Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Seful ANAF: Niciun contribuabil nu trebuie sa mai fie prins intr-o inspectie fiscala fara ca analiza de risc sa fie facuta foarte bine

22-Nov-2022
2341
Seful ANAF: Niciun contribuabil nu trebuie sa mai fie prins intr-o inspectie fiscala fara ca analiza de risc sa fie facuta foarte bine

Presedintele ANAF, Lucian Heius, a vorbit in cadrul conferintei „PNRR – Investitii pentru economia viitorului. Reforma fiscala”, organizata de PwC Romania, despre incadrarea contribuabililor in clase de risc si despre ce presupune acest lucru, dar si cum se va reflecta asupra modului in care vor fi efectuate controalele fiscale.

 

 

La ce ar trebui sa se astepte contribuabilii din aceasta perspectiva, a incadrarii contribuabililor in anumite clase de risc fiscal? Vor exista mai multe elemente pe care le vor cunoaste acestia, vor putea sti concret care este gradul lor de risc fiscal?

 

Analiza clase de risc fiscal contribuabili

 

‘’De cand am preluat presedintia agentiei am repetat-o si o s-o repet cred ca pana in ultima zi cand o sa ocup aceasta functie. Niciun contribuabil nu trebuie sa mai fie prins intr-o inspectie fiscala fara ca analiza de risc sa fie facuta nu bine, ci foarte bine, fara a se confirma ceea ce scrie in fisa de analiza de risc si in realitatea de pe teren.

 

Nu este normal ca un contribuabil sa ajunga sa mai fie controlat atunci cand la el nu are de ce sa mai ajunga un inspector fiscal. Acesta este unu din cele doua lucruri importante noi le dorim sa sa le atingem in momentul in care vom reusi sa introducem acest management integrat al riscurilor.

 

Ca nimeni sa nu mai fie inscris in programul de inspectie fiscala fara sa aiba un risc clar determinat si identificat si al doilea, este foarte important ca administrarea fiscala a fiecarui contribuabil sa fie facuta in functie de riscul pe care il are, de riscul asociat pe care il are. Sa incercam sa asezam fiecare contribuabil pe o scara, in functie de riscul asociat pe care noi il identificam.

 

Exista si este pus in dezbatere publica pe site-ul oficial al Ministerului de Finante, am si avut intalniri impreuna pe aceste modificari ale codului de procedura fiscala care aduce niste schimbari majore chiar si in modul in care se va face inspectia fiscala.’’

 

Desfasurare inspectii fiscale

 

Heius a explicat ca vor exista modificari asupra felului in care se vor desfasura inspectiile fiscale in viitor. Pe langa faptul ca acestea vor fi efectuate in functie de gradul de risc fiscal al fiecarei firme, contribuabilii vor primi inainte o Notificare si vor avea 30 de zile la dispozitie pentru a-si indrepta situatia fiscala.

 

 

‘’Mecanismul si cred ca este o schimbare radicala a modului in care vom dori sa facem inspectia fiscala in anii urmatori. O societate comerciala va primi la un moment dat o Notificare in urma analizei de risc pe care noi o sa o facem.

 

O notificare prin care spunem ca s-au identificat anumite probleme si le spunem despre ce este vorba. Dupa ce primeste aceasta Notificare, o sa aiba la dispozitie 30 de zile sa vina, sa-si depuna Declaratii rectificative, sa corecteze ceea ce noi consideram sau sa explice ca nu este asa si sa vina cu argumentele necesare.

 

Daca lucrurile se clarifica, ne oprim aici. In cazul in care nu se intampla acest lucru, dupa cele 30 de zile vor primi un aviz de inspectie fiscala, in care sunt anuntati ca sunt inscrisi in programul de control. Au la dispozitie iarasi un anumit numar de zile ca sa vina sa-si faca corectiile necesare. Daca se intampla acest lucru, ne oprim si nu vom incepe inspectia fiscala efectiva. Daca nu se intampla nici acest lucru, atunci incepe controlul efectiv.

 

Eu imi doresc ca numarul de inspectii fiscale sa fie din ce in ce mai mic, pentru ca si resursa pe care o avem alocata acestui departament de inspectie este limitata si este pacat sa iti irosesti resursele pe care le ai constatand ca de fapt multe lucruri care apar in analiza de risc ar putea sa fie rezolvate printr-o apropiere a discutiei pe care o ai cu contribuabilul’’, a explicat presedintele ANAF in functie.

 

Lista incadrarii firmelor la anumite clase de risc NU va fi publica

 

‘’Prin acest mecanism noi ne dorim ca relatia pe care o ai cu contribuabilul sa fie cat mai activa. Sa vii, sa ii spui despre ce este vorba, el sa poata sa reactioneze, in sensul de a-si corecta ce este de corectat, si sa nu mai ajungem la inspectiile fiscale efective.

 

In acelasi timp, o sa facem si impartirea contriobuabililor pe riscurile pe care le are: risc ridicat, mediu sau scazut. Nimeni nu va sti firma in ce clasa se incadreaza. Doar firma insasi va putea sa ceara sa afle in ce clasa de risc se afla. Si atunci fiscul va transmite acest lucru prin sms unde este si de ce este acolo. Si chiar imi doresc ca mai multi controbiabili sa ceara acest lucru, sa le punEm la dispozitie si sa le spunem datele corecte, sa incerce sa isi imbunatateasca clasa de risc si sa fie cat mai multe incadrate la un risc scazut’’, a concluzionat Lucian Heius.

 

Sursa: PwC Romania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale

    • PFA-urile au, ca alte entitati, diferite obligatii fiscale si declarative. Printre cele mai importante se numara declararea si plata contributiilor sociale si sunt reglementate de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Iar in acest articol vom vedea, explicat de specialist, care sunt acestea in cazul PFA-urilor care au inregistrat pierderi fiscale. Avem speta urmatoare. O PFA are pierdere aferenta anului 2024. In anul 2023 in Declaratia Unica la venituri estimate nu s-a declarat nimic. In...» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuieli. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de PROTOCOL, DIURNA si pentru CADOURI?

    • Fiecare firma trebuie sa stie ca anumit cheltuileli, facute pentru activitatea economica a firmei sau cele pentru cadouri oferite salariatilor, au un tratament fiscal diferit, insa unele pot fi deduse de la calculul impozitului pe profit. Iar in acest articol vom vedea unde se incadreaza cheltuielile de protocol, cele cu diurna sau cele pentru cadouri oferite angajatilor.» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]

    • Impozitul minim pe cifra de afaceri este o problema de mare interes pentru contribuabilii din Romania, mai ales ca au tot aparut modificari si schimbari in ultima perioada. In acest articol vom vedea cateva reglementari importante cu privire la acest impozit, dar si informatii despre sponsorizarile efectuate de firme. In plus, vom clarifica daca aceste persoane mai pot redirectiona din impozit prin D177 sau nu.» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]

    • Avand in vedere ca sistemul e-Factura este un sistem functional de ceva timp deja, iar obligativitatea lui a fost extinsa pentru toate categoriile de contribuabili, trebuie sa fiti foarte atenti la emiterea si inregistrarea facturilor. In acest articol vom vedea pana cand trebuie transmise facturile in E-Factura, care sunt sanctiunile, atat in cazul facturilor emise, cat si pentru cele primite, dar si un VIDEO explicativ cu privire la acest subiect.» citeste mai departe aici

  • Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse

    • Sistemul SAF-T a fost introdus de autoritati deja de ceva timp, iar raportarea se face prin transmiterea D406. Exista insa in continuare neclaritati pentru contribuabilii care trebuie sa o depuna. Una dintre intrebarile frecvente se refera la modul in care trebuie completata sectiunea Produse. Avem urmatorul caz. Pentru raportarea SAF-T, modulul 2.9. Products [Produse], ce informatii ar trebui sa includem? In softul de contabilitate nu avem informatii referitoare la codul NC, metoda de evaluare,...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016