Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utila

26-Mai-2025
1102
Impozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utila

In Romania, aplicarea impozitului pe constructii este reglementata de Titlul X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Acest articol clarifica conditiile in care persoanele juridice sunt obligate sa plateasca acest impozit, inclusiv cotele aplicabile si tipurile de constructii supuse impozitarii.

De asemenea, vor fi explicate aspectele importante legate de identificarea constructiilor incluse in grupa 1 din Catalogul mijloacelor fixe si modul in care acestea se disting de alte amenajari, cum ar fi asfaltarea curtilor sau amenajarile de terenuri.

In plus, se va analiza obligatia de plata a impozitului pe constructii, in raport cu impozitul pe terenuri si alte taxe locale, pentru a oferi o imagine clara intreprinzatorilor despre cum isi pot gestiona obligatiile fiscale.

Cine are obligatia de a plati impozit pe constructii

In conformitate cu prevederile Titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligate la plata impozitului pe constructii, urmatoarele persoane:
a) persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.

Constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.2139/2004.

Cum se calculeaza impozitul pe constructii - cote

Impozitul pe constructii anual se calculeaza astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii; valoarea neta a constructiilor reprezinta valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor din care se scade valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora.

Prin urmare, pentru calculul impozitului pe constructii aferent anului 2025/anul fiscal modificat care incepe in anul 2025, se au in vedere urmatoarele:

  • • identificarea constructiilor din grupa 1 existente in patrimoniu la 31 decembrie 2024/in ultima zi a anului fiscal modificat care se incheie in anul 2025;
  • • identificarea si excluderea constructiilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri, inclusiv constructiile care sunt scutite de impozitul pe cladiri/taxa pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;
  • • insumarea valorilor nete aferente constructiilor pentru care se datoreaza impozitul pe constructii si aplicarea cotei de 0,5% asupra valorii rezultate.

b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal; in acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.

Cum poti beneficia de bonificatia de 10%

Contribuabilii care declara si platesc anticipat impozitul anual pe constructii pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul, respectiv pana la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datoreaza impozitul beneficiaza de o bonificatie de 10% din valoarea impozitului.

Bonificatia se calculeaza de catre contribuabili, si se inscrie in Declaratia 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Speta utila - Se plateste sau nu taxa pe stalp pentru amenajarile de terenuri?

Avem cazul urmator. O societate de productie are in sold Amenajari terenuri (Asfaltare curte) cont 2112. Va rugam sa ne spuneti daca datoreaza taxa pe stalp pentru amenajari terenuri tinand cont ca plateste impozit pe teren la primarie pentru terenul amenajat.

Specialistul ne spune ca impozitul pe constructii (0,5%) se aplica doar constructiilor din Grupa 1 din Catalogul mijloacelor fixe pentru care NU se datoreaza impozit pe cladiri (titlul IX din Codul fiscal) art. 498 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Faptul ca se plateste deja impozit pe teren la primarie este irelevant in aceasta analiza.

Situatia dumneavoastra: asfaltare curte

Cazul 1: Asfaltarea este incadrata in Grupa 1 din Catalog si amortizata ca atare
Ex: 1.5.9. Platforme pentru depozitare si activitati comerciale.
Investitia a fost inregistrata in cont 212 (constructii) si amortizata in functie de durata din Catalog (20-30 ani)
In acest caz, daca NU se plateste impozit pe cladiri pentru acea investitie (pentru ca nu este considerata cladire in sensul Codului fiscal), se va plati impozit pe constructii (0,5%), fiind situatia vizata de art. 498 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.

Cazul 2: Asfaltarea este inregistrata in cont 2112 Amenajari de terenuri si amortizata conform art. 28 alin. (3) lit. f) si alin. (12) lit. e) Cod fiscal
In acest caz, aveti o imobilizare distincta de constructiile din Grupa 1, fiind vorba de o amenajare de teren. Amenajarile de teren sunt amortizate fiscal liniar in 10 ani, dar NU sunt incadrate in Grupa 1 din Catalog.

Consecinta:
NU intra in sfera impozitului pe constructii, deoarece:
- nu sunt constructii din Grupa 1 (art. 497 Cod fiscal);
- nu au fost incadrate contabil ca atare;
- sunt tratate distinct de constructiile industriale, agricole, hidrotehnice, constructii pentru afaceri, comert, depozitare etc.

Concluzie:
Daca asfaltarea curtii a fost inregistrata ca Amenajare de teren (cont 2112) si este amortizata fiscal potrivit art. 28 alin. (12) lit. e) din Codul fiscal (10 ani), nu se datoreaza impozit pe constructii, intrucat:
-nu este o constructie din Grupa 1;
-nu este impozabila ca si constructie;
-nu intra in sfera art. 497 - 498 Cod fiscal.
Doar daca acea investitie a fost incadrata ca platforma, drum, infrastructura etc. din Grupa 1, atunci se datoreaza impozit pe constructii (daca nu se plateste impozit pe cladiri pentru ea).

Temei legal 
Legea 227/2015 privind Codul fiscal

Art. 497. - Definitia constructiilor
In intelesul prezentului titlu, constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.

Art. 498. - Cota de impozitare si baza impozabila
(1) Impozitul pe constructii anual se calculeaza astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii;
b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX; in acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.
(1 2) In sensul alin. (1) lit. a), valoarea neta a constructiilor reprezinta valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor din care se scade valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora.


Art. 28. - Amortizarea fiscala
(1) Cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii mijloacelor fixe amortizabile, precum si investitiile efectuate la acestea se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor prezentului articol.
(2) Mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
(3) Sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile:
f) amenajarile de terenuri;
(12) Amortizarea fiscala se calculeaza dupa cum urmeaza:
e) pentru cheltuielile cu investitiile efectuate pentru amenajarea terenurilor, liniar, pe o perioada de 10 ani;


CATALOGUL PRIVIND CLASIFICAREA SI DURATELE NORMALE DE FUNCTIONARE A MIJLOACELOR FIXE

Grupa 1. CONSTRUCTII
1.1. Constructii industriale
1.2. Constructii agricole
1.3. Constructii pentru transporturi posta si telecomunicatii
1.4. Constructii hidrotehnice
1.5. Constructii pentru afaceri, comert, depozitare.
1.6. Constructii de locuinte si social-culturale.
1.7. Constructii pentru transportul energiei electrice.
1.8. Constructii pentru alimentare cu apa, canalizare si imbunatatiri funciare.
1.9. Constructii pentru transportul si distributia petrolului, gazelor, lichidelor industriale, aerului comprimat si pentru termoficare.
1.10. Alte constructii neregasite in cadrul grupei 1.



Raspunsuri oferite in luna MAI 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 300: Cine o depune, termen si model de formular

    • Declaratia 300 „Decontul de TVA” este un document fiscal esential pentru contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA din Romania. Prin aceasta declaratie, persoanele juridice informeaza autoritatile fiscale asupra TVA-ului colectat si a celui deductibil, pentru a determina diferenta de plata sau suma de recuperat. In acest articol vom discuta in detaliu despre declaratia 300, cine are obligatia sa o depuna, care este termenul de depunere si cum se completeaza formularul!» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016