Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoare

06-Nov-2024
1077
Procedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoare
Procedura de aplicare a amnistiei fiscale a fost modificata de mai multe ori, ultima data prin Ordinul 6438/2024.

Ordinul nr. 6438/2024 pentru modificarea si completarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr. 5.521/2024 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1099 din 04 noiembrie 2024.

Reamintim ca amnistia fiscala a fost introdusa prin OUG 107/2024 si presupune mai multe facilitati fiscale pentru contribuabili, precum:

1. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;

2. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv. Aceasta facilitate se acorda si in cazul corectarii erorilor din deconturile de taxa pe valoarea adaugata efectuate potrivit reglementarilor legale in vigoare;

3. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv si stinse pana la aceasta data;

4. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data intrarii in vigoare a OUG nr. 107/2024, respectiv 6 septembrie 2024;

5. anularea dobanzilor, penalitatilor si tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020;

6. anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, pentru care esalonarea la plata acordata potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost finalizata pana la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

7. anularea unui procent de 25% sau 50% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in functie de cuantumul acestora cuprins in certificatul de atestare fiscala, in cazul debitorilor persoane fizice.

Va prezentam in continuare modificarile cu privire la procedura de aplicare a amnistiei, introduse prin Ordinul 6438/2024:

Procedura de anulare a unor obligatii bugetare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor nr. 5.521/2024, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 944 din 19 septembrie 2024, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 31, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu urmatorul cuprins:

"(10) In cazul in care se sting integral obligatiile bugetare principale individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal in derulare la data de 6 septembrie 2024 sau decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020, acestea se restituie potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."

2. La articolul 41, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"(1) La stabilirea plafonului de 5.000 lei prevazut la art. XVI din ordonanta de urgenta se iau in considerare obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, ramase nestinse la aceasta data, astfel cum sunt definite la art. I alin. (2) din ordonanta de urgenta, cu exceptia celor prevazute la art. I alin. (6) si art. XVIII din ordonanta de urgenta.

(2) In vederea stabilirii obligatiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv potrivit prezentului articol, organul fiscal ia in considerare toate aceste obligatii bugetare pe care debitorii persoane fizice le datoreaza, indiferent de sistemele informatice in care acesta le are inregistrate."

3. La articolul 41, dupa alineatul (2) se introduc sase noi alineate, alin. (3)-(8), cu urmatorul cuprins:

"(3) Obligatiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de pana la 31 august 2024 inclusiv, stabilite de catre organul fiscal central prin decizii de impunere pe codul numeric personal, se analizeaza din perspectiva stabilirii plafonului prevazut la art. XVI din ordonanta de urgenta, astfel:

a) pentru obligatiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala s-a implinit pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala sau pana la data depunerii cererii de anulare, dupa caz, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, la stabilirea plafonului se au in vedere, cumulat, atat obligatiile bugetare stabilite prin aceste decizii, cat si celelalte obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024 ramase nestinse la aceasta data;

b) pentru obligatiile bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, pentru care cererea de anulare a fost depusa dupa data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, indiferent daca termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala s-a implinit inainte sau dupa aceasta data, la stabilirea plafonului se au in vedere doar obligatiile bugetare stabilite prin aceste decizii, fara a fi luate in considerare si obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024 ramase nestinse la aceasta data.

(4) In situatia in care obligatiile bugetare sunt stabilite prin decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale aflate in derulare la data de 6 septembrie 2024, debitorul poate achita aceste obligatii utilizand numarul de evidenta a platii.

(5) In alte situatii decat cea prevazuta la alin. (4), sumele incasate se distribuie si/sau sting obligatiile bugetare in ordinea prevazuta la art. 163 si 165 din Codul de procedura fiscala sau, dupa caz, la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2024.

(6) In cazul in care, la data eliberarii certificatului de atestare fiscala, procentul de anulare a obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 era de 50%, iar ulterior, pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, se stabilesc noi obligatii fiscale principale si/sau se primesc noi titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale, care modifica procentul de anulare la 25%, pentru acordarea anularii unor obligatii bugetare potrivit art. XVI din ordonanta de urgenta, debitorii trebuie sa achite 75% din noul cuantum total al obligatiile bugetare principale.

(7) In situatia in care a fost comunicata o decizie de impunere pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, iar termenul de plata a obligatiilor stabilite prin aceasta se implineste dupa aceasta data, aceste obligatii bugetare se iau in considerare la stabilirea plafonului prevazut la art. XVI din ordonanta de urgenta, impreuna cu alte obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024, iar anularea procentului aferent si a accesoriilor se realizeaza numai daca:

a) pentru obligatiile bugetare restante la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024, debitorul achita aceste obligatii pana la data depunerii cererii de anulare;

b) pentru obligatiile bugetare principale stabilite prin decizie de impunere comunicata pana la data depunerii cererii, debitorului i se sting aceste obligatii in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala si acesta depune cererea de anulare in termen de 90 de zile de la data emiterii deciziei de impunere.

(8) Eventualele sume care au stins dupa data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, din cele stabilite prin deciziile de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020 sau prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal aflat in derulare la data de 6 septembrie 2024, precum si din dobanzile, penalitatile si toate accesoriile care pot fi anulate potrivit prevederilor prezentului articol, acestea se restituie potrivit dispozitiilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."

4. La articolul 6, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu urmatorul cuprins:

"(8) Deciziile de atragere a raspunderii solidare emise de organele fiscale dupa data de 31 august 2024, aferente perioadelor fiscale de pana la data de 31 august 2024, se incadreaza in prevederile art. I alin. (2) lit. d) din ordonanta de urgenta."

5. Dupa articolul 6 se introduce un nou articol, art. 6.1, cu urmatorul cuprins:

"ARTICOLUL 6.1

Anularea obligatiilor bugetare in cazul persoanelor pentru care s-a atras raspunderea potrivit legislatiei insolventei

(1) In cazul persoanelor carora li s-a stabilit raspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru obligatiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, organul fiscal efectueaza analiza asupra acestora in functie de creantele ramase de incasat din tabelul definitiv de creante sau din tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, astfel cum aceste informatii au fost puse la dispozitia organului fiscal de catre administratorul/lichidatorul judiciar.

(2) Pentru efectuarea analizei asupra obligatiilor bugetare principale si accesorii care intra sub incidenta facilitatilor fiscale prevazute la art. II-V si/sau art. XVI, dupa caz, din ordonanta de urgenta, organul fiscal competent in administrarea persoanei raspunzatoare solicita organului fiscal competent in administrarea debitorului furnizarea informatiilor cu privire la structura creantelor ramase de incasat din tabelul definitiv de creante sau din tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, defalcata pe fiecare creditor, in functie de prioritatea de distribuire a sumelor incasate.

(3) Organul fiscal competent in administrarea debitorului, prin departamentul juridic, transmite administratorului/lichidatorului judiciar o cerere de informatii de natura celor prevazute la alin. (2), in care precizeaza suma ramasa de incasat de la persoana raspunzatoare ca urmare a atragerii raspunderii.

(4) Administratorul/Lichidatorul judiciar transmite organului fiscal informatiile solicitate printr-o adresa, conform modelului prevazut in anexa nr. 14 la prezenta procedura, in care are in vedere structura creantelor conform prevederilor alin. (2).

(5) Organul fiscal competent in administrarea debitorului transmite organului fiscal competent in administrarea persoanei raspunzatoare un referat, conform modelului prevazut in anexa nr. 15 la prezenta procedura, care cuprinde situatia defalcata pe creditori a creantelor ramase de incasat din tabelul definitiv de creante sau din tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, in limita sumei ramase de recuperat de la persoana raspunzatoare. in cazul creantelor bugetare cu care organul fiscal s-a inscris in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, organul fiscal analizeaza defalcarea acestora, in functie de natura obligatiilor, respectiv obligatii bugetare principale si accesorii, raportat la suma ce se cuvine acestuia in calitate de creditor, in limita sumei ramase de recuperat de la persoana raspunzatoare.

Exemplu:

- Creditorii inscrisi in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat de creante, dupa caz, in ordinea prioritatii la distribuire, sunt:

1. furnizorul de utilitati - 2.000 lei;

2. salariatii - 5.000 lei;

3. ANAF - 7.000 lei.

- Suma pentru care s-a atras raspunderea persoanei fizice X este de 10.000 lei.

- Din suma ce ar trebui incasata de la persoana raspunzatoare de 10.000 lei i se cuvine creditorului ANAF suma de 3.000 lei, care, in functie de ordinea de stingere prevazuta la art. 165 alin. (6) din Codul de procedura fiscala, se defalca astfel:

a) obligatii bugetare principale in cuantum de 2.000 lei;

b) accesorii in cuantum de 1.000 lei.

Avand in vedere ca obligatiile bugetare principale sunt sub plafonul de 5.000 lei reglementat la art. XVI din ordonanta de urgenta, persoana fizica raspunzatoare trebuie sa achite 1.000 lei obligatii bugetare principale si beneficiaza de anularea obligatiilor bugetare principale in cuantum de 1.000 lei si accesorii in suma de 1.000 lei.

(6) In cazul prevazut la alin. (5), odata cu eliberarea certificatului de atestare fiscala conform art. 3 alin. (5), in care vor fi cuprinse inclusiv obligatiile bugetare principale si accesorii pentru care s-a atras raspunderea potrivit legislatiei insolventei, se comunica persoanei raspunzatoare si o instiintare de plata, conform modelului prevazut in anexa nr. 16 la prezenta procedura, in care vor fi cuprinse creantele pe care le au de incasat alti creditori decat ANAF, pentru care persoana raspunzatoare trebuie sa efectueze plata, acestea reprezentand conditie de anulare a unor obligatii bugetare.

(7) Sumele incasate de la persoana raspunzatoare se vireaza in contul indicat de administratorul/lichidatorul judiciar, cu exceptia cuantumului aferent stingerii obligatiilor care reprezinta conditie de anulare a unor obligatii bugetare potrivit alin. (5), in cazul in care debitorul se afla in procedura de observatie/reorganizare judiciara/faliment.

(8) In situatia in care debitorul a fost radiat, ca urmare a inchiderii procedurii falimentului, sumele incasate de la persoana raspunzatoare se distribuie pe creantele datorate fiecarui creditor, in baza informatiilor transmise de catre lichidatorul judiciar. in acest caz, lichidatorul judiciar va comunica prin adresa prevazuta la alin. (4) si conturile in care organul fiscal va vira sumele aferente fiecarui creditor.

(9) Cu sumele stinse atat din incasarea obligatiei bugetare principale, cat si din anularea diferentei de obligatii bugetare principale, precum si din anularea accesoriilor, se diminueaza in evidenta debitorului principal obligatiile bugetare existente atat in evidenta acestuia, cat si, dupa caz, in evidenta celorlalte persoane raspunzatoare obligate la plata in solidar cu persoana careia i s-a comunicat decizia de anulare a unor obligatii bugetare.

(10) Anularea obligatiilor bugetare principale si/sau accesorii, in cazul persoanelor carora li s-a atras raspunderea potrivit legislatiei insolventei, se realizeaza numai daca sunt indeplinite conditiile prevazute de art. I-XVIII din ordonanta de urgenta, inclusiv din perspectiva altor obligatii bugetare pe care acestea le datoreaza decat cele pentru care li s-a atras raspunderea."

6. La articolul 8, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu urmatorul cuprins:

"(8) In situatia in care documentele care stau la baza anularii unor obligatii bugetare nu se pot edita din sistemele informatice, organele fiscale pot intocmi aceste documente in format hartie, urmand ca prin intermediul aplicatiei informatice sa se opereze scaderea din evidenta a obligatiilor bugetare in baza deciziilor de anulare aprobate de catre conducatorul organului fiscal, iar ulterior aceste decizii se comunica debitorilor."

7. La articolul 9, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(1) Anexele nr. 1-16 fac parte integranta din prezenta procedura."

8. Anexa nr. 2 la procedura se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.

9. Dupa anexa nr. 13 se introduc trei noi anexe, anexele nr. 14-16, care vor avea cuprinsul prevazut in anexele nr. 2-4 la prezentul ordin.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Incepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatii

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi majorate. Intra in aceasta categorie salariile minime brute, pensiile si alocatiile pentru copii. Incepand cu 1 ianuarie 2025 mai multe venituri vor fi MAJORATE: salarii, pensii, alocatii Majorare salariu minim brut din 1 ianuarie 2025 A fost publicat in Monitorul Oficial HG 1506/2024 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Majorarea acestuia va ajunge la suma de 4.050 lei lunar, incepand cu data de...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024

    • Conform legislatiei in vigoare, mai multe declaratii fiscale sunt scadente in data de 20 decembrie 2024. In continuare vom vedea care sunt acestea si cine are obligatia respectarii termenului limita. Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024 1. Depunerea notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare Formularul 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF. Studii de caz privind inspectiile fiscale

    • Controalele ANAF au inceput sa fie din ce in ce mai frecvente si vizeaza un numar tot mai mare de contribuabili. Din pacate, de multe ori, desi ne straduim sa respectam legislatia in vigoare si sa implementam toate modificarile fiscale, uneori inspectorii gasesc probleme si aplica ori amenzi, ori impozite si taxe suplimentare. In aceste conditii, contribuabilii se intreaba cum trebuie sa procedeze in cazul in care li se stabileste impozit suplimentar. Cum se...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016