acesta la plata contravalorii biletelor catre angajator, in timp ce alin. (5) prevede faptul ca in cazul tichetelor de masa, in situatia in care salariatul utilizeaza intr-o luna un numar de tichete de masa mai mare decat numarul de zile lucrate, iar angajatorul nu a incasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate si necuvenite, angajatorul acorda acestuia pentru luna urmatoare un numar de tichete de masa egal cu numarul de zile lucratoare, diminuat cu numarul de tichete acordate pentru luna anterioara si necuvenite.
In stabilirea procedurii de recuperare a tichetelor de masa necuvenite, relevante sunt si prevederile art. 256 din Codul muncii, potrivit carora salariatul este obligat sa restituie orice suma incasata de la angajator ca fiind nedatorata. Totodata, daca salariatul a primit bunuri care nu i se cuveneau si care nu mai pot fi restituite in natura sau daca acestuia i s-au prestat servicii la care nu era indreptatit, este obligat sa suporte contravaloarea lor. Contravaloarea bunurilor sau serviciilor in cauza se stabileste potrivit valorii acestora de la data platii. Precizam ca nicio retinere din salariu nu poate fi operata, in afara cazurilor si conditiilor prevazute de lege, retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului neputand fi efectuate decat daca datoria salariatului este scadenta, lichida si exigibila si a fost constatata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.
Asadar, in cazul in care angajatorul nu poate efectua regularizarea cu privire la numarul de tichete de masa cuvenite, obligatia de restituire nu va putea fi stabilita decat pe cale judecatoreasca, la instanta competenta sa solutioneze conflictul de drepturi respectiv, potrivit dispozitiilor art. 266 si urmatoarele din Codul muncii. Asadar, nu este ingradit dreptul salariatului sa consimta de bunavoie la restituirea tichetelor de masa necuvenite in cadrul unei proceduri amiabile, insa in cazul in care intre salariat si angajator nu exista un acord cu privire la restituirea tichetelor necuvenite/sumelor nedatorate, calea judecatoreasca este cea care urmeaza a fi aplicata.
Neputand interveni in mecanismul de atribuire a tichetelor de masa reglementat in mod expres de Legea 165/2018 si HG 1045/2018, Codul fiscal are rolul doar de a stabili tratamentul fiscal aplicat acestor beneficii acordate salariatilor in conditiile legale.
In acest sens, potrivit art. 1 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018, regimul fiscal aplicabil tichetelor de masa este, atat pentru beneficiari, cat si pentru angajatori/platitori de venituri, cel prevazut de Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, din punct de vedere fiscal sunt aplicabile prevederile art. 76 alin. (3) lit. h), art. 142 lit. o), art. 157 alin. (2) si art. 220 4 alin. (2) din Codul fiscal si prevederile pct. 12 si 14 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 si 78 din Codul fiscal.
Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal prevad la pct. 14 alin. (1) si (3) ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate. Asadar, in scopul determinarii impozitului pe salarii, in venitul brut lunar realizat intra venitul din salarii, veniturile asimilate salariilor carora li se aplica aceleasi reguli de impunere si avantajele acordate de angajator, acestea incluzand si tichetele de masa.
Drepturile salariale acordate in natura, precum si avantajele acordate angajatilor se evalueaza conform pct. 12 alin. (4) - (6) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (3) din Codul fiscal12 si se impoziteaza in luna in care au fost primite. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.
Potrivit reglementarilor Codului fiscal, veniturile in natura se cumuleaza in vederea impozitarii in luna in care acestea au fost primite de salariati. In aceeasi maniera, respectand regula generala, sunt tratate si celelalte venituri din salarii, cumulandu-se cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se platesc. Singurele exceptii vizeaza sumele primite sub forma de lichidare care se impun in luna pentru care se acorda salariul, daca lichidarea intervine in luna urmatoare, si indemnizatia de concediu de odihna care se defalca pe lunile la care se refera, fiind primita inainte de plecarea in concediu de odihna.
De asemenea, alin. (4) al pct. 14 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 78 din Codul fiscal prevad ca valoarea tichetelor de masa acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.
Prin urmare, tichetele de masa acordate in conditiile reglementate de Legea 165/2018 se impoziteaza potrivit prevederilor Codului fiscal ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite de salariat, fiind astfel pastrata regula generala de impozitare in luna in care avantajele sunt primite.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Sfatul specialistului: Posibile noi facilitati acordate la plata impozitului pe salarii pentru domeniul ITTichetele de masa ar putea fi majorate la 13 leiAnaliza Frames: Bugetul de stat va pierde aproximativ 6 miliarde de lei daca Guvernul elimina tichetele de masaImpozitare tichete si plata de catre firma. Care sunt implicatiile fiscale?Cum s-a modificat legislatia pentru acordarea tichetelor de masa pe suport hartie si electronic?Ultimele articole
[MONOGRAFIE] TICHETE DE MASA si reglementari cheiePlafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 baniDeclaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelNeclaritati privind noutatile fiscale din 2024? Afla acum solutiile pentru firma taArticole similare
Lucrari practice de fiscalitate si contabilitate, in limita stocului disponibilCheltuieli deductibile. REGIM FISCAL privind deductibilitatea plusurilor la inventarRegimul fiscal al veniturilor realizate de zilieri in anul 2019Vanzarea cladirilor. Tratament contabil si fiscalMFP aduce 8 modificari CODULUI FISCAL si Legii contabilitatii. Termenul de depunere a declaratiei anuale de venit ar putea fi 15 martie 2021Ultimele articole
Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fiziceOfertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITImpozit micro. 4 exemple de calcul UTILE pentru anul 2025Firme nou-infiintate. De cand incepe perioada de raportare in D101Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditiiSfaturi de la experti
Cota TVA servicii de inchiriere aparate si livrare bunuri medicale
Intrebare: Avand in vedere activitatea principala a societatii, care detine mai multe aparate «concentrator de oxigen stationar» ce se dau in chirie, la prescrierea medicului, catre persoane bolnave, iar ulterior sunt decontate de Casa de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere D100/D700 impozit pe constructii an fiscal modificat
Intrebare: In prezent, avem exercitiu fiscal diferit de anul calendaristic, respectiv 01.05.2024?30.04.2025, iar pana in 25.07.2025 vom depune D700 pentru modificarea vectorului fiscal, in vederea trecerii la an fiscal = an calendaristic,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA