Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aspecte fiscale de care trebuie tinut cont pentru ca acordarea diurnei sa fie valabila. Monografie contabila

08-Iul-2019
14111

"Care este monografia contabila pentru acordarea diurnei si cazarii pentru salariatii plecati in delegatie? De asemenea, care sunt documentele justificative pe care trebuie sa le prezinte la intoarcerea in unitate? Care este reglementarea legala referitor la completarea ordinului de deplasare pentru a fi valabila diurna acordata?". Aceastea sunt intrebarile la care veti gasi raspuns avizat in materialul de fata. In cele ce urmeaza redam opinia unuia dintre specialistii nostri.

Raspunsul specialistului

Inregistrarile contabile sunt:

- acordarea avansului la plecarea in delegatie in conformitate cu ordinul de deplasare si pe baza dispozitiei de plata catre casierie

542 „Avansuri de trezorerie” = 5311 „Casa in lei”

- justificarea avansului acordat pe baza decontului intocmit pe verso-ul ordinului de deplasare si a facturii (pentru diurna, singurul document justificativ este ordinul de deplasare; pentru cazare, documentele justificative sunt factura primita de la unitatea de cazare si ordinul de deplasare)



625 „Cheltuieli cu deplasari, detasari, transferari” = 542 „Avansuri de trezorerie”

- restituirea avansului neutilizat la intoarcerea din delegatie in conformitate cu ordinul de deplasare si pe baza dispozitiei de incasare catre casierie

5311 „Casa in lei” = 542 „Avansuri de trezorerie”

Ordinul de deplasare (delegatie) cod 14-5-4 se completeaza conform Normelor specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.

La acordarea diurnei se vor avea in vedere prevederile legale care reglementeaza acordarea diurnei, si anume: pentru deplasarile interne - HG 714/2018 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului; pentru deplasarile externe – HG 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor masuri cu caracter temporar, cu modificarile ulterioare.

Spre exemplu, in cazul deplasarilor in tara, diurna (denumita indemnizatie de delegare) se acorda pentru persoana delegata intr-o localitate situata la o distanta cuprinsa intre 5 si 50 km de localitatea in care isi are locul permanent de munca, in cuantum de 20 de lei/zi, fara a fi necesara prezentarea de documente justificative pentru a justifica utilizarea/consumarea diurnei. Pentru delegarea cu o durata de o singura zi, precum si pentru ultima zi, in cazul delegarii dispuse pentru o perioada mai lunga de o zi, indemnizatia de delegare se acorda numai daca durata delegarii este de cel putin 12 ore. Numarul zilelor calendaristice in care persoana se afla in delegare se calculeaza de la data si ora plecarii pana la data si ora inapoierii mijlocului de transport din si in localitatea unde isi are locul permanent de munca, considerandu-se fiecare 24 de ore cate o zi de delegare.

Din punct de vedere fiscal, angajatii operatorilor economici privati pot beneficia de diurna in cuantum nelimitat, daca este acordata cu respectarea celorlalte conditii prevazute de legislatia care reglementeaza diurna la institutiile publice, dar valoarea diurnei care nu este considerata venit salarial impozabil este de 2,5 ori nivelul pentru institutiile publice (spre exemplu, maxim 20 lei/zi x 2,5 = 50 lei/zi pentru deplasarile interne).

Daca diurna zilnica depaseste acest plafon neimpozabil de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice, partea care depaseste acest plafon reprezinta venit asimilat salariilor si este supusa impozitului pe veniturile din salarii (art. 76 alin. 2 lit. k din Codul fiscal) si contributiilor sociale obligatorii: CAS (art. 139 alin. lit. j din Codul fiscal), CASS (art. 157 alin. 1 lit. m din Codul fiscal) si contributiei asiguratorii pentru munca CAM (art. 220 4 alin. 1 lit. h din Codul fiscal).

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016