Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoare

06-Nov-2024
1613
Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoare
Procedura de aplicare a amnistiei fiscale a fost modificata de mai multe ori, ultima data prin Ordinul 6438/2024.

Ordinul nr. 6438/2024 pentru modificarea si completarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr. 5.521/2024 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1099 din 04 noiembrie 2024.

Reamintim ca amnistia fiscala a fost introdusa prin OUG 107/2024 si presupune mai multe facilitati fiscale pentru contribuabili, precum:

1. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;

2. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv. Aceasta facilitate se acorda si in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare;

3. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv si stinse pana la aceasta data;

4. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024;

5. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020;

6. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pentru care esalonarea la plata acordata potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost finalizata pana la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

7. anularea unui procent de 25% sau 50% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in functie de cuantumul acestora cuprins in certificatul de atestare fiscala, in cazul debitorilor persoane fizice.

Va prezentam in continuare modificarile cu privire la procedura de aplicare a amnistiei, introduse prin Ordinul 6438/2024:

Procedura de anulare a unor obligatii bugetare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr. 5.521/2024, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 944 din 19 septembrie 2024, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 31, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu urmatorul cuprins:

"(10) In cazul in care se sting integral obligatiile bugetare principale individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data de 6 septembrie 2024 sau decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020, acestea se restituie potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."

2. La articolul 41, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"(1) La stabilirea plafonului de 5.000 lei prevazut la art. XVI din ordonanta de urgenta se iau in considerare obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, ramase nestinse la aceasta data, astfel cum sunt definite la art. I alin. (2) din ordonanta de urgenta, cu exceptia celor prevazute la art. I alin. (6) si art. XVIII din ordonanta de urgenta.

(2) In vederea stabilirii obligatiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv potrivit prezentului articol, organul fiscal ia in considerare toate aceste obligatii bugetare pe care debitorii persoane fizice le datoreaza, indiferent de sistemele informatice in care acesta le are inregistrate."

3. La articolul 41, dupa alineatul (2) se introduc sase noi alineate, alin. (3)-(8), cu urmatorul cuprins:

"(3) Obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la 31 august 2024 inclusiv, stabilite de catre organul fiscal central prin decizii de impunere pe codul numeric personal, se analizeaza din perspectiva stabilirii plafonului prevazut la art. XVI din ordonanta de urgenta, astfel:

a) pentru obligatiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala s-a implinit pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala sau pana la data depunerii cererii de anulare, dupa caz, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, la stabilirea plafonului se au in vedere, cumulat, atat obligatiile bugetare stabilite prin aceste decizii, cat si celelalte obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024 ramase nestinse la aceasta data;

b) pentru obligatiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care cererea de anulare a fost depusa dupa data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, indiferent daca termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala s-a implinit inainte sau dupa aceasta data, la stabilirea plafonului se au in vedere doar obligatiile bugetare stabilite prin aceste decizii, fara a fi luate in considerare si obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024 ramase nestinse la aceasta data.

(4) In situatia in care obligatiile bugetare sunt stabilite prin decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale aflate in derulare la data de 6 septembrie 2024, debitorul poate achita aceste obligatii utilizand numarul de evidenta a platii.

(5) In alte situatii decat cea prevazuta la alin. (4), sumele incasate se distribuie si/sau sting obligatiile bugetare in ordinea prevazuta la art. 163 si 165 din Codul de procedura fiscala sau, dupa caz, la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2024.

(6) In cazul in care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, procentul de anulare a obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 era de 50%, iar ulterior, pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, se stabilesc noi obligatii fiscale principale si/sau se primesc noi titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale, care modifica procentul de anulare la 25%, pentru acordarea anularii unor obligatii bugetare potrivit art. XVI din ordonanta de urgenta, debitorii trebuie sa achite 75% din noul cuantum total al obligatiile bugetare principale.

(7) In situatia in care a fost comunicata o decizie de impunere pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, iar termenul de plata a obligatiilor stabilite prin aceasta se implineste dupa aceasta data, aceste obligatii bugetare se iau in considerare la stabilirea plafonului prevazut la art. XVI din ordonanta de urgenta, impreuna cu alte obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024, iar anularea procentului aferent si a accesoriilor se realizeaza numai daca:

a) pentru obligatiile bugetare restante la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024, debitorul achita aceste obligatii pana la data depunerii cererii de anulare;

b) pentru obligatiile bugetare principale stabilite prin decizie de impunere comunicata pana la data depunerii cererii, debitorului i se sting aceste obligatii in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala si acesta depune cererea de anulare in termen de 90 de zile de la data emiterii deciziei de impunere.

(8) Eventualele sume care au stins dupa data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, din cele stabilite prin deciziile de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, precum si din dobanzile, penalitatile si toate accesoriile care pot fi anulate potrivit prevederilor prezentului articol, acestea se restituie potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."

4. La articolul 6, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu urmatorul cuprins:

"(8) Deciziile de atragere a raspunderii solidare emise de organele fiscale dupa data de 31 august 2024, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024, se incadreaza in prevederile art. I alin. (2) lit. d) din ordonanta de urgenta."

5. Dupa articolul 6 se introduce un nou articol, art. 6.1, cu urmatorul cuprins:

"ARTICOLUL 6.1

Anularea obligatiilor bugetare in cazul persoanelor pentru care s-a atras raspunderea potrivit legislatiei insolventei

(1) In cazul persoanelor carora li s-a stabilit raspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru obligatiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, organul fiscal efectueaza analiza asupra acestora in functie de creantele ramase de incasat din tabelul definitiv de creante sau din tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, astfel cum aceste informatii au fost puse la dispozitia organului fiscal de catre administratorul/lichidatorul judiciar.

(2) Pentru efectuarea analizei asupra obligatiilor bugetare principale si accesorii care intra sub incidenta facilitatilor fiscale prevazute la art. II-V si/sau art. XVI, dupa caz, din ordonanta de urgenta, organul fiscal competent in administrarea persoanei raspunzatoare solicita organului fiscal competent in administrarea debitorului furnizarea informatiilor cu privire la structura creantelor ramase de incasat din tabelul definitiv de creante sau din tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, defalcata pe fiecare creditor, in functie de prioritatea de distribuire a sumelor incasate.

(3) Organul fiscal competent in administrarea debitorului, prin departamentul juridic, transmite administratorului/lichidatorului judiciar o cerere de informatii de natura celor prevazute la alin. (2), in care precizeaza suma ramasa de incasat de la persoana raspunzatoare ca urmare a atragerii raspunderii.

(4) Administratorul/Lichidatorul judiciar transmite organului fiscal informatiile solicitate printr-o adresa, conform modelului prevazut in anexa nr. 14 la prezenta procedura, in care are in vedere structura creantelor conform prevederilor alin. (2).

(5) Organul fiscal competent in administrarea debitorului transmite organului fiscal competent in administrarea persoanei raspunzatoare un referat, conform modelului prevazut in anexa nr. 15 la prezenta procedura, care cuprinde situatia defalcata pe creditori a creantelor ramase de incasat din tabelul definitiv de creante sau din tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, in limita sumei ramase de recuperat de la persoana raspunzatoare. in cazul creantelor bugetare cu care organul fiscal s-a inscris in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, organul fiscal analizeaza defalcarea acestora, in functie de natura obligatiilor, respectiv obligatii bugetare principale si accesorii, raportat la suma ce se cuvine acestuia in calitate de creditor, in limita sumei ramase de recuperat de la persoana raspunzatoare.

Exemplu:

- Creditorii inscrisi in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, in ordinea prioritatii la distribuire, sunt:

1. furnizorul de utilitati - 2.000 lei;

2. salariatii - 5.000 lei;

3. ANAF - 7.000 lei.

- Suma pentru care s-a atras raspunderea persoanei fizice X este de 10.000 lei.

- Din suma ce ar trebui incasata de la persoana raspunzatoare de 10.000 lei i se cuvine creditorului ANAF suma de 3.000 lei, care, in functie de ordinea de stingere prevazuta la art. 165 alin. (6) din Codul de procedura fiscala, se defalca astfel:

a) obligatii bugetare principale in cuantum de 2.000 lei;

b) accesorii in cuantum de 1.000 lei.

Avand in vedere ca obligatiile bugetare principale sunt sub plafonul de 5.000 lei reglementat la art. XVI din ordonanta de urgenta, persoana fizica raspunzatoare trebuie sa achite 1.000 lei obligatii bugetare principale si beneficiaza de anularea obligatiilor bugetare principale in cuantum de 1.000 lei si accesorii in suma de 1.000 lei.

(6) In cazul prevazut la alin. (5), odata cu eliberarea certificatului de atestare fiscala conform art. 3 alin. (5), in care vor fi cuprinse inclusiv obligatiile bugetare principale si accesorii pentru care s-a atras raspunderea potrivit legislatiei insolventei, se comunica persoanei raspunzatoare si o instiintare de plata, conform modelului prevazut in anexa nr. 16 la prezenta procedura, in care vor fi cuprinse creantele pe care le au de incasat alti creditori decat ANAF, pentru care persoana raspunzatoare trebuie sa efectueze plata, acestea reprezentand conditie de anulare a unor obligatii bugetare.

(7) Sumele incasate de la persoana raspunzatoare se vireaza in contul indicat de administratorul/lichidatorul judiciar, cu exceptia cuantumului aferent stingerii obligatiilor care reprezinta conditie de anulare a unor obligatii bugetare potrivit alin. (5), in cazul in care debitorul se afla in procedura de observatie/reorganizare judiciara/faliment.

(8) In situatia in care debitorul a fost radiat, ca urmare a inchiderii procedurii falimentului, sumele incasate de la persoana raspunzatoare se distribuie pe creantele datorate fiecarui creditor, in baza informatiilor transmise de catre lichidatorul judiciar. in acest caz, lichidatorul judiciar va comunica prin adresa prevazuta la alin. (4) si conturile in care organul fiscal va vira sumele aferente fiecarui creditor.

(9) Cu sumele stinse atat din incasarea obligatiei bugetare principale, cat si din anularea diferentei de obligatii bugetare principale, precum si din anularea accesoriilor, se diminueaza in evidenta debitorului principal obligatiile bugetare existente atat in evidenta acestuia, cat si, dupa caz, in evidenta celorlalte persoane raspunzatoare obligate la plata in solidar cu persoana careia i s-a comunicat decizia de anulare a unor obligatii bugetare.

(10) Anularea obligatiilor bugetare principale si/sau accesorii, in cazul persoanelor carora li s-a atras raspunderea potrivit legislatiei insolventei, se realizeaza numai daca sunt indeplinite conditiile prevazute de art. I-XVIII din ordonanta de urgenta, inclusiv din perspectiva altor obligatii bugetare pe care acestea le datoreaza decat cele pentru care li s-a atras raspunderea."

6. La articolul 8, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu urmatorul cuprins:

"(8) In situatia in care documentele care stau la baza anularii unor obligatii bugetare nu se pot edita din sistemele informatice, organele fiscale pot intocmi aceste documente in format hartie, urmand ca prin intermediul aplicatiei informatice sa se opereze scaderea din evidenta a obligatiilor bugetare in baza deciziilor de anulare aprobate de catre conducatorul organului fiscal, iar ulterior aceste decizii se comunica debitorilor."

7. La articolul 9, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(1) Anexele nr. 1-16 fac parte integranta din prezenta procedura."

8. Anexa nr. 2 la procedura se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.

9. Dupa anexa nr. 13 se introduc trei noi anexe, anexele nr. 14-16, care vor avea cuprinsul prevazut in anexele nr. 2-4 la prezentul ordin.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016