Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Tratamentul cheltuielilor accesorii si facturarea. Ce declaram in Declaratia 390?

05-Feb-2014
3815
Analiza de astazi are in vedere aspecte care tin de cheltuielile de transport si instalare a unui bun achizitionat din UE, de facturarea separata de catre furnizorul bunului sau un prestator, precum si de tratamentul cheltuielilor accesorii.

Pentru punerea in functiune a unui mijloc fix primit de la prestatorul din alt stat UE, o societate primeste o factura separata reprezentand costuri pentru punerea in functiune + tarif transport (care majoreaza valoarea mijlocului fix). Se va vedea daca aceasta valoare se declara in declaratia 390 la achizitii de servicii sau la achizitii intracomunitare de bunuri.

In conformitate cu prevederile art. 137 alin. 2 lit. b din Codul fiscal baza de impozitare pentru TVA cuprinde si cheltuielile accesorii ( spre exemplu, comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare) solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului si facturate acestuia, chiar daca fac obiectul unui contract separat, in masura in care aceste cheltuieli sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza.

In acest sens, la pct. 18 alin. 8 din Normele metodologice se expliciteaza faptul ca aceste cheltuieli accesorii nu reprezinta o tranzactie separata, ci sunt parte componenta a livrarii/prestarii de care sunt legate, urmand aceleasi reguli referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile ca si livrarea/prestarea de care sunt legate. Spre exemplu, la pct. 18 alin. 9 din Normele metodologice se specifica ca in baza impozabila a unei livrari intracomunitare su cuprind si cheltuielile cu transportul bunurilor livrate intracomunitar sau alte cheltuieli accesorii, numai daca, potrivit prevederilor contractuale, acestea cad in sarcina vanzatorului.

Prin urmare, daca furnizorul din Germania s-a obligat prin contractul de livrare a bunului (mijloc fix pentru clientul din Romania) sa asigure si transportul, atunci valoarea facturata separat reprezentand cheltuielile de transport se declara ca achizitie intracomunitara de bunuri. Daca transportul cade in sarcina cumparatorului conform prevederilor contractuale, chiar daca cheltuielile sunt facturate de furnizorul bunului, ele trebuie declarate ca achizitii intracomunitare de servicii.
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Cartea Rosie a Fiscalitatii
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii

De asemenea, daca furnizorul bunurilor a refacturat, pe langa contravaloarea transportului, si cheltuielile de punere in functiune si aceste cheltuieli au cazut in sarcina furnizorului din Germania conform contractului, ne aflam in situatia unei livrari de bunuri cu instalare sau montaj, pentru care locul livrarii este in Romania, unde se efectueaza punerea in functiune, dupa cum se prevede la art. 132 alin. 1 lit. b din Codul fiscal.

Livrarea de bunuri cu instalare sau montaj nu este similara cu livrarea intracomunitara de bunuri pentru furnizor si, implicit, nu poate duce nici la achizitie intracomunitara de bunuri pentru cumparator. Ca atare, operatiunea nu se declara in declaratia recapitulativa 390 VIES, cumparatorul din Romania fiind obligat doar la plata TVA prin taxare inversa, in baza prevederilor art. 150 alin. 6 si art. 157 alin. 2 din Codul fiscal.

In decontul de TVA, cumparatorul declara achizitia bunului ca urmare a unei livrari cu instalare sau montaj la rd. 7 si rd. 20 din formularul 300.

Insa, din cele prezentate reiese ca ar fi vorba de un prestator din Germania (deci nu de furnizorul bunului) care a emis o factura pentru servicii de transport si instalare a unui bun (mijloc fix). In consecinta, serviciile facturate de prestatorul comunitar se vor declara ca achizitii intracomunitare de servicii in declaratia recapitulativa 390 VIES, chiar daca ele au fost achizionate in legatura cu un bun achizitionat tot din Comunitate.

Rezulta ca tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA al cheltuielilor facturate depinde finalmente de prevederile din contractul incheiat pentru achizitionarea bunului.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Tratamentul cheltuielilor accesorii si facturarea. Ce declaram in Declaratia 390?":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.