Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Optiunea de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA

25-Nov-2011
4707
Conform prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 117/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind CF si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul Fiscal (CF), care in cursul anului 2011 nu au depasit plafonul de scutire de 35.000 euro, pot solicita, pana la 20 ianuarie 2012, scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA.

Plafonul pana la care persoanele impozabile pot aplica scutirea de taxa pe valoarea adaugata (TVA), este de 35.000 euro la cursul de schimb de la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, respectiv 3,3817 lei pentru un euro (119.000lei).

Cifra de afaceri din anul precedent obtinuta sau, dupa caz, recalculata de catre contribuabilii infiintati in cursul anului, potrivit prevederilor art. 152 alin. (2) sau (5), din CF se calculeaza in lei, pe baza informatiilor din jurnalele pentru vanzari aferente operatiunilor efectuate in cursul anului calendaristic precedent celui in care se depune declaratia de mentiuni.

Contribuabilii care solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA depun la organul fiscal competent formularul 096 "Declaratie de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul persoanelor impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din CF, care in cursul unui an calendaristic nu depasesc plafonul de scutire prevazut la art. 152 din CF" insotit de balanta de verificare sau jurnalul de vanzari, dupa caz si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA in original.

Formularul se completeaza in doua exemplare inscriindu-se cu majuscule, citet si corect, toate datele prevazute, un exemplar, semnat si stampilat conform legii, se depune la unitatea fiscala, direct la registratura, sau la posta, prin scrisoare recomandata iar un exemplar se pastreaza de catre persoana impozabila.


Important! Anularea inregistrarii in scopuri de TVA va fi valabila din prima zi a lunii urmatoare celei pentru care s-a solicitat scoaterea din evidenta, respectiv din 1 februarie 2012.

Obligatii declarative si de plata a TVA

Pana la anularea inregistrarii in scopuri de TVA, persoanelor impozabile le revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din CF. Persoanele impozabile care au solicitat scoaterea din evidenta in termenul mentionat, au obligatia sa depuna decontul de taxa prevazut la art. 156 indice 2 din CF pentru operatiunile realizate in cursul lunii ianuarie, pana la data de 25 februarie 2012 inclusiv. in ultimul decont depus, persoana impozabila are obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform art. 148 si 149 din CF.

Exemplul nr. 1 - ajustare TVA la stocuri

O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din CF, care la 31 ianuarie 2012 are stoc de marfa in suma de 1.000 lei solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, deci trebuie sa efectueze ajustarea taxei deduse initial deoarece va desfasura operatiuni pentru care nu are drept de deducere a TVA. in acest caz, trebuie sa efectueze inventarierea marfurilor din stoc si sa determine pretul de achizitie pe fiecare produs si TVA dedusa, astfel:

- 10 bucati rochii la un pret de achizitie de 50 lei/buc = 500 lei x 24% = 120 lei TVA deductibila de ajustat;

- 20 bucati pantaloni la un pret de achizitie de 20 lei/buc = 400 lei x 24% = 96 lei TVA deductibila de ajustat;

- 10 bucati caciuli la un pret de achizitie de 10 lei/buc = 100 lei x 24% = 24 lei TVA deductibila de ajustat

Total TVA deductibila de ajustat este de 240 lei si se declara pana pe 25 februarie 2012 in decontul de TVA al lunii ianuarie, la randul "Regularizari taxa dedusa", cu semnul minus.

Exemplul nr. 2 - ajustare TVA la bun mobil cu durata normala de utilizare mai mica de 5 ani

O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din CF achizitioneaza in luna ianuarie 2010 un autoturism in valoare de 50.000 de lei in vederea desfasurarii de operatiuni care dau drept de deducere si deduce integral TVA in suma de 9.500 lei. Durata normala de utilizare este de 4 ani (februarie 2010 - ianuarie 2014). in luna ianuarie 2012, solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, deci trebuie sa efectueze ajustarea taxei deduse initial deoarece va desfasura operatiuni care nu dau drept de deducere a TVA. Ajustarea trebuie sa se faca pentru toata valoarea mijlocului fix ramasa neamortizata (februarie 2012 - ianuarie 2014).

- amortizare lunara: 50.000 : 48 luni = 1.042 lei

- valoare ramasa neamortizata: 1.042 lei x 24 luni = 25.008 lei

- TVA deductibila de ajustat: 25.008 x 19% = 4.752 lei.

Ajustarea se efectueaza conform pct. 61 alin. (6) si (7) din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind CF coroborate cu art. 128 alin. (4) lit. c) din CF, respectiv prin inscrierea TVA de ajustat ca TVA colectat in decont.

Exemplul nr. 3 - ajustare TVA la bun imobil

O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din CF achizitioneaza in anul 2008 un imobil in vederea desfasurarii de operatiuni care dau drept de deducere si deduce integral TVA in suma de 38.000 lei. in luna ianuarie 2012, solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, deci trebuie sa efectueze ajustarea taxei deduse initial deoarece va desfasura operatiuni care nu dau drept de deducere a TVA. Perioada de ajustare este de 20 de ani, cu incepere de la 1 ianuarie 2008 si pana in anul 2027 inclusiv. Ajustarea trebuie sa se efectueze pentru toata taxa aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare (2012 - 2027) si persoana trebuie sa restituie 16 douazecimi din TVA dedus la achizitie, in decontul lunii ianuarie 2012, astfel:

- 38.000 lei : 20 ani = 1.900 lei si 1.900 lei/an x 16 ani = 30.400 lei TVA deductibil de ajustat.

Ramane deductibil TVA aferent anilor 2008, 2009, 2010 si 2011.

Important! Anul schimbarii destinatiei 2012 intra in calculul ajustarii TVA deductibile.

Valoarea TVA rezultata in urma ajustarii se inregistreaza in decontul de TVA aferent lunii ianuarie 2012 la randul "Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital", cu semnul minus.

Atentie! In vederea ajustarii taxei deductibile aferente bunurilor de capital, persoanele impozabile sunt obligate sa tina un registru al bunurilor de capital, in care sa evidentieze pentru fiecare bun de capital, urmatoarele informatii:

- data achizitiei, fabricarii, finalizarii construirii sau transformarii/modernizarii;

- valoarea (baza de impozitare) a bunului de capital;

- taxa deductibila aferenta bunului de capital;

- taxa dedusa;

- ajustarile efectuate conform art. 149 alin. (4) din CF.

Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele online

    • Magazinele online sunt din ce in ce mai populare, fiind, pentru multe persoane, mult mai comod sa dea cateva click-uri pentru a cumpara produsul dorit decat sa mearga in magazinele fizice. Daca si tu te-ai gandit sa iti deschizi un magazin online sau detii deja unul, trebuie sa tii contabilitatea si pentru ele. Desi in mare parte aceasta se bazeaza pe legile contabilitatii universale, exista si cateva aspecte usor diferite. In acest articol vom vedea care este tratamentul contabil la magazinele...» citeste mai departe aici

  • Firme care transporta marfa. Factura clasica mai poate fi utilizata ca document justificativ?

    • Pentru ca un transport sa fie legal, firmele care il efectueaza trebuie sa intocmeasca mai multe documente justificative, printre care si factura clasica. Insa in contextul aparitiei sistemelor RO e-Factura si RO e-Transport, si a unei noi legislatii, reprezentantul unei firme de transport se intreaba care sunt documentele justificative oficiale de insotire a marfii pe timpul transportului marfurilor, si daca factura clasica se poate folosi ca document justificativ pe...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016