Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Caz practic: Poate primi tichete de masa de la fiecare loc de munca?

14-Apr-2009
11323

Intrebare: 1. Tichete de masa ? o persoana este angajata la 6 societati cu cate 2 ore/zi, luna intreaga. Poate primi tichete de masa de la fiecare loc de munca si cate tichete pe luna?

Raspuns in ianuarie 2009:
Potrivit dispozitiilor art. 35 din Norma de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa,
aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 5/1999, tichetele de masa pot fi acordate numai de catre angajatorii unde salariatii in cauza isi au functia de baza. Conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, salariatii care cumuleaza mai multe functii sunt obligati sa declare fiecarui angajator locul unde exercita functia pe care o considera de baza.

Deci salariatul poate beneficia doar de la un angajator de tichete de masa.

Legea nr. 142/1999 mai precizeaza:

Art. 2 "Angajatorii", impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz, vor stabili prin contractele colective de munca clauze privind acordarea alocatiei individuale de hrana sub forma tichetelor de masa, care sa prevada:

a) numarul salariatilor din unitate care pot primi lunar tichete de masa, precum si valoarea nominala a tichetului de masa, in limita celei prevazute de lege, tinand seama de posibilitatile financiare proprii ale angajatorilor;

b) numarul de zile lucratoare din luna pentru care se distribuie tichete de masa salariatilor;

c) criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete de masa, tinand seama de conditiile concrete de lucru in care isi desfasoara activitatea unele categorii de salariati, de prioritatile socioprofesionale si de alte elemente specifice activitatii.

Art. 11 - Angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna pentru care se efectueaza distribuirea si nu pot considera utilizat mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucrata din luna pentru care s-a efectuat distribuirea. Nu se considera zile lucrate perioadele in care salariatii:

a) isi efectueaza concediul de odihna, potrivit Legii nr. 6/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor si, respectiv, potrivit contractelor colective de munca;

b) beneficiaza de zile libere platite, in cazul unor evenimente familiale deosebite, potrivit prevederilor Legii nr. 6/1992, precum si de zile festive si de sarbatoare legale, sau de alte zile libere acordate conform contractelor colective de munca;

c) potrivit dispozitiilor legale, sunt delegati sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc indemnizatie zilnica sau lunara de delegare sau de detasare;

d) se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, sunt absenti de la locul de munca ori se afla in alte situatii stabilite de angajator impreuna cu organizatiile sindicale sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor.

Intrebare: 2. Vanzarea marfurilor si a mijloacelor fixe sub pretul de achizitie/ valoarea ramasa neamortizata este considerata cheltuiala nedeductibila?

Raspuns in ianuarie 2009:
Vanzarea marfurilor sub pret de achizitie
Legea nr. 650/2002 pentru aprobarea O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor pe piata prevede faptul sunt interzise vanzarile sub pret (intelegandu-se inclusiv pret achizitie).

Exista unele exceptii prevazute la art.18 din aceeasi reglementare, si anume vanzarile cu pret redus, prin care se intelege:

1. vanzari de lichidare;
2. vanzari de soldare;
3. vanzari efectuate in structuri de evanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
4. vanzari promotionale;
5. vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul
a trecut si este evident faptul ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditiile comerciale normale;
6. vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aparovizionare nu au fost vandute;
7. vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorrae rapida sau a caror conservare nu mai poate
fi asigurata pana la termenul de valabilitate;
8. vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala,
pentru acelasi produs determinat de mediul concurential;
9. vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de eaprovizionare s-au diminuat.

Practic, daca nu va incadrati la una din exceptiile de mai sus, trebuie sa demonstrati ca pretul de vanzare este pretul pietei (punctul 8 de mai sus) si atunci pierderea este deductibila.

Este foarte important motivul pentru care ati vandut in pierdere.

Referitor la mijloace fixe:

Conform art. 24 alin. (15) din Codul fiscal si punct 715 din Normele de aprobare a Codului fiscal, valoarea ramasa neamortizata a mijloacelor fixe este deductibila fiscal. Atentie insa, pentru a evita orice interpretari ale organelor de control, si aici la vanzarea mijlocului fix, ar trebui sa demonstrati totusi ca vindeti la un pret de piata.


Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 14 aprilie 2009

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platit

    • Impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF. Insa cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi indeplinita? Cine plateste impozit pe bunuri de valoare mare? Sunt obligate la plata impozitului special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili: a) persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal...» citeste mai departe aici

  • Contractul de inchiriere: Din 1 ianuarie 2025 se aplica modificari la inregistrarea contractelor (Ordinul 161/2025)

    • Conform legislatiei in vigoare, ultima modificare fiind adusa prin Ordinul 161/2025, apar schimbari la inregistrarea contractelor de inchiriere. Astfel ca, daca bunul respectiv este la comun, adica are mai multi proprietari, obligatia declararii contractului la ANAF ii revine doar unuia dintre ei, nu ambilor, asa cum prevedea in trecut legea.» citeste mai departe aici

  • Impozit special bunuri mobile si imobile. MONOGRAFIE contabila

    • Prin Legea 296/2023 a fost introdus impozitul special pe bunurile mobile si imobile de mare valoare, cunoscut si drept ‘taxa pe lux’. Vom vedea in acest articol cine trebuie sa plateasca impozitul pe bunuri mobile si imobile, care este cota de impozitare, dar si o monografie contabila utila contribuabililor. Impozitul special pe bunurile mobile si imobile de valoare mare se plateste la bugetul de stat si se administreaza de ANAF.» citeste mai departe aici

  • [GHID] Rezidenta fiscala a cetatenilor straini in Romania

    • In vederea stabilirii obligatiilor fiscale si evitarii dublei impozitari, persoanele fizice rezidente si nerezidente care sosesc sau pleaca din Romania trebuie sa depuna un chestionar pentru stabilirea rezidentei. In acest articol vom vedea ce inseamna rezidenta fiscala, care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele fizice rezidente si nerezidente, de cand poate deveni rezident un cetatean strain, dar si care sunt documentele necesare pentru depunerea chestionarului.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016